Oostenrijk, mei/juni, solo, ov, budget... tips?

26-09-2021 18:57 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil komend voorjaar (eind mei/juni) op vakantie naar Oostenrijk. In mijn jeugd heb ik meermaals de zomervakantie in Tirol doorgebracht, in de Wildschönau en de in omgeving van Kirchberg. Destijds met ouders, we gingen met de auto en dan een Zimmer Frei adresje, veelal Urlaub auf dem Bauernhof, zo eenvoudig en goedkoop mogelijk. Heb ik goede herinneringen aan.

Inmiddels ben ik wat decennia verder...en voel ik het verlangen om weer die omgeving op te zoeken, maar dan solo. En zonder auto (geen rijbewijs).

Ik ben alleenstaand, heb een beperkt budget, ben aangewezen op ov, en kan evt een tourfiets meenemen (flixbus, regionale treinen??) of bereid eentje te huren. Ik ben qua prikkels en energie beperkt belastbaar. Maak graag een wandeling, maar niet te ver. Idem voor fietsen. Houd van rust, natuur, kunst, heuvels, bergen, bomen (en Jausenstations :P ).

De afgelopen jaren ben ik veelal in Nederland op vakantie geweest, in natuurvriendenhuizen. Daar kon ik zelf koken (goedkoper, was qua eten vaak kalmer/gezonder en scheelde ook prikkels qua niet uit eten hoeven), had ik een eigen kamer zonder eenpersoonstoeslag. Douche en toilet op de gang. Ik betaal dan zo'n 22 euro per nacht incl toeristenbelasting.

Toen ik eerder dit jaar in het natte en gure deel van mei het Pieterpad fietste, kwam ik erachter dat ik beter één of meerdere standplaatsen kan hebben. Dat omdat ik geregeld een rustdag nodig heb waarbij ik overdag ook rustig op mijn kamer moet kunnen verkeren. Langs Donau/Inn/Lech fietsen kan evt wel, maar bagagevervoer maakt 't duur en ook bijtankdagen worden dan ingewikkeld.

Een vriendin tipte me over het Salzburgerland. Lieflijk, meren/rivieren waardoor het vlakker fietsen is met in de verte zicht op de bergen. Dat ken ik ook uit de omgeving van het Duitse Füssen. Maar zoals gezegd wil ik naar Oostenrijk.

Wie weet een fijn en goed bereikbaar natuurvriendenhuis oid met goede voorzieningen (bus, trein, supermarkt, restaurant, gondel, fietspad) in de buurt? Of een (appartementen)hotel waar ik voor een zacht prijsje kan bivakkeren en zoveel thee kan zetten als ik maar wil? Of een betaalbaar Zimmer Frei wat meer weg heeft van een studio en waar het niet raar is dat ik af en toe een dag wegduik om bij te tanken? Rustig gelegen maar niet in the middle of nowhere? Geen bierzuipende feestgangers of gillende kinderen om me heen? Met mooie wandel- en fietsroutes, en ander bezienswaardig vermaak?

Ik ben benieuwd!

O en ik ga graag een keer sommerrodeln.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een pb gestuurd.
Als het regent is het nat en als het vriest is het glad!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of dit de streek is die je bedoelt, maar ik heb deze accommodatie even overwogen (maar reisde toen toch weer een andere kant op). Leek me wel een fijne plek. http://www.booking.com/Share-VdrES3
Wel flink duurder dan wat jij betaalde in Nederland maar ik zoek dan ook altijd op 'eigen badkamer'.
Zo'n meer heeft vaak wel vlakke fietspaden / wegen er omheen. Hallstatt is dichtbij, is bekend en zo'n plaatje wat je op ansichtkaarten ziet. Ook zie ik dat er kabelliften zijn dus als je wilt wandelen in de bergen kan dat ook. En het is vlakbij ijsgrotten en een platform van glas waar je doorheen kan kijken naar de afgrond onder je (beide in Obertraun). Dat is wat mij wel aantrok ;-) maar ik ben er dus niet geweest.

Ik zou gewoon eens googlen op natuurhuizen (opzoeken wat die term in het Duits is) en op Ferienwohnung, en in Booking zoeken met de juiste filters (bijvoorbeeld maximale prijs, eigen keuken / gebruik van keuken, appartementen / appartementenhotel).

Qua vervoer zou je misschien met fiets mee in de trein naar München kunnen, vanaf daar is het 134 km fietsen naar Salzburg (maar ik weet dus niet naar welke streek jij precies wilt). Dat zou je in stukjes kunnen fietsen.
Of vraag bij de Treinreiswinkel wat er allemaal mogelijk is om daar te geraken met fiets.

Nog een ander idee, op de Fiets- en Wandelbeurs heb ik eens gesproken met een man van ID Travel, bij hen kan je bijvoorbeeld een huttentocht in Oostenrijk boeken en dan regelen zij ook de treinreis en ze boeken al die hutten voor je. Ik zei dat ik altijd wel een rustdag wil en niet elke dag wandelen. Ze gaven aan dat dat ook wel mogelijk was als je bijvoorbeeld wat meer nachten op een plek bleef. Veel details weet ik verder niet maar je zou ze eens kunnen bellen en vragen of zij iets voor je kunnen regelen of anders tips hebben voor accommodatie(s) voor jou. www.idtravel.nl / www.huttentocht.nu
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ah wat leuk hoe er meegedacht wordt.
Was zelf nog niet op idee van de treinreiswinkel gekomen, weet van hun bestaan. Dank voor de tip.

Eigen wc/douche hoeft dus niet voor mij, kan aanzienlijk in budget schelen. Maar een niet gedeelde kamer is wel een must.

(Was zelfs in jeugd zo straf dat de boerderij waar we kamers huurden enkel gootsteen op de kamer bood met koud en warm water. Als we wilden douchen, dan moesten we naar het zwembad onderaan de berg... Menigmaal daar in de gootsteen mijn haren gewassen.)

Heb PB gelezen, Catarina, komt zo PB terug. Lief!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven