Rondreis Carlifornie

14-01-2020 10:35 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan in 2021 een rondreis maken door West-Amerika, startend in San Fransisco en dan de bekende route langs de nationale parken/Nevada, eindigend in LA.

De route is min of meer duidelijk. Hoeveel parken kun je gemiddeld aandoen in 2 - 2.5 week? Wat is echt de moeite waard en wat kunnen we overslaan?

En verder is er de keuze tussen een huurauto of een camper. Wij twijfelen wat beter/leuker is en wat qua kosten het beste is. Met een camper rijden lijkt ons avontuurlijker maar zijn de camperplaatsen volop overal makkelijk aan te rijden en betaalbaar? En vooral veilig?

Een alternatief is een auto huren en in motels slapen. Voordeel is dat je savonds een lekkere douchte kunt nemen. Nadeel is dat je 3x per dag buiten de deur moet eten wat in de papieren gaat lopen.

Heeft iemand een dergelijke reis gemaakt die mij kan adviseren?
Kijk eens op het Alles Amerika forum.
Wij deden een combi van kamperen en hotels. Hotels in de steden, kamperen bij de natuurparken. Ter plekke een tentje gekocht, we waren al gewend om heel basic te kamperen. Alle campsites hebben picknicktafels, dus er hoefde weinig mee. Was geweldig.

Er zijn hier ook al verschillende topics over geweest. Even met Google zoeken levert het beste resultaat op.
Wanneer ga je? In de zomer mag je met een camper Death Valley niet in en ook Seqouia kan een uitdaging zijn omdat je behoorlijk omhoog en omlaag gaat rijden.

Wij hebben in 2012 het rondje andersom gedaan. De highway 1 langs de kust van LA naar SAN Fransisco is prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net als MokThee een combinatie gedaan van kamperen met tent en hotels. In de parken vind ik kamperen (met tent of evt. camper) wel echt meerwaarde hebben boven een hotel / motel!! Vaak zijn er niet zoveel hotelkamers in een park en als je in een motel buiten het park zit, mis je toch een stukje beleving (en soms heel veel extra reistijd, bijv. bij Yosemite). De kampeerplaatsen in de parken zijn erg goedkoop, maar je moet er soms wel op tijd bij zijn met boeken (wederom Yosemite)! Dat zal voor hotelkamers overigens ook gelden.

Wij hebben ook gekeken naar de mogelijkheid van een camper, maar de optie die we nu hebben gekozen was vele malen goedkoper, vandaar deze keuze en geen moment spijt van gehad.

Parken die wij bezocht hebben (niet allemaal in California overigens): Joshua Tree, Yosemite, Death Valley, Zion, Bryce Canyon, Arches, Canyon Lands en Grand Canyon. En dan nog een aantal (kleinere) State Parks. Wij zijn in totaal 4 weken weg geweest, dus jullie rondje zal een stuk kleiner zijn.

Laat maar weten als je nog vragen hebt, het is nog steeds mijn meest favoriete vakantie ooit!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben meerdere keren roadtrip usa gedaan met auto en motel. Eerste keer inderdaad 3x per dag buiten de deur eten, na 3 weken ook flink aangekomen. De keer erna hadden we een coolbox gekocht en kwam ons ontbijt en lunch uit de coolbox. Heel vaak aten we als lunch wraps met groente en ontbeten we met granola en yoghurt. Zelf vonden we het fijn dat je met een "kleine" auto makkelijker overal kan parkeren ipv zo'n grote camper. In sommige parken mag je officieel ook niet alle wegen op met een camper. En ik houd echt van Amerikaanse motels en dan vooral degene die niet aangesloten zijn bij een keten (is soms best zoeken).

Qua route, de eerste keer ook west-coast gedaan, maar het begin was bij ons juist het noorden van california in (start in San Francisco), daar hebben we Lasssen Volcanic np en Redwood np bezocht en onderweg door avenue of the giants gereden en door een boom. Deze parken zijn veel minder druk en vonden we echt super indrukwekkend. Maar daardoor natuurlijk toen wel andere parken overgeslagen maar geen moment spijt van gehad.

Leuk zo'n vooruitzicht van een roadtrip usa
Alle reacties Link kopieren
Camper of auto; dat is echt persoonlijke voorkeur. Wij zweren bij een camper. We houden dan ook van niet iedere dag je koffer inpakken, je eigen “huisje” bij je hebben, kamperen in de natuur inclusief kampvuur en niet iedere dag uit eten gaan. Kamperen in de US is absoluut veilig. Goedkoper is het niet: een camper huren is duur en het ding slurpt benzine.
De onze is 25 Ft en die kun je ook overal kwijt. Het land is nogal ingesteld op grote voertuigen zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
In 2,5 week kan veel, maar niet alles. Vergis je niet in afstanden.

Wij hebben het ooit met een auto gedaan zonder hotels te boeken. Maar rond Yosemite zaten de hotels vol in het weekend. We zaten uiteindelijk heel ver van waar je wilt zijn en zijn de volgende dag ook niet meer terug gegaan. Als je gokt moet je dat soort dingen in calculeren en flexibel zijn.

In welk seizoen ga je?
Gaan er kinderen mee?
Wat wil je zien en doen in de parken?
Zijn jullie wandelaars of meer van de sightseeing?


In de parken zijn campings en hotels snel vol, zeker in de zomer en rond Amerikaanse feestdagen. Hou daar rekening mee.

Het alles Amerika forum is al genoemd. Voor informatie over de parken nps.gov daar staat voor elk park een ton aan informatie.

Qua veiligheid; San Francisco was de enige plaats waar ik een flyer met veiligheidstips zag liggen in onze kamer. In en rond de parken heb ik mij niet onveilig gevoeld. Hou de aanwijzingen van de rangers aan en bedenk je dat het buiten de bebouwing en snelwegen donker daar echt donker is met weinig tot geen verlichting langs de weg.
Ik zou huurauto en motels doen. Je hoeft nog steeds niet persé 3 keer per dag buiten de deur te eten. Koop gewoon broodjes, kaas, donuts etc voor ontbijt/lunch.

Zelf zou ik wel langer dan 2,5 week gaan. Als het pas voor volgend jaar is kun je nog even sparen en dat is in verhouding veel voordeliger dan 2 keer kort naar Amerika.

Mijn favoriete plaatsen in het zuidwesten zijn Bryce, Monument Valley, Yosemite, Bodie.
2,5 week is krap. wij hebben dat rondje in 3,5 week gedaan en zelfs dan heb je geen tijd over zeg maar.
wij geven de voorkeur aan auto en motel. vooral omdat we het leuk vinden kleine onontdekte wefen in te slaan, afgelegen plekken te rijden en met een camper mag je gewoon niet overal in. Verder hebben we twee pubers bij ons waarvan zeker 1 af en toe haar eigen slaapplek heeft, haar eigen kamer en soms kunnen we dan iets met meer slaapkamers boeken. iets dat bij een camper geen optie is.
qua kosten zul je vergelijkbaar uitkomen. camperhuur is duurder maar vaak kook je vaker zelf en de kampeerplekken zijn iets goedkoper.
kampeerplekken voor je camper boeken in de parken kan trouwens een uitrdaging zijn. er is veel vroeg al vol.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-01-2020 11:45
Ik zou huurauto en motels doen. Je hoeft nog steeds niet persé 3 keer per dag buiten de deur te eten. Koop gewoon broodjes, kaas, donuts etc voor ontbijt/lunch.

Zelf zou ik wel langer dan 2,5 week gaan. Als het pas voor volgend jaar is kun je nog even sparen en dat is in verhouding veel voordeliger dan 2 keer kort naar Amerika.

Mijn favoriete plaatsen in het zuidwesten zijn Bryce, Monument Valley, Yosemite, Bodie.

Een full American breakfast met eieren, spek en pancakes.. ofveen goedgevulde omelet. Echt dan hoef je met de lunch niet zoveel. Beetje fruit, brood (is daar vaak wel klef en zoeter) en een bordje met vleeswaren en kaas voor de lunch. Koekjes, chips of nootjes mee is altijd handig als je snel suiker of zout nodig hebt en je komt niets tegen.

Mijn favoriet is Canyonlands bij Moab, prachtig en rustiger dan Grand Canyon. Maar Arches, Bruce, Scenic Highway 12 in Utah en Zion zijn ook echt heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Een keer is genoeg
mrsduck wijzigde dit bericht op 14-01-2020 12:36
96.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Op het alles Amerika forum vind je een voorbeeld route voor de regio die je wil bezoeken. 2,5 week is dan wel kort, met veel auto rijden.

Zoals meer gezegd; auto en hotel/motel is niet vaak uit eten. Wij kochten de eerste dag een koelbox en camping servies en bestek, en hebben bijna de hele vakantie gepicknickt als lunch en in de hotelkamer ontbeten. Probeer zoveel mogelijk in de parken te slapen omdat je dan zonsopgang en -onderkomst hebt, met minder drukte om je heen.
Camper kan je ding zijn. Maar ook dan moet je wel alle campings van te voren boeken en regelen. In die regio een beetje rond trekken en maar hopen dat je een campingplek vindt gaat je door de drukte alleen maar een hoop stress en camperen op de Walmart parkeerplaats opleveren.
MrsDuck schreef:
14-01-2020 12:16
Een full American breakfast met eieren, spek en pancakes.. ofveen goedgevulde omelet. Echt dan hoef je met de lunch niet zoveel. Beetje fruit, brood (is daar vaak wel klef en zoeter) en een bordje met vleeswaren en kaas voor de lunch. Koekjes, chips of nootjes mee is altijd handig als je snel suiker of zout nodig hebt en je komt niets tegen.

Mijn favoriet is Canyonlands bij Moab, prachtig en rustiger dan Grand Canyon. Maar Arches, Bruce, Scenic Highway 12 in Utah en Zion zijn ook echt heel mooi.
Ook dit natuurlijk. Ik wisselde het af. Ging al vroeg rijden en dan nam ik rond een uur of 9-10 een stevig ontbijt zodat ik toe kon tot eind van de middag/begin van de avond. En ik had genoeg snaai in de auto zoals mesquite bbq chips!
Oja, koelbox hadden we ook daar gekocht, en aan het eind aan andere kampeerders doorgegeven. Eentje die werkt op de accu van de auto. Bleek onmisbaar te zijn.

En 2,5 week is inderdaad erg kort. Wij deden er 4,5 week over.
Wij hebben in 3 weken een rondje gemaakt. Begonnen in LA, huurauto opgepikt en meteen doorgegaan naar Disneyland Anaheim. Toen Grand Canyon, Bryce Canyon, Las Vegas, Death Valley, yosemite, San Francisco, langs de kust terug naar six flags magic mountain en toen nog paar dagen LA. Ik vind een camper niks, continu dat ding mee naar de supermarkt en gewoon het rijden met zo’n ding. Wij sliepen in motels/hotels en dat was niet allemaal even luxe maar prima. In yosemite zaten we in Hotel Wawona, echt geweldig!! Geen badkamer of toilet op je kamer, maar de veranda over naar een gezamenlijke badkamer. Geen tv of WiFi, heerlijk! Ook echt fantastisch gegeten in het hotel. Ik vind juist de ervaringen in een hotel vaak leuker. In dan Francisco hadden we ook zo’n leuk hotel, heel schattig. En in La zaten we heeeeel erg luxe op sunset boulevard :biggrin:
Star² schreef:
14-01-2020 10:38
Kijk eens op het Alles Amerika forum.
Het is fijn voor info, maar ik krijg daar soms wel het idee dat ze je, als je nog niet zoveel ervaring hebt met reizen naar Amerika, wat “dommig” vinden ofzo. Bij sommige reacties heb ik echt het idee dat ze willen zeggen “dat is toch zooooo logisch, pfff” met rollende ogen erbij. Ik vind het geen fijn forum voor beginners iig. Wat botte opmerkingen ipv echt goede hulp.
MokThee schreef:
14-01-2020 12:35
Oja, koelbox hadden we ook daar gekocht, en aan het eind aan andere kampeerders doorgegeven. Eentje die werkt op de accu van de auto. Bleek onmisbaar te zijn.

En 2,5 week is inderdaad erg kort. Wij deden er 4,5 week over.
Ik kocht koelboxen waar ijsblokjes in gingen. Op zo'n auto accu vind ik niet goed koelen en brommen. En ijs is daar echt overal te verkrijgen bij supermarkten en benzinestations.
En ik had ook 'n keer 'n panini-toaster gekocht zodat ik ook in m'n hotel een lekkere melted cheese sandwich kon maken.
Alle reacties Link kopieren
MokThee schreef:
14-01-2020 10:54
Wij deden een combi van kamperen en hotels. Hotels in de steden, kamperen bij de natuurparken. Ter plekke een tentje gekocht, we waren al gewend om heel basic te kamperen. Alle campsites hebben picknicktafels, dus er hoefde weinig mee. Was geweldig.
Zo hebben wij het ook gedaan! Van tevoren hadden we de tent+slaapzak besteld bij de Walmart in Las Vegas (ons beginpunt), die konden we toen gelijk oppikken. Koken deden we zelf op een kooktoestelletje.
Het was wel in oktober, dus in Sequoia en Yosemite waren de nachten toen al behoorlijk koud.
De kampeerplek in Yosemite moesten we lang van tevoren reserveren op precies het goede moment, anders was alles vol geweest.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Wij hebben een auto gehuurd en in motels overnacht. Je kunt zoveel bezoeken als je wilt maar het gaat je opbreken als je geen rust hebt, een dagje ergens overblijven en genieten van het zwembad of de directe omgeving is ook heel prettig.

Probeer het in elk geval zo te plannen dat je sochtends om 8 uur bij de parken naar binnen kunt gaan, later wordt te druk. Je kunt bijvoorbeeld beter na bezoek van een park verder rijden dan sochtends rijden en smidsen een park bezoeken.

Wij hebben direct na aankomst in de supermarkt een gewone koelbox gekocht en een panini-ijzer, dit is in de vs veel goedkoper dan in nl. Bij elk motel in de vs hebben ze ijsblokmachines en kun je je koelbox gratis vullen.
Om de kosten te drukken hebben we om de dag in het motel paninis gegeten, van stokbrood, cheddar, chorizo/salami, ananas...sausje en wat fruit erbij, een biertje en genieten :)
Koelbox met ijsblokjes inderdaad
Tenten is niks voor ons. We hebben graag iets van luxe

Vroeg beginnen is inderdaad wel verstandig zijn. Het kan overal echt heel druk zijn. Daarom is het ook fijn om in parken te zitten zodat je niet veel tijd kwijt bent aan rijden
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, top.. kan ik wat mee!
Wat anwoorden: Wij gaan in april/mei en max 3 weken omdat we aansluitend een weekje vanaf LA willen gaan cruisen.
We willen niet kamperen, dat wil zeggen.... niet in een tentje. Een camper is voor ons al een echte uitdaging en die minimale luxe willen we. De vrijheid spreekt me aan. Ik heb er dus echt geen idee van of je tijdens je route de volgende camperplek kunt bespreken. Ik wil me nl. niet al tevoren vastpinnen op een vaste route of een vaste plek.
ik denk dat dat ervan af hangt waar je graag wilt overnachten. het kan maar dan zit je niet altijd op goede locaties. Kijk welke amerikanen zelf vrij hebben. op die dagen is het topdrukte en dan kun je blijk zijn zonder file een park in te komen. laat staan last minute een overnachting regelen. En hou ermee rekening dat er op plekken nog sneeuw kan liggen.
Met een auto heb je veel meer vrijheid, want minder log en je kunt ook mooiere weggetjes rijden. In de NP's moet je wel op tijd je cabin reserveren, maar onderweg heb je goede basic motels.
Hou er rekening mee dat er in april/mei nog sneeuw ligt in Yosemite, Lake Tahoe e.d.
Bergje65 schreef:
14-01-2020 14:44
Bedankt voor de reacties, top.. kan ik wat mee!
Wat anwoorden: Wij gaan in april/mei en max 3 weken omdat we aansluitend een weekje vanaf LA willen gaan cruisen.
Het klinkt alsof jullie geen rondje gaan doen, maar van SF naar LA en dan daarna cruisen?

Ik zou dan even goed bedenken welke national parcs jullie perse willen zien.

Wij zijn dol op Bryce, Page, MOAB, in die buurt. Misschien kan je dan beter Las Vegas- LA doen.
Dus LV - rondje park daar, LA.

Maar wil je naar Yosemite dan zou ik SF - Yosemite - misschien nog wat kleine national parcs- LA doen.

Voor een volledig rondje met SF, Yosmite, Bryce etc en LA heb je veel meer tijd nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven