Tsjechië in de zomer

21-10-2019 16:42 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Wij zitten er over te denken om volgend jaar zomer naar Tsjechië op vakantie te gaan, naar een camping in zuid Bohemen.
Na al die jaren in Frankrijk te hebben gekampeerd zijn we toch nieuwsgierig geworden.
Heeft iemand ervaring met dit land, wat is tof om te doen en te zien. En hoe is het weer in juli/Augustus.
Ik weet, behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, maar toch..

Groet,
Jiska
Wij waren er eind juli begin augustus en het weer was vergelijkbaar als met Nederland. Al kwam er af en toe spontaan een flinke storm op die snel weer ging liggen. Over het algemeen was het lekker weer en zat het tegen de 30 graden, toen het in Nederland ook zo heet was, af en toch begon het keihard te regenen maar dat vond ik zelf geen ramp.

De grotten schijnen heel mooi te zijn, die hebben wij helaas gemist. En ik vind de mensen heel vriendelijk. De meeste mensen verstaan je niet maar zijn wel vriendelijk. Dat is ook niet overal zo dus dat is voor mij een grote pré. En Praag vind ik zelf een indrukwekkende stad, erg mooi om een keer gezien te hebben.
Ik ben er ruim 10 jaar geleden geweest in de zomer en het is de enige vakantie waarbij we eerder naar huis zijn gegaan omdat het de laatste dagen dat we er waren echt de hele dag aan het regenen was. We zaten in een hotel halverwege een doorgaande weg en die leek op een gegeven moment wel een rivier zoveel water dat er uit de bergen naar beneden kwam stromen. Op een gegeven moment viel ook de stroom een paar keer uit in het dorpje waar we zaten. De wegen zijn er al niet zo goed onderhouden maar na die regen waren sommige stukken gewoon weg.

Ik vond Praag een heel mooie stad waar ik nog eens naar terug wil maar de rest vond ik vrij troosteloos. Ja je had er wel mooie natuur maar je ziet ook huizen waarbij je denkt: "Wonen daar mensen in?" en de kerstbomen met ballen en dergelijke stonden nog in de etalages van winkels. En buiten Praag waren de meeste winkeltjes overgenomen door Chinezen die vooral veel van het zelfde verkochten met af en toe een lokaal winkeltje er tussen. Mensen waren wel vriendelijk, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
De keren dat wij zijn geweest (juli/aug) was het heet; 35+ gr!
Er is op zich genoeg te zien of doen, maar alles ligt wel vaak ver van elkaar af. Daar moet je wel een beetje rekening mee houden.

De mensen zijn vriendelijk, maar er is een behoorlijke taalbarrière.
Eten is in de supermarkt qua prijs vergelijkbaar met hier, uit eten gaan is een stuk goedkoper.

In het stukje van Tsumtsum herken ik niets van het Tsjechië dat ik ken.
Op díé fiets!
Zal me niks verbazen als het ondertussen wat veranderd is en misschien ligt het ook nog aan het gebied waar we zaten, tegen de Poolse grens bij het reuzengebergte. Dat was wel de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren 4 jaar geleden in Tsjechië op vakantie, idd weer een beetje vergelijkbaar met dat in NL, niet super warm en zo af en toe heel veel regen. Ik vond Praag leuk en Ceski Crumlov maar een groot deel van het land relatief armoedig/slecht verzorgd. Uit eten idd goedkoop, supermarkten zoals bij ons maar met veel beperktere keuze. Ik vond het wel aardig maar niet bijzonder, heb veel warmere herinneringen aan Oostenrijk/Slovenië en Kroatië.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 3x geweest. 1x heel mooi weer gehad. 1 x matig en 1x weggeregend. Dat het toen een ontzettend mooie zomer in Nederland was, hielp niet. In die slechte jaren merkten we wel dat het 50-100 km verderop heel ander weer kan zijn.

Wij hebben genoten van Praag, Ceske Krumlov (schitterend) en Hluboka. Pilzen en Ceske Budejovice zijn ook mooi, maar op den duur vond ik wel dat alle steden op elkaar begonnen te lijken. Schitterend, maar veel hetzelfde.
Er zijn veel kastelen, heel leuk.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 1x in juni en 1x in augustus in Tsjechië geweest. Het weer was beide vakanties erg wisselvallig: een paar vrij frisse dagen met regen gehad maar ook een paar dagen ruim 30 graden met zon. Wij vonden het overwegend een mooi land met vriendelijke mensen. Praag is echt een geweldige stad maar op het platteland alles inderdaad vrij armoedig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Frankrijk helemaal uitontwikkeld. Grote, grotere en nog grotere campings.
Bij de receptie weten ze precies welke genummerde plaatsen er vrij zijn.
Komen we een keer op een kleine, dan staat er (bijna) niemand, geen speelkameraadjes voor onze dochter... dus rijden wij door. En zo sterven de kleintjes ook langzaam uit.

In Tsjechië is het wat gemoedelijker. Meestal is het: zoek zelf maar een plekje, en als je straks bij de bar je pul bier komt halen (die je gewoon mee naar de tent kunt nemen), vertel je even waar je staat.
De keuken heb ik omschreven gezien als 'boers', dus geen finesse zoals Frankrijk, maar wel lekker; vlees, knödeln, goulash (goulash!), heel toegankelijk en niet duur.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Qua eten, het is wel lekker maar soms miste ik wel variatie qua groenten. Bij ons hotel zat blijkbaar ontbijt en avondeten. Het avond eten bestond in het hotel vaak uit rijst of aardappels met een stuk vlees met daaroverheen een flinke landing saus (goulash of iets anders) en als groente vooral rode en gele paprika. We zijn toen ook een paar keer uit eten geweest voor wat meer variatie maar wederom bestonden de groenten vooral uit paprika. Niet erg verder want ik vind paprika lekker maar we dachten soms wel: "Alweer paprika?" Heb daar wel een keer een heerlijke pasta op als lunch en een keer een heerlijke ijscoupe of lunch salade in Praag.
Alle reacties Link kopieren
Het is al weer ruim tien jaar geleden dat wij in Tsjechië waren. Mooi land, maar wij voelden geen ‘klik’. Prachtige natuur, vriendelijke mensen, leuke stadjes, mooie kastelen, maar het is niet ons land. Kan het niet verklaren...

Het weer was over het algemeen prima, maar toen het een keer onweerde, was het ook echt meteen noodweer. Maar de volgende dag was het ook weer helemaal oké. Misschien dat dit typisch is voor het klimaat daar?

Wat ons opviel, is dat als mensen weten dat je Nederlands bent, ze heel vriendelijk zijn. Ze spreken er redelijk goed Duits, maar vooral in de regio onder Praag hebben ze een enorme hekel aan Duitsers. In de Tweede Wereldoorlog zijn de SS’ers daar vreselijk tekeer gegaan en dat laat er nog steeds z’n sporen na. Met Duits kun je je er dus vaak prima redden, als ze door hebben dat je geen Duitser bent. Ben je dat wel, dan spreken ze heen Duits ;)

Leuk zijn de kastelen Karlstejn en Konopiste, Praag is een mooie stad en het is leuk om er een glasblazerij en brouwerij te bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie antwoorden!
Wij gaan altijd kamperen met een grote tent, vandaar mijn vraag over het weer.
Je kan er geen pijl op trekken eigenlijk.
Het land lijkt me geweldig, de stadjes en de natuur!
Misschien maar gewoon weer zoals vroeger op de bonnefooi gaan als de weersverwachting goed is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven