Geld & Recht alle pijlers

Privacy en ziekenhuizen (informatie doorgeven)

12-03-2014 14:01 80 berichten
Dag dames en enkele heren,



Vriend en ik komen er niet uit: een oudere man van 80+ uit de straat waar wij redelijk goed contact mee hadden (hebben de bovenkant van zijn heg nog een deel geknipt omdat hij het zelf niet meer zo goed kon) zagen we al een tijdje niet meer. Uiteindelijk hoorden we via-via dat hij in het ziekenhuis ligt en dat het niet meer zo goed met hem gaat. Bij het bellen naar het betreffende ziekenhuis kregen we bevestiging dat hij daar inderdaad is opgenomen en dat hij op afdeling X ligt.



Vriend vindt het normaal dat de medewerkers dit zomaar doorgeven, ik denk dat ze dit niet zomaar mochten doen i.v.m. privacy. Immers, wij zijn geen familie, maar zijn wel van plan hem te bezoeken. Ook herinner ik mij een voorval van een aantal jaar geleden waarbij er een familielid (van mijn kant) in het ziekenhuis lag waar we eigenlijk geen contact meer mee hadden, maar gezien de ernst van de opname wel graag beterschap wilden wensen. Bij het bellen naar dat ziekenhuis kregen we 0 informatie, juist uit privacyoverwegingen.



Wie heeft er nu gelijk? En waarom?
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ik was eigenlijk best verbaasd toen ik een tijdje geleden bij een vriendin in het ziekenhuis op bezoek ging, en ze me bij de balie zo haar afdeling en kamernummer gaven. Was voor mij natuurlijk even handig, en ik was niet ongewenst, maar het idee was wel gek. Misschien dat je bij een opname niet wilt dat zoiets doorgegeven wordt of zo (bv bij familieproblemen, stallende exen etc)?
Als je iemand niet op bezoek wilt hebben kan dat gewoon geregeld worden. Toen mijn schoonmoeder ziek werd zijn er wat dingen voorgevallen waardoor wij toen tegen het personeel hebben gezegd dat alleen wij zomaar mogen komen en dat er verder niemand bij mocht zonder dat een van ons er bij was.



En dat hebben ze heel netjes gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Dan geef je dat toch door als je er komt te liggen? Al die hysterie over privacy.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Dit betreft geen hysterie clementien, gewoon oprechte interesse.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt wel doorgegeven waar iemand ligt. Maar privacy gevoelige informatie (diagnose en dergelijke) wordt alleen maar aan contactpersonen gegeven.
Alle reacties Link kopieren
ik vind privacy wel erg belangrijk, maar moet zeggen dat ik ook wel een beetje een eenling ben hoor. graag op mezelf en alleen enzo. en je kan juist niet altijd aangeven dat je geen bezoek wil oid (dat is niet het eerste waar je aan denkt als je met spoed/een ernstig iets wordt opgenomen), maar het kan achteraf wel heel vervelend uitpakken.



ons kind heeft helaas lang in het ziekenhuis moeten liggen. wij hebben toen duidelijk aan iedereen aangegeven dat we geen bezoek wilden (het was al lastig genoeg met artsen in en uit/borstvoeding/kolven/eigen herstel van totaalruptuur). maar een paar onbeschofte horken kwamen toch zomaar mijn kamer binnenlopen terwijl ik net aan het kolven was. stapten ook met een breed -halloooooo even baby kijken- om het gordijn heen. ik was not amused. buiten het feit dat ik het echt heel erg raar vind dat je dit doet ben ik ook van mening dat het ziekenhuis niet zomaar had moeten doorgeven waar ze ons konden vinden.



ik vind het zelf denk ik ook een grens wat het ziekenhuis vrijgeeft. dat iemand er ligt vind ik misschien nog min of meer logisch (stel dat je iemand 'kwijt' bent en hij/zij is opgenomen). maar informatie over welke afdeling en waarvoor e.d. vind ik iets wat alleen met partner besproken moet worden. of kinderen in geval van een oudere weduwe (weduwnaar). of iemand anders die je opgeeft als je alleen bent. afijn.. jullie snappen de strekking.
Alle reacties Link kopieren
Ze mogen geen medische informatie geven tenzij de patiënt daarvoor nadrukkelijk toestemming heeft gegeven maar ze mogen wel zeggen dat mevrouw of meneer X op kamer zoveel ligt, ik heb heel vaak gebeld nadat iemand die ik kende was opgenomen en ik kreeg altijd het gewenste antwoord, op de keer dat ik het verkeerde ziekenhuis belde na. Ik denk dat ze dat alleen niet doen als iemand bijv. het slachtoffer is van een (gewelds)misdrijf, dan kan er weleens iemand komen om het klusje af te maken.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Dit soort informatie mag volgens mij gewoon gegeven worden, behalve als anders is aangegeven. Informatie over ziekte, behandeling, herstel ed worden niet gegeven. Dat is privacy.



Heel concreet betekent het anders dat je nooit op bezoek kan als je geen afdeling/kamernummer weet.
[quote]zapppie schreef op 12 maart 2014 @ 14:16:

Dit soort informatie mag volgens mij gewoon gegeven worden, behalve als anders is aangegeven. Informatie over ziekte, behandeling, herstel ed worden niet gegeven. Dat is privacy.



Heel concreet betekent het anders dat je nooit op bezoek kan als je geen afdeling/kamernummer weet.[/quote]

Precies. Want als ze het aan de telefoon niet door mogen geven: hoe kan er dan iemand op bezoek komen? Elke keer navragen bij patiënt kan niet altijd en is ook veel te veel werk.
Alle reacties Link kopieren
Medische gegevens mogen ze niet doorgeven dus niet dat je buurman er ligt voor een hartaanval of een blinde darm ontsteking.



Maar met het doorgeven van de afdeling en het kamernummer waar iemand ligt is toch niets mis. Alhoewel je aan de naam van de afdeling vaak wel kan afleiden wat iemand heeft.



Maar bijna iedereen vindt het leuk om een beterschapskaartje te krijgen dus wat is het probleem als iemand je adres doorkrijgt.

Ga je op bezoek en was je toch niet welkom dan kan de patiënt altijd nog op de bel drukken en ongewenst bezoek door de verpleegkundige laten verwijderen.



Aan de patiënt zelf navragen waar iemand ligt levert niet altijd het gewenste resultaat. Ik ben zelf 2x met spoed opgenomen geweest in een ziekenhuis en had toen geen idee hoe de afdeling heette waar ik lag laat staan het kamernummer.
Alle reacties Link kopieren
Een kamernummer of afdeling lijkt me niet onder privacy vallen. Je woont daar toch niet permanent? Het zijn dus geen persoonsgegevens.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Ik mag hopen dat ze het doorgeven aan iemand die er naar informeert, als ik onverwachts in het ziekenhuis kom te liggen en niemand weet er van. Stel nou dat mijn partner alle ziekenhuizen in de stad zou afbellen, dan hoop ik wel dat ze haar antwoord geven over of ik binnen ben of niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat was jaren geleden al zo, dat als je bij de balie vroeg waar meneer X lag, dat ze je het kamernummer doorgaven. Lijkt me ook niet bepaald privacy gevoelige informatie. Echte persoonlijke informatie geven ze heus niet aan jan en alleman.
quote:sugarmiss schreef op 12 maart 2014 @ 14:39

Ga je op bezoek en was je toch niet welkom dan kan de patiënt altijd nog op de bel drukken en ongewenst bezoek door de verpleegkundige laten verwijderen.





Hoe dan? Stel dat je op de bel drukt in je ziekenhuisbed en de verpleegkundige en bezoek staan allemaal bij je bed.

Hoe vertel je dan dat je het bezoek weg wilt hebben subtiel?

Als je namelijk heel lomp kunt vertellen dat je dat bezoek niet wilt kun je ook zelf tegen bezoek zeggen dat ze moeten gaan.



Ik zou er persoonlijk niet blij van worden als mijn kamernummer en afdeling doorgegeven worden aan iedereen die belt.
Ik vind het normaal. Maar dat kan per persoon anders liggen. Als je dat in de toekomst niet wil, meld je dat aan je vent/moeder/tante/contactpersoon zodat deze het kan doorgeven mocht je daar zelf niet toe in staat zijn.
quote:boontje89 schreef op 12 maart 2014 @ 14:16:

ik vind privacy wel erg belangrijk, maar moet zeggen dat ik ook wel een beetje een eenling ben hoor. graag op mezelf en alleen enzo. en je kan juist niet altijd aangeven dat je geen bezoek wil oid (dat is niet het eerste waar je aan denkt als je met spoed/een ernstig iets wordt opgenomen), maar het kan achteraf wel heel vervelend uitpakken.



ons kind heeft helaas lang in het ziekenhuis moeten liggen. wij hebben toen duidelijk aan iedereen aangegeven dat we geen bezoek wilden (het was al lastig genoeg met artsen in en uit/borstvoeding/kolven/eigen herstel van totaalruptuur). maar een paar onbeschofte horken kwamen toch zomaar mijn kamer binnenlopen terwijl ik net aan het kolven was. stapten ook met een breed -halloooooo even baby kijken- om het gordijn heen. ik was not amused. buiten het feit dat ik het echt heel erg raar vind dat je dit doet ben ik ook van mening dat het ziekenhuis niet zomaar had moeten doorgeven waar ze ons konden vinden.



ik vind het zelf denk ik ook een grens wat het ziekenhuis vrijgeeft. dat iemand er ligt vind ik misschien nog min of meer logisch (stel dat je iemand 'kwijt' bent en hij/zij is opgenomen). maar informatie over welke afdeling en waarvoor e.d. vind ik iets wat alleen met partner besproken moet worden. of kinderen in geval van een oudere weduwe (weduwnaar). of iemand anders die je opgeeft als je alleen bent. afijn.. jullie snappen de strekking.



Wat raar dat mensen zo je ruimte binnenkomen als het gordijn gesloten is. Zijn vast mensen met een enorm bord voor de kop, of mensen die zichzelf erg belangrijk vinden.

Waren het mensen die dichtbij je stonden, of juist wat verder af?



Ook meegemaakt bij iemand die heel ernstig ziek was. Er kwam alleen familie, verder niet, toch waren er mensen, juist die wat verder van je afstaan, die dus gewoon komen.
quote:matroesjka_ schreef op 12 maart 2014 @ 14:07:

Als je iemand niet op bezoek wilt hebben kan dat gewoon geregeld worden. Toen mijn schoonmoeder ziek werd zijn er wat dingen voorgevallen waardoor wij toen tegen het personeel hebben gezegd dat alleen wij zomaar mogen komen en dat er verder niemand bij mocht zonder dat een van ons er bij was.



En dat hebben ze heel netjes gedaan.Hoe wordt zoiets geregeld, matroeska? Vaak zijn de afdelingen behoorlijk 'open' en kan een ieder zo naar binnen lopen. Lag je schoonmoeder alleen op de kamer?
quote:unlundun schreef op 12 maart 2014 @ 15:35:

[...]





Hoe dan? Stel dat je op de bel drukt in je ziekenhuisbed en de verpleegkundige en bezoek staan allemaal bij je bed.

Hoe vertel je dan dat je het bezoek weg wilt hebben subtiel?

Als je namelijk heel lomp kunt vertellen dat je dat bezoek niet wilt kun je ook zelf tegen bezoek zeggen dat ze moeten gaan.



Ik zou er persoonlijk niet blij van worden als mijn kamernummer en afdeling doorgegeven worden aan iedereen die belt.Ehm, je kunt ook gewoon tegen je bezoek zeggen dat je moe bent, wilt rusten. Als ze daar schijt aan hebben heb je natuurlijk ook schijt aan hun en laat je ze idd wegsturen.
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 12 maart 2014 @ 16:20:

[...]





Hoe wordt zoiets geregeld, matroeska? Vaak zijn de afdelingen behoorlijk 'open' en kan een ieder zo naar binnen lopen. Lag je schoonmoeder alleen op de kamer?

Ze heeft inderdaad lang alleen op de kamer gelegen. Maar er was wel echt het eea gebeurd dus we hadden meer redenen daarvoor dan "privacy" oid. dus ze hebben er extra op gelet.



Een keer stond er, buiten bezoekuren (dan waren wij er ook namelijk) iemand naast het bed die er niet hoorde te zijn. En die stond na 3 minuten ook weer buiten.
Ja, ik heb me daar ook wel eens over verbaasd. Hier in het ziekenhuis is het ook gewoon als je aan de balie om iemands afdeling/kamernummer komt vragen en ik ben ook best regelmatig buiten bezoekuren gewoon vrolijk een afdeling op komen wandelen. Niemand die er iets van zegt, terwijl ik dan ook niet directe familie (en bekend bij de verpleging) oid was.



Heb er zelf nog nooit problemen mee meegemaakt, maar ik kan me best voorstellen dat als je een moeizame relatie hebt met mensen die zich niet zo aan fatsoensnormen houden, dat dat best wel eens tot vervelende situaties kan leiden.

Aan de andere kant wordt het ook wel weer een gedoe als je bij de balie/via de telefoon geen kamernummer oid kan krijgen. En het is als zieke juist ook wel fijn als je niet belast wordt met dat soort "rompslomp".
Alle reacties Link kopieren
Je komt zelf al met een naam en je weet het ziekenhuis.



Dan is er toch al een hoop bekend bij jullie kwa gegevens naam en ziekenhuis. Waarom struikel je dan nu over de privancy van de man ?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik een tijd geleden met spoed werd opgenomen heb ik gezegd dat ik geen bezoek wilde, de tweede keer heb ik gezegd dat ik pas bezoek wilde als ik minder napijn had van de operatie, als je verrekt van de pijn heb je geen zin in een heleboel bezoek.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een keer 's avonds heel laat mijn schoonmoeder in het ziekenhuis gaan opzoeken om nog iets voor haar te brengen. Toen kon ik ook makkelijk doorlopen. Er was niemand bij de receptie, niemand in de gang op de afdeling en haar kamerdeur stond op een kier. Wel een beetje een gek idee. Later zei mijn schoonmoeder ook nog weleens dat het eigenlijk niet eens heel veilig voelt, dat iedereen daar 's nachts zo binnen kan lopen zonder iemand tegen te komen.
Alle reacties Link kopieren
Mara2: je hoeft het ziekenhuis natuurlijk niet te weten, je kunt gewoon alle ziekenhuizen in de buurt bellen en doen alsof je denkt dat hij daar ligt natuurlijk. En alleen een afdeling kan ook al een hoop zeggen natuurlijk. Iemand ligt niet op de cardiologie omdat hij zijn teen gebroken heeft.



Ik vind het voor mezelf niet erg hoor, maar ik kan me voorstellen dat er gevallen zijn waar dat anders is.



Overigens bij vrienden van mij wel grappig: wilden opa's en oma's niet in het ziekenhuis, dus hadden ze gewoon niet gebeld dat baby was geboren. Komt er een verpleegkundige melden dat opa en oma er zijn en op de gang staan. Dus mijn vrienden zijn verbaasd, maar geen toch aan dat ze geen behoefte hebben aan bezoek. Verpleegkundige gaat dit zeggen, en komt vervolgens vader vragen of hij toch zelf even naar de gang wil komen. Waar hij totaal verbijsterde mensen met een enorme beer aantreft, die hij helemaal niet kent. Opa en oma waren juist opgeroepen, maar door heel iemand anders, en stonden bij de verkeerde kamer .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven