Wandelvakantie met hond

22-11-2020 09:34 38 berichten
Op dit moment zijn we bezig met onze vakantie naar Noorwegen volgende zomer vorm te geven. Als Corona het toestaat uiteraard. De bedoeling is dat onze hond meegaat. Hij zal dan 1,5 jaar zijn. We wandelen graag in de natuur. De vraag is voor ons nu even hoeveel een hond kan wandelen. We hebben een wandeling gevonden van 12 km in totaal. Is dat te veel voor een hond? We hebben uiteraard geen problemen met rustpauzes maar het moet voor hem wel leuk blijven.
Dus hoeveel km wandelen kunnen we met een hond ongeveer inplannen.
Hangt helemaal van het ras af. Herders kunnen vaak makkelijk meer dan 10km per dag aan. Teckels hebben aan 2km vaak al teveel
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt toch heel erg af van type hond.

12km in glooiend terrein met af en toe foto moment doe je ongeveer 2,5 uur over. Veel honden kunnen dit makkelijk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het is een retriever mix. We wandelen nu al best een stuk met hem. Zeg 1 tot 1,5 uur.
Maar dan is die ook wel echt moe.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het voor hond?
Ik begrijp dat de hond dan nu ruim een half jaar oud is? Dan is het sowieso een beetje lastig inschatten omdat je nog niet weet wat hij tegen die tijd gewend is aan afstanden en uren lopen op een dag.
En loopt de hond los of aan de lijn? Los leggen ze natuurlijk makkelijk de driedubbele afstand van jezelf af, wat prima is als ze dat gewend zijn, maar als ze dat normaal niet doen al snel te ver.
Is het noordelijk of zuidelijk Noorwegen? Ongelijk terrein heb je in Nederland niet kunnen oefenen. Rotsen kunnen makkelijk blessures aan pootjes geven als ze veel rennen.
Allemaal overwegingen.
Mijn werkende bordercolli loopt de hele dag en kan makkelijk een driedubbele van deze wandeling ook in de bergen, maar ook voor een hond geldt, rustig trainen en opbouwen, bij een peuter kijk je ook elke dag opnieuw. Maar het is zoooo leuk!
veel plezier!
Marie, mix tussen twee retriever soorten
Hij is nu 9 maanden en loopt tussen de 1-1,5 uur nu.
We wonen in zuid Limburg dus op zich is die heuvelachtig gebied wel gewend. zover als dat kan tenminste in Nederland
Zuidelijk Noorwegen. We zullen uiteraard niet iedere dag zover wandelen maar af en toe zal er een behoorlijke wandeling bij zitten.
Ik wil dat het voor pup ook leuk en fijn is. Maar vind het lastig inschatten hoeveel die kan wandelen over dik een half jaar
Alle reacties Link kopieren
Ik paste onlangs op een labrador / staander mix, 7 jaar. Heb een hele middag met t dier op t strand gelopen om te kijken of t energieniveau wat omlaag ging - ik was kapot, hond wilde zo nog een keer! Lijkt me dat een volwassen retriever 12 km aan moet kunnen.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
12 km kan prima, mits de hond gewend is aan lange stukken lopen. Mijn chihuahua’s redden dat ook.

Ga er maar vanuit dat je volwassen hond het langer uithoudt dan jij. Dat hij nu moe is na 1,5 uur komt ook omdat hij nog jong is en nog niet helemaal uitgegroeid. Daarnaast zijn jonge honden vaak zo onstuimig dat ze vier keer de afstand lopen die jij loopt. Dat is leuk op kortere afstanden, maar als je je hond wil trainen op lange afstanden, is het goed hem ook te trainen op mee lopen ipv los gaan.
Alle reacties Link kopieren
Heb een teef of reu want de kans dat een teef met 1.5 jaar is uitgeroeid is groter dan een reu. En zolang een hond in de groei zit is een te grote belasting van de heupen en knieën voor geen enkel ras goed.

Ik zou aan je dierenarts vragen of je er verstandig aan doet om met jullie hond deze belasting aan te gaan. Deze kan je veel meer en betere info geven dan mensen van het forum die vaak maar iets doen.
Als je het met de hond opbouwt en het is een ras dat flink kan lopen, dan is 12 km heel prima te doen.
Wij hadden vroeger een collie, die wandelde altijd met mijn vader, regelmatig wel een uurtje of 5 of 6. En dan liep zij makkelijk twee keer zoveel meters als mijn vader. Maar zij was dat gewend.

De tip om dit te vragen bij de dierenarts (of misschien bij de rasvereniging) is wel een goede, voor de zekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Per maand dat de pup oud is kan je het met 5 minuten opbouwen.
Dat 's het beste voor de ontwikkeling van zijn lichaam. Botten, heupen, etc.
Je zou nu dus niet meer dan 45 minuten achter elkaar moeten lopen.
Met 1,5 jaar is de hond grotendeels uitgegroeid en is het vooral naar je hond kijken wat hij aankan.
Alle reacties Link kopieren
Appeltaartmetrozijn schreef:
22-11-2020 10:19
Per maand dat de pup oud is kan je het met 5 minuten opbouwen.
Dat 's het beste voor de ontwikkeling van zijn lichaam. Botten, heupen, etc.
Je zou nu dus niet meer dan 45 minuten achter elkaar moeten lopen.
Met 1,5 jaar is de hond grotendeels uitgegroeid en is het vooral naar je hond kijken wat hij aankan.
10 minuten per maand Dat hij oud is toch? Zo heb ik het geleerd maar weet niet of dat per ras verschillend is.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je nog de tip meegeven als je regelmatig dit soort vakanties wil doen om hondenschoentjes te kopen en hem/haar hier alvast aan te laten wennen. Ik heb dit soort vakanties regelmatig gedaan met mijn hond (border collie mix) en de eerste keer in Noorwegen had ze kapotte voetzooltjes van scherpe stenen. Daarnaast is heuvelachtig terrein in nederland niet te vergelijken met Noorwegen. Misschien is aan de riem houden ook verstandig. Die van mij kukelt rustig een afgrond in (maar ik moet bekennen... het is zeker voor een collie mix een bijzonder dom exemplaar).
Alle reacties Link kopieren
Hangt van de hond af.

Wij hebben ooit met een Japanse Spits (6 jaar) en een Husky (3 jaar) 35 kilometer op een dag gelopen.

Op dit moment loop ik met mijn Keesje regelmatig 10 tot 15 kilometer per dag.
Keesje is 2,5 jaar

Het zal duidelijk zijn dat deze honden er wel aan gewend zijn om langere wandelingen te maken.
Niet geschoten is altijd mis
Sommige honden lopen tijdens een wandeling constant 'te jagen' en leggen dus nog veel meer kilometers af dan de menselijke wandelaars. Dat is ook iets om rekening mee te houden.

Onze kleine bastaard loopt nooit verder dan 3 meter van ons af en als het wat spannend wordt komt hij netjes tussen ons in lopen.

Op onze laatste buitenlandse vakantie hebben we dagelijks gewandeld, wandelingen van 1 tot bijna 3 uur.
Er zijn ook rustdagen geweest, zowel voor hem als voor ons. Als we tijdens zo'n wandeling pauzeren is er voor de hond ook altijd een bakje water en een hondenkoekje.

Als ik jou was zou ik nu de wandelingen al geleidelijk gaan uitbreiden en zien hoe de hond het doet dan. En gun hem ook zijn rust.
Appeltaartmetrozijn schreef:
22-11-2020 10:19
Per maand dat de pup oud is kan je het met 5 minuten opbouwen.
Dat 's het beste voor de ontwikkeling van zijn lichaam. Botten, heupen, etc.
Je zou nu dus niet meer dan 45 minuten achter elkaar moeten lopen.
Met 1,5 jaar is de hond grotendeels uitgegroeid en is het vooral naar je hond kijken wat hij aankan.
Dat is achterhaald. Echt. Anders zou dit advies gelden voor een Maltezer en voor een Deense Dog en voor een Mechelse herder en dat zijn nogal verschillende honden.

Dagelijks kilometers lopen met een pup is niet goed. Een keer wat langer echt geen probleem. Vooral dingen als stoeien, traplopen, ballen gooien, wild spelen, lange afstanden door mul zand lopen en dat soort bewegingen moet je niet doen of beperken bij jonge honden.

Is ook onderzoek naar gedaan en die 5 minuten per week of maand is echt nergens op gebaseerd
http://www.marcelnijland.nl/richtlijn-b ... ge-honden/

Dit is een veel zinniger en veel onderbouwder advies dan die 5 minuten regel waarbij mijn pup de tent vollédig af brak want energie over. Toen ik dit ging volgen was het goed
Overigens zou ik rustig 12 km wandelen met een hond van 1,5 jaar die wandelen gewend is. Moe zijn is niet erg. Ik zou voor die tijd wel een keer 10 km wandelen in de buurt. Kijken hoe dat bevalt. Het gaat vooral om conditie net als bij mensen. Als je nooit loopt en je doet 10 km ben je kapot. Loop je elke dag een half uur en soms een uur stevig door dan ben je na 20 km moe maar niet overkomelijk moe
Inderdaad wel goed om te oefenen met hem. We lopen natuurlijk wel nu ruim een uur maar met een snuffelende puber valt de echte afstand reuze mee. Meneer vind ieder struikje en takje namelijk mega interessant
(Niet gerelateerd aan topic.)

Ik heb sinds kort een Golden Retriever (bijna 3 maanden). Iemand een idee waar ik met haar op uitjes kan met mijn vriend?
Wat bedoel je wat je op uitjes kan?
Voor de rest iedereen bedankt voor de tips. Ook over die met de schoentjes. We hadden wat wandelingen in de bergen in gedachten dus ik denk dat die dan wel over rotsen moet lopen
Alle reacties Link kopieren
Als je schoentjes doet let er dan op heel op tijd de hond er aan te laten wennen in Nederland. Het is echt anders lopen dus ze moeten het oefenen en langzaam opbouwen. Ze zijn heel veel via marktplaats te krijgen zo goed als nieuw. Mijn hond loopt er ook niet op eigenlijk, krijgt er erg warme pootjes in en is al zo snel oververhit. Maar als je hond snel open kussentjes of wondjes heeft is het ideaal als ze er wel aan kunnen wennen, ik zou het zeker proberen!
Zakdoeken bij de hand.... :HA:


https://www.bekijkdezevideo.nl/video/31 ... -hilarisch
Alle reacties Link kopieren
Kennissen van mij hebben een retriever mix, en zij liepen hele dagen in de bergen met hem vanaf 1,5 jaar. Hij heeft wel een Bordercollie 'broer' en gaat redelijk mee met het energielevel van zijn broer. Nu is hij 7 en ze doen nog altijd dagenlange wandelingen samen. Het is een hele gezonde hond.

Wij hebben een werkende Bordercollie en daar lopen we ook hele dagen mee in de bergen, ook al vanaf 1,5 jaar. Deze hond is een herplaatser die weinig beweging kreeg in z'n eerste 1,5 jaar, dus het was even aftasten, maar dat ging vanaf het begin toch goed.

Een dag ziet er dan zo uit: 2 uur wandelen, een uurtje ergens lunchen, nog weer 2/3 uur wandelen met een koffie pauze tussendoor. Kan hij nu met 8 jaar nog steeds prima aan.

Bij vorige pup kregen we het advies van de handler om vanaf 1 jaar conditie op te bouwen door te fietsen(hond moest energie kwijt als hij niet werkte). De DA vond dit ook prima. Door veel fietsen krijgt de hond ook meer eelt op de voetzooltjes, wat weer handig is in de bergen. En als je lange rechte stukken fietst is dit niet heel belastend voor de gewrichten. Maar ik weet ook dat veel mensen tegen fietsen met de hond zijn. Ik zou dat dus checken met de DA.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven