ik wil alleen reizen, maar mijn ouders staan er niet achter

02-12-2019 14:42 104 berichten
Beste lezers,
Momenteel ben ik bezig met het afronden van mijn bachelor.
Ik ben 22 jaar (bijna 23) en woon al 3,5 jaar op kamers.
Vanaf februari heb ik een tussenhalfjaar, voordat ik in september zal beginnen aan een premaster. In dit halfjaar zou ik graag mijn Engels willen verbeteren en dan met name het spreken.
Ik zit met een paar opties in mijn hoofd die ik zou kunnen/willen doen, maar ik loop tegen een aantal problemen aan.
De eerste optie is dat ik aupair wordt, maar dat is mijn huisgenootje momenteel aan het doen in Australië en ik wil haar niet het gevoel geven dat ik haar nadoe. Zeker omdat dit voor haar ook een moment is dat ze iets in haar eentje doet, zonder mensen van thuis. Maar au pair zou wel een goede optie zijn, omdat je daarbij actief bezig bent met Engels zonder dat je geld uitgeeft aan een taalcursus.
De tweede optie, een taalcursus, vind ik echt heel erg duur.
De derde optie is gaan reizen, maar hierbij loop ik tegen mijn ouders aan. Mijn moeder begint namelijk al snel te paniekeren als het gaat om alleen reizen. Ze is ervan overtuigd dat ik dan in hostels enge mannen zal ontmoeten die me zullen volgen en me te grazen zullen nemen... :fieuw: Ze is dus fel tegen alleen reizen en maakt het voor mij erg moeilijk om dat toch te gaan doen, omdat ze ook benadrukt hoe erg ze zal lijden als ik dat wel zou doen.
De vierde optie is om met een groepsreis mee te gaan, maar dat lijkt me toch minder leuk en dan voel ik me toch een beetje een loser dat ik dat moet doen en niet alleen kan gaan. (heeft iemand ervaring met groepsreizen in zuid-oost azie?)
De vijfde optie is dat ik ontwikkelingshulp zou gaan doen. Hier zou mijn moeder wel achterstaan, mits het goed georganiseerd is. Echter heb ik hier zelf mijn twijfels bij, omdat ik niet zeker weet in hoeverre je de plaatselijke bevolking hier daadwerkelijk bij helpt. Bovendien wil ik iets doen waar mijn Engels echt van op vooruit gaat.
Conclusie: ik heb nog niet echt een concreet plan en wil dat wel snel gaan maken. Het liefste wil ik twee/drie maanden weg, vanaf februari. Ik wil graag naar een plek waar het lekker weer is. Even de winter ontlopen. B)
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen gaan doen?
Thanks voor de reacties! :)
Alle reacties Link kopieren
Ontwikkelingshulp kost je ook geld en vaak help je er niemand mee.
Ik zou een taalcursus gaan doen. Fijn een klooster in en een maand alleen maar Engels spreken.
Alle reacties Link kopieren
Helaas moeder, dit is wat je graag wilt en waar je nu de kans en tijd voor hebt. Zorgen mag ze uiteraard hebben, is ook best een stap die je neemt. Jou erin beletten te gaan, gaat echter te ver. Maak een groepsapp aan, zet er af en toe (niet frequentie afspreken!) een foto/update in en ga!
Alle reacties Link kopieren
Dit is iets wat je waarschijnlijk maar 1 keer in je leven doet. Doe dan vooral wat jij wil, en niet wat je denkt dat anderen willen. Als jij het liefste als au pair gaat, waarom niet? Toch alleen maar leuk als je huisgenootje en jij beiden zo'n zelfde ervaring hebben. Je hoeft niet in de zelfde stad, of zelfs land, als haar te verblijven toch?
Ik zou me niet zoveel aantrekken van anderen. Als het je leuk lijkt om aupair te zijn, dan moet je dat gewoon doen. Hetzelfde geldt voor alleen reizen.

Verder is werk of stage in het buitenland misschien een optie? In het toerisme moet toch wel wat te vinden zijn.
Je bent 22 en het huis uit. Bedenk wat je zelf het liefste wilt en doe dat.

Moeder 'benadrukt hoe erg ze zal lijden als ik dat wel zou doen'??? Wat een emotionele chantage. Tijd om je los te maken daarvan,
Ik zou vooral doen wat jij wil, zonder je te laten leiden door je moeder of je huisgenootje.
Voor zover ik weet blijven de meeste au pairs een jaar bij een gezin, dus daarvoor is die 2-3 maanden waarschijnlijk erg kort.
Verder denk ik dat je budget een belangrijke rol speelt in je keuze.
Alle reacties Link kopieren
je bent 22, geen 16.

mooi moment dus om met een kop thee of wat dan ook even rustig te gaan zitten, alle gevoelentjes en andere dingen van iedereen behalve jouzelf aan de kant te zetten en te bedenken wat jij écht wil.

daarna kun je, ook weer zélf, met de praktische problemen aan de slag. taalcursus is duur, maar je kunt je tot februari de #&*%$@# werken en sparen. dit even als voorbeeld.

succes!
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Je gaat geen aupair doen omdat je huisgenoot dit al doet.... :huh: serieus. Die huisgenoot zie je na je afstuderen waarschijnlijk nooit meer terug.. en die ervaring neem je je hele leven mee. Enne als jullie het wel blijven doen dan hebben jullie samen de ervaring; hoe mooi is dat?
Kies voor jezelf en je eigen pad. Backpacken in nieuw zeeland? Veilig zo lang je niet s avonds rijdt (donkere wegen en denk dat je nog niet veel ervaring hebt) en niet in je uppie langs ravijnen gaat lopen.
Je bent wel heel erg bezig met wat anderen wel niet kunnen denken of vinden van je plannen zeg! Je huisgenootje is au pair en je wil haar niet het gevoel geven dat je haar nadoet? Is dat niet iets van de middelbare school leeftijd en dan meer met kleding en stijl enzo? Het zou niet in mij opkomen dat iemand mij nadoet als iemand besluit ook tijdelijk au pair te worden als ik dat ook doe. Zij is toch niet de enige die au pair is om in het buitenland ervaring op te kunnen doen? Dat is namelijk al jaren behoorlijk cliché gebruikelijk. Hetzelfde verhaal met het groepsreizen en alleen reizen: je maakt je vooral druk over wat anderen ervan kunnen vinden terwijl het hele normale dingen zijn om te doen.

Lekker doen wat jou goeddunkt en wat meer schijt hebben aan wat anderen ervan kunnen vinden. Jij bent geen verantwoording verplicht, doe wat jou leuk lijkt. Is goed voor je zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
"De eerste optie is dat ik aupair wordt, maar dat is mijn huisgenootje momenteel aan het doen in Australië en ik wil haar niet het gevoel geven dat ik haar nadoe. "

Je bent 14?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
bluewaterrr schreef:
02-12-2019 14:53
Je bent 22 en het huis uit. Bedenk wat je zelf het liefste wilt en doe dat.

Moeder 'benadrukt hoe erg ze zal lijden als ik dat wel zou doen'??? Wat een emotionele chantage. Tijd om je los te maken daarvan,
Dit.

Je gaat er spijt van krijgen als je je nu door je moeder laat tegenhouden.

Ontwikkelingswerk zou ik afraden. Maar meer vanwege het feit dat het moeilijk is om een organisatie te vinden die het niet vanuit commercieel oogpunt (dus lekker verdienen aan meiden als jij, want je moet er dik voor betalen), maar ook omdat je in korte periode echt niet veel kunt betekenen voor de mensen daar.

Volgens mij wil je graag alleen reizen, dus ik zou daar gewoon geen consessies op doen. Enkel en alleen omdat je moeder dat wil.
Mijn moeder zou trouwen echt het heneweer kunnen krijgen met die emotionele chantage. Is ze nou helemaal gek geworden :nope:
Je bent volwassen en zelfstandig wonende , trek je eigen plan. Je hoeft geen verantwoording voor je keuzes te geven.
Wat jammer dat je meer naar een ander kijkt/luistert dan naar jezelf.

Jouw eerste optie is au pair worden. Wat houdt je tegen? Angst dat je je huisgenoot nadoet. Wat een onzin! Waarom belemmer je jezelf met dit soort gedachten? Dan kun je helemaal niks meer doen omdat een ander toevallig hetzelfde idee had.

En dan je ouders. Je bent volwassen. Lief dat je rekening houdt met je moeder, maar je woont al ruim 3 jaar op jezelf! Je moeder moet leren dat jij niet meteen in zeven sloten tegelijk loopt en jij moet leren dat je je los maakt van je moeders angsten.

Leef je eigen leven! Je schaadt er niemand mee. Oké, je moeder zal buikpijn hebben als je gaat reizen, maar maak van haar probleem niet jouw probleem.

Straks ben je ouder (al lijkt dat nog ver weg) en denk je: had ik maar meer naar mijn eigen gevoel geluisterd...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter van 22 en no way dat ik haar zou tegenhouden on te gaan reizen. Tuurlijk mis ik haar en ben ik blij als ik wat van haar hoor. Maar ik heb het vertrouwen dat ze verstandig reist.. dus ik maak me dan ook geen zorgen.
Het doet mij denken aan mijn moeder. Dat ik met een vriendin een weekendje weg ging was geen probleem, leuk vooral gaan. Maar toen ik het plan had om alleen te gaan... Het was voor een concert in Parijs in mijn moeder had zoiets van ach je gaat toch niet, die komen vast nog wel een keer naar Nederland dus waarom zou je gaan?
En toen zei ik dus dat ik een kaartje had gekocht. Dat was even slikken. Moeder heeft de hele tijd in de stress gezeten of het allemaal wel goed ging enzo.

Later zei ze dat ze het eigenlijk had willen verbieden maar ze wist ook wel dat dat niet kon want volwassen.

Ik heb nog nooit in een of ander vies hok gezeten, of een of ander shady hotel. Ben ook nog nooit echt lastig gevallen toen ik alleen was (ik tel die zwervers die om een euro zeuren of die irritante straatverkopers even niet mee), ook niet berooft of wat dan ook. Doe je research, gebruik je gezonde verstand en let wat extra op en er is echt niks aan de hand.

Misschien kun je een keer een kort city tripje doen zodat je moeder kan wennen aan het idee?
Toen ik 22 was woonde ik ook (tijdelijk) aan de andere kant van de wereld.
22 is geen 16, gewoon doen dus.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
02-12-2019 15:04
Mijn moeder zou trouwen echt het heneweer kunnen krijgen met die emotionele chantage. Is ze nou helemaal gek geworden :nope:
Dit. Ik heb ook alleen gereisd in Azië en heb me geen moment bang of onveilig gevoeld. Doe lekker wat jij het liefste wil, je ouders moeten zich er maar bij neerleggen.
poldervrouw schreef:
02-12-2019 15:14
Ik heb een dochter van 22 en no way dat ik haar zou tegenhouden on te gaan reizen. Tuurlijk mis ik haar en ben ik blij als ik wat van haar hoor. Maar ik heb het vertrouwen dat ze verstandig reist.. dus ik maak me dan ook geen zorgen.
Mijn moeder probeerde het nog steeds toen ik al over de 50 was. Het ging gewoon om een weekje weg op vakantie. Ik heb vriendelijk gezegd dat ik haar regelmatig een mailtje of een sms-je zal sturen en heb gewoon mijn koffer gepakt. 't Is een best mens, maar nogal paniekerig en dan wordt ze nogal dwingend. Als ik daar in mee was gegaan, zat ik nu nog op mijn slaapkamertje in het ouderlijk huis ;)

Oké, wat mijn huwelijk betreft bleek haar paniek wel terecht... ;)
Alle reacties Link kopieren
Leuk zo'n moeder die je chanteert. Je bent 23, trek je eigen plan, weet ze gelijk dat ze ook in de toekomst je niet meer hoeft te chanteren.
Onze dochter ging ook voor een halfjaar, en nee, ik stond niet op de tafel te dansen van blijdschap, maar we gunden het haar wel. 100.000 goede raadgevingen mee, en hup genieten!
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen wat jij wil, je kan je toch niet je leven lang blijven aanpassen omdat zij iets eng/niet leuk/spannend vindt, of afkeurt?
Je moeder moet dan zelf maar leren omgaan met de gevoelens die ze daarover heeft, en hopelijk komt ze daar dan wat verder mee ipv zichzelf én jou door angst gevangen te houden.
Op deze leeftijd liet ik me toch echt niet beperken door wat mijn ouders al dan niet zouden willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter van 19 en als zij dit zou willen zou ik haar geen moment tegenhouden. Panikeren? Echt?

Sowieso kom je nogal jong over, ben je kort gehouden in je jeugd? Want dan kan ik me voorstellen dat dit ingeprogrammeerd gedrag van je is om zo rekening te houden met iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Laat asjeblieft je moeder je niet klein houden. Je bent al 22, dus prima in staat om solo te gaan reizen. En Azie is een fantastische en betaalbare plek voor soloreizigers. Gewoon gezond verstand gebruiken en niks aan de hand.

En als je au pair wil worden moet je dat gewoon doen. Wat een absurde reden dat je iemand na zou doen. Genoeg mensen die dat doet, tevens als backpacken. En als je huisgenoot daar iets van vind, is dat haar probleem.

Ontwikkelingswerk zou ik niet doen, dat wordt vaak gemaakt voor mensen uit het westen die denken te helpen, niet dus.
En een groepsreis is gewoon een vakantie met een groep, en dus ook maar 3-4 weken, daar ga je trouwens ook niet een taal van leren.
Alle reacties Link kopieren
Jij denkt Engels te kunnen leren in zuid oost Azie :rofl: eh ok. Ik snap jouw ouders wel denk ik :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven