In dubio; tent kopen of niet???

26-10-2021 14:49 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al even zitten kijken voor de zomervakantie 2022 en mij vervolgens rot geschrokken! Wat een prijzen!!! Ze vragen rustig 795 euro voor een week in een stacaravan🤪. En de goedkopere locaties zijn nu al wel vol. Iedereen lijkt massaal te boeken, veels te bang om niet op vakantie te kunnen ivm misschien niet mogen reizen naar het buitenland ivm met Corona.

Ik zit er nu over te denken om een tent aan te schaffen. Is wel even een uitgave maar kampeerplekken zijn toch net ff goedkoper. Ik heb alleen niet hele grote auto (Toyota yaris), dus hoe krijg ik alles mee? Ik reis dan vooral met mijn dochter van 6. Mijn jongens zijn al groot dus die gaan niet meer mee.

Wat is een goede tent? Wat moet ik allemaal aanschaffen? En hij moet niet al teveel gedoe geven bij het opzetten. Is zo,n pop up tent wat? Vroeger heb ik wel gecampeerd met mijn ouders maar ja dat was vroeger. Geen idee welke bijkomende kosten erbij komen (op de camping)?
Alle reacties Link kopieren
In mijn Yaris past een vierpersoonstent, opblaasbare kajak en twee trolley’s. Moet ik wel de achterbank voor neerklappen en de hoedenplank thuis laten. Zo’n pop up tentje is leuk voor een festival of als bijtent voor oudere kinderen. Daar zou ik niet voor kiezen tenzij je echt hardcore wil gaan kamperen. Als ik met alleen zoon en minihond ga, dan zitten we in een vierpersoonstent met twee slaapcabines. En dat is echt best een klein tentje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Een slaapplek in een tentje is 60-75 CM breed. Hou hier rekening mee bij de aanschaf en reken altijd minimaal een persoon meer. Dus voor 2 personen minstens een 3persoonstent etc. Bij Decathlon hebben ze inklapbare pannensets waar je servies meteen in zit en zo zijn er veel kampeerartikelen erop gericht om licht te reizen.

EDIT: Ik verwacht dat een slaapcabine in de tent van Lemoos ongeveer 1,20 breed is, maar dat is dan op de grond gemeten. Als je dan een wat breder luchtbed zou hebben van 90CM heb je nog maar 30-40CM over naast je bed.
bingo wijzigde dit bericht op 26-10-2021 15:34
25.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wil je lekker ruimte en ook binnen kunnen zitten (handig als je in Nederland kampeert) moet je wel meer dan een klein tentje hebben. Dan zou ik er een bagagewagen bij kopen. Of een flinke dakkoffer.

Je hebt ook ruimte nodig voor kookgerei en dergelijke. En voor een beetje lekkere bedden bv.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je! Er zijn toffe klein opvouwbare tenten, ligt er een beetje aan hoe lang je gaat, hoe vaak je wilt verkassen en of je met name 'bij de tent' zit of de hele dag de hort op bent.

Gerelateerd ik heb mijn eigen kampeeruitrusting sinds een paar jaar en vind het heerlijk. Veel meer keuze, als het regent ga ik weg en lekker kneuterig zo'n klein tentje.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook eens kijken naar trekkershutten, die zijn een stuk goedkoper dan een stacaravan. Je hebt dan een klein huisje voor jezelf, moet slaapzakken/beddegoed en soms ook keukengerei meenemen. De "charme" van kamperen maar met niet iets meer luxe dan in een tent.
https://www.trekkershutten.nl/
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren
Dit vond ik trouwens echt een dotje (voor ons iets te klein) en snel op te zetten:

https://m.soellaart.nl/nl/1923640/barda ... ukQAvD_BwE
Alle reacties Link kopieren
Ga naar rent-a-tent of aanverwante sites. Dan huur je een compleet ingerichte tent op een mooie staanplaats. Ben je dat gedoe met tent kopen, vervoeren, opbouwen, afbreken, vervoeren en opbergen kwijt. Wel zo ontspannen.
Alle reacties Link kopieren
bingo schreef:
26-10-2021 15:31
Een slaapplek in een tentje is 60-75 CM breed. Hou hier rekening mee bij de aanschaf en reken altijd minimaal een persoon meer. Dus voor 2 personen minstens een 3persoonstent etc. Bij Decathlon hebben ze inklapbare pannensets waar je servies meteen in zit en zo zijn er veel kampeerartikelen erop gericht om licht te reizen.

EDIT: Ik verwacht dat een slaapcabine in de tent van Lemoos ongeveer 1,20 breed is, maar dat is dan op de grond gemeten. Als je dan een wat breder luchtbed zou hebben van 90CM heb je nog maar 30-40CM over naast je bed.
Even opgezocht want ik ging zelf twijfelen of het nu een 2 of 4 persoons is. Het is een vierpersoons. Twee slaapcabines van 2.10 lang bij 1.40 breed (op de grond gemeten). Volgens het plattegrondje is het ding in totaal vooraan 2,9 meter breed en achteraan 2,8. De totale lengte is 4,2 meter. Dat is exclusief aanritsstuk wat ik nooit gebruik. Ik heb een luifeltje en dat is voldoende voor één volwassene en één kind. Geen idee hoe groot de luifel is. Met twee volwassenen en twee kinderen zou ik deze hooguit gebruiken voor een survivalweekendje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Waar wil je heen TO? In Nederland kan het goed regenen en dan is een tent waar je ook binnen kunt zitten wel een aanrader.
Als je naar de middellandse zee gaat dan zou ik kiezen voor een niet te grote tent die makkelijk op te zetten/af te breken is, met luifel.
Alle reacties Link kopieren
smaldeel schreef:
26-10-2021 15:42
Ga naar rent-a-tent of aanverwante sites. Dan huur je een compleet ingerichte tent op een mooie staanplaats. Ben je dat gedoe met tent kopen, vervoeren, opbouwen, afbreken, vervoeren en opbergen kwijt. Wel zo ontspannen.
Dat is een goed idee inderdaad! Wij hebben eerst een keer geboekt bij https://hollandtent.nl/ in een hele mooie de Waard. Toen ging het al snel kriebelen voor een eigen kampeermiddel wat je lekker naar je eigen zin kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
26-10-2021 15:42
Dit vond ik trouwens echt een dotje (voor ons iets te klein) en snel op te zetten:

https://m.soellaart.nl/nl/1923640/barda ... ukQAvD_BwE

Mooie tent idd.
Alle reacties Link kopieren
Dwarrel75 schreef:
26-10-2021 15:50
Mooie tent idd.
Ik zit op een Facebook groep van dit merk tenten en de gebruikers zijn erg enthousiast over het merk, maar zeker ook over deze tent.

Edit; ik zou ook even kijken naar welk materiaal je verkiest. Elk materiaal heeft z’n voor- en nadelen, ikzelf wilde perse katoen omdat dat ademt en lang meegaat.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
26-10-2021 15:49
Dat is een goed idee inderdaad! Wij hebben eerst een keer geboekt bij https://hollandtent.nl/ in een hele mooie de Waard. Toen ging het al snel kriebelen voor een eigen kampeermiddel wat je lekker naar je eigen zin kan maken.

Heb idd ff op de site gekeken. Wat informatie aangevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Verkijk je níet op wat je allemaal nodig hebt. Ook dat kost klauwen met geld.
2 stoelen om een beetje fatsoenlijk te kunnen zitten, tafeltje, fatsoenlijk luchtbed oid (want lekker slapen is toch wel een vereiste), 2 slaapzakken, kooktoestelletje, lampje, pannen, grondzeil, extra setje haringen, waslijn

Je bent zo een godsvermogen kwijt! En dit neemt meer ruimte in dan je denkt!
(Ja, ervaring mee 😅)
Alle reacties Link kopieren
Dwarrel75 schreef:
26-10-2021 16:01
Heb idd ff op de site gekeken. Wat informatie aangevraagd.
Wij stonden op de Vlagberg, mooi joh! Wega staat nog op ons lijstje.
Alles was trouwens heel netjes verzorgd en het contact met de verhuurder erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ook zeker even op marktplaats kijken. Best wel eens mensen die hun kampeerspullen weg doen omdat ze een caravan hebben gekocht ofzo. Dan heb je meteen een redelijk complete set.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
26-10-2021 16:05
Verkijk je níet op wat je allemaal nodig hebt. Ook dat kost klauwen met geld.
2 stoelen om een beetje fatsoenlijk te kunnen zitten, tafeltje, fatsoenlijk luchtbed oid (want lekker slapen is toch wel een vereiste), 2 slaapzakken, kooktoestelletje, lampje, pannen, grondzeil, extra setje haringen, waslijn

Je bent zo een godsvermogen kwijt! En dit neemt meer ruimte in dan je denkt!
(Ja, ervaring mee 😅)
Nou weet ik niet wat jouw definitie van godsvermogen is maar op MP kom je een heel eind voor stoelen, tafel, kooktoestelletje enzo.
Pannen neem ik gewoon mee van huis, waslijn is een stuk touw, haringen en grondzeil (en tenten trouwens) hebben ze ook op MP. Ik lig zelf altijd onder een (oud) dekbed trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Eerst een keertje lenen om te kijken of kamperen wat voor jullie is?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou lekker iets via marktplaats kopen.
Er zijn genoeg mensen die de complete set verkopen.

Ik zou er ook op letten of je de tent een beetje in je eentje op kan zetten. Zelf vond ik Karsten tenten heel fijn, een gemakkelijk.

Naast marktplaats, is de Decathlon ook heel betaalbaar. Niet altijd heel erg duurzaam, maar dan kan je alles rustig vervangen voor goede spullen, als het kamperen je goed bevalt.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
26-10-2021 16:05
Verkijk je níet op wat je allemaal nodig hebt. Ook dat kost klauwen met geld.
2 stoelen om een beetje fatsoenlijk te kunnen zitten, tafeltje, fatsoenlijk luchtbed oid (want lekker slapen is toch wel een vereiste), 2 slaapzakken, kooktoestelletje, lampje, pannen, grondzeil, extra setje haringen, waslijn

Je bent zo een godsvermogen kwijt! En dit neemt meer ruimte in dan je denkt!
(Ja, ervaring mee 😅)
Die tent hoeft echt geen 700 euro te kosten. Met 400 euro kom je ook al een heel eind.
BV https://www.coleman-shop.nl/coleman-ves ... -2017.html
En de rest kun je allemaal kopen, maar je kunt ook gewoon een pan, een schaal, mokken, borden en bestek thuis uit de kast halen en twee tuinstoeltjes achterin gooien. Slaapzakken heb je vast wel.
Dan heb je alleen een matje of luchtbed nodig (neem daarvan wel een goede), een grondzeil (bouwmarkt), een tafeltje (vier tientjes, o.a. bij Blokker), een lampje en een primusje (anwb) voor koffie, het ontbijt of de lunch. En een koelbox.
Samen ca 200 euro.
Eventueel lenen of op marktplaats zoeken is ook een optie.

Verder ga je uit eten of haal je af, met het geld dat je uitspaart door geen ingerichte tent of huisje te huren. ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Reis je alleen met je dochter?
Ik ook.

Voor een weekeindje met mooi weer heb ik een 2sec popup tentje en een tarp van decathlon. Voor komend jaar wil ik kijken naar een iets grotere opblaasbare variant.

Zomervakantie wil ik wat onbezorgder en heb ik liever de luxe van een één-ouder vakantie. Dan heb ik nl. ook vakantie :proud:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Wij kamperen (1 kind ) met de vouwwagen. Vinden het erg fijn toch het kampeer gevoel maar dan net wat meer luxe (bedden van de grond) voldoende ruimte en je vouwwagen is ook je opslag van je spullen.
Alle reacties Link kopieren
Dat wilde ik net opperen, een vouwwagen. En dan idd via marktplaats.
Alle reacties Link kopieren
Paar dakdragers en een dakkoffer, ook handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven