Geld & Recht alle pijlers

Doet Viva het nou ook?

15-09-2008 12:52 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
In Viva 38 las ik het verhaal van Nadine die door haar ex werd vermoord. Ik heb het verhaal met afschuw gelezen en voel zo ontzettend mee met haar familie en vrienden. Zo'n leuk meisje, zo vroeg al het leven ontnomen en op wat voor manier!!



Het enige waar ik mij aan stoorde was in het verhaal de omschrijving van haar ex, de dader.

"...Ze kent hem uit het danswereldje. Een kleine, donkere jongen: gespannen houding, gemillimeterd haar, diamanten oorbelletje....". Eerder in het verhaal werd ook gemeld dat Nadine op donkere types viel. Is dat bijzonder??



Ik begrijp niet wat de toegevoegde waarde is om zijn huidskleur te vermelden in het verhaal? Het meisje is door een gek vermoord, toevallig een ex-marinier met obsessieve neigingen. Betekent toch ook niet dat alle ex-mariniers die last hebben van een trauma gevaarlijk zijn? Of zijn alleen maar de de donkere ex-mariniers met een rugzak een stel idioten?



Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de gedachtengang van de schrijfster was om zulke specifieke informatie te geven. Het is geen aanval of kritiek. Ik ben gewoon benieuwd waarom.
Alle reacties Link kopieren
Als het een blonde krullenbol was geweest, was je er dan ook over gevallen? Het is Viva, geen NRC. Voor een smeuiige situatieschets is het wel zo beeldend om te beschrijven hoe de kerel in kwestie eruit zag. Dat hij dan toevallig donker was en dat dat dan weer niet politiek correct is, pech.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met Parnell. Ik vind dat je echt naar racisme zoekt. Geen leuke eigenschap.
Alle reacties Link kopieren
vermelden ze er ook bij dat het om een man ging? ze zouden zich moeten schamen bij de Viva O_o
Alle reacties Link kopieren
Sorry, waar staat dat ik op racisme doel? Ik vraag mij alleen af waarom zulke specifieke info wordt gegeven? Wat is de toegevoegde waarde? Is voor de beeldvorming nou echt nodig om te vermelden wat de huidskleur is? Of is het opsommen van gedragskenmerken al voldoende om een beeld te krijgen bij het verhaal? Ik denk persoonlijk dat het laatste veel meer van belang is.



[quote]Parnell schreef op 15 september 2008 @ 12:56:

Als het een blonde krullenbol was geweest, was je er dan ook over gevallen?.."



Ja toevallig wel.
Alle reacties Link kopieren
Topic is verplaatst van actueel naar viva.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben het helemaal eens met Parnell en ook met Digitalis.

Ik begin een beetje moe te worden van mensen die in elk artikel waar de gekleurde medemens er niet zo positief vanaf komt meteen roepen dat het racisme is.

Je had hier vast ook geen topic geopend als het zoals Parnell al zei om een blonde krullenbol ging.
Alle reacties Link kopieren
donker hoeft niet op huidskleur te slaan, het is ook een omschrijving van de haarkleur (as in: val je op donker of blond?).



Wat mij betreft ook gezocht, dat je hier over valt.
afkomst kan zeker wel van belang zijn en hoort gewoon bij 'n verhaal, je kunt ook wel het geslacht van personen gaan vermijden omdat je dus ook 'de man' in 'n kwaad daglicht stelt
Alle reacties Link kopieren
ik denk bij een donker type niet zo zeer aan een donkere huidskleur, maar aan eigenschappen. zoals ogen, wenkbrauwen en haar.
Alle reacties Link kopieren
Petit_Bisou schreef op 15 september 2008 @ 13:03:

Sorry, waar staat dat ik op racisme doel? Ik vraag mij alleen af waarom zulke specifieke info wordt gegeven? Wat is de toegevoegde waarde? Is voor de beeldvorming nou echt nodig om te vermelden wat de huidskleur is? Of is het opsommen van gedragskenmerken al voldoende om een beeld te krijgen bij het verhaal? Ik denk persoonlijk dat het laatste veel meer van belang is.



[quote]Parnell schreef op 15 september 2008 @ 12:56:

Als het een blonde krullenbol was geweest, was je er dan ook over gevallen?.."



Ja toevallig wel.
Werd er in het artikel ook beschreven hoe het meiske eruit zag? Zo ja: waarom heb je daar geen topic over geopend?
Alle reacties Link kopieren
ik word een beetje moe van al die restricties waar we ons aan moeten houden omdat het een racistische/discriminerende of beledigende uitwerking kan hebben.....



die dader was toch "donker" en hij had toch een gespannen houding, gemillimeterd haar, diamanten oorbelletje etc..... hij had ook het idee om nadine te vermoorden en heeft hij ook gedaan.... dus wat mij betreft mag zijn hele hebben en houwen op straat gegooid worden....



Je mag tegenwoordig niks meer zeggen, of er zijn mensen die voelen zich aangevallen, of voelen ineens de drang om als moraalridder op te springen...... kom op zeg....



dus eensch met elninjoo,missmara,superstar, digitalis en parnell.....
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Het valt me vooral op dat donkere mensen vaak helemaal geen problemen hebben met zo'n artikel, maar dat blanke mensen zich opeens verantwoord voelen die zielige donkere medemens eventjes te beschermen. Lekker patronising. Net als dat hele gedoe met die negerzoenen. Ik weet absoluut zeker dat als er stond 'hij had een mooie bos blonde krullen en stralende blauwe ogen', dit hele topic niet ontstaan was.
Annie Ooi schreef op 15 september 2008 @ 13:11:

ik denk bij een donker type niet zo zeer aan een donkere huidskleur, maar aan eigenschappen. zoals ogen, wenkbrauwen en haar.
Rascist, waarom denk je niet aan mensen met een donkere huidskleur? Wil je daar niet aan denken? X-D
Alle reacties Link kopieren
Parnell schreef op 15 september 2008 @ 13:14:

[...]





Werd er in het artikel ook beschreven hoe het meiske eruit zag? Zo ja: waarom heb je daar geen topic over geopend?
Nee toevallig werd in het artikel niet beschreven hoe zij er uit zag, wel waren er meerdere foto's van haar afgebeeld.
Alle reacties Link kopieren
elninjoo schreef op 15 september 2008 @ 13:06:

afkomst kan zeker wel van belang zijn en hoort gewoon bij 'n verhaal...
Humm dit is de enige die antwoord geeft op mijn vraag "Is het van toegevoegde waarde om uiterlijke kenmerken te vermelden ter bevordering van de beeldvorming?" Voor Elninjoo (en waarschijnlijk voor anderen ook) blijkbaar wel. Voor mij is het namelijk niet van toegevoegde waarde, tenminste ik PROBEER mij daar niet door te leiden. Wil niet zeggen dat het altijd lukt, maar ik wel daar wel mijn best voor doen.
Alle reacties Link kopieren
Petit_Bisou schreef op 15 september 2008 @ 13:28:

[...]





Nee toevallig werd in het artikel niet beschreven hoe zij er uit zag, wel waren er meerdere foto's van haar afgebeeld.
Ja, dan zijn verdere beschrijvingen inderdaad nogal overbodig. Maar het toont wel hoe dit soort verhalen geschreven worden: beeldend. Om je betrokken te voelen bij het drama (want dat leest toch het leukst, en leuk lezen = leuke omzet), worden verhalen zoveel mogelijk verbeeldt. Kan het niet met foto's, dan met woorden. En het was nogal lomp geweest als ze een foto van de dader hadden geplaatst, nietwaar?
Alle reacties Link kopieren
*dubbel*
Alle reacties Link kopieren
Petit_Bisou schreef op 15 september 2008 @ 13:31:

[...]



Humm dit is de enige die antwoord geeft op mijn vraag "Is het van toegevoegde waarde om uiterlijke kenmerken te vermelden ter bevordering van de beeldvorming". Voor Elninjoo (en waarschijnlijk voor anderen ook) blijkbaar wel. Voor mij is het namelijk niet van toegevoegde waarde, tenminste ik PROBEER mij daar niet door te leiden. Wil niet zeggen dat het altijd lukt, maar ik wel daar wel mij best voor doen.




maar wat wil je hiermee zeggen dan?? Omdat jij je niet laat leiden door beeldvorming is het hele verhaal minder erg???



Vorige jaar toen een militair zijn vriendin om het leven bracht werd er ook duidelijk naar voren gebracht dat het om een militair ging, er werden zelfs foto`s van de militair in beeld gebracht, al dan niet met een balk over zijn ogen....



Je zegt het zelf al in je reactie: van het slachtoffer stond geen omschrijving, maar foto`s.... maar van de dader niet.... dus iedereen ziet hoe het slachtoffer eruit zag, maar de dader mag weer in het duister blijven..??? Of die jongen nou donker, licht, paars, groen, geel, oranje of wat mij betreft goudkleurig met zilveren sterren is, hij heeft iemand van het leven beroofd, en alleen daarom moeten ze hem gewoon met naam en toenaam overal vermelden....foto erbij en al!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Nee ik wil daar mee aangeven dat het voor mij niet toe doet wat de uiterlijke kenmerken zijn van een slachtoffer of dader. Dit soort gebeurtenissen keur ik zowiezo af ongeacht huidskleur, ras of whatever.



Alleen ik vraag mij wel af of het echt van belang is dat mensen moeten weten of het een donkere of lichtkleurde persoon betreft? Het is toch van de zotte dat bij de moord van Pim Fortuin in heel het land werd verzucht "Gelukkig het is geen Marokkaan". De gebeurtenis blijft ontoelaatbaar, ongeacht wie het heeft gedaan! Alleen vond ik het vreemd dat mensen meteen een angst hadden voor een afkomst.
Alle reacties Link kopieren
En wat bedoel je eigenlijk met je titel "Doet Viva het nou ook?"

Wat doet Viva volgens jou dan ook?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat zo'n omschrijving niet kan: ze moeten gewoon de foto van die dader er neer zetten, net als bij het slachtoffer, dan worden ze tenminste gelijk behandeld.



Maar bij afwezigheid van de foto, lijkt een omschrijving me geen enkel probleem.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Alle reacties Link kopieren
absoluteEinstein schreef op 15 september 2008 @ 13:21:

[...]



Rascist, waarom denk je niet aan mensen met een donkere huidskleur? Wil je daar niet aan denken? X-D
Hahaha, nou, vaak gaan die eigenschappen ook nog eens samen, en vaak is het dan ook nog eens zo dat ik bij een dergelijk omschrijving alleen maar aan een enorm lekker ding kan denken. Of is dat nog fouter van me, hahaha ;-)
Alle reacties Link kopieren
superstar_2 schreef op 15 september 2008 @ 13:44:

En wat bedoel je eigenlijk met je titel "Doet Viva het nou ook?"

Wat doet Viva volgens jou dan ook?
Globale doch specifieke kenmerken opnemen van een persoon om wie het gaat in het verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Int schreef op 15 september 2008 @ 13:44:

Ik vind dat zo'n omschrijving niet kan: ze moeten gewoon de foto van die dader er neer zetten, net als bij het slachtoffer, dan worden ze tenminste gelijk behandeld.



Maar bij afwezigheid van de foto, lijkt een omschrijving me geen enkel probleem.
Het probleem is, dat de omschrijving die werd gegeven is niet dusdanig specifiek dat het enkel voor deze persoon geldt. Mag ook niet van de wet, net zoals een afbeelding ongecensureerd plaatsen. Dus wat is dan de toegevoegde waarde om een omschrijving te plaatsen die op meer mensen toepasbaar is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven