1e keer wintersport: Kleding tips en andere tips?

31-01-2020 18:47 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik ga voor het eerst op wintersport. Helemaal alleen, dus ik heb helemaal niemand om bij af te kijken, wat best lastig is.

Gelukkig is er Viva! :)

ik heb verzameld:
1 buff
2 thermobroeken
1 skibroek 10.000/10.000
4 thermo shirts met lange mouwen
2 fleece pulleys
1 paar zeer goede wanten (heat scale 9)
1 paar goedkope Action skihandschoenen
8 paar skisokken
1 crashpants
2 kniebeschermers
1 softshell anorak 15.000/15.000
1 helm
1 fotochromatische skibril voor categorie 1-3 (uit mijn hoofd, die ene met extreme zon niet en dat was categorie 4 dacht ik...)
zonnebrand/balsem combi voor wintersport
gewone zonnebril
met fleece gevoerde muts
1 paar lompe snowboots van de Van Haren (twijfel nog of ik geen propere sneeuwschoenen zal kopen want op deze kan ik geen hele dag lopen)

Schoenen en snowboard huur ik.

Ik ging vandaag mijn spullen testen op een indoor piste waar het -5 was. Mijn onderkant was tevreden, mijn handen ook, alleen mijn armen vonden het fris als ik op de sleeplift stond te wachten (belachelijk druk, blijkbaar hoeven kinderen niet meer naar school op vrijdag? :'( Dus stond soms wel 20 minuten te wachten/in de sleeplift te chillen). Ik ben maar een uurtje geweest en ik droeg mijn thermo shirt, fleece pully en anorak met buff.

Ik zit nu te twijfelen of ik niet nog een laagje erbij moet doen, want het was daar zelfs nog wind stil en ik neem aan dat het ook weleens -10 kan zijn en sneeuwend. Ik dacht aan een ruim vallende dikke sweater/hoodie/vest. Ik ga eind februari - begin maart en ik ga 10 dagen (2 dagen reizen, 8 dagen sneeuwpret). Wat vinden jullie? Ik ben nogal een koukleum en mij lijkt 8 dagen vernikkelen omdat ik te weinig kleding bij me had echt verschrikkelijk. Maar misschien is het veel intensiever in het echt? Zweten deed ik alleen de eerste lessen, dan ben je meer bezig met vallen en op staan en rond hupsen dan boarden.

Verder: Hebben jullie nog tips? Zal ik die sneeuwschoenen kopen (zijn vrij prijzig volgens mij)? Mis ik wat? Nog ergens aan denken? Ik ga de pisteregels naslaan en Youtuben hoe je zo'n stoeltjes lift in en uit moet als snowboarder. Sleeplift en touwsleeplift kan ik. Ik heb 2 cursussen snowboarden gehad dus verwacht sowieso de blauwe piste af te kunnen, en eigenlijk de rode ook wel. Blijkbaar moet je een foto voor je skipas, dus daar zorg ik ook voor.

Oh en leuke ervaringen hoor ik ook graag! :) Wordt er helemaal blij van.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben je goed voorbereid! Ik draag ook vaak een sweater, zonder capuchon!, over mijn pully. Tenzij het erg warm is.
Alle reacties Link kopieren
Pak als je nog nooit een stoeltjeslift hebt genomen de buitenste stoel; meeste tijd om weg te snowboarden omdat de stoel een halve cirkel maakt en je kunt je afzetten met je hand aan de leuning. Heeft je anorak een sneeuwvanger? Veel plezier, zo te horen ben je goed voorbereid hoor.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 31-01-2020 19:14
6.39% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Sneeuwschoenen van de Decathlon zijn niet zo duur en lopen heerlijk, maar hoeveel ga je wandelen? Soms wandel ik naar de bakker en terug, 15 minuten.
Alle reacties Link kopieren
koop of huur een helm, echt! ik vond het naast veilig ook superlekker warm
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft een helm, zie lijst.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 31-01-2020 19:07
3.45% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
31-01-2020 19:05
koop of huur een helm, echt! ik vond het naast veilig ook superlekker warm
Zelfs die staat al op het lijstje!
In maart heb je het vrijwel altijd warm. ;)

En indoor is altijd koud. Ik train buiten het seizoen indoor en heb het altijd koud in de hal. Van de 40 dagen die ik dit seizoen op de berg stond heb ik het iets van 3-4 dagen fris gehad.

Verder: je kan tussen je pully en skijack opteren voor een gewatteerde bodywarmer, of een andere tweede laag.

Beste tip: have fun!
Alle reacties Link kopieren
Pasfoto wordt meestal digitaal gemaakt en meegeprint op je skipas.
Die Softshell die je hebt. Is dat alleen softshell, of heeft die jas ook nog iets van isolatie? Iets van Primaloft oid? Want anders kan ik me voorstellen dat het niet echt warm is.
Je bent een beginner qua snowboarden, dus je zal het echt wel warm gaan krijgen. Snowboarden zal jou veel meer moeite/inspanning kosten dan iemand die al gevorderd is. Dus koud zul je 't sws niet krijgen.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
31-01-2020 19:06
Ze heeft een helm, zie lijst.
oh ja.... :facepalm:
maar iig wel lekker warm! :proud:
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Als het in maart niet al te koud is en het waait niet hard, dan kun je met je softshell jack prima uit de voeten. Maar ik vind het eerlijk gezegd als ski/snowbaordjack wel een beetje aan de frisse kant.
Ik zou nog eens op zoek gaan naar een lekkere warme trui, voor onder je jas en over je thermoshirt en fleecepully heen. Maar als je het echt heel leuk vind, is een warmer skijack, een hardshell met een goede isolatie veel fijner.

Ik zou geen geld in andere snowboots steken. Je snowboardschoenen lopen comfortabel genoeg, ook voor de apres ski. Ik draag mijn snowboots eigenlijk haast nooit, behalve als het echt aan het sneeuwen is en ik 's avonds een wandeling maak.

Maar je bent compleet hoor.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Je hebt genoeg hoor zo te lezen. En de scholen staakten vandaag ;-)
Alle reacties Link kopieren
Geen tips verder, indrukwekkende voorbereiding :D

Oh het was overigens zo druk vanwege de landelijke staking (al deden niet alle scholen/leraren mee). :jump:
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
31-01-2020 18:56
Volgens mij ben je goed voorbereid! Ik draag ook vaak een sweater, zonder capuchon!, over mijn pully. Tenzij het erg warm is.
Oke niet eens een heel gek idee dus!
SweetFirefly schreef:
31-01-2020 18:58
Pak als je nog nooit een stoeltjeslift hebt genomen de buitenste stoel; meeste tijd om weg te snowboarden omdat de stoel een halve cirkel maakt en je kunt je afzetten met je hand aan de leuning. Heeft je anorak een sneeuwvanger? Veel plezier, zo te horen ben je goed voorbereid hoor.
Oh bedankt voor de tip, die ga ik onthouden. :) Ja dat heeft hij, heb ik expres op gelet want ik ben soms net een levende sneeuwschep.
Gatinmijnsok schreef:
31-01-2020 18:58
Sneeuwschoenen van de Decathlon zijn niet zo duur en lopen heerlijk, maar hoeveel ga je wandelen? Soms wandel ik naar de bakker en terug, 15 minuten.
Oh natuurlijk, Decathlon had ik nog niet aan gedacht voor schoenen. Geen idee eerlijk gezegd, er staat wel een sneeuw wandeling op het programma maar verder weet ik het nog niet. De decathlon heeft giga veel keus zie ik voor een mooie prijs, dus daar ga ik even neuzen. Kijken of ik een paar kan vinden die door kunnen gaan voor stalschoenen de rest van het jaar.

Helm heb ik, 1e ding wat ik kocht. Niet voor mezelf maar vooral voor al die idioten die je voorbij komen vliegen. En inderdaad lekker warm!
DS1971 schreef:
31-01-2020 19:12
In maart heb je het vrijwel altijd warm. ;)

En indoor is altijd koud. Ik train buiten het seizoen indoor en heb het altijd koud in de hal. Van de 40 dagen die ik dit seizoen op de berg stond heb ik het iets van 3-4 dagen fris gehad.

Verder: je kan tussen je pully en skijack opteren voor een gewatteerde bodywarmer, of een andere tweede laag.

Beste tip: have fun!
Ohh wat een goed idee, een bodywarmer. Ik heb toevallig een hele mooie aansluitende voor paardrijden, die kan er met gemak onder. Mooi dat het indoor kouder voelt dan op de berg in maart, dan moet ik die kou op de berg wel aan kunnen denk ik. :proud:
ninanoname schreef:
31-01-2020 19:37
Als het in maart niet al te koud is en het waait niet hard, dan kun je met je softshell jack prima uit de voeten. Maar ik vind het eerlijk gezegd als ski/snowbaordjack wel een beetje aan de frisse kant.
Ik zou nog eens op zoek gaan naar een lekkere warme trui, voor onder je jas en over je thermoshirt en fleecepully heen. Maar als je het echt heel leuk vind, is een warmer skijack, een hardshell met een goede isolatie veel fijner.

Ik zou geen geld in andere snowboots steken. Je snowboardschoenen lopen comfortabel genoeg, ook voor de apres ski. Ik draag mijn snowboots eigenlijk haast nooit, behalve als het echt aan het sneeuwen is en ik 's avonds een wandeling maak.

Maar je bent compleet hoor.
Ja ik had gelezen over hardshells..Die kunnen over je softshell toch? Ik dacht dat die alleen voor extreem kut weer waren. Ik ga het nu proberen met sweater/trui/bodywarmer, maar als ik ooit in januari/februari ga, ga ik wel serieus kijken naar een hardshell, bedankt. :)
Alle reacties Link kopieren
silent-witness schreef:
31-01-2020 20:03
Geen tips verder, indrukwekkende voorbereiding :D

Oh het was overigens zo druk vanwege de landelijke staking (al deden niet alle scholen/leraren mee). :jump:
Oh! Dat verklaarde alles...En ik maar denken mazzel te hebben omdat het geen weekend was. Heb het nog nooit zo druk gezien haha.

Dank je wel! Ik heb een hekel aan kou en nat worden. Mij lijkt nat zijn en koukleumen/sneeuwblind zijn/levend verbranden op een berg echt verschrikkelijk, dus heb extra mijn best gedaan om een beetje voor te bereiden. Normaal ben ik makkelijker met vakanties en zie ik wel waar het schip strandt. :)
Enorm goed voorbereid!
En ik vind het in zo'n hal ook altijd erg onbehaaglijk koud.
Op de wintersport is dat echt anders!
Alle reacties Link kopieren
Zo jij hebt geen halve maatregelen genomen!

Ik vind het meestal te warm om meerdere lagen onder de jas te hebben, in de bergen valt het mee qua kou. Soms staat er wat wind op de lift en heb je het even wat frisser, maar je beweegt toch de hele tijd verder. Ik draag gewoon een simpele pully onder de jas, zeker als beginnende snowboarder zul je genoeg warmte opwekken door het vallen en opstaan ;).
Verder is het qua spullen een beetje ontdekken wat prettig is, een muts is bijv niet meer nodig als je een helm hebt, en een gewone zonnebril volstaat als het niet sneeuwt.

Veel plezier alvast!
Alle reacties Link kopieren
Voor snowboots, zorg voor een goed profiel eronder of neem van die ijzertjes mee die je onder je snowboots kan doen. Anders glibber je alle kanten op.

Check je zorgverzekering en reisverzekering specifiek op wintersportdekking.

Ik ben ook een enorm kou kleum, maar tijdens het skiën, ski ik mij vaak wel warm. Pas de momenten als je stil staat worden koud.

Neem warmte gel/zalf mee voor je spieren. Lekker voor na het douchen of bij het naar bed gaan.

Sneeuwschoenen, bedoel je daarmee snowboots? Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou voor goede kwaliteit gaan. Dat is toch het meeste wat je daar draagt. En ook hier zijn ze prima te gebruiken bij sneeuw of regen bijvoorbeeld.

Verder ben je goed voorbereid zo te lezen. Heel veel plezier alvast!
Alle reacties Link kopieren
Tip, niet enkel en alleen thermo spullen meenemen. Ik vind dat vaak gewoon echt te warm. Zeker als er veel zon is voorspelt.

Verder gewoon heel erg genieten van alles. Is gewoon met niks anders te vergelijken.

Owja: zonnebril niet vergeten. Zeker als je net als mij een bril op sterkte hebt. Laatste keer niet mee genomen. En spijt dat ik had op de terrasjes!

Toevoeging; zonnebrand! Niet je zonnebrand vergeten. En labello o.i.d. voor droge lippen.
Ugli schreef:
31-01-2020 20:07

Ja ik had gelezen over hardshells..Die kunnen over je softshell toch? Ik dacht dat die alleen voor extreem kut weer waren. Ik ga het nu proberen met sweater/trui/bodywarmer, maar als ik ooit in januari/februari ga, ga ik wel serieus kijken naar een hardshell, bedankt. :)
Hardshells is de norm. Ik heb ook softshells, maar meer uit ijdelheid en ik gebruik ze alleen in het voorjaar als het lekker warm is.

Maar met een bodywarmer eronder is een softshell echt warm genoeg in maart (tenminste, als de temperatuur normaal is, kan altijd afwijken).
Alle reacties Link kopieren
Veel sokken. Ik heb meestal maar 2 paar mee. Iedereen zweet en stimkt.
Zo’n buff is ideaal
Wellicht een gwone muts voor als je een x zonder skioutfit op pad wilt.
Als brildrager neem ik altijd een oud montuur mee met kleine glazen dat wel onder een skibril past.
Op de piste wil je niet teveel meeslepen, zeker niet als beginnende boarder.
Telefoon met goede batterij in een warme binnenzak dragen. Een warme batterij doet t beter. En een snack mocht je hongerig worden.

Veel plezier. Ben net terug van een week skieen en mag in april nog een x.

Meestal neem je teveel mee. Ter plekke kun je altijd nog kleren kopen mocht je wat vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu op mijn telefoon dus doe het even zonder citeren.

Fijn dat die hallen gewoon kut zijn qua kou, ik was al bang dat als ik het daar al koud heb ik helemaal om val van ellende in de bergen.

Dat hardshell de norm is wist ik niet! Ik dacht dat softshell dat juist was, zolang het maar waterdicht is. Ik ga dan na het seizoen wel kijken of ik een leuke deal op een hardshell kan scoren (als ik niet meteen genezen ben als ik terug kom).

Ja ik begon met 4 paar maar de gedachte aan die dingen meerdere dagen aan moeten werd ik niet vrolijk van en ze waren toevallig in de aanbieding bij Perry. Ik kan ze ook gebruiken voor paardrijden als het ooit eens gaat diepvriezen, haha.

Hoeft er geen rugzakje mee voor iets van water of zo? Ik heb een anorak (dus geen rits over je buik) met een pouch/grote zak op mijn buik. Daar stop ik nu steeds mijn passen, telefoon en sleutels in en dan mijn skipasje in mijn mouw. Daar kan ik dan nog wel een candybar of iets in doen (en dan is hij nog steeds bijna leeg, maar hoe voller hoe dikker ik lijk haha).

Ik zal ook wel wat dunnere shirts meenemen voor de kans dat ik smelt in mijn warme spul, bedankt voor de tip. :)

Die buff is heel fijn inderdaad! Ik had eerder moeten weten dat die dingen bestonden. Die kan ik ook goed voor paardrijden gebruiken (Want sjalen en paarden zijn geen goede combi haha).

Leuk Kastella! Is april nog wel te doen qua sneeuw? Ga je dan naar herzelfde gebied als waar je al was of naar een andere?
Alle reacties Link kopieren
Ik draag mijn buff altijd als haarband/oorwarmer onder m'n helm. Maakt helm minder vettig, houdt haar uit m'n gezicht en zit lekker warm.

Voor mensen met bril: koop een helm met een vizier, dat zit veel lekkerder dan een sneeuwbril.

Moonboots kun je thuislaten. Goeie bergschoenen voldoen aan alle sneeuweisen.

Als de zon schijnt (die kans is groot in maart, maar het kan natuurlijk ook de hele week sneeuwen) wil je echt niet al die lagen aan, veelste warm, helemaal met al dat geklun wat snowboarders doen.
kastella schreef:
31-01-2020 22:46
Veel sokken. Ik heb meestal maar 2 paar mee. Iedereen zweet en stimkt.
Zo’n buff is ideaal
Wellicht een gwone muts voor als je een x zonder skioutfit op pad wilt.
Als brildrager neem ik altijd een oud montuur mee met kleine glazen dat wel onder een skibril past.
Op de piste wil je niet teveel meeslepen, zeker niet als beginnende boarder.
Telefoon met goede batterij in een warme binnenzak dragen. Een warme batterij doet t beter. En een snack mocht je hongerig worden.

Veel plezier. Ben net terug van een week skieen en mag in april nog een x.

Meestal neem je teveel mee. Ter plekke kun je altijd nog kleren kopen mocht je wat vergeten.
Nou, ik draag toch echt elke dag schone sokken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Als je wil kan je een rugzak meenemen. Dat vind ik wel handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven