Totaal verschillende vakantietypes; waarheen?

30-06-2020 15:04 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Is misschien een beetje een gek ‘probleem’, maar ben benieuwd of er hier mensen zijn die dit herkennen en/of een beetje willen meedenken.

Disclaimer: ja, ik ben me ervan bewust dat vakantie/vliegen nu met Corona niet ideaal is. Ben er eerlijk gezegd ook niet heel gelukkig mee om te gaan vliegen, maar we gaan het toch doen.

Welnu: ik heb al een tijd een relatie met een heel leuke man. We hebben redelijk dezelfde interesses en karakters. In Nederland kunnen we honderden uitstapjes bedenken die we samen willen doen (Efteling, weekendje Maastricht, dagje strand, dierentuinen, een museum met een speciale tentoonstelling, etc), maar nu zijn we een vakantie aan het plannen. En het probleem? We zijn totaal tegenovergestelde types qua vakantie! Vriend is actief, wandelt graag, geniet graag van de natuur en de zon op vakantie, wel actief dus, maar ook genoeg tijd om met een cocktail in de zon te zitten. Waar hij totaal niet van houdt, is een week door een stad lopen en ‘dode dingen bekijken’. Laat dat nou mijn droomvakantie zijn (nee, niet sarcastisch). Ik houd van cultuur en geschiedenis en gewoon de sfeer van steden. De levendigheid, de dingen te doen, musea, etc. Dus we zijn beiden wel redelijk actief, hoeven geen hele dagen op het strand te liggen bakken, maar wel totaal verschillende ideeën van vakantie.

We zijn allebei wel bereid om een deel in te schikken, dat doe je nu eenmaal lijkt me, en we willen allebei dat het voor de ander ook echt vakantie is. Nu is de vraag: is er een vakantiebestemming in Europa waar voor ons beiden leuke dingen te doen zijn? Zelf dachten we aan Spanje of Kroatië, of evt. Malta, Sicilië. Iemand tips? :-)
Alle reacties Link kopieren
Amalfi kust.
Dag Napels. Dag wandelen. Dag Pompeii. Dag Capri. Dag op het terras.
Je hoeft niet alles samen te doen op vakantie. Je kunt afspreken dat jullie allebei ´s ochtends een paar uur iets gaan doen en dan elkaar weer zien voor de lunch en de rest van de dag en avond samen doorbrengen. Jij kan dan lekker door de stad slenteren en naar een museum gaan en hij gaat een wandeling maken door de natuur. Ik zou dan iets buiten de stad bij een natuurgebied/strand een hotel zoeken, maar wel met een goede verbinding naar de binnenstad.
Toscane. Mooie natuur, maar met Florence en Siena ook genoeg cultuur.

En dit geldt eigenlijk voor veel plekken. Kijk gewoon eens naar gebieden die die combi hebben. Dan kunnen jullie de activiteiten afwisselen. En ook eens een dag apart iets doen.
Alle reacties Link kopieren
Griekenland.
De rieviera bij Athene.
Of een eiland als Kos of Kreta, veel geschiedenis en opgravingen, maar ook natuur om te wandelen.
Alle reacties Link kopieren
Noord-Italië: wandelen in de Dolomieten en lekker zwemmen in de meren. Verder genoeg mooie stadjes.

Kreta: wandelen in de Samaria en Imbros kloof en hele mooie kustplaatsjes zoals Chania

Slovenië: rondom Bled heb je hele mooie bergen en het meer is ook mooi, maar ook een leuk dorp. De kust is ook mooi met dorpjes als Piran en je hebt daar de grotten aan de westkant.
Alle reacties Link kopieren
Kroatië lijkt me dan een goede keuze. Veel leuke levendige stadjes en mooie natuur. Dubrovnik heeft bijvoorbeeld een rijke geschiedenis en historisch centrum maar ook een prachtig eilandje waar je heen kan varen en mooi kunt wandelen. En een uitzichtpunt op een heuvel waar je naartoe kunt wandelen.

Wat je ook kiest, ik zou kiezen voor rondreizen zodat je natuur en stad afwisselt. Zo krijgen jullie allebei een stukje droomvakantie! En dat kan gelukkig in bijna elk land. :)
Alle reacties Link kopieren
Zuid Spanje/ Andalusië. Leuke steden en kust ook nog eens en natuurgebieden om in te wandelen.
Vliegen op Malaga, met de auto naar Alhambra, Ronda, Sevilla, de witte dorpen en afsluiten op het strand ergens.
Andalusië. Sicilië. Toscane. Kreta. Zoveel gebieden rond de Middellandse Zee waar je natuur en cultuur hebt. Gewoon afwisselen, de ene dag iets cultureels, de andere dag een wandeling in de natuur, de derde dag ieder apart op pad, de vierde dag strand of terras.

Malta lijkt mij heel erg klein. Prima voor een paar dagen, maar een week lijkt me te lang. Zeker voor je vriend, zoveel natuur is daar niet te bewandelen.
Alle reacties Link kopieren
Sicilië vond ik qua natuur niet bijster spannend trouwens, maar ik heb niet het hele eiland gezien.
Keuze zat. Zuid-Spanje (leuke steden en mooie dorpen, strand bij Cadiz en Malaga), wandelen in de Alpujarras). Maar ook andere delen van Spanje zijn mooi.
Of Italië (vaste land of Sicilië of Sardinië), Griekenland en en..

Zoveel plekken waar alles is en je prima deze combinaties kunt maken.
In Frankrijk heb je ook mooie natuur en heel veel charmante en culturele steden en stadjes.
Alle reacties Link kopieren
Malta
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Jordanië biedt een prachtige combinatie van wat jullie beiden zoeken!

Edit: oh sorry, dat is natuurlijk niet binnen Europa
Alle reacties Link kopieren
Marseille?
Strand, stad en natuur (er ligt een nationaal park naast)
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
30-06-2020 15:32
Marseille?
Strand, stad en natuur (er ligt een nationaal park naast)
En dan de boot pakken naar château d'If en Île de Frioul
Alle reacties Link kopieren
Gezien hoe jij de stad omschrijft schat ik in dat je niet op zoek bent naar 'charmante kustplaatsjes' zoals op de Griekse eilanden, maar meer naar wat grotere steden. Volgens mij heb je in zowat ieder Europees land wel steden (hoofdstad) en daar omheen natuur. Zelfs België met Brussel, Antwerpen, Gent en de Ardennen zou wat dat aangaat kunnen. Andalusië, en dan een rondreis. Zuid-Italië, regio Bari, maar zijn minder grootse steden. Toscane. Zwitserland en/of Oostenrijk heeft ook steden + zeker veel natuur. Hongarije met Boedapest. Portugal; Lissabon en Porto (bv beide een paar dagen) en dan de omgeving van die steden. Keuze te over.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat elke vorm van een rondreis geschikt is voor jullie; dan heb je veel afwisseling en komen jullie allebei aan je trekken. Of denk ik nu te simpel?
bv. ga naar Oostenrijk, waar je heerlijke bergen/meertjes en natuur hebt, maar ook bv. Salzburg en Wenen. Hetzelfde kan je in Duitsland of Noord Italie bedenken.

In Scandinavie heb je mooie steden (Noorwegen: Bergen/Oslo, Zweden: Goteburg/Stockholm, Denemarken: Kopenhagen), veel natuur en geweldige outdoor activiteiten, maar ook rustig kanoeen op een meertje of langs het strand wandelen.

Volgens mij moet je in een rondreis 'best of both worlds' pakken en dan heb je een fantastisch afwisselende vakantie! (en dat is precies waar wij van houden).
Alle reacties Link kopieren
mosterd naar Otta1985
Laat hem in de ochtend een flinke fietstocht maken, en intussen ga jij museums en ruines etc bekijken. Dan ontmoet je elkaar rond 14 uur weer voor de lunch.
Alle reacties Link kopieren
mardejo schreef:
30-06-2020 15:59


Volgens mij moet je in een rondreis 'best of both worlds' pakken en dan heb je een fantastisch afwisselende vakantie! (en dat is precies waar wij van houden).
Ja wij ook. Lekker afwisselend. Vorig jaar hebben we een rondreis Kaapverdie gedaan en dat is echt goed bevallen.
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
30-06-2020 16:01
Laat hem in de ochtend een flinke fietstocht maken, en intussen ga jij museums en ruines etc bekijken. Dan ontmoet je elkaar rond 14 uur weer voor de lunch.
Ik lees het sowieso alsof dat het plan is. Maar dan moet je nog wel op een locatie zitten waar beiden goed mogelijk zijn.
Mallorca (buiten het hoogseizoen) Mooie stadjes en heerlijke bergen, wijngebied, stranden. Heb op 6 dagen tijd 1200 km gereden en dus veel afwisseling gehad.
Als je echt beiden niet mee wil op de trips van de ander moet je 2 auto's huren. Spreek je eind van de middag ergens af om te gaan borrelen en eten.
Het is niet meer echt Europa, maar vriend en ik hebben ook een ander idee van vakantie vieren en onze vakantie in Israël was echt een mix van beide. Eerst een week(je) in Jeruzalem, van daaruit hebben we de stad bezocht, en zijn we naar onder meer de West Bank en Dode Zee geweest. De (iets langere) week in Tel Aviv was alleen een bezoek aan de stad en Jaffa, en een dag naar Haifa. De rest van de tijd zaten we aan het zwembad of op het strand.
Alle reacties Link kopieren
Toscane, Kroatië en Zuid Spanje lijken me inderdaad wel geschikt.

Wil je de hele vakantie op één plek zitten of wil je ook wel rondreizen?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven