Rondje Nederland

27-06-2020 18:34 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we onze kampeervakantie in Duitsland geannuleerd hebben, vanwege het zwembad dat de hele zomer dicht blijft, hebben we een alternatief verzonnen.

We gaan een “rondje Nederland” doen. We beginnen met een weekend in een appartement in Bruinisse (Zeeland) daarna gaan we voor 1 nacht naar een trekkershut in Callantsoog (Noord-Holland), dan rijden we voor twee nachten door naar een appartement in het centrum van Leeuwarden (Friesland) en tenslotte gaan we nog twee nachten naar een trekkershut op een camping in Ermelo (de Veluwe).
Omdat we overal maar even zijn wil ik graag van tevoren wat dingen verzinnen die leuk zijn om te doen, we hebben immers niet veel tijd ter plekke om dingen uit te zoeken.

Wie heeft er leuke tips voor een gezin met twee pubers (12 en 15 jaar oud)?
In Friesland dacht ik aan een sloepje huren om een dag te gaan varen en als we in Ermelo zijn een dag naar Walibi. Of misschien onderweg tussen Leeuwarden en Ermelo stoppen in Giethoorn? Heb je tips voor leuke restaurantjes, graag! Of iets wat we echt niet mogen missen? Ik hoor het graag ;)
In Leeuwarden kun je prima varen maar Giethoorn ook. :-D
In Leeuwarden heb je ook de AquaZoo
clivia52 schreef:
27-06-2020 18:41
In Leeuwarden heb je ook de AquaZoo
Dit mag je missen....dat is toch niet geschikt voor pubers? Het is een vergrote kinderboerderij.

Een sloepje huren is erg leuk...mooi over het IJsselmeer. Stad Leeuwarden vind ik wat tegenvallen....13 in een dozijn. Bij Loetje kun je lekker eten.
Alle reacties Link kopieren
Naar de apenheul?
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk idee!
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
27-06-2020 19:04
Naar de apenheul?
Daar zijn we vorig jaar nog geweest. Onze jongste zoon vond het wel heel erg leuk, dus die overwegen we zeker.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
27-06-2020 18:50
Dit mag je missen....dat is toch niet geschikt voor pubers? Het is een vergrote kinderboerderij.

Een sloepje huren is erg leuk...mooi over het IJsselmeer. Stad Leeuwarden vind ik wat tegenvallen....13 in een dozijn. Bij Loetje kun je lekker eten.
Fijn om te weten, dan slaan we de Aquazoo over ;-)
Polsjef schreef:
27-06-2020 18:50

Een sloepje huren is erg leuk...mooi over het IJsselmeer.
Sloepje over het IJsselmeer zou ik niet doen als je geen ervaring hebt. Het is echt 'groot water'. Als het weer ineens omslaat kan het daar serieus spoken.

Dan zijn de Friese Meren leuker. Je hebt daar allerlei eilandjes en steigertjes midden in de natuur, waar je met je bootje zo mag aanleggen.
Alle reacties Link kopieren
steampunk11111111 schreef:
27-06-2020 19:10
Sloepje over het IJsselmeer zou ik niet doen als je geen ervaring hebt. Het is echt 'groot water'. Als het weer ineens omslaat kan het daar serieus spoken.

Dan zijn de Friese Meren leuker. Je hebt daar allerlei eilandjes en steigertjes midden in de natuur, waar je met je bootje zo mag aanleggen.
Welk Fries meer is dan een aanrader?Of is Giethoorn leuker?
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me de perfecte zomer om plekken als Giethoorn (en Volendam, Zaanse Schans, Kinderdijk, etc) te bezoeken. Geen busladingen overzeese toeristen, alleen wat Europese toeristen waarschijnlijk. Maar aanzienlijk minder druk dan normaal.

Ik zou dus zeker een tussenstop in Giethoorn overwegen.
MIDA schreef:
27-06-2020 19:12
Welk Fries meer is dan een aanrader?Of is Giethoorn leuker?
De Friese meren staan met elkaar in verbinding, dus je kan in principe overal naar toe. De Fluessen/Heegermeer heeft een paar leuke eilandjes en je kan daar dus ook een afslag nemen naar een kleiner meertje.

Friesland is denk ik leuker dan Giethoorn. Er valt in Friesland veel meer te varen. Giethoorn heeft een paar slootjes van 1,5 meter breed waar je dan met 20 fluisterbootjes tegelijk doorheen moet. Het natuurgebied naast Giethoorn (de Weerribben) is dan wel weer heel mooi om met een bootje doorheen te varen.

Ook heel leuk (heeft verder niks met bootjes te maken): Het Waterloopbos. Hier zijn schaalmodellen van havens en meren van over de hele wereld te vinden. Ooit gebruikt voor waterbouwkundig onderzoek. Nu is het een natuurgebied en kun je er mooi wandelen.
https://www.natuurmonumenten.nl/natuurg ... terloopbos
Alle reacties Link kopieren
Tegen Friesland aan ligt Veenhuizen.Ook heel erg leuk om naar het Gevangenismuseum te gaan.Mijn pubers vonden het erg leuk.
https://www.gevangenismuseum.nl/
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
Fort Kijkduin in huisduinen Noord Holland is ook heel erg leuk, er worden ook rondleidingen gegeven.
Giethoorn is ook de moeite waard lang niet zo druk als anders. Bootjes genoeg.
Niet ver vanaf Leeuwarden ligt Franeker met het oudste planetarium ter wereld .
Erg boeiend en leerzaam allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan al jaren naar Bruinisse (ouders hebben daar een huisje); onze pubers vinden Veere grappig genoeg elke keer weer leuk (met die ouderwetse winkeltjes en uitzicht over het Veerse Meer). Verder is strandpaviljoen Zee, midden op de Brouwersdam, echt onze favoriete lunch-/diner-/borrelplek. Zowel met flinke wind als met stralend weer een fantastische plek.

Neeltje Jans is trouwens ook de moeite waard om te bezoeken, onze jongens vonden het heel gaaf om de stormvloedkering van binnen te bekijken!

Leuk idee trouwens, zo’n rondje Nederland als alternatieve vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Ja Veere is echt leuk voor pubers. Gezellig stadje. Neeltje Jans is echt een aanrader en is zelfs leerzaam. Ze kunnen ook surf lessen volgen op het Veerse meer.
Mocht Leeuwarden nog niet vast staan dan zou ik daar Sneek van maken. Veel leukere stad en mooiere uitvalsbasis om te gaan varen!
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke tips! Leeuwarden staat vast, we hebben een prachtig appartement midden in het centrum. Leuk als afwisseling na een paar dagen strand.
Neeltje Jans zijn we een paar jaar geleden ook al eens geweest, maar misschien willen ze nog een keer. Veere gaat ook op het lijstje.
Oh ja, Kinderdijk! Niet aan gedacht, maar daar zijn we nog nooit geweest net als de Zaanse schans. Het gevangenismuseum, waterloopbos en het planetarium klinken ook interessant.
We gaan deze vakantie sowieso ook nog een keer een dag in de Biesbosch varen, dus water genoeg deze vakantie!
Alle reacties Link kopieren
In Den Helder heb je het Marine Museum. Dat kan ook voor (sommige, niet alle) pubers best wel leuk zijn. Je kan er bv door een echte onderzeeër lopen/klimmen/wringen.
Alle reacties Link kopieren
Dagje Wildlands? Vanuit Friesland een uur rijden. Ze hebben er tenminste een achtbaan, een 4dx voorstelling, shows, bootjes etc... Ze hebben veel dingen aangepast sinds de opening. Het is echt leuk geworden nu.
Alle reacties Link kopieren
F1823 schreef:
28-06-2020 07:22
In Den Helder heb je het Marine Museum. Dat kan ook voor (sommige, niet alle) pubers best wel leuk zijn. Je kan er bv door een echte onderzeeër lopen/klimmen/wringen.
Daar zijn we ook al ooit geweest, voordat we naar Texel gingen.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
28-06-2020 07:41
Dagje Wildlands? Vanuit Friesland een uur rijden. Ze hebben er tenminste een achtbaan, een 4dx voorstelling, shows, bootjes etc... Ze hebben veel dingen aangepast sinds de opening. Het is echt leuk geworden nu.
Ja dat is inderdaad een goede! Gaat ook op het lijstje.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vaak een fluisterboot gehuurd in Earnewoude, vlakbij Leeuwarden. Waar zijn je pubers in geïnteresseerd?
Het Fries museum is ook erg leuk, lekker eten kan je bij Proefverlof (in de oude gevangenis, erg bijzonder ,ook met leuke winkeltjes ed) en bij Jamuna lekker Indiaas eten.
Je kan ook heerlijk shoppen in Leeuwarden vind ik, dus dat is zeker leuk, Ny-Na is leuk en die hele steeg wel zo'n beetje. Houd je van spelletjes, kijk dan bij spellekijn. Kijk ook of er iets te doen is in de Harmonie (theater, ondanks corona). Planetarium in Franeker (westen van Ljouwert) is zeer indrukwekkend en leuk om te bezoeken, maar ook als je wilt wandelen de groene ster(oosten van). Het natuur museum is ook leuk, maar ja ik ben ook fan van musea. Verder zou ik niet teveel plannen, maar de sfeer juist opsnuiven. Terrasje pakken ed. Veeeeel plezier, lijkt me een mooie trip!
Alle reacties Link kopieren
In Ermelo heb je een leuk klimbos. Harderwijk heeft een gezellige boulevard met terrassen en een stukje strand. Is een leuk stadje. Elburg en Hattem zijn ook leuk.

Ik vind het Woudagemaal in Friesland interessant net als Radio Kootwijk.

Neem niet de snelste routes, rijdt eens over de kleine wegen. Nederland heeft zoveel leuke dorpjes. Deze mis je als je de snelwegen neemt.

Rijdt bijvoorbeeld de elfsteden route. Je passeert dan leuke Friese dorpjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik was dit weekend in Giethoorn, echt rustig is het niet maar wel een stuk minder druk dan normaal gesproken.
Wel zeker een bootje huren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven