Shetland

13-01-2021 10:35 25 berichten
Wie van jullie is er al eens op de Shetlandeilanden geweest en wat vonden jullie ervan?
Was het de moeite?
Wat zijn je tips voor Shetland en wat is er leuk om te doen/zien/beleven?
Zou je het aanraden? En voor hoeveel dagen?

Kortom, vertel me jouw Shetland ervaringen.
Voor (hopelijk) 2022 plannen we een rondreis:
- Schotland - Shetlandeilanden - Faeröereilanden - IJsland
Maar mijn man vraagt zich af of Shetland wel de moeite is en voor hoe lang dan?
Shetland is ook niet zo groot he, maar mij lijkt het wel erg mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er een jaar of vijf geleden geweest, zes dagen. Doordat we met de boot erheen gingen hebben we effectief zes hele dagen op de eilanden gehad en dat was prima. Langer had ook best gekund.

Er is veel te zien, vooral als je van natuur houdt, je kunt er prachtig wandelen (doordat de Shetlands niet zo ruig zijn als de Faeröer is het wandelen totaal niet zwaar) en de uitzichten zijn vaak erg mooi.

Ik zou nog wel een keer terug willen. Het was echt heel indrukwekkend. Met de ferry vanaf Aberdeen erheen reizen is zeker de moeite waard. Het duurt lang (15 uur geloof ik, boek een hut voor de nacht!), maar het droeg voor mij zeker bij aan het gevoel dat je naar een afgelegen plek gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, het lijkt mij ook bijzonder om daar een keer heen te gaan.

@stippensokken, hoe hebben jullie het vervoer ter plekke geregeld? Een auto gehuurd (in Aberdeen al, of op Shetland)? Of met het OV?
We houden juist heel veel van natuur en wandelen!
En van afgelegen plekken houden we ook. We houden juist totaal niet van drukte.

Wat was je indruk van Lerwick?

Bedankt voor je antwoord, dat van de ferry noteer ik ook, we gaan met 3 kinderen dus boeken zeker een hut.
En de Orkneyeilanden? Iemand daar al geweest?
Alle reacties Link kopieren
heavydrizzle schreef:
13-01-2021 10:52
@stippensokken, hoe hebben jullie het vervoer ter plekke geregeld? Een auto gehuurd (in Aberdeen al, of op Shetland)? Of met het OV?
We zijn van Amsterdam naar Aberdeen gevlogen en daar namen we diezelfde middag/avond (rond 17.00h ofzo) de ferry naar Lerwick. Daar hebben we een auto gehuurd voor het hele verblijf op de eilanden.

In Aberdeen een auto huren kan, maar dan betaal je fors om die auto mee te nemen op de boot, dat is verspild geld mijns inziens.

Er is heel beperkt openbaar vervoer, vooral gericht op schoolkinderen die in Lerwick moeten zijn. Dus in de ochtend vroeg heen en in de middag een paar keer terug in verschillende richtingen.
stippensokken wijzigde dit bericht op 13-01-2021 11:05
0.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 10:54
Wat was je indruk van Lerwick?
Ik vond het een heel gezellig klein stadje/dorpje. Het is eigenlijk de enige plek die echt leeft, de rest van de dorpjes is heel stil.
Er zijn wat restaurants en pubs, wat kleine speciaalzaken en het museum is absoluut de moeite waard.

Het is ook de enige plek waar je goed boodschappen kunt doen bij Tesco, op de rest van het eiland zijn een paar kleine minimarkets (met beperkte openingstijden), dus als je net zoals ik ver weg van Lerwick overnacht, moet je goed nadenken over de boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 10:42
Voor (hopelijk) 2022 plannen we een rondreis:
- Schotland - Shetlandeilanden - Faeröereilanden - IJsland
Maar mijn man vraagt zich af of Shetland wel de moeite is en voor hoe lang dan?
Shetland is ook niet zo groot he, maar mij lijkt het wel erg mooi.

Hoe lang trekken jullie we voor uit? Met de verplaatsingen van plek naar plek ben je al veel tijd kwijt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
13-01-2021 11:10
Hoe lang trekken jullie we voor uit? Met de verplaatsingen van plek naar plek ben je al veel tijd kwijt.

5 of 6 weken. We zien wel hoe de route precies is.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 11:19
5 of 6 weken. We zien wel hoe de route precies is.

Dat klinkt prima! Ik dacht dat je alles in 2,5 week wilde proppen ofzo. :)

Veel voorbereidingsplezier!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ohh geen tips wel een wens. Hoe ga je van shetlands naar faroer en naar ijsland?
Gaaf!
IJsland alleen kun je wel al 5 week doorbrengen, zeker met kinderen (tenzij ze heel erg van autorijden houden). Ik vond de afstanden op IJsland echt immens, had me daar wel een beetje op verkeken
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een aantal jaar terug op de Orkneyeilanden geweest, in april, toen was er bijna geen toerist te zien. Was verrassend koud, hier liep je al in een zomerjas, daar winterjas en sjaal.. maar man o man, wat mooi! Ik was echt groot fan, geschiedenis (oudste nederzetting van Europa, standing stones etc), en fantastische natuur. Ben er ruim een week geweest en had makkelijk langer kunnen blijven. Shetland staat ook nog op mijn lijstje. Boot tussen de eilanden is wel heel heftig, die zee staat bekend als ruw.. nou, ik kon niet in een rechte lijn lopen, zo hard schudde de boot op en neer.. niet voor mensen die snel zeeziek worden in ieder geval!
MadameJean schreef:
13-01-2021 11:31
Ohh geen tips wel een wens. Hoe ga je van shetlands naar faroer en naar ijsland?

We hebben daar nog niks over uitgezocht, het zijn nog losse ideeën.
Alle tips zijn welkom. :)

We zijn wel al eens in Schotland geweest.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 10:58
En de Orkneyeilanden? Iemand daar al geweest?
Ja, ik ook geweest een aantal jaren geleden voor 7 dagen geweest. Was echt waanzinnig!! Zou zo weer een week gaan, maar de Shetlands heb ik ook hoog op mijn lijstje staan.
Wij hebben vanuit Edinburgh een binnenlandse vlucht gemaakt naar de Orkneys.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er jaren geleden ook geweest. Kon toen met de boot vanaf IJsland (waar ik toen woonde) maar heb net even gekeken en die boot gaat helaas niet meer naar Lerwick.

Ik vind Lerwick een erg leuk stadje/dorpje. Down town heel smalle steegjes. Ik ben eigenlijk alleen op ´mainland´ geweest, heb de kleinere eilanden niet gezien.
Ik had voor 1-2 dagen een auto gehuurd (en volgens mij was dat gewoon bij een garage, was geen ´bekend verhuurbedrijf´ in ieder geval). Eerste keer links rijden :proud: viel best wel mee als je eenmaal de paar rotondes in Lerwick zelf voorbij was (en hoe verder van Lerwick af hoe smaller de weggetjes.... tot 1 auto breed :rolling: :rolling: )

En ik heb daar ook nog gekajakt. Was wel gaaf.
Snjókorn falla, á allt og alla
Links rijden is niet zo'n probleem. Ik heb in London gewoond en ben vaker in het VK geweest.
Ook Wales en Schotland hadden van die smalle wegen inderdaad. :-D

Jammer dat er geen boot meer is tussen IJsland en Shetland.
Maar goed, we zullen het wel uitpuzzelen voor 2022 denk ik...
Alle reacties Link kopieren
De eerste keer had ik trouwens mijn fiets bij me... behoorlijk wat conditie opgebouwd. Was een aardige klim om de heuvels rond Lerwick over te komen.
Snjókorn falla, á allt og alla
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 12:36
Links rijden is niet zo'n probleem. Ik heb in London gewoond en ben vaker in het VK geweest.
Ook Wales en Schotland hadden van die smalle wegen inderdaad. :-D

Jammer dat er geen boot meer is tussen IJsland en Shetland.
Maar goed, we zullen het wel uitpuzzelen voor 2022 denk ik...


Dat wou ik net gaan vragen, hoe je van het ene naar het andere wil gaan. Klinkt als een heel mooie reis!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij vaart er een ferry vanuit Denemarken via de Faröer naar IJsland. Op de heen en/of terugweg kun je dan een paar dagen een tussenstop maken. Voordeel is dat je je eigen auto kunt meenemen. De maatschappij heet Smyril Line. Een collega heeft deze reis gemaakt een paar jaar geleden, was erg de moeite waard volgens haar. Staat ook onze lijst, maar corona gooit nog even roet in het eten.
Alle reacties Link kopieren
Mooie route, zo te zien!! Een soortgelijke reis is te boeken met de HAL (cruise) maar die is nu nogal duur, haha.

Wij zijn in 2019 oa op Orkney geweest (was een stop op de cruise) en wij hebben heerlijk gefietst daar! Het was niet heel warm, 13 graden (ja, dat klinkt heel koud, haha) maar de zon scheen prachtig, dus had gewoon een hemdje aan op de fiets, en lekker korte broek en sandalen :-D
Inderdaad die oudste nederzetting, echt heel tof!!

Verder volg ik graag, want je route klinkt echt heel gaaf!! (alleen zullen wij zoiets met OV moeten doen, geen rijbewijs en zo.....)
Alle reacties Link kopieren
Orkney's geweest 2 jaar terug met een bus dagtripje vanuit John O Groats. Bootje heen in de bus en rijden maar. Prachtig mooi en zou daar zelf heel goed een paar dagen kunnen blijven.

Shetlands met de boot vroegert meerdere keren geweest in Lerwick en Scalloway. Paar keer met een taxi over eiland heen is ook mooi.

Faeroer ook geweest met de boot, ook weer prachtig mooie natuur te zien vanaf het schip. Helaas nooit veel tijd om te touristen (anders dan vroeger in de kroeg dronken worden, beetje slapen en weer werken) .

AL met al denk ik dat je op al die eilanden wel een paar dagen kunt besteden. Ikzelf zou het het leukste vinden om die allemaal te befietsen maar ja, tijd is geld zullen we maar zeggen.
fietsen varen vrouwelijk doen
Iemand nog tips?
Ik duw het topic omhoog voor hopelijk nog meer tips.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven