metro londen (oyster card)

22-09-2019 17:06 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar weken gaan we met de kinderen een lang weekend naar Londen.
Ik heb de route uitgestippeld van wat we willen zien per dag en veel gaan we lopen. Ik heb de metro maar een paar keer nodig en ben dus in dubio om een 3 dagenkaart te kopen of toch losse kaartjes. Ik zie dat je met een Oystercard voordelig reist maar nadeel vind ik dat ik er dan 4 moet aanschaffen en daar van te voren tegoed op moet zetten en ik niet weet hoeveel.

En hoe zit dat met losse kaartjes? moet je die bij een automaat kopen? met contant geld?
Alle reacties Link kopieren
Met die oyster card ben je veel goedkoper uit met reizen. Geld er op zetten gaat super makkelijk en je kunt goed uitkienen dat er niet veel op blijft staan. Als de kinderen nog jong zijn kun je denk ik beter voor hun losse kaartjes nemen en voor jezelf de oyster card. Dan ben je het voordeligste uit.
Ik vond Oyster Card heel simpel en goedkoop. Je kan ter plekke kopen en er wat geld opzetten en dan als je klaar bent kan je hem inleveren en krijg je borg terug. Alternatief is het gebruiken van een bankpas als je een contactloze kaart hebt, dat werkt ook. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar afhankelijk van leeftijd reizen ze of gratis of krijgen ze korting.
Alle reacties Link kopieren
In Engeland kunnen kinderen best lang gratis of met behoorlijk veel korting reizen, ik zou daar goed naar informeren.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn 10 en 12, de 10 jarige is inderdaad nog gratis. De 12 jarige niet; ik lees niks over korting. Kan ik de Oyster card ter plekke kopen? Bijvoorbeeld op Liverpool Station? En goed te weten dat je de borg terugkrijgt als je hem inlevert; dat had ik nog niet gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut een oyster card met abonnement nemen. Ik heb ooit de fout gemaakt om te denken dat ik drie dagen met losse kaartjes wel zonder abonnement kon doen, ik was geloof ik vijftig pond kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug uit London.
Wij hebben de oyster kaart gekocht op liverpool station.
En ook daar weer ingeleverd toen we weggingen.
Je kreeg inderdaad 5 pond per kaart terug in kleingeld.
Wij hebben de metro veel gebruikt. En elke dag ook veel gelopen, zo'n 14 km per dag.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij er waren 5 jaar geleden betaald we maximaal één dag kaar per dag. Hij schrijft dus losse ritten af tot je de prijs van een dagkaart bereikt had. Ik weet niet of het nog zo is. Maar ik had in ieder geval het idee dat ik niet te veel betaalde.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Oyster is meestal goedkoper. Het geniale aan oyster is dat je betaalt per rit MAAR eens je een bepaald bedrag bereikt hebt, reis je de rest van de dag gratis. Je hoeft je dus niet af te vragen of een meerdagenkaart of losse ritjes beter zijn, dat regelt zichzelf!
Alle reacties Link kopieren
Wij zetten er meestal gewoon genoeg op om in elk geval tijdens het tripje niet meer te moeten herladen. Dus het maximumbedrag per dag (was iets van 7 pond geloof ik) maal het aantal dagen. Dan ben je zeker dat je nooit zal hebben dat de poortjes niet open gaan omdat er niet genoeg geld op de kaart staat. Wat eventueel over is kan je dan inderdaad terugkrijgen op het einde of bewaren voor een volgende keer.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoeveel dagen jullie in Londen zijn, maar hou je er rekening mee dat jullie tegen het einde van het weekend waarschijnlijk moe zijn? De metro wordt dan een stuk aantrekkelijker...

(Eigen ervaring: de eerste dagen volop lopen, de laatste dagen groot fan van het openbaar vervoer netwerk van de stad)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Eva1977 schreef:
22-09-2019 17:25
Ze zijn 10 en 12, de 10 jarige is inderdaad nog gratis. De 12 jarige niet; ik lees niks over korting. Kan ik de Oyster card ter plekke kopen? Bijvoorbeeld op Liverpool Station? En goed te weten dat je de borg terugkrijgt als je hem inlevert; dat had ik nog niet gelezen.
Wat betreft de korting: https://tfl.gov.uk/fares/free-and-disco ... his-page-2

Zie de link en dan het kopje young visitors (even naar beneden scrollen)

Oyster card kan je bijna overal kopen, ook op Liverpool Station :) Je kan hem dan ook gelijk opwaarderen met het gewenste bedrag. Je kan hem daar ook weer terugbrengen en het geld terugkrijgen, maar je kan je oyster card houden en hem de volgende keer dat je naar Londen gaat weer gebruiken (hij verloopt niet, in tegenstelling tot de Nederlandse ov-kaart)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties: dan kopen we hem op Liverpool Station. Gaat dat snel? Zijn daar namelijk pas rond 22.30 op vrijdagavond.
We vliegen maandagavond weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, je kan ze gewoon bij een automaat kopen.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
22-09-2019 18:49
Dank voor alle reacties: dan kopen we hem op Liverpool Station. Gaat dat snel? Zijn daar namelijk pas rond 22.30 op vrijdagavond.
We vliegen maandagavond weer terug.
Ja hoor je kunt hem zo uit de automaat halen.
Je kunt gewoon per pin of contant betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ze gewoon bij een automaat kopen. In St Pancras (waar de eurostar aankomt) staan wel vaak lange rijen bij die automaten. Ik weet niet hoe het op de andere stations is.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht heeft iemand in je omgeving nog een paar Oystercards liggen? Ik heb ze zelf gekocht toen ik naar Londen ging en heb ze al een aantal keer uitgeleend aan vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu dat je in plaats van een Oyster Card ook je gewone contactloze bankpas kan gebruiken , dat dat ook 50% goedkoper is dan reguliere kaartjes. Dat is dan net zo makkelijk...
Of zie ik iets over het hoofd?
https://explorista.nl/zo-werkt-openbaar ... soTT-aP4iQ
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
22-09-2019 20:20
Ik lees nu dat je in plaats van een Oyster Card ook je gewone contactloze bankpas kan gebruiken , dat dat ook 50% goedkoper is dan reguliere kaartjes. Dat is dan net zo makkelijk...
Of zie ik iets over het hoofd?
https://explorista.nl/zo-werkt-openbaar ... soTT-aP4iQ
Dat had ik idd ook gelezen.
Maar het schijnt niet altijd te werken bij Nederlandse bankpassen
Bankpas of Oyster Card zijn eigenlijk hetzelfde qua prijs. Houd er met bankpas wel rekening mee dat je bank extra kosten kan rekenen elke keer dat je je bankpas gebruikt! Kortingen kunnen ook niet gebruikt worden met bankpas.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat rabobank passen werken, ING niet. Prima, hebben allebei.
De kortingen die gelden op Oyster gaan we geen gebruik van maken; ik denk dus dat we met bankpas gaan betalen, scheelt weer.
Voor de korting van je oudste moet je een medewerker aanschieten. Zij zetten de korting op een kaart met begin en einddatum zodat zij de periode met korting kan reizen. Wij haalde de kaart per dag er wel uit. Wij hebben de kaart al meerdere malen gebruikt bij een bezoek aan Londen gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
22-09-2019 20:37
Ik lees dat rabobank passen werken, ING niet. Prima, hebben allebei.
De kortingen die gelden op Oyster gaan we geen gebruik van maken; ik denk dus dat we met bankpas gaan betalen, scheelt weer.
Ik heb vorig jaar met ING kaart gereisd en dat ging prima en is idd net zo duur/goedkoop als reizen met een Oyster card.
Alle reacties Link kopieren
Rabo en ING werkte prima in Londen. Maar je kan per kaart maar 1x inchecken, dus je hebt 5 bankpassen nodig als je daar met zn 5en bent. Lijkt me wat onhandig.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
22-09-2019 23:39
Rabo en ING werkte prima in Londen. Maar je kan per kaart maar 1x inchecken, dus je hebt 5 bankpassen nodig als je daar met zn 5en bent. Lijkt me wat onhandig.
We hebben 4 passen en zijn met vieren maar de jongste is gratis; die heeft geen pas nodig dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven