Geld & Recht alle pijlers

Forumgedrag: insteek van topics en posts

18-03-2008 01:29 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat mij opvalt is dat er nogal eens een topic wordt gestart waarbij de TO eigenlijk alleen openstaat voor reacties die steun betuigen aan de eigen mening. Zodra er tegenargumenten ten berde worden gebracht, worden deze afgedaan als "links", "rechts", een "aanval op de TO" of er wordt helemaal niet op in gegaan.



Dat vind ik jammer. Naar mijn mening moet een forum een interactief podium zijn en moet een TO ook met afwijkende meningen kunnen omgaan, mits deze goed beargumenteerd worden. Als je een topic opent, moet je op de koop toenemen dat er andersdenkenden kunnen zijn.



Tenslotte zijn er ook hier (net als op andere fora) forummers aanwezig die met hun posts niet willen bijdragen aan een open discussie, maar alleen willlen uitlokken, provoceren, rellen willen veroorzaken etc.

Persoonlijk vind ik dat die forummers op dit moment op het Vivaforum teveel ruimte krijgen om gezonde discussie te frustreren. Daardoor gaan veel discussies te ver off-topic en bloeden dood.



Ik ben benieuwd welke gedachten jullie hebben over prettig "forummen".
Alle reacties Link kopieren
Je hebt daar wel een punt. Op het moment dat jouw mening afwijkt van een ander of je weet zeker dat je gelijk hebt en de ander niet, dan hebben mensen ineens geen argumenten meer en gaan ze inderdaad rellen. provoceren of uitlokken. Gebeurt wel vaak hier.
Alle reacties Link kopieren
En prettig forummen is voor mij op een volwassen manier een discussie voeren. Bijv. ook kunnen toegeven dat de ander toch wel hele sterke argumenten heeft.
Alle reacties Link kopieren
http://www.themelios.nl/publicaties/overig/standpunt%20innemen.jpg
Alle reacties Link kopieren
Het is gewoon het onvermogen van de gemiddelde mens om een discussie te voeren. Men weet gewoon niet beter.
Alle reacties Link kopieren
Probleem is vaak ook dat je het verhaal maar in beperkte zin hoort, ook al is het verhaal van TO lang. Vaak speelt er al veel langer iets mee op de achtergrond, uit de historie, en ken je de mensen niet persoonlijk, waardoor je ook niet af kan gaan op je eigen interpretatie en gevoel. Daarmee bedoel ik niet dat elke TO het in zijn of haar voordeel erop zet, maar het maakt het eenvoudigweg lastiger dat je niet álle ins en outs kent.

Wel valt mij op dat sommige onderwerpen veel antwoorden krijgen die al genoemd zijn. Het welbekende 'mosterd'. Nou begrijp ik dat nog als het pal achter elkaar staat, je moet even wachten totdat je je berichtje ziet, maar na twee dagen dan denk ik: lees het topic eerst even vluchtig door....
Alle reacties Link kopieren
En verder is dit forum - net als alle andere fora - natuurlijk net een dorpsplein, waar je ook discussies hebt en mensen het antwoord soms niet leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met Joeysmiles eens. Een Viva Angel (maar het kan ook een forumlid zijn wiens naam ik vergeten ben) zei ooit: "Actie geeft reactie." In dit geval: Actie (=opstarten van een topic) geeft reactie (=antwoorden, meningen, hulp. etc.).



Men kan elkaar steunen (empathie tonen, maar ook oplossingen aandragen), van meningen verschillen. Als de topic-starter niet openstaat voor de afwijkende mening van anderen en dan furieus reageert, is hij/zij m.i. medeverantwoordelijk voor de flamewar die kan ontstaan.



Ik ben het ook met Muis eens, want het bericht van de topic-starter is geschreven vanuit zijn/haar beleving, en dat kan afwijken van wat de objectieve waarheid is. Dat weet je alleen als je het verhaal van de ander ook kent, bijv. in Relaties, en de topic-starter vertelt dat ze ruzie heeft met haar vriend.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Joeysmiles schreef op 18 maart 2008 @ 01:29:

Wat mij opvalt is dat er nogal eens een topic wordt gestart waarbij de TO eigenlijk alleen openstaat voor reacties die steun betuigen aan de eigen mening. Zodra er tegenargumenten ten berde worden gebracht, worden deze afgedaan als "links", "rechts", een "aanval op de TO" of er wordt helemaal niet op in gegaan.

Topics waarin verondersteld wordt dat je het vooral alleen met TO eens moet zijn, overlopen van empathie, kunnen behoorlijk als een rode lap op een stier werken. Zeker als je als forummer er energie in steekt om een andere kant te laten zien. Persoonlijk krijg ik daar braakneigingen van en heb ik een relbui dan leef ik me uit.

Het is aan jezelf om in te gaan op mensen die geen argumenten hebben of iets afdoen als "links/rechts troelala". Wil je de discussie voeren voer die dan en negeer dingen dat soort opmerkingen.


Dat vind ik jammer. Naar mijn mening moet een forum een interactief podium zijn en moet een TO ook met afwijkende meningen kunnen omgaan, mits deze goed beargumenteerd worden. Als je een topic opent, moet je op de koop toenemen dat er andersdenkenden kunnen zijn.

Of iets helemaal juist beargumenteerd is ligt natuurlijk ook deels aan je eigen visie en deels is het misschien onmacht of onwil van de persoon om een mening te beargumenteren. Een mening vertolkt vaak een gevoel en gevoelens zijn niet altijd even makkelijk te verwoorden en iedereen kijkt er weer net even anders tegenaan.

Als je een topic opent en je kunt dat niet handelen dan kun op z'n minst proberen om de kunst af te kijken in andere topics, leest en post daar om meer bedreven te worden in het forummen of je laat het forum voor wat het is..


Tenslotte zijn er ook hier (net als op andere fora) forummers aanwezig die met hun posts niet willen bijdragen aan een open discussie, maar alleen willlen uitlokken, provoceren, rellen willen veroorzaken etc.

Euh ja, soms zijn forummers net mensen. En zelfs ik lijk soms menselijk. Zo zal ik vaak meedenken, meeleven en soms als ik er eens op tijd bij ben (mis ze blijkbaar regelmatig) mee rellen. Net hoe de pet staat.

Persoonlijk vind ik dat die forummers op dit moment op het Vivaforum teveel ruimte krijgen om gezonde discussie te frustreren. Daardoor gaan veel discussies te ver off-topic en bloeden dood.

Blijkbaar zit ik toch op andere plaatsen dan jij op het forum. Kom niet echt veel topics tegen die doodgebloed zijn door off topics. De topics die ik onder die omstandigheden gezien heb waren al enigzins voorbestemd om geen lang leven te leiden. Vooral ook topics die geopend zijn en waarvan de TO blijkbaar al weer vergeten is dat hij/zij het ooit geopend heeft, of weggelopen wegens lange tenen en/of een (te) kwetsbare ziel.

Een verstrakking van regels, meer toezicht en ingrijpen in topics lijkt me helemaal niet wenselijk. Ten eerste krijg je daar geheid gedonder van weet ik uit ervaring. Ten tweede is het een forum voor volwassenen en zou het niet nodig moeten zijn dat Juf Angel de 24/7 toezicht houdt. Ten derde knappen topics en de onderlinge verstandhouding tussen forummers niet op van verwijdering van postings.




Ik ben benieuwd welke gedachten jullie hebben over prettig "forummen".
Alle reacties Link kopieren
@lolotte



Mijn ervaring is dat de posts zonder argument maar alleen met tendentieuze insteek een discussie behoorlijk nadelig kunnen beïnvloeden. Voor veel mensen is het moeilijk om dat te negeren.



Jij noemt de term "juist geformuleerd". Dat interpreteer ik als het gebruiken van bewezen argumenten. Dat hoeft voor mij niet eens zo zeer. Het gaat mij erom dat er geen onjuistheden of nauwelijks onderbouwde hypotheses worden gehanteerd. Dat laatste gebeurt te vaak naar mijn mening.



Wat mij betreft wordt er te vaak gediscussieerd op vorm of alleen maar om te provoceren. Hoewel die forummers vaak net op het randje van de regels wandelen, zorgen ze er toch voor dat alle aandacht hen kant op gaat. Dan is het geen inhoudelijke discussie meer, maar haantjesgedrag. Vaak worden er dan niet eens haalbare of verdedigbare stellingen geponeerd.



Je geeft aan het niet wenselijk te vinden dat er strenger ingegrepen wordt. Voor de zuiverheid van discussies vind ik juist wel dat dat vaker mag gebeuren. Dit om te voorkomen dat er "trolls" zich forumbreed kunnen blijven manifesteren.



Dank je wel voor het geven van jouw mening. Dat wordt in ieder geval door mij absoluut gewaardeerd!
Alle reacties Link kopieren
Joeysmiles schreef op 20 maart 2008 @ 00:11:

@lolotte



Mijn ervaring is dat de posts zonder argument maar alleen met tendentieuze insteek een discussie behoorlijk nadelig kunnen beïnvloeden. Voor veel mensen is het moeilijk om dat te negeren.



Jij noemt de term "juist geformuleerd". Dat interpreteer ik als het gebruiken van bewezen argumenten. Dat hoeft voor mij niet eens zo zeer. Het gaat mij erom dat er geen onjuistheden of nauwelijks onderbouwde hypotheses worden gehanteerd. Dat laatste gebeurt te vaak naar mijn mening.



Wat mij betreft wordt er te vaak gediscussieerd op vorm of alleen maar om te provoceren. Hoewel die forummers vaak net op het randje van de regels wandelen, zorgen ze er toch voor dat alle aandacht hen kant op gaat. Dan is het geen inhoudelijke discussie meer, maar haantjesgedrag. Vaak worden er dan niet eens haalbare of verdedigbare stellingen geponeerd.



Je geeft aan het niet wenselijk te vinden dat er strenger ingegrepen wordt. Voor de zuiverheid van discussies vind ik juist wel dat dat vaker mag gebeuren. Dit om te voorkomen dat er "trolls" zich forumbreed kunnen blijven manifesteren.



Dank je wel voor het geven van jouw mening. Dat wordt in ieder geval door mij absoluut gewaardeerd!
Eens. Vaak wordt er alleen gediscussieerd over hoe iets geinterpreteerd had moeten worden of wordt er iets gezegd waardoor een ander weer te gevoelig reageert zodat er uiteindelijk over het topic waar het over gaat niet meer gediscussieerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
:applause: Helemaal waar die laatste zin.
Alle reacties Link kopieren
Het is jammer dat een mening die niet gewenst is door de TO, of door mensen die zich identificeren met de TO, wordt afgedaan met veroordelen of ongenuanceerd.

Misschien moet er boven een dergelijk topic maar een waarschuwing komen voortaan: Alleen meelullers gewenst.
Alle reacties Link kopieren
Of beetje tact gewenst. Das weer anders.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven