Geld & Recht alle pijlers

Werken naast wajong, iemand verstand van?

01-06-2015 14:43 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb een wajonguitkering van netto 963 euro per maand. Ik kan nu vakantiewerk gaan doen en vroeg me af hoeveel ik daarvan mag houden. Ik heb al via de rekenhulp berekend en dan kom ik maar op ongeveer 100 euro per maand uit, dat ik er vooruit op zou gaan.

Heb ook uwv gebeld maar wordt niet veel wijzer.

Loont het pas als ik bv 40 uur werk?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou ze niet mogen werken? Je kan mensen toch niet verbieden te gaan werken. Werken is toch juist goed.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Keuken1987 schreef op 01 juni 2015 @ 17:53:

Waarom zou ze niet mogen werken? Je kan mensen toch niet verbieden te gaan werken. Werken is toch juist goed.Ze mag wel werken, maar alleen in overleg met haar arbeidsdeskundige. Ter bescherming van de wajonger, want dat is een kwetsbare groep. Ik heb een groep cliënten gehad die zichzelf ernstig overschatte, als het UWV niet op de rem zou trappen zoude ze alleen maar zieker worden. Daar heeft het UWV geen belang bij en de persoon zelf al helemaal niet. Werken is dus niet altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, wordt juist gestimuleerd
Alle reacties Link kopieren
quote:nellie198430 schreef op 01 juni 2015 @ 18:47:

Ja hoor, wordt juist gestimuleerdBij mij ook
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook genoeg wajongers die best kunnen werken maar het wel lekker vinden om niks te doen en geld te krijgen.

Bij sommige zou het UWV het meer moeten stimuleren
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Het UWV weet niet wat het doet. Recent zijn er adviseurs werk aangesteld en moet iedereen CV op werk.nl zetten. Alleen hebben de adviseurs niets extra te bieden bovenop de reintegratiecoaches en is een kloppend CV op de site zetten bijna onmogelijk. Weggegooid geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:nellie198430 schreef op 01 juni 2015 @ 15:08:

Ah lanah! Dat zou fijn Zijn

Ik wil heel graag weer werken maar ook benieuwd of ik er financieel op vooruit ga



Ik heb vorig jaar eens met die rekentool zitten goochelen, en ik zou er pas financieel op vooruit gaan als ik 500 euro bruto of meer zou verdienen....



Tot nu toe hebben werkgevers bij mij nog iets van 'ieks een wajonger' dus voorlopig ga ik er nog niet op vooruit...
Alle reacties Link kopieren
Ga nou gewoon met je coach in gesprek, TO. Het heeft geen zin omdat hier niemand weet hoe jouw situatie precies is.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 01 juni 2015 @ 17:26:

Nellie, jij kijkt maar naar die euro's, maar heb je wel toestemming om te werken?Goede tip. Ik gedacht kan je vaak veel meer. de vraag is dan ook kun je het wel opbrengen 40 uur werken.
UWV gaat nooit antwoord geven op zulke vragen, omdat het calculerend gedrag in de hand werkt. Wajongers die nét genoeg werken om erop vooruit te gaan vergeleken met alleen een uitkering, maar die feitelijk veel meer uren zouden kunnen werken en soms zelfs zoveel meer dat ze uit de uitkering zouden kunnen komen. Maar dat doen ze dan niet, want ze willen de uitkering niet verliezen. Het antwoord van UWV zal daarom altijd zijn dat je moet werken naar vermogen. Zij zijn niet verplicht om mee te werken aan jouw calculerend gedrag. Werk zoveel als dat je werken kunt.
Alle reacties Link kopieren
Het zou wel een beetje stom zijn als het pas loont als je 40 uur werkt. Je komt pas voor een Wajong-uitkering in aanmerking als UWV je meer dan 25% arbeidsongeschikt acht. Als je structureel meer dan 28.5 uur pw kunt werken (bij UWV is een werkweek 38 uur) heb je die Wajong in feite niet nodig, en dan roepen ze je een keer op voor een herkeuring om je eruit te gooien.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan geen 40 uur werken. En ik heb contact met mijn coach maar die weet financieel niet precies hoe het Zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Keuken1987 schreef op 01 juni 2015 @ 19:55:

Je hebt ook genoeg wajongers die best kunnen werken maar het wel lekker vinden om niks te doen en geld te krijgen.En wat weet jij daar precies van? Ben je er zelf soms één? Jezus zeg, wat een kortzichtigheid weer. De mensen die ik ken met een Wajong uitkering hebben die echt niet voor hun lol, of omdat het zo'n vetpot is. En dat jíj vindt dat ze best kunnen werken betekent nog niet dat dat ook echt zo is.
quote:nellie198430 schreef op 03 juni 2015 @ 15:01:

En ik heb contact met mijn coach maar die weet financieel niet precies hoe het Zit.Hij weet het wel, maar hij gaat het je niet vertellen. Om de redenen die ik al eerder genoemd heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:oneenietweer schreef op 03 juni 2015 @ 17:08:

[...]



En wat weet jij daar precies van? Ben je er zelf soms één? Jezus zeg, wat een kortzichtigheid weer. De mensen die ik ken met een Wajong uitkering hebben die echt niet voor hun lol, of omdat het zo'n vetpot is. En dat jíj vindt dat ze best kunnen werken betekent nog niet dat dat ook echt zo is.Ik werk en heb wajong. Maar ik ken een aantal wajongers die wel kunnen werken maar het echt niet willen. Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn. Zeker niet!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven