Urbexen

28-05-2020 18:14 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier andere forummers die doen aan/geïnteresseerd zijn in urbexen?

Ikzelf vind leegstaande gebouwen/dorpen/attractieparken ronduit fascinerend, maar heb nog nooit actief 'ge-urbext'.

Aangezien we deze zomer in Nederland blijven heb ik het plan opgevat om er nu eindelijk eens echt mee te starten! Ik ben ik benieuwd of jullie tips hebben voor toffe locaties (in Nederland dus)...
Ik lees mee!
Een echte urbexer zal nooit zijn locatie delen.

Maar als je een beetje googled vind je denk ik makkelijk iets in je buurt.
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
28-05-2020 18:18
Een echte urbexer zal nooit zijn locatie delen.

Maar als je een beetje googled vind je denk ik makkelijk iets in je buurt.


Dit. En er zijn toch ook speciale (internationale) fora voor waar je veel info kunt vinden?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Niet om het zelf te gaan doen want het is best wel gevaarlijk soms en wil geen problemen met de autoriteiten ter plaatse. Je doet namelijk wel iets illegaals en als je net een verkeerde agent of bewaker treft. Of er gebeurd iets met je in het gebied waar je niet mag komen...

Denk eigenlijk dat er in Nederland niet zo heel veel van die plekken zijn of het meeste is al opgeruimd. Heb laatst wel een verlaten vakantiepark gezien met indoor pretpark wat nog wel onderhouden werd en al jaren te koop stond. En jaren terug eentje van Land van Ooit. En vorige week ook nog een filmpje gezien van iemand die blijkbaar een drugslab of iets tegen was gekomen. Nou dat wil je niet lijkt me.

Vind het wel altijd leuk om naar te kijken, kijk er verschillenden op YT, voornamelijk mensen uit Amerika.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-05-2020 18:38
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja gaaf! Heb het hier wel eens gedaan over de grens bij Gronau. Daar stonden en staan veel oude textielfabrieken. Ook zijn er al een aantal afgebroken :(
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik had er nooit van gehoord, maar na uitleg moest ik denken aan 2 jaar geleden, toen ik tijdens een fietsvakantie het verlaten Land van Ooit tegen kwam. Is gewoon toegankelijk, dus niet zo spannend, maar wel fascinerend, van die half weg gezakte beelden tussen overgroeit onkruid etc.
Alle reacties Link kopieren
Nooit vanhet woord gehoord maar af en toe ga ik googlen op abandoned buildings en daar zijn er veel van. Ook Vice heeft/had een serie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het heet officieel Urban Exploring maar het wordt afgekort naar Urbex.

Hier is dat filmpje met een drugslab: https://www.youtube.com/watch?v=DVoq0oW4dec
En jaren geleden is stuktv ofzo een keer opgepakt in Amerika toen ze een verboden gebied wilden verkennen.
Alle reacties Link kopieren
Soms zie je (op internet) van die vooroorlogse interieurs die nooit meer betreden zijn. Alles ligt er nog, soms zelfs de bril van de eigenaar, zijn bed, stoel, prenten aan de muur, brieven op de secretaire. En dan krijg je een heel apart gevoel wat niet te beschrijven is. Wat is er gebeurd? En gaf niemand erom om de spullen weg te halen? Het gebouw was dan kennelijk niets meer waard of hij had geen nabestaanden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
28-05-2020 18:43
Soms zie je (op internet) van die vooroorlogse interieurs die nooit meer betreden zijn. Alles ligt er nog, soms zelfs de bril van de eigenaar, zijn bed, stoel, prenten aan de muur, brieven op de secretaire. En dan krijg je een heel apart gevoel wat niet te beschrijven is. Wat is er gebeurd? En gaf niemand erom om de spullen weg te halen? [/b]Het gebouw was dan kennelijk niets meer waard of hij had geen nabestaanden.
Wat ik begrepen heb, is het een ongeschreven regel onder urban explorers om niks te jatten, zo min mogelijk aanraakt (of dingen dus netjes terug legt na het bekijken) en niks vernield zodat andere explorers later er ook nog plezier van hebben. Zag er een tijdje geleden eentje waar iemand echt hele dure dingen tegen kwam in een of ander verhalen hotel. Of een verzameling stripboeken die inmiddels goud waard zijn. Natuurlijk zijn er ook mensen die waarschijnlijk wel het een en ander meenemen, rotte appels heb je overal.

En daarom vind ik die filmpjes ook zo leuk, dan denk je inderdaad van wie woonde daar? Van wie waren die spullen? Wat is er gebeurd dat ze ineens weg moesten?
Alle reacties Link kopieren
Zelf zou ik het nooit doen, maar ik vind filmpjes ervan op YouTube kijken wel heel tof. Govert Sweep bezoekt veel toffe locaties, daar zou je eens naar kunnen kijken.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
28-05-2020 18:53
Wat ik begrepen heb, is het een ongeschreven regel onder urban explorers om niks te jatten, zo min mogelijk aanraakt (of dingen dus netjes terug legt na het bekijken) en niks vernield zodat andere explorers later er ook nog plezier van hebben. Zag er een tijdje geleden eentje waar iemand echt hele dure dingen tegen kwam in een of ander verhalen hotel. Of een verzameling stripboeken die inmiddels goud waard zijn. Natuurlijk zijn er ook mensen die waarschijnlijk wel het een en ander meenemen, rotte appels heb je overal.

En daarom vind ik die filmpjes ook zo leuk, dan denk je inderdaad van wie woonde daar? Van wie waren die spullen? Wat is er gebeurd dat ze ineens weg moesten?
Als iemand het weet, zeker in Nederland, dan gaan ze het aan de grond gelijk maken. Ik begrijp die drang niet goed, maar dat is voorspelbaar. En dan spijkert de gemeente het binnen een paar dagen dicht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Toch wel mee oppassen, TO. Lijkt me een fantastische hobby om te hebben, maar als je niet honderd procent weet waar je terecht komt..

Ben als kind ooit eens terechtgekomen in een verlaten schooltje. Kwam toen, na een tijdje plezier te hebben in het fantaseren over de lessen die er hadden plaatsgevonden en de nostalgie van de muurtekeningen zoals ze die hebben in een lagere school, tot de constatatie dat het intussen was omgedoopt tot drugskot. Oeps.
leeg
Als je eens een verlaten dorp wil zien moet je naar Doel in Belgie gaan. Dat is een wat meer populaire plek onder youtubers/instagrammers en fotograven om op de foto te gaan met de muurschilderingen enzo. Je kunt er gewoon doorheen rijden. Ben er zelf nooit geweest maar kwam het bij verschillende youtubers tegen.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger deed ik dat wel af en toe. Het was mooi om rond te dwalen op verlaten locaties. Het was wel uitdagend soms om ergens binnen te komen en niet gepakt te worden. Het mooiste vond ik de energie Centrale in Gent, helaas is die gesloopt.

Maar de groep met wie ik ging zaten mensen bij met een slechte conditie. Het risico dat hun iets overkwam in een vervallen gebouw werd te groot.

Daarna Ben ik met een andere groep gegaan. Mijn doel was het veilig houden en niet gepakt worden en als het mee zat met mooie foto’s thuis komen. Soms met meerdere mensen flitsers plaatsen en samen 1 foto maken. We hebben mooie dingen gezien en erg leuke dagen gehad.

Het begon op een bepaald moment te botsen. Er zaten mensen bij die je continue kwijt was van de groep. Mensen namen steeds grotere risico’s voor een mooie foto en vonden het niet erg als ze gepakt werden en vonden veiligheid ook minder belangrijk. Ze werden nonchalant en zijn ook meerdere keren betrapt. Ik was er toen al niet meer bij.

Het is een leuke hobby maar wel met de juiste mensen om je heen.

Ik durf het nu niet meer. Ik ben te bang dat ik wordt gepakt en dit gevolgen heeft voor mijn werk.
Net over de grens in Belgie: Doel
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe.

Genoeg om te bekijken (online en in het echt dus ;) ). Ik wil me wel echt eerst gaan verdiepen voor ik daadwerkelijk op stap ga..

Maar wat een aantal van jullie al zeggen: het intrigeert me welk verhaal erachter zit, waarom is zo'n plek 'ineens' verlaten, waarom staat het er nog.

Ooit ook weleens een drone-filmpje van het vervallen Land van Ooit gezien en sindsdien vind ik het dus echt fascinerend.

Sowieso ben ik niet van plan alleen te gaan, ik ken wel via via mensen die het weleens hebben gedaan in het verre buitenland, dus wie weet moet ik hen eens benaderen..
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-05-2020 22:03
Net over de grens in Belgie: Doel
Staat dat nog overeind?
Alle reacties Link kopieren
Gebouwen in NL worden meestal snel afgebroken. In Belgie heb ik een aantal bijzondere plaatsen/ gebouwen bezocht en foto's gemaakt. Een hele bijzondere hobby.
Wat ik ook interessant vind is om te zien wat tijd, en weersinvloeden etc, met verschillende gebouwen doet. Er zijn gebouwen die na 50 jaar er nog bijna perfect uit zien op een dikke laag stof na. En dan heb je dit theater, later een kerk, die in 2017 nog in gebruik was maar nu amper nog iets van over is: https://youtu.be/R5dP-vvR0CY
Ik vind het ook fascinerend. Heb de leukste dingen in Belgie gezien omdat men daar alles veel langer laat staan. In NL wordt alles inderdaad meteen opgeruimd/gesloopt (zonde). Tenzij het een monument is en dan kan het ook ook leuk worden. Vroeger was sanatorium de Zonnestraal in Hilversum zo'n plek. Tegenwoordig is dat gebouw in nieuwstaat teruggebracht (ook mooi trouwens).

Afbeelding

Ik denk dat nu nog veel te vinden is in centraal en oost Europa.
Antoon69 schreef:
29-05-2020 01:46
Ik vind het ook fascinerend. Heb de leukste dingen in Belgie gezien omdat men daar alles veel langer laat staan. In NL wordt alles inderdaad meteen opgeruimd/gesloopt (zonde). Tenzij het een monument is en dan kan het ook ook leuk worden. Vroeger was sanatorium de Zonnestraal in Hilversum zo'n plek. Tegenwoordig is dat gebouw in nieuwstaat teruggebracht (ook mooi trouwens).

Afbeelding

Ik denk dat nu nog veel te vinden is in centraal en oost Europa.
Zo jammer idd dat in Nederland wordt afgebroken of gerestaureerd. Ik zie graag ghosttowns in Amerika waar schuren soms al 45 graden scheef gezakt zijn en waar verroeste oude auto's 't landschap sieren. Dat ademt het verleden uit.
Alle reacties Link kopieren
Hier in België staat enorm veel leeg. Doel is leuk voor de geschiedenis van het stadje, wel veel patrouilles (en gezinnen die er komen)
In Luik vind je enorm veel leegstand. Het mooiste daar vond ik de mijn, de werkschoenen stonden er zelfs nog. De laatste keer dat ik er voorbij reed waren ze het aan het afbreken
Hier beelden van tropicana in Rotterdam van een jaar geleden. Daar mag je als je toestemming vraagt (geen idee van wie) naar binnen om het te bekijken: https://youtu.be/itOw60BhHXM

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven