Duikvakantie

17-09-2019 20:37 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net zoals dit jaar willen mijn vriend en ik graag rond eind mei 2020 weer voor 9 dagen op duikvakantie. Vorig jaar zijn we naar Curaçao geweest en dat is ons erg goed bevallen, zowel qua klimaat (lekker, maar niet te heet) als qua prachtige duik- en snorkellocaties.

Voor eind mei 2020 zijn we ook weer op zoek naar zo'n tropische duik-plek, liefst met duikplekken waar je ook vanaf de kust mooi kunt duiken (dus niet perse elke keer met een boot mee hoeft). Omdat we 'maar' voor 9 dagen kunnen gaan, liefst niet verder dan maximaal 11/12 uur vliegen. We zaten eerst te denken aan de Malediven, maar het schijnt dat daar in juni het regenseizoen begint.

Heeft iemand een tip voor ons?
Alle reacties Link kopieren
Bora bora??
Alle reacties Link kopieren
Dahab
Alle reacties Link kopieren
Bonaire?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
17-09-2019 20:48
Bonaire?
Deze TO! Heel veel mooie duikplekken te bereiken met de auto. Sommige plekken bieden speciale fly & dive opties. Dus vlucht, verblijf, auto en onbeperkt lucht. :-)
Ik heb er mijn brevetten gehaald toen ik er woonde en ik ben er 2 jaar geleden terug geweest voor een duikvakantie. Dus je mag mij ook pm-en als je vragen hebt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Egypte, genoeg mogelijkheden. Van bedoeine kampen met huisrif, tot hotel met dagboten en huisrif of een safari.

Ik ben zelf erg tevreden over Three Corners Equinox met Extra Divers. Heel veel duikmogelijkheden. Het is een van de oudste hotels in Marsa Alam, daardoor redelijk klein en weinig animatie. Er verblijven relatief veel duikers, en vooral duikers die dagelijks willen duiken. Geen papa's die ook 1 dag willen duiken. Je kan kantduiken, verder hebben ze een aantal zodiacs waarmee je zelf ergens gedropt kan worden. En ze verzorgen duiktrips met zodiacs, minibus en dagboten. Genoeg variatie dus.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bonaire?
Wij gaan er ook bijna naar toen :heart: ook vorig jaar curacao geweest!
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het juist fijn om een liveaboard te boeken. Als je direct het water in wilt zonder reizen vooraf vind ik dat zelf echt een aanrader (ik vertrek in november naar Egypte, weekje op een boot, geweldig én je bent vaak net zo veel kwijt als wanneer je in een hotel/resort zou zitten).

Qua kustduiken... de canarische eilanden bieden prima opties vanaf de kust maar houd dan wel rekening met rondreizen - voor negen dagen op 1 plek is het te saai. Ik vond Borneo ook top, je kunt het eventueel splitsen tussen Kota Kinabalu en Sipadan (1/3e om 2/3 in mijn beleving).
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
17-09-2019 21:01
Egypte, genoeg mogelijkheden. Van bedoeine kampen met huisrif, tot hotel met dagboten en huisrif of een safari.

Ik ben zelf erg tevreden over Three Corners Equinox met Extra Divers. Heel veel duikmogelijkheden. Het is een van de oudste hotels in Marsa Alam, daardoor redelijk klein en weinig animatie. Er verblijven relatief veel duikers, en vooral duikers die dagelijks willen duiken. Geen papa's die ook 1 dag willen duiken. Je kan kantduiken, verder hebben ze een aantal zodiacs waarmee je zelf ergens gedropt kan worden. En ze verzorgen duiktrips met zodiacs, minibus en dagboten. Genoeg variatie dus.
Egypte vond ik ook erg mooi. Ik zat ook in Marsa Alam (kon net niet op de naam komen), maar dan in Three Corners Farouz. Was ook prima, maar het was geloof ik niet mogelijk om op eigen houtje op pad te gaan ivm veiligheid. Veel serieuze duikers, meestal mannen, waar de vrouw dan aan het zwembad/strand bleef liggen. Ook mooi huisrif.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Leuk: wat een tips al!!
Ik ga eens even verder op onderzoek naar Egypte, Borneo en Bonaire (was al een van onze opties).

Bedankt allemaal voor jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
Bonaire inderdaad! Heel veel kantduiken; pick up huren en lekker duikplekjes opzoeken! Kan op het hele eiland!

Als je vragen hebt, roep maar! Ik woon er!
Alle reacties Link kopieren
Ik stem ook voor Bonaire. Is toch anders dan Curacao. Rond Bonaire is het een beschermd park, rond Curacao juist integendeel. Overal op het eiland vind je gele stenen met de naam van de duiklocatie. Flessen op de rug en gaan. BTW, Hilma Hooker niet overslaan!
Niet goedkoop trouwens, duiken op Bonaire. Moeite waard: jazeker. Doe ook zeker een nachtduik. Mijn vrouw vond het eerst eng, daarna wilde ze meer...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-09-2019 21:50
Egypte vond ik ook erg mooi. Ik zat ook in Marsa Alam (kon net niet op de naam komen), maar dan in Three Corners Farouz. Was ook prima, maar het was geloof ik niet mogelijk om op eigen houtje op pad te gaan ivm veiligheid. Veel serieuze duikers, meestal mannen, waar de vrouw dan aan het zwembad/strand bleef liggen. Ook mooi huisrif.

Fayrouz is een beter hotel en heeft een mooier huisrif. In Equinox zitten meer duikers. De manager van extra divers in Fayrouz is tegenwoordig een Nederlandse. Het hotel vind ik wel mega groot.

Ik ga wel gewoon alleen op pad. En vindt de veiligheid prima in Marsa Alam. Misschien beoordeel ik dit anders omdat ik ooit 2 jaar in Egypte hebt gewerkt als duikinstructeur en de cultuur en manier van communiceren wat beter begrijp. Maar ik heb me echt nooit onveilige gevoeld op de plekken waar ik ben geweest. Er zijn natuurlijk regio's waar je van weg moet blijven, daar behoort Marsa Alam niet bij.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn duikbevret gehaald in La Palma, klein vulkanisch eiland met een zwart strand. Er zit daar een Nederlandse duikschool die dagelijks meerdere duiken doen op mooie plekken en nachtduiken naar wens.
Alle reacties Link kopieren
Borneo is wel verder weg dan 11-12 uur vliegen. Mocht je daar heen gaan, sla dan Kota Kinabalu over en ga meteen door naar Mabul. Goeie kantduiken en bootduiken. Sipadan is alleen per boot bereikbaar. Maar allebei zo enorm de moeite waard!
Als je echt hoofdzakelijk kantduiken wilt, sluit ik me aan bij Bonaire en Marsa Alam (hoewel je dan wel iig een 7mm pak aanmoet, zo koud!)
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
18-09-2019 00:28
Ik stem ook voor Bonaire. Is toch anders dan Curacao. Rond Bonaire is het een beschermd park, rond Curacao juist integendeel. Overal op het eiland vind je gele stenen met de naam van de duiklocatie. Flessen op de rug en gaan. BTW, Hilma Hooker niet overslaan!
Niet goedkoop trouwens, duiken op Bonaire. Moeite waard: jazeker. Doe ook zeker een nachtduik. Mijn vrouw vond het eerst eng, daarna wilde ze meer...
Het duiken zelf vind ik er niet zo duur, vooral doordat je vaak onbeperkt lucht kunt halen en doordat je vaak kantduiken maakt, ben je goedkoper uit dan als je ergens alleen met de boot kunt. Vliegen/verblijf is wel wat duurder dan bijvoorbeeld Egypte.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
18-09-2019 08:05
Fayrouz is een beter hotel en heeft een mooier huisrif. In Equinox zitten meer duikers. De manager van extra divers in Fayrouz is tegenwoordig een Nederlandse. Het hotel vind ik wel mega groot.

Ik ga wel gewoon alleen op pad. En vindt de veiligheid prima in Marsa Alam. Misschien beoordeel ik dit anders omdat ik ooit 2 jaar in Egypte hebt gewerkt als duikinstructeur en de cultuur en manier van communiceren wat beter begrijp. Maar ik heb me echt nooit onveilige gevoeld op de plekken waar ik ben geweest. Er zijn natuurlijk regio's waar je van weg moet blijven, daar behoort Marsa Alam niet bij.
Natuurlijk scheelt het dat je er hebt gewoond. Maar bij ons werd ook echt afgeraden om alleen/samen op pad te gaan. Nu had ik er daar niet zo'n behoefte aan, dat scheelt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hastadepasta18 schreef:
18-09-2019 00:19
Bonaire inderdaad! Heel veel kantduiken; pick up huren en lekker duikplekjes opzoeken! Kan op het hele eiland!

Als je vragen hebt, roep maar! Ik woon er!
Puur voor te duiken geen Bonaire, valt tegen.

Paar suggesties:
Mozambique
Oman
Egypte
Sulawesi
Kaapverdië
Alle reacties Link kopieren
Marsa alam is ook erg mooi, al is daar het koraal al redelijk gebleekt.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
18-09-2019 16:02
Puur voor te duiken geen Bonaire, valt tegen.

Paar suggesties:
Mozambique
Oman
Egypte
Sulawesi
Kaapverdië
Als TO Curacao al mooi vond, dan gaan ze Bonaire vast en zeker waarderen.
Op Saba heb ik mijn mooiste duik ooit gemaakt. Maar daar is verder niet zo veel te beleven, tenzij je ook van hiken houdt.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
18-09-2019 23:14
Als TO Curacao al mooi vond, dan gaan ze Bonaire vast en zeker waarderen.
Op Saba heb ik mijn mooiste duik ooit gemaakt. Maar daar is verder niet zo veel te beleven, tenzij je ook van hiken houdt.
Ooeehh... Saba vond ik ook erg mooi. Ik vond het wel een mooier eiland dan St. Eustatius. Maar inderdaad, je kunt de vulkaan op en in, wat erg mooi is met dat mistwoud en een leuke wandeling rond het eiland maken en dat is het wel. Maar op St. Eustatius is 'iets' meer te beleven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Egypte
Mexico - Cozumel
Seychellen
Alle reacties Link kopieren
Rocktail camp zuid Afrika was heel relaxt, niet druk en mooie riffen.

Verder vond ik Malta heel leuk omdat het een keer geen koraal was maar juist voornamelijk wrakduiken. Maar daar hoef ik nu niet snel weer naar terug, leuk dus voor een keer. Op Malta was het ook heel relaxt dat wij 's ochtends 2 duiken deden en in de middag nog met de huurauto het eiland over gingen.

Ben benieuwd wat je gaat kiezen!

P.s. als je naar Borneo kijkt moet je ook naar Flores (Indonesie) kijken, vond ik heel veelzijdig qua koraalduiken
Alle reacties Link kopieren
Zo, wat veel informatie!! Ik ga het eens even rustig uitzoeken allemaal.

Wij vonden inderdaad Curaçao best al wel mooi, maar wij zijn nog niet heel ervaren in het duiken. Ik heb zelf mijn brevet wel al 20 jaar geleden gehaald, maar mijn toenmalige partner vond duiken niks. Dus een hele tijd niet gedaan.
Mijn huidige partner heeft op een vakantie twee jaar geleden kennis gemaakt met het duiken en vond het helemaal geweldig. Ik heb tijdens diezelfde vakantie alle kennis weer opgehaald en ook veel gedoken.
Ondertussen heeft mijn vriend hier in Nederland zijn Advanced gehaald en willen we elk jaar zo'n 9 dagen zonder kids op vakantie om te duiken. Vorig jaar dus voor het eerst gedaan op Curaçao en we hebben genoten!

Ik ga Al jullie tips eens even op mijn genakje uitzoeken: super bedankt !
Dahab is idd een echte aanrader!! De blue hole en zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven