Ongezien woning huren Frankrijk?

07-06-2020 00:51 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik emigreer in augustus naar Frankrijk en ben me aan het orienteren op de woningmarkt. Ik had het plan opgevat om in juli naar Frankrijk te reizen om naar woningen te zoeken, maar nu kwam ik op Facebook een leuk appartement tegen wat in veel opzichten is wat ik zoek. De eigenaar heeft me een video gestuurd van de woning dus ik weet hoe er er uit ziet, maar hij wil het al per juli verhuren dus dat zou betekenen dat ik het zelf niet kan gaan bekijken. Ik ken daar in de buurt niemand die voor me zou kunnen gaan kijken en op het moment kan ik ook niet zelf op en neer vanwege de crisis.

Het is lastig om een woning te vinden dus ik neig er erg naar om deze woning ongezien te huren zodat ik tenminste iets heb om mee te beginnen. Helaas heb ik dan wel 2 maanden dubbele huur, maar daar ga ik sowieso niet aan ontkomen denk ik aangezien ik binnen nu en een paar weken iets wil vinden.

Weet iemand hoe dit in Frankrijk geregeld is? Is dit bv helemaal af te raden? Het gaat om een privepersoon voor zover ik weet, geen makelaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een live video telefoongesprek aanvragen, wie weet hoe oud die video is :)
Alle reacties Link kopieren
En weet je zeker dat deze man de eigenaar is en dat het ook daadwerkelijk te huur staat?
Je zal de eerste niet zijn die bij aankomst ontdekt dat je opgelicht bent.

Hoelang zit je er eventueel aan vast?
Alle reacties Link kopieren
Laat hem eerst maar eens met een huurcontract komen dan.

Gooi zijn naam door Google, betaal geen cent voor je het pand én de eigenaar effectief live gezien hebt en teken geen contract voor langer dan een jaar.

Verlengen kan altijd nog, maar als het tegenvalt kan je na een jaar weer weg.


Als je dan toch emigreert ... heb je ook geen toekomstige baas ofzo die kan gaan kijken of het pand er wel echt staat?
Of waar ging je terplekke van leven?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
All of the above.
Je zal de eerste en de 100.000 ste niet zijn die daar in trapt. AltijdZelfKijken. Ik kan je nu ook een video laten zien van een huis. Niks betalen tot je de sleutel hebt en er zelf hebt rondgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Hij zou me het huurcontract toesturen als ik echt interesse zou hebben. Maar hij zegt ook dat het haast heeft, aangezien er meer geïnteresseerden zijn. Ik ga er begin juli heen, ik zou kunnen toezeggen maar nog niets tekenen en betalen, en pas als ik er ben alles regelen en ondertekenen.
Ik denk alleen niet dat hij daarop gaat wachten als er echt meerdere geïnteresseerden zijn..

Naam door Google gooien is een goeie, thanks!
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
07-06-2020 01:15
En weet je zeker dat deze man de eigenaar is en dat het ook daadwerkelijk te huur staat?
Je zal de eerste niet zijn die bij aankomst ontdekt dat je opgelicht bent.

Hoelang zit je er eventueel aan vast?
Dat weet ik nu nog niet. Ik ga hem morgen bellen samen met een Franse collega, zodat ik meer informatie kan krijgen over de woning en hoe alles geregeld is.
Alle reacties Link kopieren
GelaarsdeKat schreef:
07-06-2020 01:37
Hij zou me het huurcontract toesturen als ik echt interesse zou hebben. Maar hij zegt ook dat het haast heeft, aangezien er meer geïnteresseerden zijn. Ik ga er begin juli heen, ik zou kunnen toezeggen maar nog niets tekenen en betalen, en pas als ik er ben alles regelen en ondertekenen.
Ik denk alleen niet dat hij daarop gaat wachten als er echt meerdere geïnteresseerden zijn..

Naam door Google gooien is een goeie, thanks!
De vraag is of hij daar akkoord mee gaat als er zogezegd "andere geïnteresseerden" zijn die wel zo'n beetje instant betalen.
(Ik ga er namelijk van uit dat hij de eerste maand huur + de waarborg wel zo snel mogelijk wil zien.)
Als huisbaas kies je gewoon ook degene die je het meest aanstaat én met de pecunia (geld) over de brug komt.

Als hij jou deze "gouden kans" blijft aanbieden zonder dat je voor juli ook maar 1 cent betaalt, zou ik het bijna hélemaal niet geloven :-).


Daarnaast zou ik ook alle verborgen gebreken in 't pand eerst met eigen ogen willen zien voor ik teken.
En die willen noteren.
Ramen die niet goed sluiten, een klink die maar 50 % deugt, de douche die lekt, een muur die vol gaten zit, ... je wil daar aan 't eind van de rit niet in je ééntje voor opdraaien omdat er vooraf niks is genoteerd.

En als 't pand teveel verborgen gebreken heeft (bij de eerste regenbui blijkt het dak niet helemaal waterdicht, of je blijkt ineens geen warm water te hebben) zou ik zelfs niet weten of ik 't wel wil huren.


Kan je het pand - de appartementsblok - opzoeken op Google Maps?
Ofdat er op 't adres dat ie opgeeft wel degelijk een appartementsblok staat?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wat weet je van de buren, de omgeving e.d.? (nog even afgezien van het feit dat je alleen een -mogelijk verouderde- video heb gezien).

De eigenaar zal inderdaad niet wachten tot augustus met tekenen van het contract en het betalen van huur vanaf juli.

Ik zou de afweging maken wat het kost om in juli in een mogelijk zwaar tegenvallende woning te komen (en die, in geval van een jaarcontract- moeten betalen tot en met juni 2021), óf pas in augustus naar Frankrijk gaan en dan de eerste tijd even in een pension of zo gaan zitten, zodat je zelf kan zien wat voor woning je eventueel gaat huren.

Bovendien kunnen zich tussen nu en augustus nog andere opties voordoen qua woonruimte en/of wijzigen de (c.q. jouw) omstandigheden, of het tijdstip van vertrek, nog in de tussentijd.
Of is dit zelfde huis in augustus ook gewoon nog beschikbaar omdat er toch niet zoveel gegadigden blijken te zijn?
Ik zou het wel zelf willen bekijken en het niet doen als niemand voor je kan kijken. Dus of een keer een weekend naar de plek gaan om meerdere opties te bekijken of wachten tot juli. Vriend was bij ons een maand van te voren een week die kant op gegaan en had veel plekken bekeken. Iets huren zonder dat je het gezien hebt is ook in Frankrijk niet aan te raden, foto’s zijn vaak anders dan in het echt! De buurt is ook erg belangrijk, weet niet in welk gebied je zit? Toen we weer naar een ander land verhuisden zaten we een maand in een hotel om de tijd te nemen om iets te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het in die omgeving met de woningmarkt? Uit je aanvankelijke plan, maak ik op dat je verwacht in juli iets te kunnen vinden waar je dan in augustus terecht kan. Als dat realistisch is, zou ik aan het eerste plan vasthouden. Desnoods verhuis je later in het jaar nog een keer als er iets beters te krijgen is.

Toen wij (gezin van 6 pers.) naar de VS gingen, is mijn man vantevoren huizen gaan kijken. Omdat het huis dat we kozen pas een paar weken na onze aankomst vrij zou komen, hebben we de eerste weken een paar suites gehuurd in dezelfde stad. Zoiets zou je ook kunnen overwegen.
Ipv twee maanden dubbele huur kun je voor dat geld ook via airbnb of zo iets huren op t moment dat je emigreert. En dan ter plekke iets zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Het kan twee kanten op: het is te mooi om waar te zijn, of je hebt een mazzeltje.

Omdat je het toch niet kan controleren zou ik gokken op het eerste.

Die kapers op de kust zijn er altijd en overal. Of ze noemen ze altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Eerst de woning in het echt bekijken (video lijkt altijd mooier), de buurt verkennen (zit er geen herriemaker, stankbron of ander gespuis in de directe omgeving?), en de verhuurder in zijn ogen kijken, voordat je een bindend contract tekent en je flinke sommen geld naar een vreemde overmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij een heel verleidelijke en lucratieve oplichterstruc. De kans daarop acht ik zelfs hoger dan dat hij bonafide zou zijn. Zelfs "verhuurders" die je live ziet zijn vaak oplichters, die niet de eigenaar zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
GelaarsdeKat schreef:
07-06-2020 01:37
Hij zou me het huurcontract toesturen als ik echt interesse zou hebben. Maar hij zegt ook dat het haast heeft, aangezien er meer geïnteresseerden zijn.
Klinkt als een oplichter.
Ik zou het niet doen.

Hou dat geld in je zakken en ga voor dat geld een paar weken op een vakantiepark of in een Airbnb zitten en zoek ter plekke daar een huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht het gesprek van vanmiddag even af. Ik ga nu sowieso niets tekenen of betalen. Ik probeer de woning te reserveren en met de eigenaar af te spreken dat we de rest over 3 weken regelen wanneer ik er ben en de woning met eigen ogen kan bekijken. Gaat hij daar niet mee akkoord dan doe ik het niet. En dan komt er vast wel weer wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook. Ik zou tijdelijk in een hotel/b&b/caravan op een camping/in een hostel gaan zitten en daar vandaan iets zoeken.
GelaarsdeKat schreef:
07-06-2020 09:10
Ik wacht het gesprek van vanmiddag even af. Ik ga nu sowieso niets tekenen of betalen. Ik probeer de woning te reserveren en met de eigenaar af te spreken dat we de rest over 3 weken regelen wanneer ik er ben en de woning met eigen ogen kan bekijken. Gaat hij daar niet mee akkoord dan doe ik het niet. En dan komt er vast wel weer wat anders.
Vergeet niet dat verhuurders ook willen weten wie er in hun huis komt. Zij willen geen afgebroken huis als je weggaat. Mijn ervaring is dat er altijd meerdere goeie plekken zijn, soms kost het tijd, maar een goeie plek is heel belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet videobellen met hem zodat je op die manier iets van het appartement kan zien?

Welke regio ga je heen (misschien zit ik er in de buurt)
Ik zou niet alleen de naam door Google halen, maar ook de video, en op Google maps kijken of het adres wel bestaat en het huis er zo uitziet als op de video.

Kan me uitzendingen van consumentenprigramma’s herinneren van video’s van niet bestaande vakantiewoningen waarbij steeds dezelfde video door de verhuurder gebruikt werd om een vakantiehuisje te verhuren dat de ene keer in Spanje stond, andere keer in Portugal en uiteindelijk bleek gepikt van een Scandinavische makelaars website. Het geld van huurders die er in trapten was verdwenen, net als de verhuurder en het niet bestaande huis.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
07-06-2020 13:41
Kun je niet videobellen met hem zodat je op die manier iets van het appartement kan zien?

Welke regio ga je heen (misschien zit ik er in de buurt)
Nice!

Ja videobellen is een goed idee, maar ik zit met de taal. Dan moet ik echt een vriend vragen om dat voor mij te doen. Ik spreek wel wat Frans, maar via de telefoon vind ik dat echt moeilijk en hij heeft ook nog eens een zwaar Italiaans accent.
Alle reacties Link kopieren
De eigenaar heeft me een video gestuurd van de woning dus ik weet hoe er er uit ziet

Nee hoor, het enige wat je weet is dat de persoon aan de andere kant van het mail-/belverkeer een video heeft waar een woning op getoond wordt. Verder weet je echt niets. Niet doen zou mijn advies zijn.
Alle reacties Link kopieren
GelaarsdeKat schreef:
07-06-2020 14:51
Nice!

Ja videobellen is een goed idee, maar ik zit met de taal. Dan moet ik echt een vriend vragen om dat voor mij te doen. Ik spreek wel wat Frans, maar via de telefoon vind ik dat echt moeilijk en hij heeft ook nog eens een zwaar Italiaans accent.
Beiden in English?

De meeste Fransen spreken wel een paar woorden Engels.

Zeker als ze geld willen verdienen :-D.


Nu ja, mijn zus had meerdere keren geskyped - in 't Engels - met haar verhuurder.
De verhuurder had prachtige foto's van zijn huis.
Het adres klopte.

Bleek toch écht toen ze in Denemarken aankwam dat dat prachtige huis niet bestond of althans niet van "haar verhuurder" was.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
07-06-2020 18:08
Beiden in English?

De meeste Fransen spreken wel een paar woorden Engels.

Zeker als ze geld willen verdienen :-D.


Nu ja, mijn zus had meerdere keren geskyped - in 't Engels - met haar verhuurder.
De verhuurder had prachtige foto's van zijn huis.
Het adres klopte.

Bleek toch écht toen ze in Denemarken aankwam dat dat prachtige huis niet bestond of althans niet van "haar verhuurder" was.
Dat bedoel ik.
Gebeurt ook veel met vakantiehuizen.
Ik zou het niet doen, TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven