Caravan gekocht, op zoek naar tips

17-02-2020 11:08 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij hebben onlangs een caravan gekocht en mogen nu voor de inboedel en benodigdheden nog gaan winkelen. Er zijn checklisten te vinden online, maar eigenlijk ben ik vooral benieuwd de meningen / ervaringen van anderen. Ik weet dat het persoonlijk is, maar wat zou je echt niet willen missen en wat heb je gekocht, maar blijkt overbodig voor jullie?
Alle reacties Link kopieren
Een goede kachel op gas voor in de voortent. Elektrische kacheltjes mogen niet op veel campings, trekken teveel stroom.
Bezuinig ook niet op goede stoelen, reken dan echt wel 100 euro per stoel.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Voor ons is de skottelbraai onmisbaar, wij gebruiken vooral de paellapan. Als het mooi weer is wil je niet binnen in je hete caravan staan te koken, maar lekker buiten. Wij gebruiken hem iedere dag!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt veel op marktplaats vinden hoor. Goede stoelen, stevige campingtafel en een kast voor in de voortent. Een kookstel, waterkoker, bestek, borden, bekers, campingpannen, schalen (van plastic hè) bewaardoosjes. Antislipmatje voor in de keukenkastjes, klein mandje voor de kruidenpotjes. Spul voor in de wc, vat om water in te bewaren etc.

Echt, voor het grote spul even op marktplaats kijken, haal je veel goede dingen vandaan. Hebben we trouwens ook een extra koelkast (meer een kist) op stroom gehaald. De koelkast in de caravan is voor ons te klein.

Ow, krijg zelf al weer zin om te gaan kamperen!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er ook vanaf waar je naartoe gaat met je caravan en hoe groot die is. Wij hadden een voortent gekocht omdat dat blijkbaar zo hoort. Maar omdat wij eigenlijk nooit lang op 1 plek stonden en na 1 koude en verregende meivakantie besloten nooit meer in de meivakantie te gaan en alleen nog naar het zonnige zuiden, bleken we niks aan die voortent te hebben. Wij hadden genoeg aan een uitschuifbare luifel.
Wij hadden een stapelbed een een vast tweepersoonsbed. Dus als we ergens 1 of 2 nachten stonden was dat prima, stonden we ergens wat langer, dan zetten we een tentje erbij voor de kinderen. Hond ging daar trouwens ook bij, omdat ik altijd bang was dat iemand die tent binnen ging in de nacht.
Lekkere stoelen en een beetje behoorlijke tafel voor buiten (of in je voortent als het koud is) vind ik wel ook een must.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je goed weet hoe je de caravan moet laden. Let op gewichtsverdeling. Zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4
Alle reacties Link kopieren
Goede stoelen, stevige tafel, EHBO koffertje.
Kijk vooral als je aan het kamperen bent wat je nodig hebt. Kijk wat anderen hebben, wat anderen er mee doen en of je dat zelf ook wil.
Alle reacties Link kopieren
Goede stoelen inderdaad met poten! Niet met zo'n U vorm, die hebben de neiging om om te vallen bij een minder vlakke ondergrond. En mocht je ook in het voorjaar of najaar gaan kamperen is een goede gaskachel inderdaad heel fijn.

Verder hebben wij extra handdoeken, theedoeken, beddengoed etc. aangeschaft zodat we niet steeds ons halve huis leeg hoeven te halen. Spullen blijven ook standaard in de caravan liggen. Verder hier nog kleine inklapbare strandstoeltjes, strandtentje en wat ikzelf ook erg handig vind is zo'n boodschappen karretje op wieltjes! Handig als je op de camping boodschappen doet, handig om je was naar de wasserette te rijden en handig om je handdoeken, strandstoeltje, emmer, schep en what ever in mee te nemen. Een koeltas met van die dunne koelelementen vind ik ook erg handig.

Verder heb ik een ehbo box met standaard medicijnen die ik altijd zo uit huis pluk en in de caravan zet. Paracetamol, orenspul, pleisters, met wat je nodig denkt te hebben.
Voetenveger!

Scheelt een hoop rotzooi in je caravan.
Alle reacties Link kopieren
Ductape, sowieso.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er inderdaad aan waar je heen gaat en je moet ook een beetje kijken hoe zwaar je mag beladen.
Goede tafel met stevige stoelen is inderdaad een aanrader en op de stoelen niet bezuinigen.
Wij hebben een skottel en dan is de eerder genoemde paella pan heel handig maar ook de bbq plaat.
Een kast is handig al is het maar om je spullen van de grond op te bergen.
Een zachte bezem om het zand even makkelijk uit de caravan te vegen en inderdaad investeer in een set beddengoed voor daar te laten en dito voor handdoeken of koop een paar nieuwe voor huis en schuif wat je al langer hebt door naar de caravan.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren
Dolfijn911 schreef:
17-02-2020 13:12
Ductape, sowieso.

Ja dit zeker ook! En een bolletje touw en klein gereedschapssetje. Waterpas, plankjes om de caravan te levelen + een kleine krik nemen wij ook altijd mee. En zo'n weegding om de kogeldruk te meten is ook handig. Als de kogeldruk niet oké is rij je echt niet fijn met een caravan. Brandblusser en brandmelder hebben we ook nog.

Toilettassen met ophanghaak vind ik ook erg handig. Vaak zijn de douches klein en staat je toilettas anders op een nat plankje. En doucheslippers want je wilt echt niet op je blote voeten onder de douche staan.
Heerlijk kamperen! Lekker met je eigen spulletjes gaan en staan waar je wilt. Alvast veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
Investeer inderdaad in fijne degelijke stoelen en een goed tafel. Niet zo’n lullig klein inklaptafeltje waar je je ontbijtspullen niet eens fatsoenlijk op kwijt kan. Of als je gaat bbq-en je salades, sausjes, vlees etc.

Verder hebben wij ook beddengoed, dekbedden, handdoeken, theedoeken etc van thuis doorgeschoven naar de caravan, zodat we niet telkens hoeven te slepen ermee.

Een paar voetenkrukjes zijn ook fijn. Sowieso voor jezelf natuurlijk. Maar kan een aanwaaiend speelkameraadje van je kind ook eventjes op zitten voor wat drinken.

Verder:
Koffiezetapparaat
Waterkoker (hebben wij niet trouwens)
Skottel met paellapan
Gasfles
Jerrycan
Afwasbak
Inklapbare kasten (voor bijv. schoenen, rommeltjes etc). Zet je in je voortent
Losse koelkast (ideaal)
Wasrek en een los waslijntje + wasknijpers
In de caravan haken voor de jassen
Eventueel schaduwdoek
Grondzeil
Waterpas, kogeldrukmeter
Extra haringen, hamer, ductape, schep,
Emmers (altijd handig)
Een opvouwbare wasmand (zat er bij ons al bij, maar toch handig!)
Doucheslippers
EHBO doos
Wereldontvanger (zachtjes buiten radio kunnen luisteren, fijn!)
Parasol
Zaklamp
Kar op wieltjes (bij Blokker bijv)
Verlengsnoer
Pannen, borden, bekers, bestek, messen, kaasschaaf, kurkentrekker
Opvouwbare vergiet
Snijplanken, maatbeker
Vuilniszakken
(Reis)spelletjes
Wat extra plastic tassen / boodschappentas
Stoffer en blik
Lampjes, kaarsen
Alle reacties Link kopieren
Hoe fout ook... croqs! Thuis mag het niet, maar op de camping lopen we allemaal op croqs. Als je s nachts moet plassen of je moet de afwas doen. En zijn ze vies dan ga je er gewoon mee douchen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een handige tips zitten er al bij! Top!

Het beddengoed hebben we in een andere maat als thuis en "moeten" we dus idd apart doen. Qua handdoeken had ik bedacht dat ieder gezinslid zijn eigen kleur krijgt, leek me wel handig. Deze ga ik wel nieuw aanschaffen, wellicht van Ikea of action. (thuis heb ik heel veel creme).
Skottelbraai lenen we waarschijnlijk eerst om het uit te proberen.
Kar op wieltjes, zoiets hebben we, handig, niet eens aan gedacht om die mee te nemen.
Mijn ouders zijn vooral heel blij met dat ding dat helpt parkeren. Hoe heet dat ook alweer? Met zo'n afstandsbediening.

Ook zijn ze heel blij met de kast in de voortent en daar staat ook een extra elektrische koelbox voor drankjes. Ook hebben ze twee van die stoelen die je helemaal op de chill-stand kunt zetten, dus niet voor aan tafel. Daar liggen ze graag op te luieren.

Oh en ze hebben allebei klompen, die je makkelijk aan en uit schiet, zodat je niet met vieze voeten de voortent / caravan in gaat.

Nou ja, eigenlijk zou je gewoon bij mijn moeder in de leer moeten gaan over wat je mee moet nemen en hoe je de caravan moet inpakken want die is daarin gewoon een pro :D.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-02-2020 15:43
Mijn ouders zijn vooral heel blij met dat ding dat helpt parkeren. Hoe heet dat ook alweer? Met zo'n afstandsbediening.

Ook zijn ze heel blij met de kast in de voortent en daar staat ook een extra elektrische koelbox voor drankjes. Ook hebben ze twee van die stoelen die je helemaal op de chill-stand kunt zetten, dus niet voor aan tafel. Daar liggen ze graag op te luieren.

Oh en ze hebben allebei klompen, die je makkelijk aan en uit schiet, zodat je niet met vieze voeten de voortent / caravan in gaat.

Nou ja, eigenlijk zou je gewoon bij mijn moeder in de leer moeten gaan over wat je mee moet nemen en hoe je de caravan moet inpakken want die is daarin gewoon een pro :D.
Je bedoelt een mover? Die zit er niet bij, maar wie weet komt dat nog een keer. Nu nog niet, zijn best prijzig.

Caravan inpakken lijkt me ook wel een gepuzzel, maar daar is mijn man beter in dan dat ik ben denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Een waslijn en wasknijpers is ook handig.
Wij hebben trouwens vorig jaar een camping droogmolen gekocht, top!

En wat ook prettig is, is zo´n ding waar je de vuilniszak in hangt, met klep
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Neem lampen mee op batterijen, met een haak. Deze kun je ophangen als de elektrische tijd weer eens uitvalt.
Alle reacties Link kopieren
Is een camping droomolen ook stabiel? Ik dacht eerst aan zo'n wasrek, maar een molen kan natuurlijk ook.
Alle reacties Link kopieren
Ga eerst een weekend in nl kamperen. Neem beddengoed, stoelen ,tafel mee en kijk wat je mist.

Ga dan proberen hoe de caravan het lekkerste achter de auto rijdt, alles valt of staat met goede belading. Niet fijn als je daar achter komt als je caravan al bomvol ligt.

Wij kamperen al jaren en ik merk dat je in het begin veel te veel meesleept.

Basisuitrusting hier:
3 pannen
4 bekers
8 glazen plastic
8 borden
Bestek
Pannenonderzetters
Wat plastic bakjes
Lucifers

Klein tafeltje met gasstel 2 pits
4 stoelen
Tafel
Opstapje
Skottel
waslijn+knijpers
Gasfles
Houten blokjes
Voortenttapijt
Zak Haringen en scheerlijnen in alle soorten
Emmer
Afwasteil
Ehbo doos
Kastje voor voortent
Nespresso apparaat
Waterkoker
Elektrasnoer op haspel
Diverse koppelstukken stekkers
Extra stekkerblok

Ophangzak voor in voortent. Hierin gaan losse dingen zoals pen, papier, speelkaarten, pasjes van sanitait/zwembad, opladers

Opvouwbare wasmand/opberger bij Ikea, hierin kan je schoenen doen, staat bij ons in voortent, scheelt veel troep

4 eenpersoons dekbedden met overtrek
4 hoeslakens
2 luchtbedden
1 extra set beddengoed
2 slaapzakken voor extra

2 queschua tenten voor kids

Voortent ligt in auto
Elektrische koelbox staat in auto
Gereedschapskist in auto

P.p dus 2 handdoeken en voor max 1 week kleding, ik was tussendoor op camping
Alle reacties Link kopieren
Wat wij niet kunnen missen: een hangmat met haken om aan de boom vast te maken. Hadden we ook al toen we een tent hadden, dus niet alleen voor de caravan. Maar nu heb je meer plek, dus geen probleem meer om mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Verder hebben we zo’n uitgebreide inboedel dat ik het niet allemaal ga opschrijven!

O, en zorg dat je hem goed verzekert. Zowel de caravan, de inboedel en de voortent/mover ed. Zijn aparte verzekeringen. Onze caravan is pas afgebrand, dus wat was ik blij met de verzekering!
Ja, idd een mover!

Echt, m'n ouders en al hun kamperende vrienden willen niet meer zonder. En dan is mijn vader zelfs nog kampioen achteruit inparkeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven