emigreren naar Spanje

24-05-2009 18:37 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik lopen al jaren met het idee rond te gaan emigreren naar Zuid Spanje. Het lijkt ons leuk iets te beginnen in de horeca; kleinschalige B&B met een terras ofzo. En bijvoorbeeld excursies voor de klanten te organiseren. We hebben allebei jarenlange ervaring in het toerisme/horeca, ook in het verleden een eigen restaurant gehad. We hebben daarnaast een internetbedrijfje dat we daar voort kunnen zetten. Hier in NL hebben we een eigen woning met een behoorlijke overwaarde die we kunnen verkopen. Ben op zoek naar informatie, tips, ervaringen van andere forumleden op dit gebied. Bijvoorbeeld hoe het werkt met Spaanse banken (of is het beter met een NL bank in zee te gaan - als dat mogelijk is?), hoe een betrouwbare makelaar te vinden, etc.
Hoi Flashy,



Via de sociale verzekering krijg je veelal korting op de medicijnen.

Je zou eventueel kunnen googlen op het medicijn.
Alle reacties Link kopieren
Flashy, heb jij serieus plannen om (voorgoed) naar Spanje te gaan? Ik heb gisteren 3 boekjes besteld over emigreren naar Spanje (emigreren naar Spanje, wonen en werken in Spanje, en een bedrijf starten in Spanje) en hoop daar veel informatie in te vinden. In het deel emigeren naar Spanje wordt naast het praktische aspect ook aandacht geschonken aan de emotionele kant. Ik merk dat ik nu (ben begin 40) er toch wat anders tegenaan kijk dan 20 jaar geleden. Toen ging ik zonder problemen naar het buitenland (heb een tijdje in de VS gewoond). Nu moet ik eerst een huis verkopen. Er komt wat meer bij kijken dus.
Alle reacties Link kopieren
Hallo, wij zitten er ook over te denken om naar Spanje te emigreren. We zijn nog echt in de begin fase en het zal dan ook wel heel lang duren voor het zover is. Ook wij hebben een koophuis. We hebben nog niet de perfecte plaats gevonden. Nu heb ik op internet (op papier) een leuke plaats gevonden en we willen in augustus daar gaan kijken. Het is in de provincie Cantabria. Eerst gaan we einde van deze maand nog op vakantie naar de costa brava. Ik denk dat we eerst iets willen gaan huren en daarna ook (verassend!) een guesthouse of bed & breakfast willen beginnen. Als het plaatsje echt leuk blijkt te zijn dan wil ik ook een Spaanse cursus gaan volgen. Op dit moment versta ik het een klein beetje en ken ik een heleboel woordjes, maar zinnen maken wordt lastiger.
Alle reacties Link kopieren
Papua, ik heb intussen een aantal reacties vanuit Spanje gekregen (o.a. van makelaars) en er schijnt heel veel vraag te zijn naar B&B (mensen die het willen beginnen zeg maar). Ik begrijp uit de verhalen dat vele mensen het proberen, en het ook vaak niet lukt. Het is belangrijk om je te onderscheiden (want er is wel een groeiende vraag naar rural wonen, en authentieke accommodatie en minder naar 'gewone' hotels). Ik denk dat het belangrijk is eerst goed vooronderzoek te doen naar de haalbaarheid van de plannen, hoewel dat van hieruit een beetje lastig is misschien. Ik ben wat dat betreft ook nog zoekende. En ik denk dat je er iets bij moet doen. Wij zijn zelf altijd actief geweest in zowel de horeca als het toerisme, en we hebben een internetbedrijf dat we daar voort willen zetten. En je moet jezelf ook heel actief gaan verkopen, en de wegen kennen. En ik ben aan het kijken wat de mogelijkheden zijn van het overnemen van een cafeetje ofzo, iets wat op dit moment al goed loopt zodat er in elk geval vandaaruit ook wat inkomsten zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook wel dat het waarschijnlijk heel moeilijk is. Maar dromen mag altijd toch? We gaan ook voornamelijk zodat we onze hobby vaker kunnen uitvoeren namelijk golfsurfen. Nu las ik op internet dat dit plaatsje in opkomst is qua toerisme dus dat zou wel goed uitkomen. Er zit ook een camping die surfkampen organiseerd waar ik evt. zou kunnen werken. Ook het vliegveld van Santander zit op een half uurtje rijden, misschien dat ik daar zou kunnen werken. Ik werk nu al bijna 5 jaar als stewardess dus heb aardig ervaring in de luchtvaart.
Alle reacties Link kopieren
Ja, zeker, het is niet mijn bedoeling je te ontmoedigen hoor! Ik zou er absoluut voor gaan als je de kans krijgt. Ik schrijf eigenlijk meer een beetje mijn eigen ervaringen tot nu toe. En het is natuurlijk hartstikke leuk als je daar iets kunt beginnen en het gaat goed lopen. En natuurlijk, altijd positief blijven. Het is net zo goed in NL niet altijd makkelijk om iets te starten. En daar is het heerlijke klimaat een groot voordeel, en in mijn geval spreekt de cultuur me heel erg aan. Ik vind het leuk om van anderen te horen dat zij ook plannen hebben, en hoe zij het aanpakken. Ben heel benieuwd ook hoe het voor jullie afloopt, en hoe het plaatsje daar jullie bevalt als jullie daar gaan kijken. Ik weet zelf nog niet waar we naartoe gaan, waarschijnlijk wel de buurt van Malaga (daar heb je bijna het hele jaar door mooi weer). Maar ook de omgeving van Alicante en Murcia spreekt ons aan.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik wil wel heel graag, mijn vriend ( nog) niet. Het kan voorlopig ook niet want we hebben vorig jaar een nieuwbouw huis gekocht, die we de komende 5 jaar echt niet kwijt raken zonder erop te verliezen ( denk ik) Het is zowizo voor de lange termijn dus maar ik denk er wel steeds meer over na.. Ook omdat ik vind dat nederland aan het verharden is, ik zelf echt een zon typje ben en spanje gewoon een mooi land vind ( en de cultuur). Maar goed die 5 jaren dat we hier zowizo "moeten blijven" geeft mij / ons in elk geval genoeg voorbereidingstijd. En heel verassend, mijn vriend heeft altijd van een B&B gedroomd.... dus dat zou dan ook een mogelijkheid zijn. Maarja die zijn er al zoveel en net wat je zegt je moet je echt onderscheiden.



Misschien ga ik na de zomer eerst een studie Spaanse taal en cultuur doen aan de universiteit deze duurt ook 3 jaar.

Maar ja in spanje zelf is opleiding helemaal niet belangrijk.....

dus daar hoeft het niet voor, we zijn beide al goed opgeleid.

Maar merendeel verlaat daar toch vroegtijdig de schoolbanken en het is vooral ellebogen werk en vriendjes politiek.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wij de meeste kans maken als we iets voor onszelf kunnen doen daar, zodat je niet te maken krijgt met de ellebogenwerk en de vriendjespolitiek waar je over schrijft. Je blijft dan onafhankelijk en zelfstandig. En het is inderdaad belangrijk dat je de taal redelijk beheerst. Misschien is in Spanje een opleiding niet zo belangrijk, maar wel voor jezelf. Je kunt er altijd je voordeel mee doen. Ik ben blij dat ik de afgelopen jaren een Spaanse cursus heb gevolgd, en ik kan me ook goed redden in de andere moderne talen. Dat is dan weer handig als je iets in het toerisme wilt gaan doen. Over het algemeen hebben Spanjaarden weinig kennis van andere talen, dus dat kan in ons voordeel werken. Maar er is heel veel om over na te denken, dus wel prettig dat je daar nog veel tijd voor hebt. Wel te hopen dat je vriend tegen die tijd ook weg wilt!
Alle reacties Link kopieren
Poohbear, heb je al wat gehoord van die mensen van wie ik het emailadres heb gegeven?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Noa, nee, ik heb ze direct gemaild, maar nog geen reactie gekregen. Ik wilde je daar vandaag al over mailen.
Alle reacties Link kopieren
Oh das raar, ik zal eens navragen of ze ook een ander emailadres hebben.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Talenkennis is zowizo belangrijk natuurlijk. En ik denk inderdaad ook dat je in zo`n land jezelf moet kunnen redden. Er is wat dat betreft toch een groot cultuurverschil. Maarja onderscheid je maar eens van de rest he.



Ik denk dat mijn vriend uiteindelijk wel mee gaat, maar zowizo niet heel zuidelijk ivm de temperatuur.



We moeten eerst spanje maar eens ontdekken en verder kijken dan onze neuzen lang zijn ( costa brava/ del marasme)



Ik wil echt een keer de binnenlanden in, dit kon nooit omdat mijn vriend bouwvak afhankelijk was. ( temperatuur) Dit is ie nu niet meer dus hopelijk kunnen we dat snel een keertje doen.



Afgelopen januari zijn we naar Gran Canaria geweest, dat heeft echt een lekkere temperatuur alleen ik zou nooit op een eiland willen wonen + we vonden het erg lelijk allemaal geef mij maar Barcalona haha.
Alle reacties Link kopieren
Flashy, wat denk je van San Sebastian en omgeving, ook heel erg mooi en niet zo warm. Hoewel het daar wat vaker regent dan in de rest van Spanje. Maar de omgeving is prachtig, en volgens mij heeft dat deel ook veel potentie (om excursies organiseren, B&B te beginnen ed.). Ik kies zelf voor het zuiden i.v.m. het klimaat, maar vind het noorden ook erg mooi. Heel groen, en bergachtig.
Alle reacties Link kopieren
Talenkennis is súperbelangrijk. Je komt gewoon niet aan de bak als je de taal niet bijna perfect beheerst. Wel als je een ambacht beheerst bijvoorbeeld schilder, stratenmaker enzovoort, maar hou er rekening mee dat er vooral in de bouw héél veel ontslagen zijn gevallen en dat al bijna alle immigranten in de bouw of schoonmaak werken, dus héél veel goedkope concurrentie.



Als je je puur richt op toeristen en in een toeristengebied gaat zitten, hou er dan rekening mee dat er meer mensen zijn die vreemde talen spreken, niet alleen in barretjes en restaurants, maar ook makelaars, gestors, enzovoort. In andere sectoren is het wel een grote pré want Spanjaarden spreken over het algemeen vrijwel geen andere talen.
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik ook poohbear, onder andere omdat excursies in de zomer voor bijna alle buitenlanders wel veel en veel te heet zijn. In het noorden (Asturie enzo) kan je bv. wandelen, hiken, bergbeklimmen, raften, paardrijden, erg leuk lijkt mij!
Alle reacties Link kopieren
San Sebastian heb ik al eens opgezocht op internet en ziet er zo op plaatjes mooi uit.

Eigenlijk wil ik wel ergens naartoe waar het grote deel van het jaar toch wel een aangenaam klimaat is.
Alle reacties Link kopieren
Daarom kwam ik uit bij omgeving Malaga. Aan de kust wordt het niet zo warm als in het binnenland (bijvoorbeeld omgeving Madrid of in een stad als Sevilla), en de winters zijn mild. In de eerste instantie wilde ik graag naar Sevilla - vind het één van de mooiste steden van Spanje, en ik ben een stadsmens - maar de kust van Spanje is ook sfeervol/gezellig, heeft mooie natuur. En een regelmatige stroom van toeristen. Eerlijk gezegd ben ik er nog niet uit hoor, Barcelona is trouwens ook een mooie stad, maar ik weet niet hoe het klimaat daar is. Heb een paar keer meegemaakt dat het er mistig en bewolkt was - en ook wel koud in de winter.



Zoals ik al eerder schreef is het best lastig om van hieruit een goede locatie te kiezen - en je kunt ook niet even heel Spanje uitgebreid gaan bekijken. Ook marktonderzoek doen vanuit NL lijkt me moeilijk. Ik ga toch maar heel veel lezen, en proberen onderzoek te doen op internet.
Alle reacties Link kopieren
@noa, dank je alvast, ben heel benieuwd naar het project.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog maar een heeeeeeeeeeel klein stukje van spanje gezien. Ben echt benieuwd naar de rest!! De stijl van alles in Barcalona spreekt mij wel erg aan, ben benieuwd of ik dat ergens anders ook terug vind. Ik ben ook een stadsmens maar aan zee lijkt me ook fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een groot deel van Spanje gezien (paar keer een rondreis gemaakt), en de meeste steden en provincies gezien. Spanje heeft veel mooie steden (Sevilla, Madrid, Barcelona, Valencia, Granada en San Sebastian zijn mijn favorieten), maar ook veel kleine stadjes en dorpjes aan de kust zijn erg leuk. Niet de toeristische steden als Torremolinos ed. maar minder toeristische stadjes. De cultuur verschilt wel enigszins van streek tot streek, maar overal houden Spanjaarden van het straatleven, en dat lijkt naar het zuiden toe steeds meer het geval te zijn. Kun je in Barcelona tot een uur of elf terecht in een restaurant, gaat dit in het zuiden nog langer door. We zijn wel eens heel laat in Malaga in een restaurant beland (rond een uur of elf 's avonds) konden we nog binnenkomen. Restaurant was in de eerste instantie vrij leeg, en dus hadden we het gevoel dat we op moesten schieten - kwamen er nog een heleboel mensen na ons binnen en liep het restaurant nog bijna vol! Wat me ook aanspreekt is dat veel mensen voor ze naar hun werk gaan eerst in een barretje een kop koffie gaan drinken en een broodje eten. Waar kan dat in Nederland - zelfs in Amsterdam moet je goed zoeken als je zo vroeg ergens een kop koffie wil drinken. Met andere woorden, voor mijn gevoel leeft het er meer, en is het leven spontaner. Hier is alles meer gepland en volgens afspraak, en gaat iedereen na zes uur 's avonds binnen zitten.
Alle reacties Link kopieren
o ja, ik vergeet Salamanca, ook de moeite waard!
Alle reacties Link kopieren
Is iemand wel eens in Santander en omgeving geweest? Ben erg nieuwsgierig hoe het daar is. Ik heb trouwens ook het boek emigreren naar Spanje besteld.
Chicha, vraagje aan jou, heb jij een aparte pensioenverzekering of spaar jij zelf voor je pensioen? Doe je dat in Spanje of in Nederland? Op het moment verdien ik zo weinig dat hier helemaal geen sprake van is, maar ik ben me er wel van bewust dat ik zelf wat zal moeten regelen en dat het goedkoper is daar zo vroeg mogelijk mee te beginnen.[/quote]



Ik heb maar 1 jaar in Nederland gewerkt, dus daar heb ik nergens recht op.



Zodra je in Spanje in loondienst bent spaar je voor je AOW. Je moet minimaal 15 jaar in loondienst gewerkt hebben om in aanmerking te komen voor een (minimale) uitkering.

Allereerst moet je zorgen dat je 65 (of 67 binnenkort?) gaat worden, dat weet je maar nooit. Ik ga er vanuit dat er tzt nog wel een soort van AOW zal bestaan, maar het is nooit genoeg om van te kunnen leven.

Wij sparen privé via een plan de jubilacion en ook een plan de pensiones. Dit vooral omdat het belastingtechnisch veel voordeel oplevert. Van sparen alleen wordt je niet rijk.

Verder hebben we (heel spaans) een appartementje gekocht in de hoop dat het over een paar jaar wat geld opbrengt.

We wonen in een koopwoning wat de laatste jaren verdriedubbelt is in waarde, maar dat zie ik niet als een investering, je moet tenslotte gewoon wonen.



Al met al is het belangrijk dat je zo veel mogelijk spreid in deze onzekere tijden, niet alles op 1 paard zetten.

Het pensioenfonds is flink gedaald het laatste jaar, dat had ik beter in goud kunnen investeren.

Dus stel dat je de afgelopen jaren had zitten beknibbelen om te kunnen sparen.... dan had dat niks opgeleverd.
Alle reacties Link kopieren
In Santander ben ik niet geweest, maar kan me voorstellen dat het daar zowel mooi als nog vrij ongerept is. Ben wel in steden als San Sebastian, Pamplona en Burgos geweest.



Heb vandaag de drie boekjes gekregen over emigreren naar Spanje, dus heb wat te doen. Ben tijdens het oriënteren wat meer ervoor gaan voelen om een leuke horeca-tent over te nemen (grand-café ofzo). Is misschien wat realistischer dan een B&B. Huis huren in Spanje moet volgens mij te doen zijn (of in elk geval niet zo bijna onmogelijk als hier in Nederland). Heb wat leuke appartementen gezien voor redelijke prijzen. Nog even iets waar ik aan dacht, misschien weten jullie dat Margaretha, of Chicha: dat de horeca in Spanje te maken heeft met praktijken als in Italië (intimidatie van georganiseerde groepen die je kunnen afpersen in ruil voor 'veiligheid' zeg maar). Waarom ik deze vraag stel is omdat dit ook wel in Nederland schijnt voor te komen.
Alle reacties Link kopieren
chicha, heb jij ervaring met huur/koop van horecagelegenheden. In geval van leasehold betaal je een bedrag aan inventaris/goodwill zeg maar, en bij freehold koop je het project. Kan een bank in beide gevallen 50% bijdragen (heb intussen begrepen dat een bank in Spanje tot max 50% financiert). Of moet je dan al vaste inkomsten hebben?



En omdat het lastig schijnt te zijn om een goede internetverbinding tot stand te laten brengen; hebben jullie nog tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven