Paspoort verlopen

05-07-2020 13:24 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
de planning was om met de auto naar Portugal te gaan. Vanwege code oranje kiezen we liever iets anders. De planning is nu om naar Kroatië te rijden. Ik kom er alleen gisteren achter dat de paspoort van mijn 11 jarige vorige maand is verlopen. Kan hij met verlopen paspoort langs de grens? Online word ik niet wijzer. Morgen bel ik de gemeente voor een spoed paspoort, maar de planning is dinsdag vertrekken, ik weet niet of dat lukt.
Alle reacties Link kopieren
Binnen Europa kan je ook je ID gebruiken, als het goed is.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Je mag volgens mij met een verlopen paspoort niet reizen. Maar ik weet niet of er in deze tijden echt grenscontroles zijn?

Morgen het spoedpaspoort aanvragen en 1 of 2 dagen later vertrekken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heeft hij geen ID-kaart?
Ik zou juist zorgen dat je paspoort in orde is gezien de pandemie. Straks kom je ergens vast te zitten in lockdown en dan blijkt dat je geen geldig reisdocument hebt. Dan maar een paar dagen later vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Bij de grens Slovenië-Kroatië worden de paspoorten gecontroleerd, zelfs als je niet via de tunnels gaat.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet bij reizen binnen Europa een paspoort nog minimaal twee maanden geldig zijn.
Je kunt wel op de verschillende vliegvelden (Schiphol en Eindhoven zeker) een noodpaspoort halen bij de marechaussee. Dat is dan geldig gedurende je reis.
Een spoedaanvraag bij de gemeente duurt alsnog twee werkdagen. Of je dat dan redt weet ik niet!
In mijn plaats kun je het de volgende werkdag om 10:00u hebben als je het spoedpaspoort voor de middag aanvraagt.
Alle reacties Link kopieren
hij heeft geen id kaart. Ik zal morgen de gemeente bellen. Naar Portugal hebben we nooit controle gehad, maar de regio Kroatië ben ik nooit geweest met de auto.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het je niet aanraden, want het reist niet fijn en het is zo’n risico als het mis gaat.

Maar tijdens vluchtelingenorganisatie waarbij er strenge grenscontroles zouden zijn ben ik met verlopen paspoort zonder controle naar Tsjechië gegaan.
Ik voel nóg de zucht van opluchting toen we de grens over waren. :)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-07-2020 13:31
Ik zou juist zorgen dat je paspoort in orde is gezien de pandemie. Straks kom je ergens vast te zitten in lockdown en dan blijkt dat je geen geldig reisdocument hebt. Dan maar een paar dagen later vertrekken.
Dit. Bij de grens met Kroatië kan er gecontroleerd worden op symptomen van corona, ga er dus maar vanuit dat ze ook een geldig reisdocument willen zien.

Je had toch voor Portugal ook een geldig reisdocument nodig gehad trouwens?
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, dat noodpaspoort van de marechaussee kost zo’n 50 euro. Ik zie dat je die op Schiphol en in Eindhoven én Rotterdam kunt halen.
Onderweg maar Kroatië hebben sommige landen momenteel hun grenzen ook afwisselend open en dicht nu met Corona, dus ik zou zeker kiezen voor documenten op orde hebben.
En nu nog geen code oranje in Kroatie, maar ze gaan hard die kant op. Er zijn toenemende aantallen mensen met Corona in Kroatië
Skellar schreef:
05-07-2020 13:34
Oh ja, dat noodpaspoort van de marechaussee kost zo’n 50 euro. Ik zie dat je die op Schiphol en in Eindhoven én Rotterdam kunt halen.
Dat is geen optie denk ik:

Een noodpaspoort krijgt u niet zomaar!
U kunt alleen aan een noodpaspoort aanvragen wanneer uw paspoort kwijt is en:
- Met spoed een normaal paspoort aanvragen niet meer lukt (duurt 2 werkdagen);
- De reis niet uitgesteld kan worden (dit kunt u bewijzen met vliegtickets of een hotelreservering);
- Er andere bewijstukken zijn om uw identiteit aan te tonen (bijvoorbeeld een rijbewijs);
- Er aangifte is gedaan van vermissing of diefstal van uw paspoort.
.
verkeerd gelezen
anoniem_397948 wijzigde dit bericht op 05-07-2020 13:49
95.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee zonder geldig id gaan we niet. Ik bel morgen de gemeente. Hopelijk heb ik hem dan dinsdag of woensdag. Dan duurt onze vakantie iets korter, jammer maar helaas.
Tiana_76 schreef:
05-07-2020 13:38
Dat is geen optie denk ik:

Een noodpaspoort krijgt u niet zomaar!
U kunt alleen aan een noodpaspoort aanvragen wanneer uw paspoort kwijt is en:
- Met spoed een normaal paspoort aanvragen niet meer lukt (duurt 2 werkdagen);
- De reis niet uitgesteld kan worden (dit kunt u bewijzen met vliegtickets of een hotelreservering);
- Er andere bewijstukken zijn om uw identiteit aan te tonen (bijvoorbeeld een rijbewijs);
- Er aangifte is gedaan van vermissing of diefstal van uw paspoort.
Een noodpaspoort is als je ‘m kwijt bent. Een spoedpaspoort is een versnelde aanvraag van een normaal paspoort. Daarvoor hoef je ook niet langs de marechaussee.

Overigens heb ik weleens een noodpaspoort aan moeten vragen omdat ik mijn paspoort kwijt was. Ja, ze stellen best wat vragen en vragen kopieën van boekingen etc., maar verder doen ze echt niet moeilijk. Ik kwam er de dag van tevoren achter, en had m’n roze noodpaspoort de volgende ochtend om 7 uur.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 05-07-2020 13:43
17.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kroatië valt buiten de Schengen zone, dus er vindt sowieso een paspoortcontrole plaats. Daarnaast is het niet toegestaan om met een verlopen reisdocument te reizen. Ik raad je aan een spoeddocument bij de gemeente aan te vragen en desnoods een dag later te vertrekken. Succes en fijne vakantie!
lovechild schreef:
05-07-2020 13:40
Ik begrijp niet helemaal waarom mensen voorbeelden van Kroatie noemen? Daar rij je toch helemaal niet door/langs als je naar Portugal gaat of is mijn topografie zo slecht? Het verschilt per land dus je moet de regels weten van:
België
Frankrijk
Spanje
Portugal

Als dat allemaal bv 2 maanden na verlopen datum dat je er nog mee kan reizen dan kan het gewoon toch?
Ze gaan toch naar Kroatië?
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
05-07-2020 13:38
Dat is geen optie denk ik:

Een noodpaspoort krijgt u niet zomaar!
U kunt alleen aan een noodpaspoort aanvragen wanneer uw paspoort kwijt is en:
- Met spoed een normaal paspoort aanvragen niet meer lukt (duurt 2 werkdagen);
- De reis niet uitgesteld kan worden (dit kunt u bewijzen met vliegtickets of een hotelreservering);
- Er andere bewijstukken zijn om uw identiteit aan te tonen (bijvoorbeeld een rijbewijs);
- Er aangifte is gedaan van vermissing of diefstal van uw paspoort.
Oh, dat heb ik niet goed gelezen! Sorry, wilde niemand blij maken met een dode mus.

Een vriendin van mij heeft het ooit zo geregeld een dag voordat ze op vakantie ging en dat ging heel makkelijk. Maar zij voldeed inderdaad aan in ieder geval drie van deze eisen.

Dan zou ik in het geval van een verlopen paspoort gewoon met spoed een nieuwe aanvragen en iets later vertrekken op vakantie.
rumforviva schreef:
05-07-2020 13:41
Een noodpaspoort is als je ‘m kwijt bent. Een spoedpaspoort is een versnelde aanvraag van een normaal paspoort. Daarvoor hoef je ook niet langs de marechaussee.

Ja, precies. Dus gewoon naar de eigen gemeente.
jezus christus ik ben echt blind excuses
anoniem_397948 wijzigde dit bericht op 05-07-2020 13:48
80.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
05-07-2020 13:40
Ik begrijp niet helemaal waarom mensen voorbeelden van Kroatie noemen? Daar rij je toch helemaal niet door/langs als je naar Portugal gaat of is mijn topografie zo slecht? Het verschilt per land dus je moet de regels weten van:
België
Frankrijk
Spanje
Portugal

Als dat allemaal bv 2 maanden na verlopen datum dat je er nog mee kan reizen dan kan het gewoon toch?
De eerste 2 zinnen van de openingspost doen niet ter zake. TO schrijft: we gaan naar Kroatië, paspoort is verlopen, wat nu?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven