Geld & Recht alle pijlers

zzper en uitkering

25-02-2012 13:10 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik werk sinds 3 jaar als zzper, en vanaf 1 januari heb ik minder werk, weet iemand hoe dat zit bij een uitkering ernaast totdat ik meer werk heb ? Ik zou ook graag wat anders willen opbouwen, krijg je dan ook bijstand ? hopelijk heeft iemand meer info, ik wil deze week naar het uwv gaan
Alle reacties Link kopieren
Kom je daar wel voor in aanmerking? Heb je geen spaarpotje voor mindere tijden?
Alle reacties Link kopieren
Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ)



Een uitkering voor zzp´ers

Het Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ) is ingesteld om zelfstandigen uit de bijstandswet te houden. Door het BBZ kunt u tijdelijk een uitkering ontvangen totdat u weer in uw eigen levensbehoeften kunt voorzien. U kunt in aanmerking komen voor het BBZ als u een gevestigde zelfstandige bent die tijdelijk in financiële problemen verkeert of als u een startende zelfstandige bent. Daarnaast biedt het BBZ ook hulp aan oudere zelfstandigen met een niet-levensvatbaar bedrijf of wanneer u als zelfstandige uw bedrijf wilt beëindigen.



Vormen van BBZ voor zzp´ers

Voor startende ondernemers zijn er vanuit het BBZ de volgende vormen van bijstandsverlening:



Periodieke uitkering.

Dit is in principe een renteloze lening. Na de bijstandsverlening bepaalt de gemeente of u eventueel nog een deel van de lening moet terugbetalen. U kunt als startende ondernemer maximaal 36 maanden een periodieke uitkering krijgen. Hiermee kunt u de investeringen doen die nodig zijn om uw bedrijf op te starten.



Bedrijfskapitaal.

U kunt in de vorm van een rentedragende lening maximaal ¤ 32.905, - (per 1 januari 2010) aan bedrijfskapitaal ontvangen.



Vergoeding begeleidingskosten.

U kunt zich bij het starten van uw bedrijf laten begeleiden door een deskundige. Ook als u uw ondernemingsplan nog moet schrijven kunt u zich hierbij laten begeleiden. De kosten voor deze deskundigen worden dan gedurende het eerste jaar na de start van de onderneming door de gemeente vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag er toch vanuit gaan dat je in de afgelopen 3 jaar een lekkere spaarpot hebt opgebouwd, zodat je een jaartje vooruit kunt?
...
quote:ankalida schreef op 25 februari 2012 @ 13:30:

Ik mag er toch vanuit gaan dat je in de afgelopen 3 jaar een lekkere spaarpot hebt opgebouwd, zodat je een jaartje vooruit kunt?Die 3 jaar heb je meestal nodig om je eventuele schulden af te betalen en de boel eerst lekker te laten draaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik wou het het zeggen; ik ken een aanal ZZP-ers, maar die hadden in drie jaar echt nog geen flinke buffer opgebouwd hoor.
Alle reacties Link kopieren
Een ZZP-ers kan toch ook vantevoren een buffer opbouwen? Voordat hij/zij besluit ZZP-er te worden bedoel ik dan. Of er gedeeltelijk naast in loondienst blijven.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfirefly schreef op 25 februari 2012 @ 13:40:

Een ZZP-ers kan toch ook vantevoren een buffer opbouwen? Voordat hij/zij besluit ZZP-er te worden bedoel ik dan. Of er gedeeltelijk naast in loondienst blijven.Niet iedereen word ZZP-er vanuit loondienst. Sommige mensen raken ongewild hun baan kwijt, en besluiten dan om het als ZZP-er te gaan proberen, omdat er bv in hun vakgebied niks te vinden is aan vacatures.
Alle reacties Link kopieren
Het zal niet gelden voor alle zzp-ers. Maar helaas ken ik er teveel met een fors luxe uitgavenpatroon en zonder spaarpot, die huiliehuilie doen als ze een maandje zonder opdracht zitten.



Nee, als zelfstandige heb je nauwelijks een vangnet als je ziek of werkloos wordt. Ja, dit moet je je dan ook bewust zijn en dat moet je dan ook regelen.
...
Alle reacties Link kopieren
Maar niet voor iedere ZZP- er is het makkelijk een buffer op te bouwen of de verzekering te betalen. Misschien wel voor de ZZP in de IT of consultancy met een uur tarief van 100 euro of meer, maar niet voor de ZZP-ers in de bouw, zorg, pakketbezorging. En die komen er steeds meer. Het werk dat ze eerst in loondienst deden, moeten ze nu als ZZP-er doen voor een uurtarief van 20-25 euro en dan is er niet veel geld om die dingen en pensioenopbouw goed te regelen.
Sorry, maar heb je dat dan niet van tevoren uitgezocht? Als zzp'er kies je ervoor om zelf winst en verlies te dragen, en niet het vangnet te hebben dat mensen in loondienst wel hebben. Anders eet je wel heel erg van twee walletjes, vind je zelf niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:cicely wrote on 25 February 2012 @ 14:15:

Sorry, maar heb je dat dan niet van tevoren uitgezocht? Als zzp'er kies je ervoor om zelf winst en verlies te dragen, en niet het vangnet te hebben dat mensen in loondienst wel hebben. Anders eet je wel heel erg van twee walletjes, vind je zelf niet?



Ik zie dat anders. Als TO wel recht heeft op een vangnet, dan kun je er donder op zeggen dat ze daar ook hard voor moet werken. Niets is meer zonder verplichtingen, dus is er ook geen sprake van (twee) walletjes eten.



TO: Ik vermoed dat je je volledig beschikbaar moet stellen voor werk als je aanspraak wilt maken op een bijstanduitkering. Bij BBZ werkt dat weer iets anders, maar ook daar geldt dat je flink moet aanpoten én aantonen dat je bedrijf levensvatbaar is...
De bbz is niet meer dan een lening die je gewoon terug moet betalen. Nee, niet iedereen heeft een hele dikke buffer, maar zelfs een maand minder inkomen niet kunnen dragen na drie jaar zzp schap (immers, deze reservering moet toch echt in je uurtatief zitten en moet je opzij zetten) geeft aan dat je echt iets niet goed doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oriane wrote on 25 February 2012 @ 14:23:

De bbz is niet meer dan een lening die je gewoon terug moet betalen. Nee, niet iedereen heeft een hele dikke buffer, maar zelfs een maand minder inkomen niet kunnen dragen na drie jaar zzp schap (immers, deze reservering moet toch echt in je uurtatief zitten en moet je opzij zetten) geeft aan dat je echt iets niet goed doet.Dat ben ik met je eens. Ik denk wel dat vooral de ZZP'er die uit nood is gestart, nauwelijks tijd en know-how bezit hoe de zaken goed aan te pakken en daar krijgt-ie uiteindelijk wel de rekening van gepresenteerd. Niet iedereen is een ondernemer...
Alle reacties Link kopieren
quote:cicely schreef op 25 februari 2012 @ 14:15:

Sorry, maar heb je dat dan niet van tevoren uitgezocht? Als zzp'er kies je ervoor om zelf winst en verlies te dragen, en niet het vangnet te hebben dat mensen in loondienst wel hebben. Anders eet je wel heel erg van twee walletjes, vind je zelf niet?Hoezo 2 walletjes? ZZP-er betaalt toch ook gewoon belasting?
quote:hekje schreef op 25 februari 2012 @ 14:39:

[...]



Hoezo 2 walletjes? ZZP-er betaalt toch ook gewoon belasting?En hoe...
quote:hekje schreef op 25 februari 2012 @ 14:39:

[...]



Hoezo 2 walletjes? ZZP-er betaalt toch ook gewoon belasting?Correct, voor voorzieningen waar ze geen gebruik van mogen maken. Niks niet twee walletjes dus. Denk aan aow en ww. Daar betalen ze wel aan mee, maar mogen ze geen gebruik van maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:sri schreef op 25 februari 2012 @ 14:44:

[...]



En hoe... Kreeg vorige maand m'n aanslag over 2010, kon wel janken . Gelukkig heb ik stevige buffer
Ik betaal hem vooruit per maand. Dat scheelt aanzienlijk dan wanneer ik het eens per jaar in een keer moet doen. Nu moet ik hooguit een klein plukje bijbetalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oriane schreef op 25 februari 2012 @ 14:45:

[...]





Correct, voor voorzieningen waar ze geen gebruik van mogen maken. Niks niet twee walletjes dus. Denk aan aow en ww. Daar betalen ze wel aan mee, maar mogen ze geen gebruik van maken.Onjuist. Iedereen in Nederland krijgt AOW als men (tot nu toe) 65 jaar wordt, is een volksverzekering en wordt via de belastingen opgebracht door iedereen, ook 65- jarigen en ouder. Ook betaalt een ZZP-er geen premie voor werknemersverzekeringen, zoals WW, het is immers geen werknemer.
Alle reacties Link kopieren
Moet ik misschien ook eens doen, dan voelt het wat minder VEEL
quote:dammes3 schreef op 25 februari 2012 @ 14:53:

[...]





Onjuist. Iedereen in Nederland krijgt AOW als men (tot nu toe) 65 jaar wordt, is een volksverzekering en wordt via de belastingen opgebracht door iedereen, ook 65- jarigen en ouder.Sorry, bedoel de WAO natuurlijk. Niet de aow.
Alle reacties Link kopieren
Ook voor de WAO/ WIA draagt een ZZP-er geen premies af. Dit zijn premies die moeten worden betaald door werknemers, middels inhoudingen op hun salaris door hun werkgever. ZZP-er is geen werknemer noch werkgever.
Zeggen dat een zzp-er toch wel een flinke buffer moet hebben opgebouwd komt ongeveer op hetzelfde neer als zeggen dat mensen in loondienst dat moeten hebben. Daar werkt dat toch ook (meestal) niet zo? Alsof iedereen zzp-er wordt om stinkend rijk te worden.
Alle reacties Link kopieren
ZZP'ers zijn aangewezen op een AOV, die ze vaak niet eens afsluiten omdat het bijna onbetaalbaar is. Toch moet je deze verzekering wel hebben, want als de shit de fan hits, ben je echt ver van huis...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven