Bali, wat tref ik aan na jaren?

17-02-2020 20:20 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan dit jaar 4 weken naar Bali. Op eigen houtje 8 verschillende hotels geboekt, verdeeld over het gehele eiland, met uitzondering van Kuta en Seminyak.

12 jaar geleden zijn we er voor het laatst geweest en toen heb ik het als niet-toeristisch en erg leuk ervaren. We hebben het authentieke Bali mogen zien.

We worden nu aan alle kanten gewaarschuwd; Bali schijn overspoelt te zijn met jongeren, backpackers en veel Europeanen en Australiërs. De betovering zouden wij niet meer kunnen vinden omdat het zo veranderd schijnt te zijn. De Balinezen maken misbruik van de toeristen en 4 weken is veel te lang. Er zijn zelfs mensen die het het “Salou” van Azië noemen.

Wat is jullie ervaring ?
.
eens
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar geweest voor 3 weken.
Wij zijn anderhalve week in Sanur geweest.
Vijf dagen in Lovina en een week in Kuta.
Sanur vonden we leuk. Wel toeristisch...maar niet overspoeld met toeristen.
Lovina is authentieker....maar vond ik persoonlijk te rustig.
Kuta...tja dat is idd het salou van Bali.
Zijn er heen gegaan voor de kids.....en die hebben zich er vermaakt.
Ubud is ook super toeristisch.
Bali is al sinds de jaren '70 een toeristische bestemming. Tussen 2002 en 2009 is er een dip geweest in het toerisme vanwege bomaanslagen. Het kan dus wel nu veel drukker voelen in vergelijking met toen je er was geweest, al was het daarvoor óók druk en waren er óók problemen. Afval in zee is wel een zichtbaarder probleem geworden, dat geldt volgens mij voor veel Aziatische stranden. Ook de houding naar blanke toeristen is soms wat veranderd. Ik weet niet of dat slecht is, minder dienstbaar of brutaler, sja, je kunt het ook zelfbewuster noemen! En er zijn meer Chinese toeristen, net als overal op de wereld.

Hebben jullie al geboekt? Want ik kan me wel voorstellen als je met hoge verwachtingen een bestemming bezoekt waar je zulke zoete herinneringen aan hebt, je misschien beter ook 2 weken kunt spenderen op Lombok of zelfs de Noord-Molukken om iets nieuws te ervaren. Hoe dan ook een goede reis!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er 11 jaar geleden voor het laatst geweest en toen waren er ook al heel veel backpackers, zuipende Aussies etc. maar vooral in Kuta.

Ik ben een halve dag in Kuta geweest en ben toen mijn heil op andere plekken gaan zoeken. Legian, Seminyak (beiden ook nog wel aardig druk) en daarna Sanur en toen ik er genoeg van had naar Lovina. Daar was toen niets te doen. Bijna 2 maanden daar helemaal niets gedaan. Heerlijk! De oostkust was destijds ook heel erg rustig.

Ubud vond ik toen ook al de hel trouwens. Je kon er wel lekker eten maar verder erg toeristisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees tussen de regels door dat het leuk is maar dat ik niet dezelfde sfeer kan verwachten als in 2008.
Ik ben er een beetje bang voor dat 4 weken nu te lang is....
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het twee jaar geleden een overkill aan hippe beachclubs en je ziet meer blanken op straat dan de bevolking zelf.

Zou de boot nemen naar bijvoorbeeld kuta lombok of paar dagen naar gili meno. Wij zijn de laatste keer in plaats van twee week na één week weggegaan van bali. Moet ook wel zeggen dat we van java kwamen en dat de tegenstelling dan ook wel heel groot is.
Ik vond ‘t 15 jaar geleden ook al redelijk toeristisch. (aanvulling: ik was er in 2002, dus dat is al 18 jaar geleden! De tijd vliegt).
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 18-02-2020 09:29
41.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Molligpaard schreef:
17-02-2020 20:39
Bali is al sinds de jaren '70 een toeristische bestemming. Tussen 2002 en 2009 is er een dip geweest in het toerisme vanwege bomaanslagen. Het kan dus wel nu veel drukker voelen in vergelijking met toen je er was geweest, al was het daarvoor óók druk en waren er óók problemen. Afval in zee is wel een zichtbaarder probleem geworden, dat geldt volgens mij voor veel Aziatische stranden. Ook de houding naar blanke toeristen is soms wat veranderd. Ik weet niet of dat slecht is, minder dienstbaar of brutaler, sja, je kunt het ook zelfbewuster noemen! En er zijn meer Chinese toeristen, net als overal op de wereld.

Hebben jullie al geboekt? Want ik kan me wel voorstellen als je met hoge verwachtingen een bestemming bezoekt waar je zulke zoete herinneringen aan hebt, je misschien beter ook 2 weken kunt spenderen op Lombok of zelfs de Noord-Molukken om iets nieuws te ervaren. Hoe dan ook een goede reis!
De tickets zijn betaald en alle hotels via Booking.com. Die kunnen we kosteloos annuleren. Misschien is een een idee om de 2e en 3e week door te vliegen naar een andere locatie.
Ik ben er in 2003 geweest. Het toerisme zat toen net in een dip door een enorme bomaanslag een jaar eerder. Terrorisme is een goede remedie tegen massatoerisme.

Wat ik me herinner is dat een deel erg druk is (eigenlijk alles wat dicht bij het vliegveld ligt), maar dat er, in ieder geval toen, ook een heleboel stukken waren waar het vrij rustig was en die ook authentiek aandeden. Met name de hele noordkant was toen relatief beperkt ontwikkeld. Geen idee hoe het nu is.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet beter dan dat het de reputatie heeft erg toeristisch te zijn, veel backpackers en Australiërs. Ik ben er in 2001 als jonkie kort geweest en vond het toen al behoorlijk toeristisch voor jan en alleman. Kan me voorstellen dat er een tijd een dip is geweest, en daarmee heb je geluk gehad. Ga er vanuit dat het nu echt andere koek is. Al zul je best nog leuke plekjes kunnen vinden, zeker als je de echte hotspots al gehad hebt.

Dit is voor mij trouwens echt de reden dat ik juist niet terugga naar een leuke bestemming, kans is groot dat mooie herinneringen worden aangetast, en er valt altijd meer te ontdekken.
nootboek wijzigde dit bericht op 17-02-2020 21:09
29.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er zelf nooit geweest maar mijn moeder en stiefvader 2 keer met ongeveer 20 jaar er tussen en zij zeiden ook al dat het op veel plekken totale gekkenhuis was qua drukte. Precies wat je zegt veel Australiërs en soort Salou.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren er 5 jaar terug en toen viel het reuze mee. Wel waren we buiten het seizoen, dat scheelt veel denk ik. Taxi's chauffeurs vochten nog net niet om wie ons mocht brengen, veel te rustig voor hen. Misschien ligt het dus ook aan wanneer je gaat?
12 jaar geleden heb je het authentieke Bali mogen zien? :rofl:

Ik denk dat je het prima naar je zin gaat hebben in Bali als je denkt dat je 12 jaar geleden naar een authentiek Bali bent geweest....
Mijn ouders zeiden dat het heel erg veranderd was in negatieve zin. Hun ervaringen dateren van pakweg 25 jaar geleden en pakweg 10 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
xiawoman schreef:
17-02-2020 21:21
12 jaar geleden heb je het authentieke Bali mogen zien? :rofl:

Ik denk dat je het prima naar je zin gaat hebben in Bali als je denkt dat je 12 jaar geleden naar een authentiek Bali bent geweest....
Vanwaar deze respectloze reactie? Wij hebben 12 jaar geleden een hele mooie reis gemaakt door Bali. De laatste reis met iemand die ons dierbaar was. Elke herinnering is goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het niet bepaald authentiek toen ik er 5 jaar geleden ben geweest. Heb me er verder best wel vermaakt, maar dat ik het betoverend vond? Nee.

Daarnaast heb ik er een hekel aan als mensen hun jonge kinderen inzetten om ansichtkaartjes te verkopen, onder het mom van "schattig" terwijl die kinderen op de (gratis) school hoorden te zitten. En ik heb er nog meer een hekel aan dat toeristen dan alsnog die kaartjes kopen omdat het anders zielig is of omdat die kinderen zo schattig zijn. Ik heb veel gereisd maar ik heb dit nooit zo erg meegemaakt als op Bali.

Lombok en de Gili's vond ik persoonlijk veel mooier.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Hou je van duiken?

Dan kan ik een liveaboard in Komodo aanraden voor tussendoor.

Vier weken alleen Bali is echt te lang als je niet een cursus ofzo gaat doen.

Ik vond het linksbovenin heerlijk. Ubud vond ik best een verschrikking. Ongelofelijk druk. Maar wel leuke winkels. Gruwelijk apenbos, niet naartoe gaan, tenzij je graag beroofd wordt door hordes apen.

Wellicht kun je ook nog naar de Nusa's en de Gili's.
Alle reacties Link kopieren
Die klotenapen inderdaad. Ik had een kamer vlakbij dat bos. Ik had die beesten over mijn veranda en over mijn dak lopen. Ik vond het doodeng. Zat ik daar in mijn hutje met de ramen en deuren dicht.
Alle reacties Link kopieren
4 weken alleen op Bali lijkt me trouwens wel te lang, of iig erg zonde. Er zijn zoveel mooie plekken in Indonesië, en 4 weken is ook lang genoeg om echt iets te ondernemen. Hou t bij een paar dagen Bali om herinneringen op te halen en ga verder kijken wat de andere eilanden te bieden hebben!
nootboek wijzigde dit bericht op 17-02-2020 21:46
0.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-02-2020 21:38
Hou je van duiken?

Dan kan ik een liveaboard in Komodo aanraden voor tussendoor.

Vier weken alleen Bali is echt te lang als je niet een cursus ofzo gaat doen.

Ik vond het linksbovenin heerlijk. Ubud vond ik best een verschrikking. Ongelofelijk druk. Maar wel leuke winkels. Gruwelijk apenbos, niet naartoe gaan, tenzij je graag beroofd wordt door hordes apen.

Wellicht kun je ook nog naar de Nusa's en de Gili's.
Dank je voor de tips
Ik zou minimaal combineren met oostelijk Java en wellicht Lombok.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet in de zomermaanden of in dec/jan gaat valt het toch wel mee? Ik ben ook nog een weekje naar Gili Meno geweest. Daar kon je een kanon afschieten.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n 6 jaar geleden geweest (huwelijkreis)

Ik vond het mooi en vreselijk haha. Vooral hoe er rond gereden wordt. Hebben ook wel eens een chauffeur extra geld betaald om rustiger te rijden.


4 weken lijken mij echt te lang. En zou kijken of je wat kan schuiven
Wat zou je vinden van een toerist die klaagt dat Amsterdam zo toeristisch is geworden? Dat het authentieke Amsterdam verdwenen is door al die toeristen overal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven