Wandelvakantie met hond

22-11-2020 09:34 38 berichten
Op dit moment zijn we bezig met onze vakantie naar Noorwegen volgende zomer vorm te geven. Als Corona het toestaat uiteraard. De bedoeling is dat onze hond meegaat. Hij zal dan 1,5 jaar zijn. We wandelen graag in de natuur. De vraag is voor ons nu even hoeveel een hond kan wandelen. We hebben een wandeling gevonden van 12 km in totaal. Is dat te veel voor een hond? We hebben uiteraard geen problemen met rustpauzes maar het moet voor hem wel leuk blijven.
Dus hoeveel km wandelen kunnen we met een hond ongeveer inplannen.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook afhankelijk van het weer natuurlijk, al is dat in zuid Noorwegen meestal niet te extreem.
Wat je wel nog in gedachte zou kunnen houden, is dat een hond niet altijd zijn grenzen aangeeft. Mijn hyper aussie mix zou de hele dag mee rennen en wandelen als wij niet stoppen, en er pas achteraf achter komen dat ie volledig oververmoeid is (en bovendien legt hij los 10x de afstand af die wij doen). Dus structureel hem laten rusten en drinken, want die van mij vergeet in al zijn enthousiasme hoe moe hij is.
Ik loop meerdaagse wandeltochten met hond (en tentje) en met genoeg pauzes en rust gaat dat prima. Afstand laat ik sterk afhangen van temperatuur, omgeving etc. Een wandeling in berggebied is wat anders als door het bos. In het bos doe ik gerust tot 20 km op een dag, in de bergen laat ik het afhangen van het aantal hoogte meters. Tussen de middag zoek ik vaak een rustig plekje op en gaan we lekker één of twee uurtjes in het gras lliggen.

Mijn hond is nu 7, is vrij rustig en gewend aan veel wandelen. Hij draagt zelf niets, ik heb alles voor ons beide bij me.

12 km voor een hond van 1.5 lijkt me wel te doen. Als je rustig traint, het niet te warm is, niet teveel hoogte meters en genoeg pauze neemt. Als hij veel op en neer rent kun je hem ook aan de lijn doen. Eventueel met zo'n hardloopband om je middel zodat jij je handen vrij hebt (loopt een stuk fijner voor langere tijd). Den ker wel aan dat ook de hond veel moet drinken. Als je geen beekjes/ meren tegen komt moet je dat ook mee sjouwen!
Ligt er ook wel aan wat voor hond je hebt en de leeftijd. 12 km lijkt mij prima te doen voor een gemiddeld grote hond.

Wij hadden een pup die echt zoooooo veel energie had (en we hebben veel honden gehad) en die terroriseerde ons hele huis. Daar was 1 manier om hem, naast psychische activiteiten en puppycursus, af te matten: wandelen. Uren per dag. Die 10 minuten per maand regel heb ik bij deze hond dan ook absoluut niet toegepast, anders was ik zelf gek geworden. :proud: Inmiddels is het een oudje en lopen we kleine rondjes. :heart:
lisbeth schreef:
22-11-2020 09:44
Het is een retriever mix. We wandelen nu al best een stuk met hem. Zeg 1 tot 1,5 uur.
Maar dan is die ook wel echt moe.
1 tot 1.5 uur is maar 4 of 5 km.
Oh is de hond nu maar een half jaar? Dan mag hij nu niet eens zo ver lopen nog. Dus geen 1 of 1.5 uur.
Ik heb een Golden Retriever. Tips waar ik met haar naar toe kan in Nederland? (Ik beschik over een auto)
spaarvarken schreef:
22-11-2020 09:41
Hangt helemaal van het ras af. Herders kunnen vaak makkelijk meer dan 10km per dag aan. Teckels hebben aan 2km vaak al teveel
Dat is echt onzin. Mijn standaard teckels lopen met gemak 15 km. en hebben dan nog energie over. Het ligt aan de conditie en wat je doet met je hond.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland over vlakke stoepen en asfalt lopen of zelfs in een bos is wat anders dan door de ruige natuur met heuvels, spleten, steentjes ed. Zorg dat je spullen bij je hebt waarmee je zijn pootjes goed schoon kan maken en kunt drogen. Uiterrard lopen in bergachtige gebieden ook honden maar die zijn dat gewend en de kussentjes onder hun poten hebben dan wat dikker eelt.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 05-12-2020 00:07
1.21% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toevallig met onze honden, de jongste net een jaar , vandaag gaan schneeschuhwandeln, en we zijn 6 uur onderweg geweest...., de labradors zien diep in de sneeuw, maar vinden dat heerlijk...
@ JobEva, ik neem het je helemaal niet kwalijk als je daar een foto van plaatst!
Ik zou het eerder van de temperatuur af laten hangen en van de conditie van de hond.
Boven de 20gr sowieso niet meer naast de fiets en boven de 25gr alleen een lange wandeling als er genoeg meertjes zijn om even in af te koelen. Honden zweten namelijk alleen door hun voetzolen en hun bek. Die voetzolen lopen dus op de hete grond en daar raken ze dus niks door kwijt in de hitte.

Maar met een hond van anderhalf door de bergen met normale temperaturen moet ie makkelijk 15-20km kunnen redden. Mijn oudje met goede conditie liep er nog 25 op het laatst en niet omdat het moest maar omdat het leuk was.
JobEva schreef:
04-12-2020 23:46
Ik ben toevallig met onze honden, de jongste net een jaar , vandaag gaan schneeschuhwandeln, en we zijn 6 uur onderweg geweest...., de labradors zien diep in de sneeuw, maar vinden dat heerlijk...
Gaaf, waar zijn jullie geweest?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in Elm. Zwitserland.... daar woon ik ook in de buurt....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven