Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag 2015&16 hoe snel gaat de procedure in praktijk?

13-02-2016 13:33 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ben erachter gekomen dat ik vanaf 2015 recht heb op huurtoeslag.

Deze toeslag vorige maand 20 januari aangevraagd vanaf 1 jan 2015.



Hoe lang duurt het in de praktijk voordat je iets hoort, of beter gezegd wanneer gaan

ze over om te betalen?



Er zijn wel wat vragen in het veleden geweest maar die zijn allemaal van 2010, 2012 en niet vanaf 2015 en dit jaar?



Iemand ervaring?

Dank en groetjes

Kim
anoniem_275793 wijzigde dit bericht op 13-02-2016 13:34
Reden: typfoutje
% gewijzigd
Im a free bitch- I was born this way
Alle reacties Link kopieren
Ga maar uit van 12-16 weken.

Als het sneller is een positieve meevaller.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Alle reacties Link kopieren
er lopen er mega veel topics over eerste x was bij mij 3 weken nu duurt het al 4 maanden en heb nog niks gehoord ze beloven mij terug te bellen maar word niet gedaan
Alle reacties Link kopieren
Het termijn voor het beschikken van de voorschot is 8-13 weken. Vaak gaat het sneller maar dat hangt van de situatie af. Woon je in een huis wat duidelijk een zelfstandige woning is dan gaat het snel. Woon je in een "onvrije etage" ( bijv. een groot woonobject waar allemaal zelfstandige woningen in zijn gemaakt en onofficieel gesplitst is, dus niet correct gesplitst in het kadaster) dan duurt het vaak wel wat langer maar voor 13 weken. omdat er dan ineens onterecht medebewoners bij je ingeschreven staan duurt het dan langer.

Hou toeslagen.nl in de gaten of het op "verwerkt"staat.
Met een beetje geluk krijg je je eerste betaling rond 22 maart.
Alle reacties Link kopieren
Hele domme vraag en beetje off-topic maar kun je huurtoeslag ruim een jaar na dato nog met terugwerkende kracht aanvragen? Bij kinderopvangtoeslag mag dat niet nl dus dacht dat dat dan voor alle toeslagen opging....
quote:pimpelmeesje123 schreef op 13 februari 2016 @ 15:10:

Hele domme vraag en beetje off-topic maar kun je huurtoeslag ruim een jaar na dato nog met terugwerkende kracht aanvragen? Bij kinderopvangtoeslag mag dat niet nl dus dacht dat dat dan voor alle toeslagen opging....Ja, dat kan, je kan tot 1 september van dit jaar de huurtoeslag en zorgtoeslag van vorig jaar nog aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 13 februari 2016 @ 15:11:

[...]





Ja, dat kan, je kan tot 1 september van dit jaar de huurtoeslag en zorgtoeslag van vorig jaar nog aanvragen.Heb ik ook weer iets geleerd
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 13 februari 2016 @ 14:45:

Met een beetje geluk krijg je je eerste betaling rond 22 maart.Inderdaad, met een beetje geluk. Hier eind augustus huurtoeslag aangevraagd voor 2014. Ik wacht nog op de beschikking (en dus ook nog op het geld). Ook die van 2013 heb ik nog niet (bezwaar gemaakt een jaar geleden), ik wacht nog op de beslissing. Voor 2013 heb ik een ingebrekestelling gestuurd. Dat ga ik binnenkort voor 2014 ook maar eens doen. De huurtoeslag van 2012 heb ik in januari vorig jaar gekregen.
Alle reacties Link kopieren
nou , dat klinkt allemaal niet heel hoopgevend wat betreft de snelheid.

@Summerhead het is een rijtjesuis , dus dat probleem hebben ze weer niet denk ik.



Afwachten dan maar ......
Im a free bitch- I was born this way
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 13 februari 2016 @ 15:31:

[...]



Inderdaad, met een beetje geluk. Hier eind augustus huurtoeslag aangevraagd voor 2014. Ik wacht nog op de beschikking (en dus ook nog op het geld). Ook die van 2013 heb ik nog niet (bezwaar gemaakt een jaar geleden), ik wacht nog op de beslissing. Voor 2013 heb ik een ingebrekestelling gestuurd. Dat ga ik binnenkort voor 2014 ook maar eens doen. De huurtoeslag van 2012 heb ik in januari vorig jaar gekregen.Wow , jij wordt echt op de proef gesteld qua je geduld, heb je dan zon bijzondere situatie?
Im a free bitch- I was born this way
quote:Kinderspruit11 schreef op 13 februari 2016 @ 15:40:

[...]





Wow , jij wordt echt op de proef gesteld qua je geduld, heb je dan zon bijzondere situatie?Wordt tijd dat je de ombudsman inschakelt denk ik.
Alle reacties Link kopieren
en dan nog iets , waar is de beschikking als eerste te vinden , mijntoeslagen of overheidbox?
Im a free bitch- I was born this way
Alle reacties Link kopieren
quote:Kinderspruit11 schreef op 13 februari 2016 @ 15:40:

[...]





Wow , jij wordt echt op de proef gesteld qua je geduld, heb je dan zon bijzondere situatie?In 2012 maakte de belastingdienst een fout. Die heb ik recht kunnen zetten door bezwaar aan te tekenen. De terugbetaalde huurtoeslag over 2012 kreeg ik toen opnieuw in januari vorig jaar. Helaas bijna tegelijk met de afwijzing voor 2013 (vanwege dezelfde reden dat ze 2012 in eerste instantie afgewezen hadden). Vandaar opnieuw bezwaar. Gelukkig heb ik al gezien in mijn toeslagen dat ze het over 2014 wèl goed gaan doen. Ze moeten alleen nog de beschikking opmaken, de bedragen staat er wel goed in. 2015 vraag ik aan als ik mijn belastingaangifte gedaan heb over over dat jaar en dus een definitief inkomen heb. Zo voorkom ik dat ik terug moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 13 februari 2016 @ 15:41:

[...]





Wordt tijd dat je de ombudsman inschakelt denk ik.Gelukkig heb ik wat spaargeld, dus ik raak niet meteen in de problemen. Wat ik erg vind is dat dit soort zaken ook gebeurd bij mensen die het wel onmiddellijk nodig hebben. Ik probeer trouwens mijn voorlopige teruggave ook altijd zo in te vullen dat ik bij de belastingaangifte nog geld terug krijg. Dat is een mooie meevaller omstreeks juni die ik deels voor de vakantie gebruik en die deels naar de spaarrekening gaat.
Alle reacties Link kopieren
zie je een beschikking eerder in mijn berichtebox van mijnoverheid , of op mijntoeslagen?
Im a free bitch- I was born this way
Alle reacties Link kopieren
quote:Kinderspruit11 schreef op 13 februari 2016 @ 16:11:

zie je een beschikking eerder in mijn berichtebox van mijnoverheid , of op mijntoeslagen?Volgens mij op mijn toeslagen. (en voordat de beschikking is opgemaakt kun je daar al zien hoeveel toeslag je krijgt.
Alle reacties Link kopieren
@ nimbus oke onder huurtoeslag dan?
Im a free bitch- I was born this way
Alle reacties Link kopieren
Afwachten dan maar, heb alleen recht op 2015 , ivm met ouderentoeslag die toen nog bestond, ik ben namelijk met aow gegaan in 2015 en mijn man werkt nog 2 dagen in de week (geen aow)



Wij wonen in een huurhuisje , maar hebben een 2e vakantiewoning in zweden van 68.000 euro.

aan vemogen mag ik met mijn man kleine 71.000 hebben.



Jammer dat de ouderentoeslag in 2016 afgeschaft is, He lijkt me verstandig om dan gelijk na de beschiiking de toeslag 2016 weer stop te zetten of niet?
Im a free bitch- I was born this way
quote:Kinderspruit11 schreef op 14 februari 2016 @ 13:23:

Afwachten dan maar, heb alleen recht op 2015 , ivm met ouderentoeslag die toen nog bestond, ik ben namelijk met aow gegaan in 2015 en mijn man werkt nog 2 dagen in de week (geen aow)



Wij wonen in een huurhuisje , maar hebben een 2e vakantiewoning in zweden van 68.000 euro.

aan vemogen mag ik met mijn man kleine 71.000 hebben.



Jammer dat de ouderentoeslag in 2016 afgeschaft is, He lijkt me verstandig om dan gelijk na de beschiiking de toeslag 2016 weer stop te zetten of niet?Vermogensgrens is per 2016 verlaagd naar ¤48000 voor een echtpaar. Stopzetten dus!
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 14 februari 2016 @ 13:41:

[...]





Vermogensgrens is per 2016 verlaagd naar ¤48000 voor een echtpaar. Stopzetten dus!



Idd vanaf 2016 stopzetten ;) Maar ik wacht er nog steeds op kan pas wanneer ik het heb toegekend gekregen.



Nou ja 2015 heb ik nog wel recht op, wat ik eigenlijk niet wist , dus dat is een leuke verrassing
Im a free bitch- I was born this way
quote:Kinderspruit11 schreef op 14 februari 2016 @ 13:45:

[...]





Idd vanaf 2016 stopzetten ;) Maar ik wacht er nog steeds op kan pas wanneer ik het heb toegekend gekregen.



Nou ja 2015 heb ik nog wel recht op, wat ik eigenlijk niet wist , dus dat is een leuke verrassingOnzin, gewoon met je digid inloggen op mijntoeslagen en wijzigen per 1-1
Alle reacties Link kopieren
@Gismo72 , jij weet veel van de materie af wat betreft toeslagen, werk je soms bij de BD? ;)
Im a free bitch- I was born this way
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 14 februari 2016 @ 13:46:

[...]





Onzin, gewoon met je digid inloggen op mijntoeslagen en wijzigen per 1-1Oh dank voor de tip , ga ik direct doen! en dan krijg ik gewoon die 12 maanden van 2015 wel, niet dat het dan niet meer komt....
Im a free bitch- I was born this way
quote:Kinderspruit11 schreef op 14 februari 2016 @ 13:47:

@Gismo72 , jij weet veel van de materie af wat betreft toeslagen, welk je soms bij de BD? ;)Nee gelukkig niet zou ik zeggen. Ik werk wel dagelijk met cliënten om ze bij problemen hiermee behulpzaam te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven