rondreis door Engeland en Schotland met honden

10-02-2020 15:54 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Al een jaar of vijftien wil ik dolgraag een rondreis van drie tot vier weken maken door Engeland en Schotland. Er kwam alleen steeds iets tussen: eerst niet genoeg geld, dan relatie verbroken, dan een huis gekocht, et cetera. Nu ben ik 40 en wil ik het echt gaan doen. Ik ben alleen een enorme piekeraar en zo besluiteloos als de pest. Ik hoop dat jullie goede adviezen hebben.

Ik wil dus in mijn upje met mijn twee (grote, denk formaat grote Duitse Herder) honden door het VK trekken. Qua inentingen en dergelijke heb ik alles op orde. Mijn plan is om van beneden naar boven te trekken en weer terug. Op de heenweg wil ik vrienden en kennissen bezoeken (vijf verschillende stops), op de terugweg wil ik zelf het land verkennen (met name natuur). Ik weet alleen niet hoe ik dit in moet kleden qua vervoer.

Vliegen en de boot bieden volgens mij geen voordelen boven de Chunnel-trein, juist nadelen met het oog op de bagage die ik mee kan nemen. Dus met de trein? En dan? Met mijn eigen auto? Maar voor vier weken bagage mee wordt een hele klus in mijn Kia stationwagon (vooral omdat een van mijn honden zo allergisch als een toeter is en slechts één specifiek voer kan verdragen, dus moet er zeker tien kilo voor hem mee). Onderweg zou ik dan kunnen logeren bij mijn vrienden en kennissen en als dat niet kan, in hotels of B&B's.

Of ik zou een camper kunnen huren. Dan hoef ik niet te schokken voor hotels e.d., alleen voor de camperhuur. Maar een camper is klein, en ik betwijfel of er 's nachts voldoende ruimte is voor mijn honden om fatsoenlijk te slapen (om nog maar niet te spreken van dagen dat het regent en we verder niks te doen hebben). Hoe groter de camper, hoe onprettiger het me lijkt om die de trein op te manoeuvreren, om het nog maar niet te hebben over rijden aan de verkeerde kant met een onbekend voertuig...

Jullie begrijpen inmiddels dat ik overal problemen zie. Toch is de drang om te gaan groter dan mijn scala aan zorgen/angsten. Ik vraag me af of iemand wijze raad heeft, of misschien een mogelijkheid waar ik nog niet aan heb gedacht. Help!

Als het helpt: geld is tot op zekere hoogte geen probleem (extra overnachtingen ergens boeken: geen probleem, privéjet huren: uh, liever niet).

Mijn dank grenst aan hondsdolheid! :mrgreen:
Vroeger moesten honden in quarantaine voordat ze Engeland in mogen. Is dat niet meer?

Denk je dat het leuk en fijn is voor je honden om dit te doen?

Ik snap de aantrekkingskracht van dit idee, ben benieuwd of het praktisch uit te voeren is. Ik kan je verder helaas niet helpen, succes met het uitzoeken en reizen.
Alle reacties Link kopieren
In 4 weken van Folkestone naar Schotland, terug, 5 stops om vrienden te bezoeken en nog wat rondtrekken... Dat is best heel optimistisch! Dat worden veeeeeeeeeel kilometers per dag. Wil en kan je dat?

Ps: de "chunnel trein" heet de 'Euro Tunnel Train' of 'Channel Tunnel Train"
Alle reacties Link kopieren
Quarantaine hoeft volgens mij niet meer, ken genoeg mensen die op en neer naar show gaan.

Zou dan idd sowieso niet gaan vliegen, dat is niet fijn voor de honden.

Camper huren is geen gek idee, dan hoeven je honden ook niet steeds aan een andere slaapplek te wennen.
Belangrijke vraag is idd of je de honden er een plezier mee doet, zijn ze een beetje flexibel ?

Wel een heel leuk idee, lijkt mij ook wel wat met mijn honden haha !
Alle reacties Link kopieren
Leuk plan, ik trek regelmatig met de auto door de UK, en een hond zou geweldig gezelschap zijn, er zijn heel veel “walkers” met honden. Vergis je alleen niet in de afstanden, van zuid Engeland naar Schotland is best een eind. In vier weken moet dat lukken zonder hele dagen achter elkaar in de auto.

Ik snap het bagage probleem niet zo. Je hebt een hele kofferbak of achterbank, afhankelijk van waar de honden zitten? Zelfs als je die helemaal volstouwt met hondenvoer, dan heb je toch nog plenty ruimte voor een flinke tas met kleding voor jezelf op/voor de bijrijdersstoel?

Ik zou de tunnel doen, omdat dat de kortste periode voor de honden is dat ze er niet uit kunnen.

Lijkt me een erg leuke vakantie!
Alle reacties Link kopieren
https://www.visitbritainshop.com/world/ ... -your-dog/

https://www.gov.uk/control-dog-public/banned-dogs

Vind het ook nogal een ambitieus plan. Zijn jouw honden stabiel genoeg voor deze avonturen? Het VK is wel erg hondvriendelijk. Google op 'dogs on holiday uk'.
Laat de honden lekker hier. Veel fijner voor de honden.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
10-02-2020 16:58
Ps: de "chunnel trein" heet de 'Euro Tunnel Train' of 'Channel Tunnel Train"
Officieel wel, inderdaad. Toen ik een paar jaar geleden wekelijks op en neer ging naar een cliënt in Londen gebruikten ik en andere forenzen liefkozend de porte-manteau Chunnel Train/Chunnel-trein (Channel Tunnel > Chunnel). Dat is er gewoon ingesleten.

Of de honden het leuk gaan vinden? Mijn honden zijn het allerliefst op dezelfde vierkante meter als ikzelf. Ik heb ook een kleine caravan waarmee ik met de honden 's zomers vaak op pad ben. Ze zijn heel makkelijk, gehoorzaam en rustig, en dus gewend aan reizen. Dagelijks een paar mooie wandelingen en ze zijn tevreden :-) Ze gaan als dat mogelijk is ook weleens mee op cliëntbezoek en slapen dan ook in hotels en/of B&B's.

Wat zouden jullie dan doen? Auto of camper? Van Folkestone tot mijn bestemming in Schotland is iets minder dan 800 km.

Ik hoor van sommige mensen dat het VK erg hondvriendelijk is, maar ook juist het tegenovergestelde!
ZIjn er camperverhuurmaatschappijen die geen bezwaar hebben tegen honden in de camper? Dat lijkt me namelijk wel een ding. Het makkelijkste is denk ik je eigen auto en een tent.
Op vakantie met de hond naar Engeland (of om door te reizen naar Schotland of Wales)? Hier vind je de regels voor reizen met de hond naar Engeland. Op dit moment is het nog niet duidelijk wat de regels voor het reizen met de hond naar Engeland na de Brexit zullen zijn. We houden dit voor je in de gaten en plaatsen hier het laatste nieuws.

Huidige regels voor het reizen met de hond naar Engeland
Registratie: EU-dierenpaspoort en chip verplicht

Inentingen: rabiësinenting (uiterlijk 21 dagen voor de reis). Honden moeten 1-5 dagen voor aankomst door de dierenarts ontwormd zijn (met het bestandsdeel Praziquantel). Tijdstip, datum, handtekening en stempel van de dierenarts moeten in het paspoort vermeld staan. Het is aan te raden om de desbetreffende bladzijdes te laten lamineren.

In de auto: de hond mag niet los op de achterbank, de hond moet daar in een gordel of in een bench. In de achterbak mag de hond wel
los, mits de hond zich achter een rek of opvangnet bevindt.

Verboden hondenrassen: Pitbull, Dogo Argentino, Tosa, Fila Brasileiro en alle kruisingen van honden die lijken op deze hondenrassen.

Hier staan nog meer tips, ook dat geadviseerd wordt om een bloedonderzoek te laten doen bij hond.
https://www.woefwelkom.nl/buitenland/me ... de-brexit/
O sorry ik lees nu dat je ook een caravan hebt. Dan zou ik die meenemen.
Zelf ben ik nooit met de trein naar het VK geweest, maar ik ga regelmatig met de boot (HvH - Harwich). Ik zie genoeg mensen die heen en weer reizen met hun honden. Ik geloof alleen niet dat honden in een hut mogen. Dan zou je dus overdag moeten reizen en dan kunnen je honden geloof ik wel mee aan dek (ipv in de auto blijven). Of je gaat via Calais, die oversteek is een stuk korter.
Alle reacties Link kopieren
Zeker met de trein gaan. Korte oversteek, je honden mogen in een voor hen bekende omgeving blijven (de auto) en je kan er zelf bij blijven. De trein is ruim, je rijdt er zo in. De boot daarentegen is heel krap parkeren, daar puzzelen ze zoveel mogelijk auto's in.
Als je buiten het hoofdseizoen gaat kan je ook bed en breakfast doen, scheelt veel bagage.
Engeland is hondvriendelijk mits je je aan de regels houdt. Hou absoluut je hond aan de lijn waar dat moet. Ook bij twijfel. Boeren mogen je loslopende hond neerschieten.
Doen joch , niet twijfelen ! Nu kan het nog . Je bent jong en vrij .
De camper is het beste .
Succes en geniet.
Alle reacties Link kopieren
ik zou met een caravan/camper niet grote afstanden willen maken (schotland is groooootttt) en niet door heuvelachtig gebied willen. Al in zuid-engeland kom je flinke klimmen tegen

Kun je geen grotere auto lenen/huren?

En verkijk je niet op de afstanden. Misschien past het bij jou hoor, maar wat jij wil, zijn lange einden, dus veel autorijden, veel jakkeren
Alle reacties Link kopieren
De boot vanaf hoek van Holland naar Schotland heeft in elk geval een of twee hutten waar je de hond in mee mag nemen, en volgens mij boeken ze dat ook op andere overtochten. Vorig jaar was het niet te boeken via de site, maar moest dat via chat. KLM en British airways namen in datzelfde jaar geen honden mee.
je idee van de tunnel is niet zo gek.

Gevoelsmatig zou ik snel gaan, omdat er nu (brexit) nog geen nieuwe regels zijn gesteld en je niet weet wat ze aan nieuwe eisen aan Europese honden gaan stellen.

Camper zou ik alleen doen als je hem in de UK huurt. Dan zit het stuur nl al aan de goede kant, en dat rijdt dan veel makkelijker. Anders overnachten bij vrienden, Airbnb of een b &b onderweg.

Maar zelf zou ik, zeker met honden, minder kilometers maken en een paar plekken zoeken waar je langer zit. Dus of de boot naar Newcastle en vandaar Schotland doen of de tunnel en dan (zuid) Engeland. Dan kun je bij vrienden logeren en soms een cottage huren voor een paar dagen, zodat je ook nog kunt genieten van het land, kleding en hondendekens kunt wassen en drogen en gewoon met je honden kunt wandelen ipv racen.

Heb je meteen twee vakanties in het vooruitzicht; een in het zuiden en een in het noorden;)
Alle reacties Link kopieren
Gaaf zeg! Kun je niet één kant op, met de tunnel naar zuid-Engeland en met de boot uit Newcastle terug? Dan ben je wel gebonden aan eigen auto/auto of caravan, of een Nederlandse huurcamper idd. Maar op en neer lijkt me ook goed te doen in 4 weken hoor. Al moet je je niet vergissen in hoe traag het rijdt in Schotland, en hoe schitterend het overal is zodat je telkens niet weg wilt waar je bent 😉

Het lijkt me lastig om altijd maar accommodatie te vinden die je honden geen probleem vindt, dat moet je dan echt vantevoren vastleggen. En het lijkt me op zo’n trip wel leuk om wat vrijheid te hebben qua schema. In die zin zou ik dus voor caravan of camper gaan, en qua rijgemak zou ik persoonlijk dan voor een campervan kiezen. Met je auto naar UK en daar dan de campervan huren lijkt met het prettigst (dat stuur aan de ‘goede’ kant is echt wel fijn)

Succes, ga drvoor, fantastische reis!
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan met een camperbus én hond door Schotland te trekken in juni. Kan je nu dus nog niet vertellen hoe het bevalt. Wel ervaring met een camper, niet met hond en camper.

Hebben één hond van hetzelfde formaat. We gaan om te wandelen en het prachtige landschap, en laat hij daar nou ook dol op zijn (het wandelen dan). Verder is hij ook het liefst gewoon waar wij zijn.

De camperbus huren we in NL via particuliere verhuursites. Die kunnen we dus ook in Nederland inpakken. Hebben een lekkere ruime gekozen (7,5 meter lang) met een apart zit/slaap gedeelte. Hoeven dus niet het bed iedere dag opnieuw op te bouwen en de hond heeft toch voldoende plek. Verder zullen we hem wel veel buiten neerleggen gok ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven