Tips voor Tsjechie

12-07-2010 22:04 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Maandag lekker voor 2,5 week naar Tsjechie, we willen met onze kleine tent rondtrekken via Karlovy vary naar Zuid Bohemen en via Praag naar het reuzengebergte.

Wie heeft nog leuke suggesties voor heerlijk rustige kleine natuurcampings of leuke bezienswaardigheden onderweg?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al een aantal keer in die streek geweest, erg mooi!

We hebben niet gekampeerd dus daar weet ik niks van.

De streek staat vol mooie kastelen en ruïnes, misschien wel een leuk idee er een te bezoeken.

Er schiet me alleen niet meteen een plaatsnaam of andere naam te binnen..
Alle reacties Link kopieren
*
Niemand is perfect, tot je verliefd op ze wordt...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug van een vakantie in Tsjechië.



Ik heb op een camping gestaan in de buurt van Plzen (bij een stuwmeertje in de buurt van Stribro, het plaatsje heette Vranov). Camping was super klein en stonden verder alleen maar Tsjechen, de beheerder sprak ook alleen maar Tsjechisch. Heerlijk rustig en klaar voor nog geen 8 euro per nacht (2 personen, tent, auto).



We vonden Karlsbad (= Karolovy Vary) leuk. Als je de route met alle bronnen gewoon volgt zie je het meeste van de stad. De Russisch Orthodoxe Kerk was ook de moeite waard ook van binnen. Het is leuker om naar boven te lopen dan om met het kabelbaantje te gaan, het uitzicht is niet zo heel bijzonder.



Verder vonden we Stribro best OK om een uurtje rond te lopen, maar daar zou ik niet voor stoppen en Plzen is een mooie stad. Grote bierbrouwerij daar is wel leuk om te zien als je nog nooit in een bierbrouwerij bent geweest.



Daarna zijn we zuidelijker geweest. Stonden aan het meer van Lipno. Daar is het een stuk toeristischer dan in het noorden van het land. De prijzen zijn daardoor ook hoger. Aan het meer zijn veel nette campings te vinden. Wij vonden Cesky Krumlov een leuke stad, maar het kasteel naar verhouding erg duur. Het Kasteel in Rozmberk nad Vltavou vonden we mooier en meer waar voor het geld. Wij belanden per ongeluk bij het klooster van Vicchy Brod en vonden dat ook echt de moeite waar.



Verder kun je bijna overal goed wandelen en is het rond het meer van Lipno sowieso erg op recreatie gericht.



Eet voor je weg gaat nog even goed wat groenten, ik werd gek van het menu van een homp vlees, friet/aardappelkroketjes/gebakken aardappelen & 1 lullig blaadje sla. Je kunt wel overal voor 30 euro een goede flinke maaltijd krijgen met pivo's (=bier) maar groente serveren ze zelden.
Alle reacties Link kopieren
Houdt er trouwens rekening mee dat reizen in Tsjechie relatief veel tijd in beslag neemt. Veel wegen lopen door steden en kennen flinke hellingen met verraderlijke bochten waardoor je niet echt door kunt rijden.



dat wil je trouwens ook niet, want dan kun je niet van het mooie uitzicht genieten.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt leuk Kaatje,

Hebben jullie onderweg campings gezocht of campinggids oid mee?
Alle reacties Link kopieren
we hadden bij de ANWB een gedetailleerde kaart van Tsjechie gekocht. Daar stonden veel campings op. De eerste camping hebben we gewoon van de kaart geplukt. De tweede camping kwam uit de campinggids, die was gelijk ook een stuk toeristischer.



Bij de ANWB hebben ze ook een boekje met allemaal kleine campings. Misschien is dat ook nog wel de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, leuk!

Kamperen in Tsjechie op de tsjechische campings is niet duur, zo'n 8 euro per nacht.

Ik heb rondgezworven in de buurt van Decin en Teplice, en hier ook geslapen in een trekkershut.

http://www.podcisarem.cz/en/accomodation.html



Voor 240ck per nacht, dat wil zeggen 9 euro per nacht.

Een tent + auto + 2 p = 5 euro 50.



Ook zijn we bij Nederlandse campings langsgeweest. Die rekenen gewoon rustig 20 euro per nacht.

Verwacht van de Tsjechische campings niet te veel luxe en accommodaties, maar goedkoop is het wel. Het eten ook. Wij hebben met z'n 6en voor 40 euro zitten eten en drinken.



Ik vond Noord Tsjechie, en het Erwtsgebergte (kan zo even niet op de naam komen) erg mooi.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een paar keer naar Tsjechië geweest en vinden het een mooi land. Campings van Nederlandse eigenaren bezoeken wij bewust niet, daar kom je alleen maar Nederlanders tegen. Niet dat ik iets tegen die mensen heb

:-) maar we vinden het leuker als we veel buitenlands om ons heen horen. Bovendien zijn die campings inderdaad heel duur, voor Tsjechische begrippen dan. Wat sanitair betreft moet je meestal niet al te veel verwachten. Van te voren zoek ik op het Tsjechië forum of op campingmening.nl naar campings waarvan het sanitair als redelijk beoordeeld wordt. Luxe vind ik niet belangrijk, maar ik wil ook niet 'bang' zijn om te douchen of naar het toilet te gaan. Praag vinden wij echt een prachtige stad. Wij stonden op een kleine camping in de stad, met de bus en metro waren we zo in het centrum. Cesky Krumlov vonden we ook erg leuk (maar dat ligt niet op jullie route) wel toeristisch maar ook heel gezellig en bijzonder. We stonden daar op camping Petraskuv Dvur, erg rustig en dichtbij het stadje. Het lipno meer is ons te toeristisch, hutje aan mutje staan op een camping is niet ons idee van kamperen. Wij hebben een paar jaar geleden in Tsjechië bij een tankstation een campingkaart gekocht waar heel veel campings op staan. En verder dus vooraf speuren op internet. Alvast een prettige vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in totaal op 4 campings gekeken of we er wilden staan en het viel ons op dat het sanitair overal netjes en schoon was. Op onze eerste camping was het allemaal een beetje houtje touwtje in een grote container, maar het werd elke dag netjes schoongemaakt en dat vind ik belangrijker dan dat het een nieuw toiletgebouw is.
Alle reacties Link kopieren
Het Reuzengebergte vond ik wel mooi, dat is bij mij het meeste blijven hangen. Heb daar (aantal jaren geleden alweer) op de 'autocamping' in Spindleruv Mlyn gestaan met het tentje. Was goed sanitair en gelegenheid tot koken e.d. Toen ik er was was het lekker rustig op de camping en volgens mij was het niet bijzonder prijzig of zo, maar het fijne weet ik er niet meer van.
Alle reacties Link kopieren
Oh en vlakbij Brno ook een kleine rustige camping, Baldovec heette die geloof ik. Die camping is bij mij ook blijven hangen maar dat kwam met name door de toegangsweg naar die camping, dat was een heel stuk rijden op een heel smal weggetje dwars door het bos. Het was daar zo lekker rustig dat ik er een dagje extra ben blijven hangen.
Alle reacties Link kopieren
up



Ik zit er aan te denken om ook die kant op te gaan in augustus.

Het idee is een camping in de buurt van praag en een verder naar het oosten.



Is het haalbaar om vanuit tsjechie een bezoek te brengen aan auschwitz?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven