Korte zakenreis Oostenrijk - mogelijk ivm Covid-19?

27-01-2021 14:23 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn werk zou ik in februari een zakenreis naar Wenen, Oostenrijk moeten maken (indien mogelijk). Het zou om een trip gaan van 2 dagen (1 nacht), totaal ongeveer 36 uur. In de avond vliegen op dag 1, slapen in hotel, dan op dag 2 werken en in de avond van dag 2 weer terugvliegen. Normaal gesproken vlieg ik vanaf Dusseldorf.
Werkgever zal betalen voor eventuele Covid testen en zal een reisverklaring verzorgen. Ik probeer online te vinden wat de mogelijkheden en restricties zijn. Het is duidelijk dat het land in lockdown is, toeristische reizen niet toegestaan zijn, en restaurants en hotels zijn gesloten (voor toeristen).
Maar zou ik wel zakelijk kunnen reizen en wat heb ik daarvoor nodig / moet ik regelen?
Misschien heeft iemand al ervaringen hiermee en kan mij een stukje verder helpen? Online kan ik niet de volledige informatie vinden wat er geldt voor zakelijk verkeer...
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een test en een sneltest nodig om terug te kunnen reizen naar NL. Heb je wel tijdig beschikking over een sneltest? In de praktijk zitten mensen namelijk vast in het buitenland, omdat het met die sneltesten niet lukt.

Is de reis noodzakelijk? Lijkt mij niet, dan kun je nu toch helemaal niet reizen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Is het per se nodig? Is het niet gewoon iets wat ook online kan? Want wat een gedoe voor zo'n korte trip heen en weer.

Ik werk al bijna een jaar compleet thuis dus ik kan me echt niet voorstellen dat dit iets is waarvoor je per se heen en weer moet.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook veel met partijen in het buitenland en elke, ja echt elke vergadering gaat digitaal sinds maart 2020. Wat maakt dat het in dit geval niet gaat?
Hier al gekeken?

https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies

Zakenreizigers, humanitaire hulpverleners en medische begeleiders zijn uitgezonderd van de quarantaine, zolang zij een doktersverklaring met een negatieve PCR- of Antigen-test kunnen voorleggen. Lees de volledige officiële verordening.
anoniem_397748 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 14:31
57.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij inderdaad iets wat alleen doorgaat als het echt noodzakelijk is, wat je ook niet kunt uitbesteden aan iemand daar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Buiten de (snel)testen die je op de heen en terugreis nodig hebt, heb je denk ik ook een aantal verklaringen nodig mbt. het doel van je reis. Mijn collega's gaan op reis met het in ieder geval een negatieve testuitslag, werkgeversverklaring, een brief van de klant met reden voor bezoek en evt. nog een verklaring van een lokale overkoepelende organisatie, heel af en toe zelfs nog dingen als kopietjes van loonstroken, arbeidscontracten en dat soort dingen.

Het is op het moment best wel een gedoe, maar niet alles kan nou eenmaal digitaal...
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-01-2021 14:28
Is het per se nodig? Is het niet gewoon iets wat ook online kan? Want wat een gedoe voor zo'n korte trip heen en weer.

Ik werk al bijna een jaar compleet thuis dus ik kan me echt niet voorstellen dat dit iets is waarvoor je per se heen en weer moet.

Als je alleen meetings hebt prima, maar er zijn bijvoorbeeld ook grote onderhoudscontracten of andere vaak technische contracten waarvoor je echt op locatie iets moet kunnen aanraken. Dan is thuiswerken geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Of de reis noodzakelijk is... tja... mijn werkgever vindt van wel. Wat ik er zelf van vind is min of meer ondergeschikt belang.
Grotendeels kan het online. Ik probeer vanwege herkenbaarheid niet teveel prijs te geven maar het gaat om het instrueren van artsen tijdens een operatie in het gebruik van een bepaald nieuw operatie-instrument. Hiervoor moet ik dus eigenlijk echt fysiek in de OK zijn. En voorlopig hebben we niemand in Oostenrijk om het aan uit te besteden.
Een sneltest voor de terugreis zou te doen zijn, want dat is mogelijk op het vliegveld van Wenen. Is een sneltest ook nodig als ik van en naar Duitsland vlieg ipv Nederland, weet iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
viamia schreef:
27-01-2021 14:29
Ik werk ook veel met partijen in het buitenland en elke, ja echt elke vergadering gaat digitaal sinds maart 2020. Wat maakt dat het in dit geval niet gaat?
Maar dikke kans dat het niet om een vergadering gaat, maar om fysieke arbeid die door to verricht moet worden. Misschien is onze to wel onderhoudsmonteur bij Van der Lelie en moet er een grote melkrobot ingeregeld worden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
27-01-2021 14:40
Maar dikke kans dat het niet om een vergadering gaat, maar om fysieke arbeid die door to verricht moet worden. Misschien is onze to wel onderhoudsmonteur bij Van der Lelie en moet er een grote melkrobot ingeregeld worden.
Ja, ik lees het nu inderdaad. Sorry TO, hier heb ik verder te weinig kaas van gegeten. Hopelijk weet iemand het antwoord voor je! Misschien is er anders ook een vragenlijn van RIVM die je kunt bellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu dat ik om terug te vliegen een sneltest én een PCR test op zak moet hebben. Mag die PCR test dezelfde zijn als de heenreis? Of hoe oud mag die maximaal zijn?
Ik raad je aan om jezelf eens goed in te lezen over de coronaregels voordat je gaat want ik zie dat je dat nog niet voldoende gedaan hebt. Je negatieve test mag maximaal 72 uur oud zijn.

Lees deze site eens goed door: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-vakantie
x
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 17:26
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je moet denk ik bij terugkomst ook in quarantaine. Krijg je dan doorbetaald van je werkgever? En krijg je extra onkosten vergoed, bijvoorbeeld voor bezorgen boodschappen?
PCR-test (max. 72h), sneltest (max. 4h) én na terugkomst 10 dagen in quarantine. Of 5 dagen, als je op de 5e dag weer een (negatieve) PCR test doet.
s
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 17:26
97.10% gewijzigd
SignOfLife schreef:
27-01-2021 14:47
Ik zie nu dat ik om terug te vliegen een sneltest én een PCR test op zak moet hebben. Mag die PCR test dezelfde zijn als de heenreis? Of hoe oud mag die maximaal zijn?
Als het binnen 72 uur is, lijkt me van wel.

Waar ga je slapen als hotels gesloten zijn? En eten?
PCR test mag max. 72 oud zijn plus inderdaad die sneltest van max. 4 uur. Zodra je weer in Nederland bent moet je in quarantaine (ook met negatieve testen). Neem FFP2 maskers mee want die zijn hier inmiddels verplicht.

Ik vind het heeeeel veel gedoe voor twee dagen en er is hier momenteel echt geen klap aan (maargoed, waar wel :lol: ). Niet dat dat belangrijk is gezien je voor werk komt, maar toch, ik zou er niets voor voelen momenteel.
Alle reacties Link kopieren
Het is geen optie om met de auto of trein te gaan? Ben je wel langer onderweg maar wel flexibeler?
Alle reacties Link kopieren
Okee, 72 uur, ook gevonden inderdaad. Dat kan precies met dezelfde test als op de heenreis. Hotels zijn open voor zakelijke gasten. Eten kan via hotel, of bezorgd worden, of de supermarkt.
Na terugkomst quarantaine in Nederland is door werkgever een vergoeding voor voorzien (en thuiswerken uiteraard).
Het is inderdaad allemaal superveel gedoe! Maar voorlopig lijkt het dus wel te kunnen, in theorie.
Alle reacties Link kopieren
beau30 schreef:
27-01-2021 15:07
Het is geen optie om met de auto of trein te gaan? Ben je wel langer onderweg maar wel flexibeler?
De auto heb ik ook overwogen inderdaad, maar ik moet nog even goed kijken hoe dat aan de grensovergangen gaat dan...
Alle reacties Link kopieren
Als het echt noodzakelijk is voor je werk om te reizen, zou ik wat professioneler advies inwinnen dan het viva forum... Ik zou ofwel via mijn werk, ofwel via de overheid, ofwel een betaalde advies organisatie advies inwinnen.

Stel dat het toch misloopt, en je zit 2 weken vast in het buitenland. Dan wil je ook de verantwoordelijkheid kunnen leggen bij een goede organisatie. Dat je tegen je werk kan zeggen: het was echt noodzakelijk, ik heb alle regels gevolgd, nu duurt het 2 weken langer. Dus ik kan hotelkosten declareren, deze wachttijd geldt als werktijd etc.
Denk ook aan de quarantaine bij thuiskomst.
Alle reacties Link kopieren
SignOfLife schreef:
27-01-2021 15:10
Okee, 72 uur, ook gevonden inderdaad. Dat kan precies met dezelfde test als op de heenreis. Hotels zijn open voor zakelijke gasten. Eten kan via hotel, of bezorgd worden, of de supermarkt.
Na terugkomst quarantaine in Nederland is door werkgever een vergoeding voor voorzien (en thuiswerken uiteraard).
Het is inderdaad allemaal superveel gedoe! Maar voorlopig lijkt het dus wel te kunnen, in theorie.

En dat kan morgen dus allemaal weer anders zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven