Stakingen Frankrijk - wat merk je ervan als toerist?

06-12-2019 09:57 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga volgend weekend naar Frankrijk (naar Lille om precies te zijn) en ik las gisteren dat de stakingen die er nu zijn, wel eens tot rond de kerst kunnen duren.

Gelukkig gaan we niet met de trein, dus daar hebben we niets mee te maken. Maar stel dat dit volgende week allemaal nog steeds speelt, dan ben ik wel benieuwd wat je van zulke stakingen merkt als toerist. Moeten we ergens rekening mee houden? Dichte musea en winkels? Uitpuilende vuilnisbakken? Benzinestations die niet meer bevoorraad zijn?

Ervaringen zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Oh ik volg, we rijen morgen oor Frankrijk naar Spanje.
Alle reacties Link kopieren
Info voor de benzine stations
https://www.linternaute.com/auto/magazi ... 1575584160



https://penurie.mon-essence.fr/w/
disney1 wijzigde dit bericht op 06-12-2019 10:48
10.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gisteren waren bijvoorbeeld de Eiffeltoren en chateau de Versailles dicht.
Alle reacties Link kopieren
Poeh...dat gaat nog spannend worden zaterdag...
Alle reacties Link kopieren
Nou dat wordt tanken in België, ruim voor de Franse grens, denk ik zo!
Denk niet aan winkels, musea etc die gesloten zijn maar ook aan de sfeer die er hangt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 8 jaar in Frankrijk gewoond.
Ik heb weleens last gehad van treinstakingen, en een metro-staking.

Opvallend is dat treinstakingen soms plaats vinden op specifieke lijnen, en dat op andere lijnen er geen enkel probleem is.
En dan nog waren de stakingen niet 100%, er reden overal (soms) treinen.

Ooit was er schaarste aan benzine door een staking bij raffinaderijen, maar er bleven voldoende pompen waar wel benzine was (met soms een rij).
Opvallend genoeg was die staking na 6 weken voorbij (en heeft de Franse regering een "strategische voorraad" brandstof voor 6 weken...)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
06-12-2019 11:11
Denk niet aan winkels, musea etc die gesloten zijn maar ook aan de sfeer die er hangt.
Van de sfeer zult u weinig last hebben, denk ik.
Rellen zijn meestal in wijken waar toch al geen toeristen komen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Fijn! Goed om te weten. Hopelijk valt het volgende week mee. We zorgen iig dat de tank vol is en verder zien we het wel. Ga er maar vanuit dat alles gewoon open is dan!
Ik hoorde op de radio dat de metrobestuurders in Parijs al op hun 52e met pensioen gaan. En nu staken ze tegen pensioenhervormingen. Ergens vrees ik dat Nederland met onze enorme pensioenspaarpot ooit nog gaat opdraaien voor de pensioentekorten van onze zuiderburen.
Alle reacties Link kopieren
Super irrant.
Ik woon dus al ruim 10 jaar in ile de france.
Zou morgen dus naar een kerstmarkt gaan in een andere regio. Er rijdt maar 1 trein heen en 1 trein terug.
Plannen gewijzigd, dus gewoon in Parijs naar de kerstmarkt.
Normaal zou de RER van 6:30-9h30 en tussen 16h19:30 rijden. Zoals gisteren en vandaag.
Nu rijdt de trein alleen tussen 12h en 18h
Zondag wordt het nog minder.

Gelukkig rijdt mijn bus wel naar het werk ( geen ratp of sncf )
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
06-12-2019 19:30
Ik hoorde op de radio dat de metrobestuurders in Parijs al op hun 52e met pensioen gaan. En nu staken ze tegen pensioenhervormingen. Ergens vrees ik dat Nederland met onze enorme pensioenspaarpot ooit nog gaat opdraaien voor de pensioentekorten van onze zuiderburen.
10 jaar geleden was het zo dat iemand na 40 jaar met pensioen mocht.
Iemand die ging werken toen ze 16 was, kon dus met pensioen toen ze 56 was.

Maar dat gold alleen als mensen zonder onderbreking werken.
Iemand die tussendoor werkloos is, gaat later met pensioen.

Iemand die eerst studeert, natuurlijk ook.

Maar de periode van 40 jaar is volgens mij al in 2007 (nou ja, rond die tijd) langer geworden.
Of de metro-bestuurders een speciale VUT-regeling hebben, weet ik niet. Maar 52 jaar zal niet voor iedereen gelden.

Dat maakt het ook lastig, de pensioenrechten/-leeftijd is in Frankrijk niet voor iedereen hetzelfde.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Nou ja het is in Nederland al ingewikkeld en door de vergrijzing en lage rendementen staat het stelsel onder druk.

In de meeste andere landen is het pensioenstelsel (vrijwel) geheel gebaseerd op een ‘pay as you go’ systeem. Ofwel de werkenden dragen premie af om pensioenen te betalen, niet om te sparen. Dat is in Frankrijk volgens mij ook zo. En dat maakt de problemen rondom betaalbaarheid en pensioenrechten nog wel een maatje groter dan in Nederland. Want als de demografie verandert (vergrijzing) zijn er geen fondsen om op terug te vallen.

Verder lijken Fransen enorm veel moeite te hebben om zich neer te leggen bij onvermijdelijke hervormingen van hun sociale stelsel.
Alle reacties Link kopieren
In de kerstvakantie, net na de kerst, heb ik een reisje met de trein naar Frankrijk gepland staan, met een overstap in Parijs.
Ik begin me wel een beetje zorgen te maken met de stakingen.
Iemand die enig idee heeft wat de vooruitzichten zijn?
Alle reacties Link kopieren
Dinsdag en donderdag komen ze voor een planning voor reizen tot en met 26 dec....
Wat daarna gebeurd is een verrassing.
En of je trein doorgaat of niet daar kom je achter een dag van te voren vanaf 17uur.

Volgens mij de treinen van en naar Amsterdam en London ondervinden niet echt hinder.
Alle reacties Link kopieren
Houd voor ook de website van NS internationaal in de gaten, staat precies welke int. Treinen wel/niet rijden. En als je rechtstreeks bij hen geboekt hebt, kun je kosteloos annuleren
Alle reacties Link kopieren
De Thalys zal wel gaan denk ik, het is meer de metro naar het volgende station en de binnenlandse trein.
Al rijdt de metro niet / nauwelijks, dan heb ik al een probleem.
Eerst donderdag maar eens afwachten.

Bijzonder land hoor...
Alle reacties Link kopieren
Appeltaartmetrozijn schreef:
15-12-2019 19:06
De Thalys zal wel gaan denk ik, het is meer de metro naar het volgende station en de binnenlandse trein.
Al rijdt de metro niet / nauwelijks, dan heb ik al een probleem.
Eerst donderdag maar eens afwachten.

Bijzonder land hoor...
Nou nee dus....op 19 dec vallen al 6 Thalys treinen uit....nogmaals check even de site van NS internationaal
Alle reacties Link kopieren
Appeltaartmetrozijn schreef:
15-12-2019 19:06
De Thalys zal wel gaan denk ik, het is meer de metro naar het volgende station en de binnenlandse trein.
Al rijdt de metro niet / nauwelijks, dan heb ik al een probleem.
Eerst donderdag maar eens afwachten.

Bijzonder land hoor...
Waar kom je aan , gare du nord ?
En naar welk station moet je heen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
06-12-2019 11:37
Van de sfeer zult u weinig last hebben, denk ik.
Rellen zijn meestal in wijken waar toch al geen toeristen komen.
Champs Elysee en zo... (of ben je de gele hesjes al vergeten?)
Alle reacties Link kopieren
Daar wordt niet meer gemanifesteerd . Verboden gebied
Meer place de la republique, laatste keer place d'italie
Alle reacties Link kopieren
disney1 schreef:
15-12-2019 20:30
Waar kom je aan , gare du nord ?
En naar welk station moet je heen?
Ik kom aan op gare du nord en moet naar gare d austerlitz in een uur tijd.
Een uur is niet veel, maar in de normale situatie wel te doen. Heb niet zo'n zin om te stranden in Parijs.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
15-12-2019 19:59
Nou nee dus....op 19 dec vallen al 6 Thalys treinen uit....nogmaals check even de site van NS internationaal
Ga ik doen!
Pfff hoop echt snel duidelijkheid te hebben ik vind dit maar zenuwslopend hoor....
En natuurlijk lijkt het me helemaal vreselijk als je voor je werk afhankelijk bent van het OV, vanaf 5 december al geen fatsoenlijk OV. Drama zeg, gelukkig kan ik me daar niets bij voorstellen.

Zijn er inwoners van Frankrijk hier? Redden jullie het nog een beetje met al die stakingen van OV en brandstofdepots?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in ile de France.(77)
Maar voor naar het werk te gaan geen probleem. De busmaatschappij hier is geen ratp of SNCF.
Wel collega's uit Parijs die niet kunnen komen soms. Zoals vandaag dat alles plat ligt.

En zelf moet ik mijn vrije dagen anders invullen dan gepland.
Bezoekjes moet ik nu ook uitstellen

En ook ik wilde tussen kerst en oud en nieuw naar Nederland.
Wordt moeilijk. Wacht de planning af. Anders de bus of BlaBlaCar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven