Geld & Recht alle pijlers

zzper en uitkering

25-02-2012 13:10 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik werk sinds 3 jaar als zzper, en vanaf 1 januari heb ik minder werk, weet iemand hoe dat zit bij een uitkering ernaast totdat ik meer werk heb ? Ik zou ook graag wat anders willen opbouwen, krijg je dan ook bijstand ? hopelijk heeft iemand meer info, ik wil deze week naar het uwv gaan
Alle reacties Link kopieren
Kom je daar wel voor in aanmerking? Heb je geen spaarpotje voor mindere tijden?
Alle reacties Link kopieren
Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ)



Een uitkering voor zzp´ers

Het Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ) is ingesteld om zelfstandigen uit de bijstandswet te houden. Door het BBZ kunt u tijdelijk een uitkering ontvangen totdat u weer in uw eigen levensbehoeften kunt voorzien. U kunt in aanmerking komen voor het BBZ als u een gevestigde zelfstandige bent die tijdelijk in financiële problemen verkeert of als u een startende zelfstandige bent. Daarnaast biedt het BBZ ook hulp aan oudere zelfstandigen met een niet-levensvatbaar bedrijf of wanneer u als zelfstandige uw bedrijf wilt beëindigen.



Vormen van BBZ voor zzp´ers

Voor startende ondernemers zijn er vanuit het BBZ de volgende vormen van bijstandsverlening:



Periodieke uitkering.

Dit is in principe een renteloze lening. Na de bijstandsverlening bepaalt de gemeente of u eventueel nog een deel van de lening moet terugbetalen. U kunt als startende ondernemer maximaal 36 maanden een periodieke uitkering krijgen. Hiermee kunt u de investeringen doen die nodig zijn om uw bedrijf op te starten.



Bedrijfskapitaal.

U kunt in de vorm van een rentedragende lening maximaal ¤ 32.905, - (per 1 januari 2010) aan bedrijfskapitaal ontvangen.



Vergoeding begeleidingskosten.