Drie uur van tevoren aanwezig echt nodig?

13-10-2019 10:56 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij vliegen binnenkort naar Amerika. Is het echt nodig om drie uur van tevoren aanwezig te zijn? En zo ja: waarom? De vlucht is namelijk al erg vroeg (8:15 uur).

Vroeger deed ik dat ook nooit. Ook voor intercontinentale vluchten was anderhalf uur altijd voldoende. Is dat nu anders?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het nu niet gewoon doen? Soms is het tijd genoeg om er 2 uur van te voren te zijn en soms niet. Ik zou het er gewoon niet op gokken.
Er zijn tegenwoordig wel wat uitgebreidere veiligheidscontroles dan "vroeger"

Waarom zou je het er op gokken?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is nu vaak anders. Meestal heb je de tijd echt nodig om door alle controles te komen, vooral in vakantietijd is het echt druk op de vliegvelden.

En tja, je kunt het erop gokken maar wat heb je eraan als je je vlucht daardoor mist? Die anderhalf uur ‘extra’ op de hele reis is toch niets?
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
Ja..
bagage kost tijd
Handbagage check kost tijd
Paspoort control kost tijd
En naar de VS kan je er ook even uitgepikt worden..
3 uur is dan wel nodig

Je kan toch even een bakkie koffie doen of even rondlopen ?

Neem lekker een hotel zodat je niet op idiote tijd thuis weg hoeft
dolfje schreef:
13-10-2019 10:59
Waarom zou je het nu niet gewoon doen? Soms is het tijd genoeg om er 2 uur van te voren te zijn en soms niet. Ik zou het er gewoon niet op gokken.
Precies dit. Ik zou de gok niet nemen om je vlucht je missen. Soms gaat het vlot, en soms ook niet. Dat risico nemen wij in ieder geval nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vlieg regelmatig naar Canada en dan moet je ook 3 uur van tevoren aanwezig zijn. Ik zorg altijd dat ik er dan ben. Soms kan je het treffen en ben je binnen een half uur door alle controles heen, soms staat er een hele rij omdat er meerdere intercontinentale vluchten rond dezelfde tijd vertrekken en dan kan het zomaar zijn dat je een half uurtje in de rij staat voordat je je handbagage kan laten checken. Maar ik vind het nooit erg om even tijd door te brengen na alle controles. We gaan dan op ons gemak een broodje eten bij onze favoriete tent, afhankelijk van het uur van de dag met een kop koffie of een biertje erbij, en beginnen relaxt aan onze reis. Lopen op ons gemak naar de gate, kijken onderweg nog wat in de winkeltjes, en voor je het weet kan je boarden. Liever dat dan moeten hollen, vliegen en rennen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
0815 is toch niet vroeg?
Wij vlogen laatst om 0500, binnen Europa dus we waren 2 uur van te voren aanwezig. We hadden genoeg tijd voor een kop koffie en een broodje maar geen tijd meer om taxfree te winkelen. Soms is het gewoon druk daar.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-10-2019 11:06
Maar ik vind het nooit erg om even tijd door te brengen na alle controles. We gaan dan op ons gemak een broodje eten bij onze favoriete tent, afhankelijk van het uur van de dag met een kop koffie of een biertje erbij, en beginnen relaxt aan onze reis. Lopen op ons gemak naar de gate, kijken onderweg nog wat in de winkeltjes, en voor je het weet kan je boarden. Liever dat dan moeten hollen, vliegen en rennen.

Heerlijk toch, lekker relaxed de reis beginnen. Doe ik ook altijd :)

TO, je moet toch al vroeg je bed uit. Anderhalf uur zou ik te kort vinden voor een vlucht naar de VS, vooral als je ook nog ruimbagage hebt. Je kan mazzel hebben en snel door de controles zijn of pech hebben en dan net bij de verste gate moeten zijn..
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Doe maar wel. Het komt voor dat je met drie kwartier bij je gate staat, maar ik heb ook wel eens vreselijk lang staan wachten bij bagage dropoff en security. En dan red je het net met 2,5 uur.
Alle reacties Link kopieren
Wij vliegen over 2 weken ook al om 7 uur s’morgens. Hebben het Ibis geboekt en zitten er dus al mooi lekker dichtbij. Scheelt toch weer een uurtje slaap.
Alle reacties Link kopieren
De gate gaat al 40-50 min van te voren open en soms zijn lange wachtrijen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Anderhalf uur zou ik te kort vinden. Handbagage inchecken, dan langs de beveiliging. en vaak nog een stuk lopen naar de gate. De gate sluit natuurlijk ook nog een kwartier voor vertrek, dan is anderhalf uur zo om. Je kan het risico nemen maar het lijkt me niet relaxed.
Pivot! PIVOT!!!
Als je binnen Schengen vliegt is 2 uur meestal ruim zat, maar naar Amerika zou ik zeker geen risico nemen. De controle is erg uitgebreid en better safe than sorry.
Ik vind het ook altijd heerlijk om nog even op Schiphol rond te struinen, lekker koffie halen, mijn oude collega's bezoeken. Winkeltje kijken. Leuk toch?

Als ik naar Spanje vlieg ben ik er meestal 2 uur van tevoren en dat is vaak tijd zat. Maar soms is het toch krap, als het erg druk is bij de douane of je een eind moet lopen naar je gate.
Alle reacties Link kopieren
Een uur voordat je vertrekt is het boarding tijd, oftewel wanneer je in het vliegtuig moet instappen. Dan moet jij door de controle en douane geweest zijn en je bagage ook.

Je hebt ongeveer een uur nodig om door de controle en douane heen te gaan. Je moet rekening houden dat ze tegenwoordig streng zijn en dat je eruit gepakt kan worden voor extra controle. Dat kost allemaal tijd.

De drop-off van je ruim bagage sluit een uur voordat de vlucht vertrekt. Als je dan niet optijd bij het vliegtuig bent (een half uur voordat je weg gaat) wordt je bagage uit het vliegtuig gehaald en apart bewaard.

Het is een vlucht naar amerika dus controleren ze extra bij de bagage wat ondergronds gebeurd. Als ze iets vreemds vinden wordt je opgeroepen bij de bali.
Alle reacties Link kopieren
Misschien hebben wij geluk gehad, maar afgelopen vrijdag vlogen wij om 10 uur naar Amerika, we waren er netjes om 7 uur. Maar om 07:40 zaten we dus al aan de koffie. Het was super rustig terwijl aangegeven was dat het een piekdag zou zijn. Moet er wel even bij zeggen dat wij geen bagage hadden om af te geven.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-10-2019 11:15
De gate gaat al 40-50 min van te voren open en soms zijn lange wachtrijen.
Die rij zou ik overigens overslaan. Ik snap nooit zo goed waarom mensen dat doen, een kwartier voor het openen van de gate al in de rij staan. De laatste vakantie hebben we gewoon gewacht tot een kwartier voor het sluiten van de gate. We konden zo doorlopen en je zit toch al lang genoeg in dat toestel dus waarom zo snel mogelijk binnen willen zijn?

We zaten overigens wel bij de gate, lekker op een stoel met een boek erbij te kijken hoe andere mensen in de rij stonden. Je wilt natuurlijk ook weer niet het risico lopen dat je te laat bent.
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook altijd op tijd bij de gate maar inderdaad net als KitKeller lees ik dan en loop nog een keer naar de wc en als de rij bijna weg is ga ik in de rij staan.
Leintje-xx schreef:
13-10-2019 11:19
Misschien hebben wij geluk gehad, maar afgelopen vrijdag vlogen wij om 10 uur naar Amerika, we waren er netjes om 7 uur. Maar om 07:40 zaten we dus al aan de koffie. Het was super rustig terwijl aangegeven was dat het een piekdag zou zijn. Moet er wel even bij zeggen dat wij geen bagage hadden om af te geven.
Sowieso gaan de meeste vluchten op Schiphol in de ochtend. Vaak is het er het drukste tussen 5 en 9 uur. Als je later in de middag vliegt of s'avonds is het vaak een stuk rustiger voor de douane.
En geen bagage afgeven scheelt ook een hoop tijd ja.
Alle reacties Link kopieren
3 weken geleden vlogen wij ook naar Amerika. Vertrek je in het weekend?

Wij waren er ook ongeveer 3 uur vantevoren en hadden die tijd ook echt nodig! Wat was het druk zeg!!
Bij de incheckbalies werd ook verbouwd, dus we moesten ook eerst een stuk omlopen. Ik denk dat we al met al wel 2 uur kwijt waren voor alles. Volgens een grondstewardess was het elk weekend zo druk...

Geef jezelf dus gewoon voldoende tijd!
Alle reacties Link kopieren
KitKeller schreef:
13-10-2019 11:19
Die rij zou ik overigens overslaan. Ik snap nooit zo goed waarom mensen dat doen, een kwartier voor het openen van de gate al in de rij staan. De laatste vakantie hebben we gewoon gewacht tot een kwartier voor het sluiten van de gate. We konden zo doorlopen en je zit toch al lang genoeg in dat toestel dus waarom zo snel mogelijk binnen willen zijn?

We zaten overigens wel bij de gate, lekker op een stoel met een boek erbij te kijken hoe andere mensen in de rij stonden. Je wilt natuurlijk ook weer niet het risico lopen dat je te laat bent.
Dat deden wij 'vroeger' ook, ons verbazen over al die mensen die zo nodig als eerste in dat vliegtuig willen zitten.
Maar tegenwoordig boeken steeds minder mensen bij voor ruimbagage en proppen zoveel mogelijk in hun handbagage (trolleys). Als ik dan pas laat ga boarden liggen de bakken al helemaal vol met die onbuigzame trolleys en kan ik mijn cameratas of kleine rugzakje met wat spullen voor tijdens de vlucht niet meer kwijt .....
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Behoorlijk eensgezind. Wij hebben geen bagage, dat scheelt misschien. Een hotel bij Schiphol kost geloof ik bijna 300 euro.

We zijn met een gezin, en ik vind het verschil tussen om 4:15 en 5:15 opstaan psychologisch heel groot. Het wordt ook een heel lange reis (Amerika is niet de eindbestemming), zie eigenlijk erg tegen de hele reis op. Toen ik boekte was de vertrektijd nog 10:35 uur. Maar dat is gewijzigd, en dat mag blijkbaar zomaar.
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
13-10-2019 11:30
Dat deden wij 'vroeger' ook, ons verbazen over al die mensen die zo nodig als eerste in dat vliegtuig willen zitten.
Maar tegenwoordig boeken steeds minder mensen bij voor ruimbagage en proppen zoveel mogelijk in hun handbagage (trolleys). Als ik dan pas laat ga boarden liggen de bakken al helemaal vol met die onbuigzame trolleys en kan ik mijn cameratas of kleine rugzakje met wat spullen voor tijdens de vlucht niet meer kwijt .....
Klopt. Wij houden ons altijd netjes aan de richtlijnen: 1 stuks handbagage per persoon conform de vastgestelde maten/gewichten. Maar dan zie je mensen die gewoon met 3 tassen het vliegtuig in lopen en per persoon een hele bagagebak volgooien. Hun jassen er nog bij, hun handtas er nog bij, enz. Ik snap ook niet dat die dat gewoon mee mogen nemen het vliegtuig in. Komop zeg, regels gelden toch voor iedereen? Maar én een trolley én een rugzak én een "handtas" (lees: formaat kantoortas) is toch niet normaal?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Groenkroontje schreef:
13-10-2019 11:34
Dank voor jullie reacties. Behoorlijk eensgezind. Wij hebben geen bagage, dat scheelt misschien. Een hotel bij Schiphol kost geloof ik bijna 300 euro.

Nee joh, dat kan veel goedkoper. Kijk eens bij hotels in Hoofddorp, die hebben vaak een gratis shuttle service en daar boek je ruim onder de 100 euro een kamer.

We zijn met een gezin, en ik vind het verschil tussen om 4:15 en 5:15 opstaan psychologisch heel groot. Het wordt ook een heel lange reis (Amerika is niet de eindbestemming), zie eigenlijk erg tegen de hele reis op. Toen ik boekte was de vertrektijd nog 10:35 uur. Maar dat is gewijzigd, en dat mag blijkbaar zomaar.
Ja, tijden mogen “zomaar” wijzigen.

Probeer wat minder tegen de reis op te zien, want de reis wordt niet minder lang van dat soort zorgen. Wat kun je doen om het wat comfortabeler te maken voor jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Groenkroontje schreef:
13-10-2019 11:34
Dank voor jullie reacties. Behoorlijk eensgezind. Wij hebben geen bagage, dat scheelt misschien. Een hotel bij Schiphol kost geloof ik bijna 300 euro.

We zijn met een gezin, en ik vind het verschil tussen om 4:15 en 5:15 opstaan psychologisch heel groot. Het wordt ook een heel lange reis (Amerika is niet de eindbestemming), zie eigenlijk erg tegen de hele reis op. Toen ik boekte was de vertrektijd nog 10:35 uur. Maar dat is gewijzigd, en dat mag blijkbaar zomaar.
Zijn daar kinderen bij? Dan mag je niet door de snelle douane controle op schiphol. De gehele controle duurt langer met kinderen. Neem zeker de tijd. Op je ticket staat in kleine letters dat ze de tijden van de vlucht mogen veranderen. Goed lezen dus.

Moet je in amerika overstappen? Hoeveel tijd heb je tot je volgende vlucht? Daar heb je ook zeker minimaal tussen de 2 en 3 uur nodig. Ze zijn daar heel streng. Bij de douane worden minderjarigen gevraagd of ze daadwerkelijk met hun ouders vliegen, dus wees voorbereid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven