Ziektekostenverzekering lange tijd reizen

10-05-2020 16:39 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn nu nog expats, maar waarschijnlijk komt hier binnen afzienbare tijd een eind aan. Het plan was om rond te gaan reizen, dat wordt lastig door Corona. Maar we gaan zeker niet weer in Nederland wonen. Wellicht telkens op een plek iets huren, en daar een tijdje verblijven. En dan weer door naar een andere plek/land. Slow travel.

Ik ben aan het inventariseren wat we moeten gaan regelen. We zullen ons niet inschrijven in Nederland, maar hebben we echt een woonadres nodig? Bij Oom Verzekeringen kunnen we een ziektekostenverzekering afsluiten. Of heeft er iemand tips voor andere opties?

Ik heb hier wel vaak verhalen gelezen over langdurige trips, maar meestal blijft diegene dan ingeschreven in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je niet van plan bent om in Nederland te gaan wonen, waarom zou je hier dan ingeschreven moeten staan als ingezetene?

En verder denk ik dat de mogelijkheden beperkt zijn momenteel. Veel landen hebben de grenzen gesloten of strikte restricties ten aanzien van reizen en immigratie.

Wat je verzekering betreft: je bent expat, schreef je, dus ik neem aan dat je al een ziektekostenverzekering hebt die dekking geeft in het buitenland.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje had een speciale verzekering voor reizenden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Volgens mij is OOM de enige verzekering die je kan afsluiten als niet-ingezetene in Nederland.

Dus ja, voor iedere andere ziektekostenverzekering heb je een woonadres in Nederland nodig. Maar dat wist je dus al.
Kijk anders eens op de site van Joho. Dan zie je dat OOM jouw enige mogelijkheid is. Op z'n best.
Alle reacties Link kopieren
Je kan deze vraag beter stellen in de Wereldvrouwen of NIHB facebookgroepen. Daar zijn veel meer mensen in vergelijkbare situaties.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Alliance heeft een ziektekostenverzekering voor reizigers, en daar kun je ook meteen rechtsbijstand ed krijgen. Oom heeft een ziektekostenverzekering voor reizenden voor 2 jaar, die is goedkoper, dan heb je nog de Goudse die je kunt regelen via Joho.

Ik zou Oom doen. Dat is een goeie ziektekostenverzekering. Ik ken veel long term reizigers en die hebben vrijwel allemaal Oom.
mayou wijzigde dit bericht op 10-05-2020 20:26
3.69% gewijzigd
Zo ongeveer alle van de genoemde verzekeringen gaan over mensen die ingeschreven staan in Nederland. Zodra je niet in Nederland ingeschreven bent, heb je geen recht op de Nederlandse zorgverzekeringen (wat best wel logisch is).

Enige uitzondering is OOM.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij bij Allianz ook niet, maar dat zou je daar moeten navragen.
Alle reacties Link kopieren
World Nomands is ook nog een optie.
Ik heb 2 jaar geleden bij Alliance geprobeerd, maar ik had geen vast Nederlands adres en geen Nederlandse bankrekening, dus dat lukte niet.

Ooms heb ik ook wel eens gebruik van gemaakt, maar dat was voor als ik tijdelijk in Nederland was en nergens ter wereld op dat moment woonde.
Nu heb ik een vaste werkgever in het buitenland en betaal daar mijn belasting, dus heb ik gewoon een zorgverzekering. Maar voor een reisverzekering gebruik ik vaak Nomad.

Alle websites van allen tips even doorlezen om te kijken welke het beste bij jullie situatie past.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta dus niet ingeschreven in Nederland.
Bij Nomads heb je geen vaste woon of verblijfplaats nodig. Juist niet. De verzekering is echt voor reizigers die lang op reis zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik had World Nomads er juist niet bij gezet omdat dat een reisverzekering is en ze mij wel een woonadres vroegen vorig jaar.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-05-2020 16:47
Maar als je niet van plan bent om in Nederland te gaan wonen, waarom zou je hier dan ingeschreven moeten staan als ingezetene?

En verder denk ik dat de mogelijkheden beperkt zijn momenteel. Veel landen hebben de grenzen gesloten of strikte restricties ten aanzien van reizen en immigratie.

Wat je verzekering betreft: je bent expat, schreef je, dus ik neem aan dat je al een ziektekostenverzekering hebt die dekking geeft in het buitenland.
We schrijven ons niet in, en hebben dus ook geen basisverzekering. De meeste verzekeringen kun je, akleen afsluiten als je Nederlands ingezetene bent (logisch). De huidige ziektekostenverzekering is via de werkgever, die vervalt.

De reismogelijkheden zullen beperkt zijn, maar we hebben nog even. Hopelijk is de situatie dan verbeterd. En we zijn flexibel.

Dank jullie wel, er zijn zeker een aantal goede tips bij. Ik ga ernaar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Let met Oom wel op dat alle al bestaande aandoendingen (en alles wat er maar enigszins op lijkt!!!!) uitgesloten is. Dus best een goede optie als jullie allemaal 100% gezond zijn maar als je 10 jaar geleden aandoening X hebt gehad dan is alles wat daar maar op lijkt uitgesloten van de verzekering.

Daar valt overigens wel over te onderhandelen (althans een aantal jaar geleden). Ik heb meer dan 20 jaar geleden een hernia gehad en in eerste instantie was mijn volledige wervelkolom uitgesloten van enige verzekering. Dus ook als ik een autoongeluk zo krijgen waarbij mijn rug zou worden verbrijzeld. Dat heb ik weten terug te krijgen naar de wervels waar die hernia zat. Maar nog steeds, als ik een val zou maken en mijn onderrug gebroken is dan heb ik dus nergens recht op.

Je hebt overigens weinig keuze hoor. Bijna alle private verzekeringen werken zo, maar ik zie vaak dat Oom wordt aangeprezen als de oplossing voor alles en dat is dus niet zo. Het is geen vergelijk met een Nederlandse zorgverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Liza, dat doen veel particuliere ZV bedrijven en is in meer landen zo. Ik heb lang in Maleisië een zorgverzekering gehad en had een slechte knie. In eerste instantie lukte het niet een ZV te krijgen daardoor. Uiteindelijk gelukt, maar werden meteen mijn beide knieën uitgesloten. Ben daar toen aan mijn rug geopereerd en het jaar erop werd mijn zv meteen 2x zo duur!
mayou wijzigde dit bericht op 11-05-2020 07:18
5.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Esther Jacobs schrijft op haar site (haarnaampuntinfo) over de moeilijkheden die zij had met ZV en haar oplossing ervoor. Is zeker de moeite waard om te lezen.
Ik heb ooit een ZV gehad bij Bupa Global, maar ik weet niet meer of ik toen ergens ingeschreven stond en of dat nodig is. Ik vond het wel een prettig bedrijf. Vriendelijk en behulpzaam.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
10-05-2020 22:24
Ik had World Nomads er juist niet bij gezet omdat dat een reisverzekering is en ze mij wel een woonadres vroegen vorig jaar.
Het is ook een weer net even anders dan normaal. Ik zit ook altijd in zulke situaties en daar heb jij ook vast ervaring mee 😄
TO kan het best even alles vergelijken.

Zitten jullie nog in *****?
Ik hoor daar nu ook te zijn , maar zit vast in Nederland. Ben zelfs aan het werk!
Maar moet nu nog uitzoeken of ik me in ga schrijven en moet mijn zorgverzekering ook nog regelen.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
11-05-2020 07:16
Esther Jacobs schrijft op haar site (haarnaampuntinfo) over de moeilijkheden die zij had met ZV en haar oplossing ervoor. Is zeker de moeite waard om te lezen.
Ze heeft ook een boek geschreven over alle moeilijke die ze als digital nomad tegen kwam. Erg interessant.
Alle reacties Link kopieren
liza schreef:
11-05-2020 05:30
Let met Oom wel op dat alle al bestaande aandoendingen (en alles wat er maar enigszins op lijkt!!!!) uitgesloten is. Dus best een goede optie als jullie allemaal 100% gezond zijn maar als je 10 jaar geleden aandoening X hebt gehad dan is alles wat daar maar op lijkt uitgesloten van de verzekering.
Gelukkig zijn we allebei gezond, en hebben geen specifieke aandoeningen. De Nederlandse zorgverzekering is geweldig!

Ik had al even gekeken bij Oom, de kosten vielen me reuze mee.
Alle reacties Link kopieren
vivagirl schreef:
11-05-2020 07:39

Zitten jullie nog in *****?
Ik hoor daar nu ook te zijn , maar zit vast in Nederland. Ben zelfs aan het werk!
Maar moet nu nog uitzoeken of ik me in ga schrijven en moet mijn zorgverzekering ook nog regelen.
We wonen nog in Saudi Arabie, maar ben me alvast aan het voorbereiden. Op dit moment toch weinig anders te doen. Ook hier is een lock down.

Voor veel dingen heb je een vast adres nodig. Openen van een bankrekening bv. Ben benieuwd waar we tegenaan gaan lopen in de toekomst.. en uberhaupt waar we allemaal gaan neerstrijken. Ik kijk er al naar uit.
Alle reacties Link kopieren
vivagirl schreef:
11-05-2020 07:39
Het is ook een weer net even anders dan normaal. Ik zit ook altijd in zulke situaties en daar heb jij ook vast ervaring mee 😄
TO kan het best even alles vergelijken.
Het blijft volgens mij ook afhankelijk van wie je aan de telefoon krijgt.
Ik heb het vorig jaar uitgeplozen )voor mijn man) en kwam toen ook bij Oom uit.
Alle reacties Link kopieren
Mystery schreef:
11-05-2020 08:11
We wonen nog in Saudi Arabie, maar ben me alvast aan het voorbereiden. Op dit moment toch weinig anders te doen. Ook hier is een lock down.

Voor veel dingen heb je een vast adres nodig. Openen van een bankrekening bv. Ben benieuwd waar we tegenaan gaan lopen in de toekomst.. en uberhaupt waar we allemaal gaan neerstrijken. Ik kijk er al naar uit.
Ik heb voor mijn bankrekening gewoon het adres van mijn ouders gegeven. Zij zitten wel bij dezelfde bank, misschien helpt dat wel een beetje.

Mijn vraag van waar jullie zitten was voor Mayou. Zij zitten/zaten in het land waar ik woon/woonde.
Dus ben wel benieuwd.
Maar jullie dus in Saudi. En nu zijn de plannen om even lekker te gaan zwerven. Heerlijk!!! Hoop voor jullie dat het snel kan.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
11-05-2020 13:30
Het blijft volgens mij ook afhankelijk van wie je aan de telefoon krijgt.
Ik heb het vorig jaar uitgeplozen )voor mijn man) en kwam toen ook bij Oom uit.
Ja, dat is helaas bij veel bedrijven zo.
Waar zijn jullie nu?
Ik dus in Nederland. Baan tijdelijk kwijt, maar hoop dat ik nog weer op mijn eiland kom.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten nu in Frankrijk te wachten tot de grens weer opengaat. Dan eerst naar NL en daarna.....

Hoezo zit jij in NL, was je er toevallig en kon je niet meer terug? Balen van je baan! En nu?
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
11-05-2020 19:26
Wij zitten nu in Frankrijk te wachten tot de grens weer opengaat. Dan eerst naar NL en daarna.....

Hoezo zit jij in NL, was je er toevallig en kon je niet meer terug? Balen van je baan! En nu?
Ja, ik was er toevallig.
Net een lange reis gemaakt. Nog even naar Nederland voordat het seizoen weer begon.......
Maar ja, nu zit ik dus in Nederland.

Jullie in Frankrijk dus. O ja, dat las ik ook ergens anders . Daarvoor Spanje toch?
Ik hoop dat het binnenkort weer gaat versoepelen, maar ik weet tegelijkertijd niet of dat wel verstandig is.. dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven