Kerstvakantie sneeuw, zonder wintersport

06-04-2021 16:43 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie misschien tips voor plaatsen in Europa waar rond de kerst sneeuw ligt?

Ik wil graag wandelen/sleeën met kind/mooi wit uitzicht hebben. We hebben geen interesse in skieën/snowboarden.

Het lijkt me daarom beter om niet naar een echt ski-gebied te gaan (zal wel druk zijn en duurder?), maar ik weet eigenlijk helemaal niet of niet alle sneeuw-gebieden daarop zijn ingericht. Of moet ik juist gewoon naar een ski-dorp?

Ben op zoek naar iets waar we het liefst met de auto heen kunnen rijden in een dag, maar als dat niet kan is vliegen ook een optie.

Ik hoop dat jullie tips hebben!!
Alle reacties Link kopieren
Lapland, no brainer ;-)
Honey, you should see me in a crown
De voormalige Oostblok landen.
Eurus schreef:
06-04-2021 16:44
Lapland, no brainer ;-)
Wel duur en niet helemaal handig met de auto ;)
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
06-04-2021 16:45
Wel duur en niet helemaal handig met de auto ;)
Vliegen is ook een optie staat er ;-)
Maar je hebt gelijk, moet ook niet te druk worden daar :mrgreen:
Honey, you should see me in a crown
IJsland is ook suf.
Alle reacties Link kopieren
Zwitserland, daar hebben ze hele mooie winterwandelgebieden.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
06-04-2021 16:48
IJsland is ook suf.
Ik had niet eens sneeuw. Geen reet aan.
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
06-04-2021 17:04
Ik had niet eens sneeuw. Geen reet aan.
Zwitserland is idd beter en mooier.
Zuid Polen, Karkonoski.
ik vond de wintersport opties in Tsjechië maar beperkt, maar er waren massa’s sneeuw. Plus: het is betaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Oberstdorf in Duitsland.
Tsjechië of Slowakije inderdaad. Tatra gebergte is mooi, weet niet of je dat te ver vindt?
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, maar klinkt als een leuke vakantie, zoiets zou ik ook wel eens willen doen met de kinderen. Hopelijk vind je een leuk plaatsje.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
In de Alpen zijn er ook heel veel mogelijkheden. Er zijn heel veel dorpen met 1 of 2 skiliften. Op booking.com kun je veel vinden en ook redelijk betaalbaar. Wel is de sneeuwzekerheid een puntje van zorg: het kan, ook in de Alpen, tegenvallen met de sneeuw eind december. De meeste sneeuw valt meestal in jan/feb. Je moet dus zeker niet te laag gaan zitten.
Lapland is denk ik zekerder qua sneeuw.
Alle reacties Link kopieren
Hmm lastig, normaal zou ik zeggen boek lekker wat wanneer je weet dat er sneeuw het vallen. Je weet het namelijk nooit van tevoren, of je moet echt naar de hele hoge plaatsen gaan, wat dan ook weer meestal de dure skigebieden zijn.

Oberstdorf zou inderdaad een goede optie zijn. Helemaal richting het oosten van Duitsland of Tsjechië ook, maar zoals aangegeven: er kunnen bakken sneeuw liggen, maar niets is ook mogelijk.

Qua dat betreft inderdaad eerder vliegen naar de noordelijke landen.

Zwitserland heeft ook voldoende prachtige plekken met veel winterwandel mogelijkheden, maar is over het algemeen wel hoger in prijs dan Oostenrijk/ Frankrijk/ Italië.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor de tips! Ik ben rond aan het kijken, ziet er mooi uit allemaal :-)

Moet idd toch wat verder vrees in om relatief zeker van sneeuw te zijn. Lapland klinkt wel heel gaaf, dus ga eens op onderzoek!
Eurus schreef:
06-04-2021 16:44
Lapland, no brainer ;-)
Ik woon in Zweeds Lapland en hier kwam de echte sneeuw pas in januari en februari. December was vooral regen en ijzel.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
07-04-2021 10:16
Ik woon in Zweeds Lapland en hier kwam de echte sneeuw pas in januari. December was vooral regen en ijzel.
Ik heb het over Fins Lapland, poolcirkel. Jouw stad ligt ook aan de zee toch?
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
07-04-2021 10:20
Ik heb het over Fins Lapland, poolcirkel. Jouw stad ligt ook aan de zee toch?
Ja. Als je naar Zweeds Lapland wilt met sneeuwzekerheid rond kerst moet je landinwaarts gaan naar Abisko (niet Kiruna, dat is geen reet aan). Noors en Fins Lapland is beter.
Alle reacties Link kopieren
Misschien Are in Zweden.
Dat is een skigebied, maar je kunt er natuurlijk ook gewoon wandelen of naar de chocolade-fabriek gaan.

Er zijn in ieder geval huisjes te huur. (maar buiten een skigebied zal het vast goedkoper zijn).

Eigenlijk lijkt oost-Europa mij leuker voor sneeuw zonder skiën.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Met de auto + sneeuwzeker zou ik naar de hoogte van de gebieden kijken. In Zwitserland is bijv. Wallis erg mooi en hoog dus koud. De Franse alpen zijn ook een stuk hoger en dus sneeuwzekerder dan bijv. Oostenrijk.

Zwitserland is trouwens ook goed te bereiken met de trein, en de Franse alpen ook, maar alleen op specifieke dagen via de NS sneeuwtreinen. Dat is helemaal lekker reizen.
stokbootje schreef:
07-04-2021 12:21
Met de auto + sneeuwzeker zou ik naar de hoogte van de gebieden kijken. In Zwitserland is bijv. Wallis erg mooi en hoog dus koud. De Franse alpen zijn ook een stuk hoger en dus sneeuwzekerder dan bijv. Oostenrijk.

Zwitserland is trouwens ook goed te bereiken met de trein, en de Franse alpen ook, maar alleen op specifieke dagen via de NS sneeuwtreinen. Dat is helemaal lekker reizen.
Juist als je wilt sleeën en wandelen wil je niet te hoog zitten. De meeste authentieke dorpen liggen wat lager dan de wintersportdorpen. Rond de 1000m hoogte ben je eind december niet verzekerd van sneeuw. De afgelopen jaren waren erg gunstig, maar de sneeuwgrens kan in de kerstvakantie een stuk hoger liggen.

Ik denk dat ik zelf af zou wachten en dan last minute iets zou boeken. Als je een eind van skiliften af zit is er meestal nog wel voldoende keuze.
Alle reacties Link kopieren
Zwitserland heeft vrij veel gebieden waar wel een lift is die gebruikt wordt voor bijv. sleeroutes of wandelen, maar zonder skipistes. Dus dat zou wel passen bij wat je wil waarschijnlijk, maar het is wel erg duur. Dan is Tsjechie eigenlijk aantrekkelijker, maar dan weer niet zo sneeuwzeker misschien.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
07-04-2021 12:30
Juist als je wilt sleeën en wandelen wil je niet te hoog zitten.
Waarom wil je dan niet hoog zitten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven