Gezinsreis (met volwassen kinderen).. Waar/hoe/wat

30-11-2019 11:33 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
In 2021 vieren we een feessie ;-) en ipv groot feest te geven voor familie etc. kiezen wij ervoor om met onze kinderen (en aanhang) op reis te gaan. Kinderen vinden het idee geweldig . We zijn dan met 6 personen (man, ik 3 volwassen kinderen en 1 partner van 1 kind (op dit moment nog geen andere aanhang). We willen 4 weken weg (langer kan niet). We zijn nu aan het brainstormen over waarheen en hoe we dit gaan doen..

We kunnen ivm werk OF in mei OF in november.

Ik ben benieuwd naar verhalen van mensen die dit ook gedaan hebben, langere tijd met je gezin op reis. Hoe heb je dat aangepakt, waar ben je heen gegaan etc.. Reisverslag ?

Zelf zit ik de twijfelen tussen Amerika (en dan camper + tentjes of auto + tentjes/hotels combi
Of Filipijnen/Sri Lanka/Laos etc.. Misschien indonesie ?

Er zijn mensen die vinden dat het rondtrekken met gezin in Azie te veel op elkaars lip is en bijv. rondreis VS dat anders ligt.. Ervaringen ?

Verder zit ik , financieel, te denken aan : ieder betaalt eigen ticket en de rest is voor ons? Dat hangt ook af van de bestemming. Gaan we naar Azie dan is het financieel makkelijk op te brengen, daar reizen kost relatief weinig. Maar VS is heel ander verhaal. ik ben dus ook benieuwd naar verhalen, tips etc. hoe anderen dit hebben bedacht.

Het vooruitzicht is in ieder geval super en het voorbereiden alleen al is super leuk
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn nu twee keer met mijn ouders/broers/zussen/aanhang op vakantie geweest. 10 jaar geleden en afgelopen jaar. Ik vind zelf een week/anderhalve week lang genoeg (terwijl we echt een goede band hebben met elkaar), maar dat verschilt ongetwijfeld.

Belangrijk: privé tijd voor iedereen maken en zorg voor aparte kamers. Bespreek ook goed de verwachtingen van de reis van iedereen. En verwacht vooral niet dat je alles samen doet!
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd zou ik het zo niet doen. Je gaat weg met een groep waarbij iedereen zijn eigen mening heeft. Het is mijn ervaring dat je in de morgen op staat en de ene wil naar een museum, de andere naar het strand, de ander naar een tempel en de ander naar theeveld. Voordat je op één lijn zit is het middag of je moet accepteren dat men in kleine groepjes uit een valt maar dan is het doel van je reis weg. Daarbij moeten zij zelf betalen en wil men dus ook deels zelf bepalen waardoor de route en bestemming bepalen elke dag ook lastig wordt.

Ik zou je aanraden om een kleine groepsreis op maat te boeken met alleen jullie familie een busje en een chauffeur/gids van te voren plannen, hotels vastleggen en excursies regelen. Je bent anders elke dag opnieuw bezig met plannen, trein/buskaartjes kopen, wie gaat rijden, ...etc.

Ik zou er ook voor kiezen om de hele reis te betalen dan liever wat korter en minder ver maar daarmee houd je het ook deels in eigen hand. Er gaat ongetwijfeld spanningen komen naar een dag of 10. Kies dus liever voor 12-16 dagen Sri Lanka dan voor 30 dagen Vietnam. Laos en Cambodja.
Alle reacties Link kopieren
Supergaaf. Ik zou gaan voor Amerika. Net wat meer faciliteiten en mogelijkheden om je zo af en toe terug te trekken. Daar heb je in Azië denk ik minder gelegenheid toe en dan kan 4 weken wel lang zijn.

Ik ben eens 4 weken naar West Afrika geweest met mijn ouders, partner, zus, zwager en onze oudste zoon. Dat ging prima maar soms heb je wat tijd nodig voor jezelf en moet je je terug kunnen trekken.

Vragen om de tickets zelf te betalen vind ik heel redelijk en in die maandem zijn tickets goed te betalen.
Live long and prosper
Lecourgette schreef:
30-11-2019 11:42
Eerlijk gezegd zou ik het zo niet doen. Je gaat weg met een groep waarbij iedereen zijn eigen mening heeft. Het is mijn ervaring dat je in de morgen op staat en de ene wil naar een museum, de andere naar het strand, de ander naar een tempel en de ander naar theeveld. Voordat je op één lijn zit is het middag of je moet accepteren dat men in kleine groepjes uit een valt maar dan is het doel van je reis weg. Daarbij moeten zij zelf betalen en wil men dus ook deels zelf bepalen waardoor de route en bestemming bepalen elke dag ook lastig wordt.
Dit is inderdaad een grote kans dat dit staat te gebeuren. Je zou dit kunnen verhelpen door bijvoorbeeld om de dag met zijn allen wat te gaan doen en de andere dag iets per stel/andere combinaties ieder zijn eigen plan trekken.
Ik zou er ook voor kiezen om de hele reis te betalen dan liever wat korter en minder ver maar daarmee houd je het ook deels in eigen hand. Er gaat ongetwijfeld spanningen komen naar een dag of 10. Kies dus liever voor 12-16 dagen Sri Lanka dan voor 30 dagen Vietnam. Laos en Cambodja.
Hier ben ik het ook mee eens. Vier weken lijkt mij veel te lang (en ik -midden veertig, partner en twee kinderen- ga nog steeds graag met mijn ouders op vakantie, bijna ieder jaar wel een week of weekend) en zeker als dat betekent dat jullie niet alles voor je kinderen kunnen betalen. Als ik meebetaal, wil ik ook meebepalen. Als mijn ouders ons iets helemaal cadeau geven, ben ik eerder geneigd om in dingen mee te gaan die niet mijn eerste keus zijn.

Ik zou dus kijken wat jullie totale budget is, en dan bekijken wat je daar ongeveer voor kunt krijgen. Kijk eerst heel breed, naar allerlei soorten reizen in verschillende landen/werelddelen, dan kom je er vanzelf achter wat je het meest aanspreekt. Zodra je de keus hebt vernauwd tot 2-3 bestemmingen en 2-3 soorten reizen, zou ik het me je kinderen bespreken en een keus maken.
Lecourgette schreef:
30-11-2019 11:42
Eerlijk gezegd zou ik het zo niet doen. Je gaat weg met een groep waarbij iedereen zijn eigen mening heeft. Het is mijn ervaring dat je in de morgen op staat en de ene wil naar een museum, de andere naar het strand, de ander naar een tempel en de ander naar theeveld. Voordat je op één lijn zit is het middag of je moet accepteren dat men in kleine groepjes uit een valt maar dan is het doel van je reis weg. Daarbij moeten zij zelf betalen en wil men dus ook deels zelf bepalen waardoor de route en bestemming bepalen elke dag ook lastig wordt.

Ik zou je aanraden om een kleine groepsreis op maat te boeken met alleen jullie familie een busje en een chauffeur/gids van te voren plannen, hotels vastleggen en excursies regelen. Je bent anders elke dag opnieuw bezig met plannen, trein/buskaartjes kopen, wie gaat rijden, ...etc.

Ik zou er ook voor kiezen om de hele reis te betalen dan liever wat korter en minder ver maar daarmee houd je het ook deels in eigen hand. Er gaat ongetwijfeld spanningen komen naar een dag of 10. Kies dus liever voor 12-16 dagen Sri Lanka dan voor 30 dagen Vietnam. Laos en Cambodja.

Hoezo is dat het doel? Dat je met z'n allen op reis gaat wil toch niet zeggen dat je ook 24/7 hetzelfde moet doen?

Leuk idee TO!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf als partner mee geweest met mijn schoonfamilie (1x citytrip en 1x kleine week) en ik zou 4 weken heel lang vinden. Weet niet of je kinderen al op zichzelf wonen? Dan ga je toch je eigen gewoontes creëren, wat wrijvingen kan veroorzaken. Ik zou dan wel moeite hebben om zoveel vakantiedagen hieraan te besteden (en het geld voor de tickets) Dan zou ik liever een reis doen waar ik zelf kan bepalen hoe/wat en minder het gevoel zou hebben om gezellig te moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat 4 weken erg lang is om op elkaar lip te zitten. Wij gaan elke paar jaar met familie en aanhang, en dan heeft iedereen na 2 weken echt wel zin om weer even geen rekening te hoeven houden met de rest. Zorg dat de stellen zich goed terug kunnen trekken op eigen kamers. Het is denk ik heel erg afhankelijk van de personen die meegaan of Amerika of Azië leuker is.. mij lijkt Amerika leuker als gezinsvakantie. Azië rondreizen lijkt me leuker als je met minder mensen bent.

Veel plezier alvast!
poldervrouw schreef:
30-11-2019 11:33
In 2021 vieren we een feessie ;-) en ipv groot feest te geven voor familie etc. kiezen wij ervoor om met onze kinderen (en aanhang) op reis te
Verder zit ik , financieel, te denken aan : ieder betaalt eigen ticket en de rest is voor ons? Dat hangt ook af van de bestemming. Gaan we naar Azie dan is het financieel makkelijk op te brengen, daar reizen kost relatief weinig. Maar VS is heel ander verhaal. ik ben dus ook benieuwd naar verhalen, tips etc. hoe anderen dit hebben bedacht.
Heb je dit al met je kinderen plus aanhang overlegd? Ik vind het nogal wat dat jij/je man deze wens hebben en dan de kinderen (die nog jongvolwassen zijn) minimaal 500 - 1000 euro voor tickets op tafel mogen leggen. Ik zou kiezen voor een kortere reis waarbij jullie alles betalen.

Qua keuze bestemming, zijn dit bestemmingen die iedereen in de groep leuk vindt?
Alle reacties Link kopieren
Heel leuk idee! 4 weken alles samen doen kan erg benauwend worden. Zoals anderen ook al zeggen; je hebt allemaal je eigen routines en voorkeuren en moet je als je samen bent altijd wat aanpassen. Dat kan toch wat irritaties gaan oproepen na een tijdje.

Ik zou met je kinderen en aanhang het gesprek open aangaan. Hoe lang zien zij zitten, hoeveel vakantiedagen willen ze hiervoor gebruiken, hebben zij zelf ideeen over waarheen en invulling, wil je alles samen doen of niet. Dan krijg je vanzelf een beeld.

Wij gaan soms een week met schoonfamilie weg en hebben de afspraak dat we 's avonds samen eten. Overdag kan iedereen zijn eigen plan trekken, waarbij we regelmatig met zijn allen wat doen of in kleinere groepjes, maar het scheelt al als je weet je dat niet mee MOET.

Voor jullie reis kun je denken aan iets georganiseerd, zoals hierboven wordt aangegeven. Dus met eigen busje en gids en dan 2 weken in Azie ofzo. Je kunt dan aan het einde nog een week strand/snorkelen/duiken eraan vast plakken. Of, als iedereen wel langer mee wil, 10 dagen samen, daarna allemaal een week zelf op pad en aan het einde weer verzamelen voor een aantal dagen.
Zorg in elk geval voor voldoende privacy voor iedereen, dat je je even kunt terug trekken. Dus niet met zijn allen in 1 camper :-o

Zuid Afrika zou ook wel een leuke bestemming kunnen zijn!
Klinkt leuk, maar 2021 is nog wel heel ver weg :)
Wie weet krijgen de andere twee kinderen een vriend/vriendin, de derde een nieuwe vriend/vriendin en willen ze toch liever wat anders doen.
Of kunnen ze niet, omdat ze dan in het buitenland zitten voor stage. ik noem maar wat.

Als je zorgt dat je regelmatig een dag of drie ergens verblijft waar veel te doen is, dan heeft een ieder tijd zat om er zelf op uit te trekken of juist helemaal niets te doen.
Dan zou je kunnen afwisselen tussen simpele, goedkopere accommodaties en wat duurdere met bijvoorbeeld een zwembad of aan het strand of in de wat populairdere wijk van de stad.

Maar dan is bijvoorbeeld een camper vrij kostbaar, als je deze niet dagelijks benut.
Alle reacties Link kopieren
Leuk verhaal, moeten jullie NIET doen ;)
Wij zijn met jonge kinderen in Zuid-Afrika geweest met een 4x4 en op het dak 2 slaaptentjes (voor beiden 2 personen). Wij in het ene tentje en kinderen in de andere. Dat is best wiebelig, als er 1 zich omdraait lig je alle 4 te wiebelen op die auto. En je hoort elke scheet en snurk van elkaar.

Vertelde de gids dat hij de week ervoor een pas getrouwd stel had met haar ouders en die sliepen ook in van die tentjes op het dak. Op de huwelijksreis! o_o
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf een weekend met family al te lang :$ maar ik ken ook zat mensen die dit met regelmaat met veel plezier doen.

Wat ik vaak hoor, is dat de “once in a lifetime” vakanties het beste werken voor dit soort reizen. Dus dat je een bijzondere reis maakt, die je zelf niet snel uit zou kiezen, en waarin je met elkaar echt is speciaals beleeft en ziet onderweg. Ik zou dus ook kiezen voor een niet-alledaagse bestemming en/of reismethode, waarbij het afhankelijk is van de voorkeuren van de groep waar je op uit komt. Is de groep sportief, dan misschien iets van hiken in Peru of een trektocht op de slee door Lapland. Is de groep minder sportief, dan is een speciale cruise door bijzonder gebied of een goed verzorgde safari misschien beter passend.

En ik zou ook zorgen voor een combinatie van actief en ontspannen. Misschien een paar dagen stad, dan de bijzondere reis, en dan nog een dag of wat aan het strand oid.
Alle reacties Link kopieren
4 weken is lang hoor. Wij zijn dit jaar met onze volwassen kinderen en aanhang 1 week weg geweest. Is precies lang genoeg om geen irritaties te krijgen. En we lieten iedereen vrij om te doen wat ze wilden. Alleen s avonds samen eten, maar vaak waren we overdag ook wel samen.
Dochter staat graag vroeg op, wij zijn meer langzame starters. Helemaal prima.
Btw, wij hebben gewoon alles betaald, ook de tickets.
Je vraagt ze hun eigen ticket te betalen en het kost ze ook nog 3/4 van hun vakantiedagen in een jaar. Ik zou dan ook zelf willen bepalen wat ik deed op een dag, ipv me aan te passen aan ouders/schoonouders.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
30-11-2019 12:23
... Ik zou dan ook zelf willen bepalen wat ik deed op een dag, ipv me aan te passen aan ouders/schoonouders.
Hoezo zouden ze zich aan moeten passen dan? Dat is helemaal niet idee van TO.

TO heeft met (soms één van) haar kinderen al wel eens een mooie reis gemaakt. Ik denk dat ze heel goed weet wat een ieder leuk vindt. En voor de kinderen is het niet nieuw.
Ik denk alleen dat het lastig is met veel zoveel mensen met verschillende wensen tegelijk op vakantie te gaan.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 30-11-2019 12:55
3.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
30-11-2019 12:29
Hoezo zouden ze zich aan moeten passen dan? Dat is helemaal niet idee van TO.

TO heeft met haar kinderen al wat mooie reizen gemaakt.Ik denk dat ze heel goed weet wat een ieder leuk vindt. En voor de kinderen is het niet nieuw.


Waar lees jij dat?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik zou serieus afslaan als mijn ouders met dit plan zouden komen. Vier weken vind ik echt veel te lang om op elkaars lip te zitten.
Daar komt bij dat niet iedereen zomaar 4 weken vakantie kan nemen en dat dat ook een flinke aanslag is op iemands vakantie dagen. Dat moet ook maar net kunnen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee, ik zou gaan. Vooraf afspraken maken. Alles 24/7 same doen gaat niet werken. Dus niet verplicht elke avond 's avonds eten, alle uitjes mee doen. Je maakt gewoon een groepsreis, maar ipv onbekenden doe je dit met de familie. Met mijn familie en schoonfamilie is gezellig.

Wat is jullie budget, en waar houden jullie van? Je kunt ook contact opnemen met een reisbureau die veel voor jullie kan regelen. Er zijn hartstikke mooie reizen te bedenken naar Afrika, Midden-, Zuid-Amerika, Azië, etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Kastanjez schreef:
30-11-2019 11:50
Dit is inderdaad een grote kans dat dit staat te gebeuren. Je zou dit kunnen verhelpen door bijvoorbeeld om de dag met zijn allen wat te gaan doen en de andere dag iets per stel/andere combinaties ieder zijn eigen plan trekken.



Hier ben ik het ook mee eens. Vier weken lijkt mij veel te lang (en ik -midden veertig, partner en twee kinderen- ga nog steeds graag met mijn ouders op vakantie, bijna ieder jaar wel een week of weekend) en zeker als dat betekent dat jullie niet alles voor je kinderen kunnen betalen. Als ik meebetaal, wil ik ook meebepalen. Als mijn ouders ons iets helemaal cadeau geven, ben ik eerder geneigd om in dingen mee te gaan die niet mijn eerste keus zijn.

Ik zou dus kijken wat jullie totale budget is, en dan bekijken wat je daar ongeveer voor kunt krijgen. Kijk eerst heel breed, naar allerlei soorten reizen in verschillende landen/werelddelen, dan kom je er vanzelf achter wat je het meest aanspreekt. Zodra je de keus hebt vernauwd tot 2-3 bestemmingen en 2-3 soorten reizen, zou ik het me je kinderen bespreken en een keus maken.

Dit!
Ik zou als ouders de reis zo kiezen dat ik alles kan betalen, wat overigens niet betekent dat ik dan ook alles wil bepalen maar wel de bestemming en het middel.
Wat bij ons (ouders, zussen) heel goed gaat is dat we allemaal op eigen gelegenheid naar elkaar toe komen en dan een aantal dagen met elkaar doorbrengen. Wij kamperen allemaal en dan spreken we af waar en wanneer we elkaar ontmoeten. Meestal zijn mijn ouders er dan al en komen de kinderen met kleinkinderen om de beurt aan en gaan ook allemaal op hun eigen moment weer verder of terug.

Op de dagen dat we er allemaal zijn doen we elke dag iets dat één van ons bedenkt. Iedereen kan zich daar van te voren in verdiepen. Meestal gaat iedereen dan gewoon mee. Vier weken met zijn alleen lijkt mij veel en veel te lang.
Madeliefjees schreef:
30-11-2019 12:33
Waar lees jij dat?
Als je deze TO vaker leest weet je dat.
Lecourgette schreef:
30-11-2019 11:42
Eerlijk gezegd zou ik het zo niet doen. Je gaat weg met een groep waarbij iedereen zijn eigen mening heeft. Het is mijn ervaring dat je in de morgen op staat en de ene wil naar een museum, de andere naar het strand, de ander naar een tempel en de ander naar theeveld. Voordat je op één lijn zit is het middag of je moet accepteren dat men in kleine groepjes uit een valt maar dan is het doel van je reis weg. Daarbij moeten zij zelf betalen en wil men dus ook deels zelf bepalen waardoor de route en bestemming bepalen elke dag ook lastig wordt.

Ik zou je aanraden om een kleine groepsreis op maat te boeken met alleen jullie familie een busje en een chauffeur/gids van te voren plannen, hotels vastleggen en excursies regelen. Je bent anders elke dag opnieuw bezig met plannen, trein/buskaartjes kopen, wie gaat rijden, ...etc.

Ik zou er ook voor kiezen om de hele reis te betalen dan liever wat korter en minder ver maar daarmee houd je het ook deels in eigen hand. Er gaat ongetwijfeld spanningen komen naar een dag of 10. Kies dus liever voor 12-16 dagen Sri Lanka dan voor 30 dagen Vietnam. Laos en Cambodja.

Dit kun je snel tackelen door de avond van te voren al de plannen te maken. Met vrienden wel eens gedaan dat ieder stel bij toerbeurt verantwoordelijk was voor de invulling van de dag en het eten. Ene gezin organiseerde andere gezin ging gewoon mee.
Alle reacties Link kopieren
In eerste instantie denk ik leuk idee maar dan ga je er langer over denken en dan zie ik toch wel wat minder leuke kanten.
Vier weken vind ik erg lang. Je zegt nu vrij te krijgen zo lang maar je weet niet hoe het dan zit met werk. Nu maar 1 aanhang dan misschien twee of drie. Je weet niet hoe zij het vinden moeten ze zich maar aanpassen of anders niet me gaan? Hoe vind je kind dit?
Weten de kinderen dat de reiskosten voor hunzelf zijn en kunnen ze dit betalen?
Als ik zoiets cadeau geef dan zou ik het ook betalen dus dan maar korter.
In anderhalf jaar kan veel gebeuren, baan kwijt, ziekte, aanhang weg of erbij, huis kopen enz hoe gaan jullie dat oplossen? Misschien is dit wel te veel vooruit en negatief gedacht maar met een grote groep kan altijd iets gebeuren. Zonde als een dure reis daardoor in het water valt.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan met ons gezin (jong volwassen kinderen) volgend jaar juni ook op reis. Aanhang gaat niet mee. We gaan ook 4 weken, naar Indonesië. Veel trekken, dus alles samen doen. Dat lijkt ons ontzettend leuk, ook de kinderen. Maar het zal misschien schelen hoe oud ze zijn en hoe lang ze het huis uit zijn.
Wij betalen overigens alles.
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
30-11-2019 11:52
Hoezo is dat het doel? Dat je met z'n allen op reis gaat wil toch niet zeggen dat je ook 24/7 hetzelfde moet doen?

Leuk idee TO!
Nee, dat niet maar je wil ook niet dat de minst of de meest actief het tempo bepaald. Dus van te voren wat dingen plannen die je samen wil doen en wat vrije dagen plus wat optionele dingen. Ik zou dat ik de vorm van een groepsreis met kleine groep doen incl gids en chauffeur anders wordt elke dag een discussie waar je heen gaat, wie er raadt, ...etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven