Stedentrip Berlijn

19-11-2019 17:00 22 berichten
Nee, mijn tripadvisor is niet stuk, maar tips van Viva forummers zijn altijd leuker en overzichtelijker!

In februari ga wij naar Berlijn. Wie weet er een leuk hotel, het liefst met gezinskamer (4 personen). In welke wijk moeten wij zitten en welke wijk juist niet??

En wat moet je absoluut gezien hebben in Berlijn, naast de standaard highlights??
Alle reacties Link kopieren
Ik ga geregeld even (vrijdag heen, zondag terug) en heb een voorkeur voor "Oost" (favoriete wijk: http://berlijn-blog.nl/wijken-van-berli ... richshain/)

Het heeft en wat ruw randje, alternatief, bijzonder
Als je dat aanspreekt???
Alle reacties Link kopieren
Niet typisch Berlijn, maar typisch Duits: ergens gaan ontbijten. Met name in de weekenden bieden talloze cafés en restaurants ontbijtbuffetten aan waar je voor een (meestal) schappelijke prijs zo lang en zo veel kan eten als je wilt. Dus ik zou een hotel zonder ontbijt boeken en lekker iedere dag ergens anders wat uitproberen.

Oh, en nog iets typisch Duits: zorg ervoor dat je altijd voldoende contant geld op zak hebt. De Duitsers staan heel erg sceptisch tegenover pinnen, en je zult verbaasd zijn hoe vaak je ergens alleen maar met contant geld kan betalen.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Comfort hotel lichtenberg. 👍 Gratis je auto parkeren ,gezinskamers, lekker ontbijt,tram op loopafstand.
De broers van Rossum hebben laatst een aflevering over Berlijn gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar geleden zat ik in het Adina Hotel Checkpoint Charlie. Deze ligt heel gunstig ten opzichte van het museumeiland en diverse winkelgebieden. Ik dacht dat ze daar ook vierpersoons-kamer hebben en ik dacht een zwembad beneden, die ook in de avond open is. Buiten dat: er zo ontzettend veel te beleven in Berlijn dat je eigenlijk vrij weinig in het hotel zult zijn (gok ik haha).

Als je nog niet eerder in Berlijn bent geweest, of de kinderen niet dan zou ik zeker bepaalde highlights niet overslaan. Mijn favoriet is het museumeiland en dan de dom in. Zo mooi! Ook het uitzicht vanaf de Siegessaule is een aanrader. Leuker en goedkoper dan bijvoorbeeld de Fernsehturm. De Siegessaule is wel alleen te beklimmen via een nogal nauwe trap, dus wees gewaarschuwd. Ik zou even kijken hoe het weer is, anders zijn er vanaf de Kulturbrauerei leuke fietstours te kiezen. En afhankelijk van de leeftijden van je kinderen: ik vond (ik was toen al 20 jaar haha) het Magicum magiemuseum erg leuk :) Ook het natuurkundemuseum was ik zeer van onder de indruk.

Welke wijken het leukste zijn voor jullie kun je denk ik het beste zelf inschatten. Berlijn is heel erg jong en daardoor een beetje gekkig, dat is echt de charme van de stad. Veel wijken zijn wat alternatiever maar hierdoor zeker niet minder leuk! Maar waar jullie je fijn voelen met kinderen kun je denk ik het beste zelf inschatten.

En vooral: ga gewoon rondlopen en kijken. Pak lekker de metro ergens heen en zie waar je uitkomt. Loop door de winkelstraten en ga bij de gekke vintage winkeltjes naar binnen. Kijk bij lokale tentjes voor eten, voor avondeten kan ik trouwens zeker Sadhu aanraden! En kijk even op berlijn-blog.nl, een Nederlandse die een aantal jaar geleden naar Berlijn is verhuisd. Staan ook veel leuke tips op :)
Alle reacties Link kopieren
Wij zaten vorig jaar zomer met onze kinderen in een familiekamer in het Aletto Hotel Kudamm (Hardenbergstraße 21), op loopafstand van de grote dierentuin en het daarnaast liggende station. Niet overdreven duur, overal dichtbij en anders makkelijk met o.v. overal te komen.

Wat wij in het buitenland altijd graag doen is een rondje door de supermarkt en wat typische producten van de plaats van bestemming mee naar huis nemen.
Doe vooral een fietstocht met gids!!
En lees berlijn-blog, echt heel goed en veel tips
Wat een fijne tips al, hier kan ik zeker wat mee! Ook tips inderdaad over het contant betalen, ontbijt buiten de deur. Denk je niet direct aan. Bedankt allemaal!
Alle reacties Link kopieren
broekrok schreef:
19-11-2019 17:35
Doe vooral een fietstocht met gids!!

Inderdaad, erg leuk! Fietsen in Berlijn is prima te doen, veel vrijliggende fietspaden en de gids weet natuurlijk ook wel waar je kunt rijden.

Je ziet dan veel van de bezienswaardigheden, stopt daar (even) voor uitleg. En als je het ergens heel leuk vindt ku je daar later zelf nog heen gaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
eten, niet alleen ontbijt, is trouwens vrijwel overal heel betaalbaar
En fractie van wat je hier betaalt
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er pas geweest en heb me goed vermaakt. Mijn tip: ga met de trein, kinderen tot (en met?) 14 reizen gratis.

Ik heb veel tips gehaald van de Berlijn blog en wat ik erg leuk vond was een rondleiding op Tempelhof. Dochter en ik konden het vrij goed volgen ondanks ons vrij gebrekkige Duits.

En een rondleiding door de schuilkelders, gaf een goed beeld van de tijd van de atoomwapens.

De koepel van de Reichstag was ook het bezoeken waard, net als het ‘ monument’ van de muur.

Checkpoint Charlie hebben we overgeslagen.

Oh en als je nog voor kerst gaat: er zit een geweldige kerstwinkel op de Kurfürstendamm.

Burgers eet je bij upper burger grill. Snitzels bij Café Bleibtreu. In deze omgeving zat ons hotel, ik weet niet of er familiekamers waren.

Ik heb niet gemerkt dat pinnen een probleem was.
Doe de warme maaltijd tussen de middag. De prijs is een stuk lager dan in de avond. Ga bij Scheers een schnitzel eten (alleen contant afrekenen). Eet bij monsieur Vuong.

Pak lijn 100 en 200 om veel van de stad te zien. Een buskaart ABC kunnen 3 kinderen gratis mee. Sla Potsdam niet over en als je tijd en interesse heb maak een voetbalwedstrijd (Hertha) in het Olympisch stadion mee.
paar weken terug geweest, wat ik indrukwekkend vond was Der unterwelten. En toen hebben wij de tour gedaan over het vluchten van oost naar west.
Verder natuurlijk een stukje van de muur, met daarbij het museum. De koepel van de Reichstag waren wij te laat met kaarten te bestellen, maar dat zou ik wel aanraden.
Met pinnen geen last gehad, kon overal wel. Verder lekker rondlopen, idd een bus of tram pakken.
Alle reacties Link kopieren
als je met de auto gaat, stap eens uit bij: grensovergang Helmstedt-Marienborn
Pure oude DDR-sfeer, museum, monument
Een verborgen stukje geschiedenis
Alle reacties Link kopieren
Geen 4p kamers maar Motel One heeft goede hotels voor normale prijzen.
Prenzlauer Berg is mijn favoriete stadsdeel.
Alle reacties Link kopieren
https://www.bestwestern.de/cgi-bin/WebO ... :gmb:95380

en (als je wil) je kunt er je auto prive parkeren
Geen idee of de Stasigevangenis bij de standaard highlights hoort (ik heb 'm de eerste keer gemist), maar die moet je echt bezocht hebben in mijn ogen. Heel indrukwekkend.
Alle reacties Link kopieren
broekrok schreef:
19-11-2019 17:35
Doe vooral een fietstocht met gids!!
En lees berlijn-blog, echt heel goed en veel tips
Precies dit! Ben er twee keer geweest b en beide keren leuke tips er vanaf gehaald.
Zou ook vlot nog een keer gaan.
Alle reacties Link kopieren
Linolino schreef:
19-11-2019 17:00
In welke wijk moeten wij zitten en welke wijk juist niet??
Kwestie van smaak, maar niet in het westen. Wel: Kreuzberg, Friedrichshain, Prenzlauer Berg, Neukölln, eventueel Mitte (erg yuppie maar wel centraal).
.
Linolino schreef:
19-11-2019 17:00
En wat moet je absoluut gezien hebben in Berlijn, naast de standaard highlights??
Gedenkstätte Hohenschönhausen voormalige Stasigevangenis (niet te verwarren met het Stasimuseum). De verhalen zijn echt indrukwekkend. https://www.stiftung-hsh.de/history/stasi-prison/
Berliner Unterwelten, probeer te reserveren.
Op zondag (bij goed weer) vanaf uur of half 4, openluchtkaraoke in de Bear Pit in Mauerpark. Supergezellig en iedereen wordt toegejuicht, hoe slecht ze ook zingen. En je mag zelf meedoen als je wilt. Er is dan ook een grote vlooienmarkt in Mauerpark al de hele dag.
Ergens Vietnamees eten, bijvoorbeeld Monsieur Vuong.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 20-11-2019 23:50
9.66% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
S7rin schreef:
19-11-2019 17:13
Oh, en nog iets typisch Duits: zorg ervoor dat je altijd voldoende contant geld op zak hebt. De Duitsers staan heel erg sceptisch tegenover pinnen, en je zult verbaasd zijn hoe vaak je ergens alleen maar met contant geld kan betalen.
Ja klopt, ik was er in september en toen was dat nog steeds zo. Bijna nergens kon je met pin betalen, alleen cash. Cafés, restaurants, winkels... allemaal cash.

En pas op: gebruik op straat NIET de pinautomaten van Euronet! Dat kost je €5,49 extra per transactie, die in de zak verdwijnen van een Amerikaanse slimmerik die die geldautomaten heeft geïnstalleerd. Zoek een pinautomaat van Postbank of andere echte bank, of neem veel cash mee uit Nederland.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-11-2019 19:43
als je met de auto gaat, stap eens uit bij: grensovergang Helmstedt-Marienborn
Pure oude DDR-sfeer, museum, monument
Een verborgen stukje geschiedenis
En je kunt ook stoppen bij Beelitz-Heilstätten, oude ziekenhuisgebouwen (TBC-complex van meer dan een eeuw geleden, en ook een Russisch ziekenhuis geweest) nu half overwoekerd door de natuur, met een 'high walk' er overheen gebouwd.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven