Canada: Calgary/Vancouver naar Yukon

21-02-2020 05:57 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ben benieuwd of mensen mij tips of advies kunnen geven over het volgende: Ik ben nog nooit alleen op reis gegaan maar zou dit wel heel graag een keer willen doen. Mijn zinnen zijn gezet op Canada, en dan vliegen naar Vancouver óf Calgary, en zo naar boven trekken met de auto naar Yukon. Ik kan hier 3 á 4 weken voor uittrekken. Het liefst zou ik dit jaar september/oktober al gaan, maar volgend jaar mei is ook een optie.

Ik ben twee keer eerder in Canada geweest en heb überhaupt al vaker gereisd naar verre landen, en wat ik daar het liefste doe is van de natuur genieten door te hiken. Het liefst tochten van 6 a 7 uur door de bergen, langs gletsjers, etc. Ik ben geen amateur in hiken, maar zou mezelf ook niet ervaren noemen. Echt survivalen heb ik nooit gedaan en ben ik ook niet van plan.

Waar ik mee zit is het volgende: ik ben een vrouw (30) en ik denk dat je wel veilig in je eentje door West-Canada kan trekken (vertrouwende op je boerenverstand), maar ik vraag me af hoe verstandig het is om in je eentje te gaan hiken. Vooral in Yukon. In het hele gebied wonen rond de 38.000 mensen, trails zijn vaak slecht aangegeven en de beer-dichtheid is schrikbarend hoog.

Nu kun je ook hele mooie georganiseerde hike-tours doen met een gids, wat me ook supergaaf lijkt, dus er valt wel een plan te bedenken, maar toch was ik benieuwd of er nog andere mensen zijn die zoiets hebben ondernomen? :)
Alle reacties Link kopieren
Er is een actieve reis Facebookgroep over Canada, ben je daar al lid van? Denk dat je vraag daar beter past.
Alle reacties Link kopieren
Mooie plannen!

Ik zou niet in je eentje lange hikes gaan maken. Niet alleen vanwege de vele beren (en cougars) maar ook als je struikelt en je enkel breekt, of je de weg kwijt raakt.

En het Canada reisforum op FB wat wordt genoemd is zeker een goed plan, er schrijven ook locals mee.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb in West Canada geroadtript in m'n uppie, maar geen lange hikes gemaakt. Er wordt ook overal gewaarschuwd om niet in de eentje op stap te gaan wegens beren. Ik volg diverse pagina's uit Noord Amerika en niet zelden raakt een (vaak mannelijke) wandelaar vermist die in z'n eentje onderweg was. Ze worden vaak dood teruggevonden uiteindelijk.

Als je echt lange hikes wil doen kun je je wellicht aansluiten bij een groepje. Persoonlijk vond ik korte stukjes lopen richting de foto highlights meer dan genoeg en dan zijn er altijd meer mensen die juist op dat moment uit hun auto stappen en in die omgeving rondlopen.
Niet in je eentje gaan hiken in de ‘wilde natuur’ dat wordt echt overal afgeraden en niet voor niks, dat is gewoon niet verstandig.
Wat een prachtidee en goed dat je om advies vraagt. Grote hikes in je eentje is écht geen goed idee daar, maar dat is al gezegd. Het liefst ga je met 3 of meer op pad. Mijn ervaring is dat je wel redelijk makkelijk in contact komt met lokale gidsen of wandelfanaten, kun je evt ook ter plekke vragen in hostel of waar je ook verblijft. Meetup.com is in die regio en in BC ook een veelgebruikte site om elkaar te vinden voor een hike. Ik heb een tijd in de hoofdstad van Yukon gewerkt - niet quoten ajb - . Het is er ontzettend fijn en mooi maar ook echt rauw. Als je in september gaat, ga dan begin september. Meer zon en iets warmer. Als je pech hebt, kun je in oktober echt al de kou voelen trekken. Dat heeft ook wat, maar beperkt je wel meer in wat je kunt doen en zien en de faciliteiten voor reizigers zijn dan ook minimaler. Je kunt ook vanaf Vancouver langzaam de kust richting noorden rijden of juist andersom, daar zijn fantastisch afwisselende landschappen te zien en goede hikes te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een geweldige plannen heb je!
Jaren geleden wilde ik ook graag de wildernis in, in Alaska, hele dagen hiken, en het liefst in een tent slapen. Maar om dat alleen te doen zag ik niet zitten, ik had wel enige ervaring maar nu niet zo veel dat ik het verantwoord vond om alleen te gaan trekken. Net als jij dus. Ik heb toen een georganiseerde reis geboekt. Maar wel met een kleine groep en daadwerkelijk de natuur in. Het was geen comfortabele busreis of zo. De gids had veel kennis en was zeer ervaren. Zo kon ik genieten van de overweldigende natuur, ver van de bewoonde wereld maar was het toch enigzins 'veilig'.

Die fb groep die genoemd wordt lijkt me een aanrader.

Ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven