Viëtnam al verpest door toerisme?

20-10-2020 22:41 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is de afgelopen jaren wezen backpacken in Vietnam en wat vond je ervan? Omdat het al meerdere jaren zeer populair is bij backpackers ben ik een beetje bang dat het al verpest is door het toerisme. Of valt het mee en kun je dit gemakkelijk ontlopen?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Je kan op iedere plek ongerepte stukken vinden waar weinig tot geen toerisme komt. Gooi je Lonely Planet en Tripadvisor aan de kant en ga op avontuur.
Toerisme kom je overal tegen, zelfs op de poolkappen slaan ze je om de oren met selfie-sticks.
Alle reacties Link kopieren
Je bent zelf ook een toerist dan :P
In elk toeristisch land valt de drukte te ontlopen hoor. Je moet alleen niet de Lonely planet tips en dat soort sites etc gaan volgen.
Alle reacties Link kopieren
ga er van uit dat iedereen die de lonely planet in zijn rugzak heeft, dat authentieke dorpje /barretje /eethuisje wil zien. dus dat de lokale mensen daar niet meer in de buurt kunnen of willen komen. Behalve als ze wat aan je kunnen verdienen. Als je dat kunt ontwijken en he komt waar niemand eerder was vooral geen foto's maken. Dan heb je kans dat het nog hetzelfde is als je later terugkomt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, ik was er 6 weken backpacken in 2016 en dat viel reuze mee. Je kan helemaal weg van de mensen en meer landinwaarts gaan of het opzoeken natuurlijk. Niets zoals Thailand. En daarnaast een van mn favoriete landen. Vooral het noorden richting de Chinese grens is prachtig. Kwam op de motor door Central highlands ook weinig toeristen tegen, wel een paar natuurlijk. Het zou inmiddels veranderd kunnen zijn.
Zola123 schreef:
20-10-2020 22:50
Nee hoor, ik was er 6 weken backpacken in 2016 en dat viel reuze mee. Je kan helemaal weg van de mensen en meer landinwaarts gaan of het opzoeken natuurlijk. Niets zoals Thailand. En daarnaast een van mn favoriete landen. Vooral het noorden richting de Chinese grens is prachtig. Kwam op de motor door Central highlands ook weinig toeristen tegen, wel een paar natuurlijk. Het zou inmiddels veranderd kunnen zijn.
Hoe kom je eruit met de taalbarrière?
Ik ben in Thailand geweest, maar vond het op sommige stukken wel zeer lastig.
Alle reacties Link kopieren
Dit is ook niet mijn ervaring (2 jaar geleden). Ik heb het hele land zelf doorgereden en ben door mening stadje / dorp / landschap gereden waar niemand Engels sprak, in geen dagen een toerist te bekennen was en je heel goed moest zoeken in je beste Vietnamees naar een overnachtingsplaats. Fantastische ervaring en onwijs mooi land!

Ik denk wel dat je een compleet andere ervaring hebt als je per ov door het land gaat reizen want de bussen stoppen over het algemeen wel (alleen) op toeristische plaatsen. Steden zijn uiteraard een stuk toeristischer en wat eerder werd gezegd Lonely planet tips zoveel mogelijk vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Zola123 schreef:
20-10-2020 22:50
Nee hoor, ik was er 6 weken backpacken in 2016 en dat viel reuze mee. Je kan helemaal weg van de mensen en meer landinwaarts gaan of het opzoeken natuurlijk. Niets zoals Thailand. En daarnaast een van mn favoriete landen. Vooral het noorden richting de Chinese grens is prachtig. Kwam op de motor door Central highlands ook weinig toeristen tegen, wel een paar natuurlijk. Het zou inmiddels veranderd kunnen zijn.
Hoe bedoel je dit?
Want juist Thailand heeft heel wat prachtige niet toeristische stukken.

Mijn ervaring met Vietnam is dat het toerisme wel te ontlopen is, maar dat veel toffe plekken wel toeristisch zijn. Het zou jammer zijn om die over te slaan alleen omdat het toeristisch is.
Alle reacties Link kopieren
Bepaalde plekken zijn toeristisch voor een reden. Het is er mooi of er is iets te doen.

In Nederland ga je toch ook naar de grachtengordel in Amsterdam en niet naar een woonwijk in Zoetermeer.

Ik was in 2014 in Vietnam. Rondreizen met OV en overal ter plekke een scooter huren. Vooral die momenten op de scooter vond ik geweldig en niemand om me heen. Maar ook toeristische steden als Hoi-an zijn zeker de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
20-10-2020 22:57
Hoe kom je eruit met de taalbarrière?
Ik ben in Thailand geweest, maar vond het op sommige stukken wel zeer lastig.
ik heb er weinig last van gehad! er zijn altijd wel Vietnamezen of andere reizigers die basic engels spreken aangezien het land toch op toerisme draait. En anders had ik even een momentje voor mezelf. Dan vond ik Cambodja erger, maar daar was gelukkig met andere reizigers.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
20-10-2020 23:09
Hoe bedoel je dit?
Want juist Thailand heeft heel wat prachtige niet toeristische stukken.

Mijn ervaring met Vietnam is dat het toerisme wel te ontlopen is, maar dat veel toffe plekken wel toeristisch zijn. Het zou jammer zijn om die over te slaan alleen omdat het toeristisch is.
Ik vind het grootste gedeelte toch wel heel toeristisch, heb dan wel voornamelijk toeristische gedeeltes gedaan moet ik bekennen (BKK, Chang mai, Pai, slowboat naar laos en later nog een maand op de 5 eilanden en Krabi). Ja ik had er niks mee, vind Thailand wel mooi maar ik vind het een soort Mallorca van Europa. Geen leuke locals ook en al die ladyboys en sekstoerisme. Vond Koh Lipe wel echt een aanrader, maar dit ligt weer bij Maleisie en slaan veel over. Welke niet toeristische plekken zou jij aanraden dan?
Ik was er vorig jaar en ik vond Hoi An echt een touristenval. Maar verder... wat een prachtig land! Wil heeeel graag weer terug.
Ik kocht een motor en reed daarop rond, maar pas op het verkeer is echt een chaos. Heb er ook veel ongelukken gezien. Iedereen kan daar een motor huren of kopen maar ik zou je aanraden het alleen te doen als je behoorlijk kan rijden.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
20-10-2020 23:38
Ik was er vorig jaar en ik vond Hoi An echt een touristenval. Maar verder... wat een prachtig land! Wil heeeel graag weer terug.
Ik kocht een motor en reed daarop rond, maar pas op het verkeer is echt een chaos. Heb er ook veel ongelukken gezien. Iedereen kan daar een motor huren of kopen maar ik zou je aanraden het alleen te doen als je behoorlijk kan rijden.
Nou dat is waar ik inderdaad een beetje bang voor ben. Ben gebonden aan het openbaar vervoer en kan dus niet zo maar ergens off the road het platteland op rijden.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
20-10-2020 23:51
Nou dat is waar ik inderdaad een beetje bang voor ben. Ben gebonden aan het openbaar vervoer en kan dus niet zo maar ergens off the road het platteland op rijden.
Ik heb het ook grotendeels met de bus gedaan. Maar je kan bijv wel kleinschalige tours boeken, ook heb ik mn stuk door Central highlands met een easyrider gedaan (alsnog van motor gevallen maar kwam door de plotselinge regen). T ligt er denk ook aan welk maand je bent qua toeristen, ik was eind maart/april uit mn hoofd.
essychan schreef:
20-10-2020 23:20
Bepaalde plekken zijn toeristisch voor een reden. Het is er mooi of er is iets te doen.

In Nederland ga je toch ook naar de grachtengordel in Amsterdam en niet naar een woonwijk in Zoetermeer.

Ik was in 2014 in Vietnam. Rondreizen met OV en overal ter plekke een scooter huren. Vooral die momenten op de scooter vond ik geweldig en niemand om me heen. Maar ook toeristische steden als Hoi-an zijn zeker de moeite waard.
:mrgreen:
Ik hou mijn hart vast, over tien jaar willen de Chinezen ook opeens massaal de niet-toeristische toerist uithangen op scootertjes in Zoetermeer of Pijnacker.
Zodra we massaal de nog niet door het massatoerisme ontdekte gebieden willen ontdekken is het over met de toeristen vrije gebieden.

Niemand wil zelf in een toeristische trekpleister wonen, maar zodra hij verandert in de toerist dan is het andersom ineens niet meer belangrijk.
kadanz schreef:
21-10-2020 04:08
:mrgreen:
Ik hou mijn hart vast, over tien jaar willen de Chinezen ook opeens massaal de niet-toeristische toerist uithangen op scootertjes in Zoetermeer of Pijnacker.
Hey, EERLIJK DELEN!

#groetjesuitamsterdam 😁
Ik vind je OP geweldig, het moet niet verpest zijn door toerisme terwijl je zelf het land als toerist wil bezoeken. Je kan prima van de begaande wegen af met het OV, met de local bus kom je overal.
Geronimo2 schreef:
21-10-2020 09:14
Ik vind je OP geweldig, het moet niet verpest zijn door toerisme terwijl je zelf het land als toerist wil bezoeken.

Haha, ja, zo van: als het nog niet verpest ís, ga ik daar eens even aan bijdragen.

The golden age of travel is nu eenmaal over, het wordt nooit meer zo mooi als het was.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
21-10-2020 09:14
Ik vind je OP geweldig, het moet niet verpest zijn door toerisme terwijl je zelf het land als toerist wil bezoeken. Je kan prima van de begaande wegen af met het OV, met de local bus kom je overal.
Vermoeiend hoor dit soort reacties altijd.
Met verpest bedoel ik niet dat er andere toeristen rondlopen (andere internationale toeristen in mijn hostel is alleen maar gezellig) maar wel dat ik op iedere hoek van de straat een restaurantje vindt dat Jan Patat heet of iets dergelijks.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Perlala_Gadeon schreef:
21-10-2020 09:35
Haha, ja, zo van: als het nog niet verpest ís, ga ik daar eens even aan bijdragen.

The golden age of travel is nu eenmaal over, het wordt nooit meer zo mooi als het was.
Zo mooi was Vietnam anders 20 jaar geleden niet voor de mensen die er woonden. De laatste decennia kennen ze veel minder armoede en meer vrijheid.
Dat merk je óók hoor als je reist, of de mensen in het land het een beetje goed hebben.

Toerisme brengt ook geld: voor scholing, zorg, natuurbeheer. Dat kon Vietnam hard gebruiken.
Momenteel kan je er overigens niet eens heen. Ze hebben bijna geen last van COVID meer maar dat betekent wel dat de grenzen dicht zijn.
Alle reacties Link kopieren
.
harambae wijzigde dit bericht op 19-08-2021 20:15
99.48% gewijzigd
Ik heb echt nergens in Vietnam een Jan Patat gezien....

Ik zou er nooit zelf gaan rondrijden. Ik heb zelfs heel vaak een vlucht genomen (in zo'n lekker gammel klein vliegtuigje).

Hoi An is misschien een tourist trap maar ik vond het daar heel leuk.
Ha Long Bay is misschien een tourist trap maar ik heb daar een super leuke driedaagse cruise gedaan.
Alleen Nha Trang zou ik niet zo aanraden.... dat is een Russische tourist trap dus daar zitten heel veel Russen chagrijnig en dronken vakantie te vieren.

En ja, je bent zelf ook gewoon een toerist. Dus als je wilt dat plekken niet verpest worden door toeristen moet je thuis blijven.

Ik ben als single reiziger juist altijd wel blij met de gebaande wegen. Dan is het makkelijk en veiliger om je te verplaatsen. Qua massatoerisme was Vietnam iig 7 jaar geleden nog láng geen Thailand (op de gebaande wegen dan). Ik vond het heel relaxed en het eten heel lekker.

Ik was ook op Con Dao geweest en daar kwamen duidelijk niet vaak toeristen. Ik fietste naar een dorpje verderop en daar snapten ze nog niet eens dat het handig was de rekenmachine te laten zien om aan te geven hoe duur iets was. Gewoon omdat daar nooit niet-Vietnamezen een cola kwamen kopen. Bovendien vonden ze mij duidelijk raar dat ik die heuvels daar op een fietsje trotseerde ipv op de scooter / met de auto. Er werd driftig naar me getoeterd. Maar daartegenover stond dan ook dat er maar één cocktailbar was, dat je nergens op dat eiland een massage kon scoren en dat je ook geen souvenirs kon kopen. Tenzij je in dat ene superdure resort zat waar Brad en Angelina net geweest waren toen. Dus ik vond het eigenlijk net te weinig toeristisch daar. Ik heb liever wat meer reuring.
Alle reacties Link kopieren
Vietnam is geweldig! Echt heel erg mooi land. Ik merkte toen juist ook op veel plaatsjes dat er veel lokale mensen waren.

Hanoi vind ik denk ik de leukste stad waar ik tot nu toe geweest ben. Juist niet toeristisch maar in het weekend juist rondom het meer met allemaal Vietnamese gezinnen genieten van een mooie dag.

Hoi An is toeristischer, maar heel erg leuk. Hue was leuk, maar blijf niet langer dan een of twee nachtjes.

Halong bay is wel toeristisch en als je gaat, doe dan echt 3 dagen. De tweede dag is juist veel rustiger en mooier.

Ik zou zo weer teruggaan :love: ik heb het er vaak over: als we naar Azië vliegen, doen we een tussenstop in Hanoi :heart:

Maar je bent er zelf bij. Je kiest zelf waar je naar toegaat en of je bv loney planet volgt. Iedere toerist draagt er aan bij, of je wilt of niet
That’s how Sue c’s it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven