wintersport beginner

04-09-2020 15:01 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zou misschien volgend jaar of jaar erop (ligt eraan hoe alles met covid 19 gaat) een x wintersport willen proberen met mijn kinderen.

nu heb ik zelf nog nooit geskied en dekinderen ook niet, (in nederland zullen dan eerst wat lessen gehaald worden voor de eerste beginselen )
is dan gewoon dichtbij winterberg al leuk dit is ook best betaalbaar?
of andere ideeen?

hoeveel ben je ongeveer kwijt aan materiaalhuur?
en de wat goedkopere skikleding is dat oke voor een eerste x of is dat echt niets en moet je aan de betere merken?
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Winterberg kan ik niks over zeggen. Ik zou kijken naar gebieden met veel km aan blauwe pistes, die zijn het makkelijkste.

Materiaal kostte voor mij voor 8 dagen 90 euro (schoenen en board), maar het verschilt heel erg per winkel want er veel van mijn reisgenoten hadden ergens anders 160 euro neergelegd.

Goedkopere kleding is prima, zolang je goed op de specificaties let. Oranje skibril, broek en jas van tenminste 10.000/10.000 water en winddichtheid. Alle helmen die in de Nederlandse winkels verkocht worden voldoen als het goed is aan de veiligheidsregels, dus wederom is goedkoop prima. Decathlon heeft echt fijne thermo kleding voor bijna niks en heb me laten vertellen dat hun snowboots ook prima zien (die van Van Haren zijn niet sneeuwdicht :facepalm: ) en je kunt wat fleece pulleys scoren voor weinig her en der. Een buff raad ik ook aan, daar zijn zat goedkope knockoffs van.
Winterberg is uitstekend voor een beginner. Je hebt daar geen echte zwarte pistes, maar dat is voor beginners sowieso onzinnig.

Daarnaast heb je uiteraard Nederlandstalige skileraren (al zijn de meeste leraren daar niet van hoog niveau, niet als leraar en niet als skiërs, dus wel even goed kijken waar je het beste lessen kan boeken).

In het hoogseizoen wel onaangenaam druk. Compleet buiten het seizoen is het wel top en kan ik mij daar ook nog prima vermaken, op basis van lekker dichtbij, goedkope dagpas en heerlijk rustig.

Prijzen van hotels weet ik niet. Ik denk normaal. Eten op de piste is ook een beetje gelijke prijs als je in de alpen betaalt. Skipas is niet zo duur, want klein gebiedje.
Alle reacties Link kopieren
Decathlon is inderdaad prima.

Winterberg is leuk maar wel klein. Als je daar heengaat in het weekend / schoolvakantie vind ik het te druk op de piste.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat jullie dat gaan proberen!
Ski kleding zou ik voor een eerste keer zoveel mogelijk proberen te lenen. Hoe goedkoop je het ook wil proberen, alles aanschaffen voor een heel gezin, is best een uitgave.

Verder raad ik je aan, om op de plek van bestemming skilessen te nemen. Zo ontdek je ook een beetje het gebied en kunnen de skileraren je tips geven waar wel en niet te skiën.

Winterberg ken ik niet, maar dichtbij huis is prima te doen hoor. Je hoeft niet direct naar de grote populaire skigebieden af te reizen.

Voordeel van materialen huren op lokatie, is dat je niet alles zelf nog mee hoeft te nemen in de auto. En mocht je problemen hebben, dingen die niet goed zitten bijvoorbeeld, dan kan je ter plekke omruilen.
Alle reacties Link kopieren
Skiën is superleuk! Maar één ding: voor een leuke eerste ervaring moet je niet naar Winterberg gaan. De hoeveelheid malloten daar op de berg is substantieel groter dan in elk ander gebied.

Hoe zijn de prijzen opgebouwd? Je moet in het hoogseizoen, want je hebt nog schoolgaande kinderen, denk ik. Zoek een klein gebiedje uit, en het is niet erg als je dagelijks met de skibus naar de skilift moet. Dat scheelt heel veel geld. Leuke skigebieden kun je selecteren op www.wintersport.nl

Materiaalhuur per persoon, schoen en skies is al snel rond de €100,- p.p. Skiles voor een week is p.p. €250,-. Skipas voor een week is ook bij de kleinere gebieden vaak al €175,-. Ik reken dan met Oostenrijkse prijzen.
Per dag ben je op de piste aan eten en drinken p.p. €25,- kwijt (warme choco, lunch, 's middags wat drinken).

Je accommodatie maakt echt veel uit. Je kunt het beste zoeken naar een kleine ZImmerfrei, of pensionnetje.

De denkfout die veel Nederlanders maken is dat ze denken door skiles in Nederland te nemen, de berg in Oostenrijk af komen. Op een indoorbaan kun je bochtjes leren maken en leren remmen, maar het bereid je niet voor op een verblijf in de bergen.

Alleen al dat je niet ziet waar een skilift eindigt, is al gek. Je moet je leren orienteren op de berg, je moet een afdaling kunnen lezen, en daar heb je echt les voor nodig.

Spit www.wintersport.nl eens lekker uit, daar steek je veel van op.

Wat kleding betreft: als het geen heel koude winter is kun je prima af met Decathlon of Lidl kleding.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar voor het eerst op wintersport gegaan (ik ben 25) en ik ben een hele ervaring rijker, haha. Ik heb van tevoren eerst 5 lessen genomen op zo'n indoor borstelbaan hier en op wintersport heb ik ook nog 4 dagen les genomen.

Het ging alleen niet heel erg goed en ik vond het gewoon doodeng, dus bij mij was het geen heel groot succes. Ik kon aan het eind van de wintersport de blauwe piste met moeite zeg maar.

Het heeft me ook klauwen met geld gekost.

Lessen op borstelbaan (5x): €140,-
Lessen op wintersport 4 dagen: €200,-
Huur skischoenen + ski's voor 6 dagen: €190,- (dit was bizar duur!)
Skipas: €175,-
Accommodatie: €600,- p.p geloof ik

En dan heb je nog eten/drinken op de piste. Ik kreeg door de zenuwen geen hap door m'n keel, dus ik had genoeg aan een minestrone soepje, maar reken nog eens €20,- per dag p.p.

Ik was overigens in Kaprun. Erg leuk! Mijn vriend wil graag weer gaan in januari (ik ben nog niet helemaal overtuigd) en we zitten te kijken naar Gerlos.
Alle reacties Link kopieren
“De denkfout die veel Nederlanders maken is dat ze denken door skiles in Nederland te nemen, de berg in Oostenrijk af komen. Op een indoorbaan kun je bochtjes leren maken en leren remmen, maar het bereid je niet voor op een verblijf in de bergen.“



Dit vind ik wel een hele goeie. ik heb me dat niet echt eerder gerealiseerd want ik ski mijn hele leven al. maar toen ik dit las dacht ik echt ja, dat is zo! ik zou les in nl adviseren maar daar ter plekke ook een paar lessen. in echte sneeuw op een echte berg is zo anders. en voor kinderen is een klas ook veel leuker dan met paps en mams mee. Mijn dochter zat toen ze 7 was met de skiklas binnen een week op de zwarte piste. Zonder les in nl. kinderen leren heel snel. ik had haar dat niet kunnen leren ondanks mijn ervaring.

maar, skiën is heerlijk, dus ik zou het zeker proberen! en goedkopere spullen zijn ok, alleen zou ik niet bezuinigen op bril, helm en handschoenen. Decathlon of lidl skikleding is verder prima. Als het echt koud is gewoon wat meer laagjes eronder. dat isoleert sowieso beter. en koop dikkere skisokken, geen dunnetjes.
daenerys79 wijzigde dit bericht op 04-09-2020 15:44
35.25% gewijzigd
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen jaren kregen wij bij materiaalhuur er zonder extra kosten een helm bij. En als er een ouder huurde, kon er een kind tm 11 jaar gratis meehuren.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te gaan skieen!
Helemaal eens: Winterberg is echt niet tof in de vakanties! Zuid Duitsland of Tjechie zou je wel kunnen proberen. In Oostenrijk heb je de meeste kans op NL skileraren. Onze kids aten /dronken dan met hun groepje voor 10 euro, speelden in de pauze met elkaar. Vonden ze helemaal prima (en wij ook). Lessen zou ik daar nemen, is leuk en dan hoef je niet direct zelf kaart te lezen, je in de drukte oriënteren; dat doe je met de leraar. Veel relaxter de eerste keer.
Kleding kan je bij Decathlon/Lidl halen, maar als je kids smal zijn, zou ik je eerder MP aanraden en daar (goede) 2e hands spullen aanraden (bv, Brunotti valt mooi smal). Voor 40 euro heb je echt goede kleding. Onderkleding en pully's kunnen wel prima bij Decathlon/Lidl/Action.
Qua accommodatie hebben wij altijd liefst een appartement; op de piste eten we warm, dus 's avonds een soepje/broodje en we zijn klaar. Dan hangen we lekker in een joggingbroek op de bank of spelen een spelletje. We willen vooral niet meer netjes en op tijd naar het restaurant in het hotel hoeven.
De kids huren nog ski's (via snowell goedkoop te huren), maar hoeven nu geen les meer; wij hebben materiaal. Voor huur spullen en appartement, skipassen (grote gebieden) en eten op de piste, hotel onderweg en reiskosten rekenen we 2500 euro, maar daar moet je wel even goed voor zoeken. Met name de verblijfkosten kunnen enorm verschillen!
Veel plezier!
Eze schreef:
04-09-2020 15:44
De afgelopen jaren kregen wij bij materiaalhuur er zonder extra kosten een helm bij. En als er een ouder huurde, kon er een kind tm 11 jaar gratis meehuren.
Een helm wil je niet huren. Die moet je na een val weggooien. Wat denk je dat die huurhelmpjes mee hebben gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerste jaar kun je inderdaad het beste zoveel mogelijk lenen. Of voor de kinderen tweedehands, skikleding genoeg op Marktplaats. Onze kinderen hadden vroeger altijd goedkope skipakken van bijvoorbeeld H&M.
Helmen hoef je niet te kopen, dat zit (in ieder geval bij de kinderen) gewoon bij de verhuur van ski's enzo inbegrepen. In veel gebieden is het ook zo dat als de ouders ski's huren , de kinderen (tot 10 jaar oid) gratis mogen huren.

Het beste kun je naar een klein gebied gaan met veel blauwe pistes. Hoe duurder de skipas hoe ervarener skiërs. Zonde van je geld, want je gaat helemaal niet gebruik maken van al die pistes en liften. De Oostenrijkse skischolen hebben voornamelijk Nederlandse ski-leraren, dat is heel prettig. Winterberg trekt me niet zo, ik heb het idee dat daar veel onervaren skiërs zijn, die denken dat ze het wel van een vriend kunnen leren. Dat zie je in Snowworld etc. ook veel. Van die mensen die recht naar beneden gaan in een rotvaart. En geen idee hebben hoe ze een bocht moeten maken of moeten remmen.

Van tevoren lessen nemen in Nederland is niet noodzakelijk, want jullie zullen toch allemaal in een klasje moeten. Al was het maar omdat je geen idee hebt hoe al die verschillende liften werken en hoe je de pistebewijzering moet lezen. Je weet echt niet wat je moet doen als je boven uit de kabinelift stapt, hoeveel lessen je ook in Nederland gehad hebt, of je moet met ervaren skiërs mee kunnen gaan. Maar die moeten daar maar net van gediend zijn.
Dat leer je in Nederland niet. Of het dan een beginnersklasje is of een licht gevorderd klasje maakt voor de lol niet uit. Ik ski al 26 jaar, maar heb eigenlijk de leukste herinneringen aan mijn allereerste keer. Wat een lol heb je dan met elkaar in je onhandigheid.

Ik vind de Wildkogel Arena een prima gebied voor beginners. Chaletsplus.nl heeft daar veel te huur. Voor een beeld van de kosten, kun je eens de internetpagina van zo'n gebied open slaan. Regel wel eerst je ski-les en koop pas een pas als de skischool zegt dat het nodig is. Veel skischolen hebben een kinderskischool in het dal, waar je geen pas voor nodig hebt. Als je al in NL gelest hebt heb je wel gelijk een pas nodig. Dan moet je op de eerste dag voor skiën om ingedeeld te worden.
daenerys79 schreef:
04-09-2020 15:39
“De denkfout die veel Nederlanders maken is dat ze denken door skiles in Nederland te nemen, de berg in Oostenrijk af komen. Op een indoorbaan kun je bochtjes leren maken en leren remmen, maar het bereid je niet voor op een verblijf in de bergen.“



Dit vind ik wel een hele goeie. ik heb me dat niet echt eerder gerealiseerd want ik ski mijn hele leven al. maar toen ik dit las dacht ik echt ja, dat is zo! ik zou les in nl adviseren maar daar ter plekke ook een paar lessen. in echte sneeuw op een echte berg is zo anders. en voor kinderen is een klas ook veel leuker dan met paps en mams mee. Mijn dochter zat toen ze 7 was met de skiklas binnen een week op de zwarte piste. Zonder les in nl. kinderen leren heel snel. ik had haar dat niet kunnen leren ondanks mijn ervaring.

maar, skiën is heerlijk, dus ik zou het zeker proberen! en goedkopere spullen zijn ok, alleen zou ik niet bezuinigen op bril, helm en handschoenen. Decathlon of lidl skikleding is verder prima. Als het echt koud is gewoon wat meer laagjes eronder. dat isoleert sowieso beter. en koop dikkere skisokken, geen dunnetjes.
Nee, koop juist nooit dikke skisokken. Dat is echt het slechtst mogelijke advies.
Alle reacties Link kopieren
Skien is heerlijk. Maar het kost wel wat tijd om erin te komen.

Ik zou je aanraden een week wintersport te boeken in een sneeuwzeker, goedkoop, rustig en klein gebied. Zorg dat je er allemaal skiles kan nemen. Misschien is het handiger om dit aan een reisburo te vragen. Mocht het skien je toch tegenvallen, is het fijn om in een gebied te zitten waar wat meer te doen is.

Je schrijft, jij en je kinderen? Als je in je eentje bent kan het een hele onderneming zijn. Maar als je kinderen iets ouder zijn (bijv. vanaf 8 jaar) dan is het alweer een stuk eenvoudiger, omdat je ze dan niet hoeft te helpen en moreel te ondersteunen met het minste en geringste.

Een paar (schoon)ouders of vrienden kan ook goed gezelschap zijn, maar ook ergernis geven.

Als je alleen bent met de kinders wil je ook zo weinig mogelijk gedoe. Dan is een hutje of appartement aan de piste een heel stuk makkelijker, dan dat je eerst een halve kilometer moet lopen of met de bus moet.

Je kan je wel enigszins voorbereiden in een skihal. Voor mij was een eerste introductie de trigger om de smaak te pakken te krijgen. Maar het bereid je totaal niet voor op het echte werk. Ook als je een cursus doet in NL in een hal, zul je ook lessen moeten nemen ter plaatse.

Qua kleding en materiaal is het wel een dilemma. Ski's en skischoenen moet je gewoon huren. Die koop je pas als je ermee door wilt gaan en beter weet wat je wil. En voor groeiende kinderen al helemaal geen optie om te kopen.
Skibroek en jack is een must. Skisokken, evt. thermo ondergoed, skibril en een muts. Je kan natuurlijk altijd vragen of je niet wat spullen mag lenen van bekenden voor het eerste jaar. Of kijk tweedehands, want er is een levendige markt.

Een klein rugtasje is handig, maar probeer te vermijden dat je een pakezel wordt.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
04-09-2020 15:18
De denkfout die veel Nederlanders maken is dat ze denken door skiles in Nederland te nemen, de berg in Oostenrijk af komen. Op een indoorbaan kun je bochtjes leren maken en leren remmen, maar het bereid je niet voor op een verblijf in de bergen.
Haha ja klopt. Wij hebben wel eens iemand erbij gehad, die beweerde te kunnen skiën, Dus we kwamen boven, klikten de ski's aan en zeiden: Hier deze 4 naar beneden, dan onderaan rechtsaf de 7 en zien elkaar bij de tweede lift. En weg waren we. Ik denk dat we ongeveer al bij die lift waren terwijl die persoon nog zijn ski's probeerde aan te krijgen. Want die handigheid krijg je natuurlijk ook niet in Snowworld, waar je ze tussendoor niet af hoeft te doen en op een borstelbaan al helemaal niet, dus weet jij veel dat je niet in de bindingen komt als er een homp sneeuw tussen zit. Dus hebben we gebeld: 'blijf daar staan', weer naar boven gegaan en persoon afgeleverd bij de ski-school.
Alle reacties Link kopieren
Een tegengeluid: Ik was heel erg blij dat ik lessen heb gehad voor ik op wintersport ging. Ik heb nog 2 lessen geboekt ter plaatse om te leren hoe de skiliften en pistes werken (wat de rest zegt klopt, je hebt echt geen idee wat je moet doen als je aan komt lopen haha), en was wel leuk om met leraar een zwarte piste af te gaan, maar daarna kon ik prima zelf van de blauwe en rode pistes af en zelf tochten maken, die zwarte hoeven van mij niet zo nodig.

Dan kun je ook meteen kijken of je kleding goed/lekker zit en zo, al is het maar 1 lesje in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Sommige gebieden bieden ook kids gratis - ook skipas.

Daarnaast Lidl heeft ook skikleding -‘is prima.

Daarnaast marktplaats?

Ik zou bijna zeggen... kom maar shoppen/lenen bij mij thuis voor een weekje...is er niet iemand die je kent met kinderen die skiet?
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
04-09-2020 16:25



Dan kun je ook meteen kijken of je kleding goed/lekker zit en zo, al is het maar 1 lesje in Nederland.
Precies. Ik zou niet willen stellen dat het nutteloos is om wat voorbereidende skilessen te doen in NL. Integendeel. Denk alleen niet dat je dan geen les meer hoeft op de plek van bestemming. De meeste mensen hebben echt nog wel baat bij wat meer les. Maar het hangt er ook weer vanaf hoe goed je wilt kunnen skien.

Het helpt je met de voorbereiding en om al een beetje in de stemming te komen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk vooruitzicht. Ik zou inderdaad toch alvast wat lessen in NL nemen, zodat je niet totaal onvoorbereid bent. Heb je meer rendement van je vakantie.
Winterberg...tja. Misschien leuk voor een weekend (mits niet te druk) maar voor een hele week en voor het echte werk kun je misschien beter doorrijden naar de Alpen.
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
04-09-2020 16:48
Precies. Ik zou niet willen stellen dat het nutteloos is om wat voorbereidende skilessen te doen in NL. Integendeel. Denk alleen niet dat je dan geen les meer hoeft op de plek van bestemming. De meeste mensen hebben echt nog wel baat bij wat meer les. Maar het hangt er ook weer vanaf hoe goed je wilt kunnen skien.

Het helpt je met de voorbereiding en om al een beetje in de stemming te komen.
Eens, en daarbij zijn er -ook ervaren skiërs- mensen die iedere vakantie opnieuw een paar lessen nemen.
Ik zou wel in nl lessen nemen. Onze kinderen hebben vroeger van die lessen bij snow planet genomen die per dag gaan, met frietjes tussen de middag. Geen borstelbaan maar zo’n indoorbaan met sneeuw.
Vind ik een aanrader.

Ik vind skiën echt heel erg leuk maar ski al mijn hele leven. Mijn man had er meer moeite mee, angst en onzekerheid remde af. Hij ging in het begin mee voor de gezelligheid (we gaan altijd met vrienden) maar neemt elke vakantie zeker twee dagen les, en nu jaar na jaar wordt hij steeds zekerder en vindt het nu ook echt erg leuk.

De kids zou ik sowieso altijd op vakantie naar les laten gaan, dan leren ze het echt goed en daar hebben ze hun hele leven profijt van.
Ik heb voor mezelf en voor de kids trouwens altijd grabber hand warmers bij me. Niks zo sneu als een huilend kind vanwege dooie vingers.
Inmiddels hebben we allemaal Hestra’s.
Alle reacties Link kopieren
Dank je allemaal voor de tips

Ik ben inderdaad alleen met 3 kinderen (9,10,12 nu)

Les was wel de bedoeling daar maar leek me misschien makkelijk om hier de bochtjes en remmen al onder de knie te krijgen

Winterberg dus niet heel ideaal
Alle reacties Link kopieren
Zoals iemand al zei is een accomodatie bij de piste wel handig met kinderen. Hoeven jullie niet steeds te sjouwen.
Kijk eens bij sunweb of op www.wintersport.nl
Alle reacties Link kopieren
Nee, Winterberg moet je echt niet doen. Kijk hier eens: https://www.wintersport.nl/skigebieden/ ... -beginners
Winterberg staat daar bovenaan, maar vrijwel iedereen die gewend is aan de Alpen vind Winterberg ongeschikt voor beginners, zeker als je gebonden bent aan de schoolvakanties. Dan sta je werkelijk de hele dag in de rij voor de lift, of in de rij voor een berghutje (dat ook nog eens ongezellig is) en je wordt vervolgens van je latten afgeskied door Harry en zijn vriendjes.

Hier al skiles nemen is superleuk voor de voorpret, en heel fijn voor de techniek. Maar realiseer je echt dat je de bergen moet leren kennen. Wat lattemachiato schreef is helemaal waar, je weet niet wat je overkomt als je boven uit de lift stapt en iedereen gonst om je heen en je weet niet hoe de pistes lopen of waar je op moet letten.

Misschien is het wel heel leuk voor jullie om gezamenlijk privéles te nemen. Voor goed advies daarover kun je ook contact opnemen met de skischool van het dorp dat je uit hebt gekozen.

Kijk hier ook eens: https://www.wintersport.nl/academy/ik-w ... intersport

In ieder geval: heel veel plezier. Het is even doorzetten en het kost een bak met geld maar het is mijn favoriete vakantie.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven