Barcelona

29-02-2020 21:41 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand handige tips voor Barcelona? Do's and don'ts wat betreft veiligheid, gang van zaken, etc? Ik ga dinsdag voor een week.

Waarom ik dit vraag:

Ik heb vanochtend pas besloten te gaan. Mijn nichtje zou met twee vriendinnen gaan, maar eentje heeft afgezegd. Kort van tevoren dus. Vorig jaar was ik zwaar overbelast en heb ik angstklachten gekregen. Die heb ik helaas nog steeds. Gezond verstand en reiservaring heb ik zat, maar door mijn klachten ga ik soms 'op slot' en ben ik vreemd genoeg juist minder alert. Op vakantie gaan is nu ineens spannend. Mijn tante is maar wat blij dat ik met haar dochter mee ga, want "Barcelona is toch zo'n nare stad en je hebt daar gauw een probleem"... Dat helpt mij niet echt. Daarnaast willen die meiden ook naar allerlei clubs en daar ben ik niet meer in thuis. Mijn ervaring met Spanje houdt op bij Gran Canaria 2001 (ik ga meestal naar de Balkan of naar China). Vandaar dat ik graag wat tips wil. Jullie berichten zeggen meer dan een Lonely Planet..
Alle reacties Link kopieren
Maak een lijstje waarom jij naar Barcelona wilt. Wat wil je zien?

Leg dit voor aan de anderen om te peilen of ze ook jouw dingen die jij wilt doen, willen doen.

Het lijkt nu als je er als over kop heen gaat en het eigenlijk over je grens heen gaat.

Je hoeft niet mee naar de clubs.

Vraag jezelf af of je ook als je geen angsten had, wel mee wil.

Het klinkt namelijk helemaal niet leuk.

Het zijn niet jouw vriendinnen, een oudeer verwacht verantwoordelijk van je, en de meiden hebben andere interesses.

Ik hoor niks leuks eigenlijk. Meer een moetje.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 29-02-2020 22:10
0.90% gewijzigd
Je tante is dus blij dat er nu een soort oppas mee gaat? Is het de bedoeling dat je steeds alles samen doet of is het prima als jullie allemaal je eigen plan trekken?

Als je tante wil dat jullie alles samen doen dan zou ik niet mee gaan of haar duidelijk maken dat je dat niet gaat doen.

Zou ook eens met je nichtje en haar vriendin rond de tafel gaan zitten om het een en ander te bespreken. Wat zijn de verwachtingen van elkaar en dergelijke?
Alle reacties Link kopieren
Barcelona is gewoon net als Nederland veilig. Geen bijzonderheden.
Natuurlijk oppassen voor zakkenrollers etc.

Ik zou het meeste mij zorgen maken om het coronavirus.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... gezondheid
Alle reacties Link kopieren
https://www.metronieuws.nl/lifestyle/tr ... ie-op-reis

Hierbij de punten die je moet bespreken vordat je met mensen op vakantie gaat.
Alle reacties Link kopieren
abstract schreef:
29-02-2020 21:41

Ik ga dinsdag voor een week

Vorig jaar was ik zwaar overbelast en heb ik angstklachten gekregen. Die heb ik helaas nog steeds.

Daarnaast willen die meiden ook naar allerlei clubs en daar ben ik niet meer in thuis.
Waarom ga je mee? Heb je er wel zin in? En de andere 2?
Pas in ieder geval op voor zakkenrollers, die zijn erg actief.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, heel lief en uitgebreid!

Jullie vragen eigenlijk allemaal of ik er zelf wel zin in heb. Dat heb ik zeker! Het is meer de angst (of de angst voor de angst?) die mij in de weg zit.. Het zou leuk zijn als zij ongeveer dezelfde dingen zouden willen doen als ik, maar we kunnen ook dingen apart doen. Het is ook hun eerste keer dus je zou zeggen dat ze net als ik de standaard dingen wel willen zien (Sagrada Familia, Park Guell etc.) dus dat lijkt me leuk om samen te doen.

Als ik geen angsten had, was ik zonder twijfel of problemen meegegaan. Ik vind het altijd leuk om een nieuwe stad te ontdekken. Ik vind mijn nichtje heel gezellig en we hebben een goede band. Haar vriendin ken ik niet. Ik ben wel een rustiger type dan die meiden en veel ouder, maar dat vind ik niet zo'n punt. De clubs staan mij wel echt tegen daar, ik denk niet dat ik dat ga doen.

Mijn tante vindt het een fijn idee dat ik er ben maar ik heb geen instructies gekregen de hele tijd op hun te letten. Uiteraard hou ik het wel een beetje in de gaten en is het handig dat ik erbij ben als er iets aan de hand is.. als de angst me niet lam legt :)

Gele_Suikerspin: dank je voor de links! Vind je echt dat ik me zorgen moet maken over Corona? Het aantal besmettingen is nu stabiel in Spanje en ik geloof niet dat daar paniek heerst. Mocht het uit de hand lopen, dan gaan we niet.
Alle reacties Link kopieren
Barcelona is leuk! Heb er in mijn eentje rondgewandeld en de sfeer is prima. Vooral in het centrum vrij druk, onveilig heb ik me niet gevoeld. Goed openbaar vervoer. Gewoon vergelijkbaar met grote steden in Nederland. Beetje je gezond verstand gebruiken, oppassen voor zakkenrollers in de meer toeristische gebieden.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 01-03-2020 01:36
0.32% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Clubs ken ik niet, niks voor mij. Ik was meer van sangria's drinken op een terrasje ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Barcelona is een onwijs leuke stad. Wanneer je niet van drukte houdt en bang bent voor zakkenrollers vermijd dan de Ramblas en vooral de metrostations rond de Ramblas daar wordt het meest gerold.

Druk maar wel mooi en gezellig is de barrio Gotic (barrio betekent buurt) met nauwe straatjes, oude panden en gezellige winkeltjes. Iets minder druk en vol met leuke musea en gezellige restaurantjes is barrio el Born waar je het Picasso museum (druk) en het chocolade museum vindt.

Rust vind je in de straatjes van de volksbuurt La Barceloneta (voormalige vissersbuurt) met overdekte markt en de oudste tapasrestaurants van Barcelona en verder op bij het strand van de Olympische buurt waar ook een fijne spa is (badkleding) met Thalasso therapie, Claror Maritim ; https://www.claror.cat/spa-maritim. Slippers, badmuts, handdoeken en jas kun je eventueel huren. Verwacht niet dat ze hier vloeiend engels spreken, het is een beetje handen en voeten werk maar het personeel is heel aardig. Daarnaast groot strand en vele leuke barretjes op strand. De Olympische buurt is ook de wijk waar in de avond de meeste feestjes plaats vinden.

Wil je persé naar de Gaudi musea koopt je kaarten dan van te voren online zodat je niet in de rij hoeft te staan (druk, druk). Het Gaudi Parc Guelle is helemaal gratis en je vindt er rustige plekjes en vele bankjes maar ook muzikanten die klassieke muziek spelen. Het is een sprookjesachtig mooi park eenvoudig met de metro te bereiken.

Wandelen door het gebied van Montjuic heeft ook rustige plekken zoals de botanische tuinen, het kasteel van Montjuic en het Olympische stadion.

Barcelona is een drukke stad met vele rustige plekjes om te chillen. De verschillende buurten zijn geschikt om door heen te wandelen zo snuif je het meest op van je omgeving ipv van hot naar her te gaan met de metro of met de dubbel dekker. Wandelen is super relaxt in Barcelona.

Heb je nog specifieke vragen laat het ff weten hier. Ik ben 5x in Barcelona geweest en huur meestal een appartement in een volksbuurt zodat ik iets mee krijg van het gewone leven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Barcelona leuke stad. Geweldig om te doen zeker op je eerste dag is een fietstoer met gids. Wij deden dit bij cruisingbarcelona.com. Nederlandse jonge gidsen echt een aanrader. Weet je meteen een beetje waar alles zit en ze geven super leuke tips om te doen! Veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
Zakkenrollers en berovingen zie je inderdaad vooral op de Ramblas, maar kijk ook uit bij de Sagrada Familia.
Verder eens met de post van Viva-Amber. Ik dacht alleen wel dat je nu voor Parc Guell online kaartjes moet kopen.
Alle reacties Link kopieren
Wow, Parq Guell is niet meer gratis en kost een tientje...zou ik inderdaad online regelen. Er mogen per uur slecht 400 mensen het park in.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bubbel° schreef:
01-03-2020 15:46
Zakkenrollers en berovingen zie je inderdaad vooral op de Ramblas, maar kijk ook uit bij de Sagrada Familia.
Verder eens met de post van Viva-Amber. Ik dacht alleen wel dat je nu voor Parc Guell online kaartjes moet kopen.
En vergeet de truc van tegen je aan botsen en iets over je kleding morsen. Het wordt dan heel enthousiast, met 1000 verontschuldigingen schoongeveegd. maar je zakken zijn ook schoon na afloop
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Je moet gewoon goed alert zijn maar vooral ook je gezond verstand gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Roltrap stilzetten is ook een beruchte truc. Iedereen is dan even z’n evenwicht kwijt en dan merk je het niet als ze in je zak/tas rommelen.
Alle reacties Link kopieren
En ook je aanspreken (afleiden) en dan een ander die je rolt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Let ook op de zigeuners die je bloemen of takjes rozemarijn in je handen duwen.
Ik ontwijk die altijd meteen, aanpakken is kopen of ze rollen je zakken.
En let op elkaar.
Gewoon gezond verstand gebruiken, zorgen dat je tas goed dicht zit met als het kan de rits naar je lijf,
Alle reacties Link kopieren
En niet vergeten te genieten van een leuke stad :proud:
Alle reacties Link kopieren
Bubbel° schreef:
01-03-2020 16:38
En niet vergeten te genieten van een leuke stad :proud:
Dat sowieso, ik weet nog de eerste keer dat ik er kwam met man in 1996 ofzo. Was zo onder de indruk van die mooie gebouwen.
Later met een vriendin nog 2 keer geweest en weer leuke en mooie dingen gezien maar de laatste keer was het wel erg druk. Maar dat is mijn ervaring in meer grote steden eigenlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net vorig weekend geweest. Fantastische stad! Heb mij geen moment onveilig gevoeld. Ik was wel bewust van mijn spullen, ik was door zoveel mensen gewaarschuwd, maar niks gebeurd. Wij hebben de bekende hoogtepunten gezien. Allemaal vooraf geregeld via internet. Doordat er geen vluchten vanuit China kwamen was het relatief rustig in de stad.
De stad staat zeker in mij top 5. Heerlijke sfeer en prachtige gebouwen. nou hadden we 4 dagen 22 graden, dus dat hielp natuurlijk ook mee. Verder hadden we heel toeristisch de hop on hop off bus geboekt. Ideaal al hebben we de 1e dag 21 km gelopen en de 2e dag 18km. Maar de stad nodigt uit om lekker rond te lopen.
Heel veel plezier!
Hoi

Ik woon en werk al 12 jaar in Barcelona. Het is een heerlijke stad, erg divers en met mooie architectuur. Maar zoals in elk toeristisch gebied moet je gewoon opletten met zakkenrollers. Je mag je tas nooit uit het oog verliezen. Wat ik doe is altijd mijn hand op de klep houden en als je ergens eet of een terrasje doet je handtas op je schoot houden. Verder hoef je je echt geen zorgen te maken, Barcelona is een stad met erg veel politie op straat, ook in burger. Het is handig om de juiste telefoonnummers te hebben. Voor medische hulp of informatie bel je 061. Ze kunnen je ook in het Engels te woord staan. Voor de politie bel je 091. Maar geniet vooral van je vakantie!
ik ben de afgelopen jaren veel in Barcelona geweest en vind het een fantastische stad. Heerlijk relaxed met het strand op loopafstand.
Wat hierboven al gezegd is, goed op je spullen letten. En wij gaan nooit met de metro maar doen alles lopend. Prima te doen.

veel plezier! Ik kan niet wachten tot wij weer gaan (ws september)
Ben je nu wat meer gerustgesteld?
Ik snap de negatieve berichtgeving over Barcelona eerlijk gezegd nooit zo!

Vind het een heerlijke stad, en ik voel me er ook altijd veilig. Veiliger dan in Amsterdam zelfs. Al blijft het natuurlijk een grote stad, dus ik zou niet met dure spullen in het heen- en weer gaan wapperen.

De Ramblas en Placa de Catalunya zou ik een beetje vermijden. Ik vind enkel dat gebied geen prettige ''aura'' hebben. Als angstig persoon kan ik me voorstellen dat dat gedeelte je angstgevoelens kan aanwakkeren.

Kom er eigenlijk elk jaar wel voor 3-5 dagen, en vind de sfeer erg relaxed. Voor wat rustigere/scenische wandelingen kan ik je aanraden om vanaf Barceloneta langs het water de Montjuic op te lopen. Je komt dan vanzelf bij het Olympisch gebied, waar ik een mooie/rustige sfeer vind hangen. Je vindt er ook mooie uitzichten over de stad. Terug kun je lopen via de Placa Espanya en dan onder de Arc de Triomf door weer richting de stad.

Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven