Geld & Recht alle pijlers

veggies in viva

06-10-2008 21:14 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik weet niet of jullie de viva van deze week al hebben gelezen (of dat er al een ander topic over is geopend) maar er werd in een artikel heel veel aandacht besteed aan vegetarisch eten. Harstikke goed! Maar ik verbaasde me dat er een van de geintervieuwden wel gewoon vis at en dat de andere geintervieuwden vooral aangaven dat zij vegetarier zijn vanwege het dierenleed.



Er zijn volgens mijn nog wel meer redenen om geen vlees te eten, want vlees eten is vooral niet duurzaam en slecht voor onze mooie aarde. Ook vissen zijn dieren en ondanks dat ze lekker konden rondzwemmen voordat ze bij iemand op bord belanden, is het ook niet diervriendelijk om vis te eten. Verder draagt vis eten ook niet bij aan het in stand houden van een gezonder aquatisch ecosysteem....



Al met al, vond ik het nogal eenzijdig belicht om alleen geen vlees te eten vanuit het oogpunt van dierenwelzijn. Of om wel vis, maar geen vlees te eten... Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat het de bedoeling van de reportage was om de verschillende redenen om geen vlees te eten te laten zien. Dus nee, ik heb me er niet aan gestoord. Alle positieve aandacht voor geen vlees eten, vind ik mooi meegenomen, dus deze aandacht ook.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Het stuk over 1 week hardcore veganist zijn, zal mensen niet direct overhalen om dat ook te worden. Maar ja, echt veganist zijn is ook niet makkelijk. Het had misschien kunnen eindigen met iets als "Als je veganist wilt worden is het raadzaam om lijstjes te maken van wat je wel mag en die in je portemonnee te stoppen".
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het artikel mensen wel wil inspireren en misschien tot nadenken aanzetten maar toch geloof ik niet dat het de bedoeling is dat iedereen meteen veganist wordt. Ik vind het goed dat ze ook hebben belicht hoe moeilijk het eigenlijk kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik was ook verbaasd over het artikel. Ik ben zelf al jaren vegetarier en dierenleed is slechts een van de redenen dat ik geen vlees eet. Het heeft meer te maken met overconsumptie, de bioindustrie en de (in mijn ogen) verkeerde verdeling van beschikbaar voedsel in de wereld. Ik heb dan ook helemaal geen bezwaar tegen vlees eten, maar als ik weer zou beginnen zou ik altijd scharrelvlees eten (nu is het meer gewenning dat ik het niet doe).



Ik ben wel een 'hypocriete' vegetarier. Sinds ik een jaar gereisd heb, eet ik wel weer vis. Ook wil ik vlees eten als ik in december naar Afrika ga .Ik vind de redenen om geen vlees te eten niet echt van toepassing in ontwikkelingslanden en wil geen verwende toerist zijn die speciaal klaargemaakt eten dat aangeboden weigert (vlees wordt vaak alleen gegeten bij bijzondere gelegenheden, want duur)!. Hopelijk zullen dat wel de dieren zijn die lang op het erf rondlopen!



Wat zijn jullie redenen om geen of wel vlees te eten?
Ik ken alleen maar vegetariers die dierenleed als reden hebben. Zij eten dus wel vis die in 't wild gevangen is. Vind dat 'n gezondere instelling dan de extremisten die helemaal geen dierlijke producten willen gebruiken.



Vraag me overigens wel af of deze mensen ook geen leren schoenen dragen. Of geen snoepjes eten waar dierenbotten in verwerkt zijn.



En mensen die 'onze mooie aarde willen sparen', doen die ook iets aan 't terugdringen van de overbevolking door zelf geen nieuwe vervuilertjes/opetertjes op de wereld te zetten?
Alle reacties Link kopieren
Als je vegetarier bent en wel leer draagt of melk drinkt moet je je altijd verdedigen, dat vind ik wel jammer. Je doet al iets door gewoon geen vlees te eten, als iedereen iets doet is het alweer een heleboel. Ik eet zelf wel vlees, meestal biologisch omdat daar het dierenleed veel minder is (ok, het blijft natuurlijk altijd, die beesten worden immers vervoerd en geslacht en dat zullen ze heus niet leuk vinden).
Alle reacties Link kopieren
elninjoo schreef op 06 oktober 2008 @ 22:01:

Ik ken alleen maar vegetariers die dierenleed als reden hebben. Zij eten dus wel vis die in 't wild gevangen is.




Voor mij speelt het dierenleed wel een rol, maar ook bijvoorbeeld het milieu. (veel) vlees eten is niet echt milieuvriendelijk te noemen. Vis eet ik bij vlagen wel, want inderdaad, in het wild gevangen vissen hebben niet hoeven lijden in te kleine kooitjes waar ze in een mega-tempo werden vetgemest. (nog een argument om vlees te laten staan: vetmesthormoonschandalen.)



Vind dat 'n gezondere instelling dan de extremisten die helemaal geen dierlijke producten willen gebruiken.




Eens. Helemaal geen dierlijke producten is volgens mij nergens voor nodig. En niet echt gezond ook niet: je krijgt dan vroeg of laat gebrek aan vitamine B12.



Eieren eten van een echte scharrelkip, dat doe ik gewoon.

Eigenlijk vind ik ook niet principieel iets mis met vleeseten. Scharrelvlees eten, en dan ook niet teveel, vind ik prima.



Vraag me overigens wel af of deze mensen ook geen leren schoenen dragen. Of geen snoepjes eten waar dierenbotten in verwerkt zijn.




De echte die hards zijn inderdaad werkelijk zo consequent.

Nergens voor nodig om het jezelf zo moeilijk te maken, denk ik dan, maar zij zullen wel hun argumenten hebben om het wel te doen.



En mensen die 'onze mooie aarde willen sparen', doen die ook iets aan 't terugdringen van de overbevolking door zelf geen nieuwe vervuilertjes/opetertjes op de wereld te zetten?
Hun kroost is zuiver plantaardig. :-d
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Elmira schreef op 06 oktober 2008 @ 22:12:

Als je vegetarier bent en wel leer draagt of melk drinkt moet je je altijd verdedigen, dat vind ik wel jammer.




Ik vind dat wel meevallen eigenlijk.

Mensen vragen weleens waarom ik geen vlees eet, maar dat is altijd op een normale, geinteresseerde toon. Soms zelfs met de ondertoon 'eigenlijk zou ik ook geen vlees moeten eten'.



Het scheelt natuurlijk dat op zeker moment de helft van mijn team op het werk vegetarier was. (We verdachten onze manager ervan mensen daar bewust op te screenen. ;)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Eensch met Elmira:



niks mis met gedeeltelijk / parttime / niet geheel doorgevoerd vegetarisme!



Wat mij betreft gaat het om bewust eten en gebruiken van (dierlijke) producten.



En inderdaad, flauw dat je alleen recht van spreken zou hebben als je geen leren schoenen draagt / geen kinderen wilt / winegums afslaat (hoewel die mensen er zeker ook zijn!)
Alle reacties Link kopieren


Hallo vega's,



Hier nog ééntje!

Ik ben al vanaf mijn 10/11de jaar vegetariër. (nu ben ik 20).

Toen was het natuurlijk omdat ik het zo zielig vond voor de dieren. (Helaas) moest ik wel af en toe vlees eten van mijn moeder omdat ik anders echt een tekort aan ijzer en vitamine B12 zou krijgen. Dit was dan wel altijd biologisch vlees en ook nu heel af en toe eet ik vlees, gewoon omdat ik voel dat mijn lichaam het nodig heeft. Dit is echt niet meer dan 2 of 3 keer per jaar. Ik vind het dan zo belachelijk dat iemand dan zegt dat ik geen ECHTE vegetariër ben...!! Om hen gelukkig te maken zeg ik dan maar gewoon dat ik geen vlees eet.. maar waar het inderdaad om gaat is dat de kosten om het vlees te produceren gewoon niet opweegt tegen het nu ervan.



Ik ben dus zoals de anderen hier al blij dat ik een steentje bijdraag aan de verbetering van het milieu.

Overigens eet ik wel af en toe vis, dit ook simpelweg omdat je lichaam sommige voedingsstoffen niet kan missen.
Alle reacties Link kopieren
'vroeger'at ik geen vlees omdat ik het zielig vond. ik speelde altijd met vriendinnetjes die bij een slachterij woonden en de veewagens reden af en aan langs de basisschool. Nou dat gekrijs is me wel bijgebleven. nu 20 jaar later is het meer een soort gewoonte die bij me hoort. ik eet geen vlees en vis, maar wel scharrel eieren en melk. ook draag soms ik leren schoenen en eet ik zakken snoep met gelatine leeg. Lekker inconsequent, maar ik voel me er goed bij!! En omdat het zo goed voor het mileu is trap ik het gas pedaal wat verder in!!
Alle reacties Link kopieren
Karel82 schreef op 06 oktober 2008 @ 22:21:

En inderdaad, flauw dat je alleen recht van spreken zou hebben als je geen leren schoenen draagt / geen kinderen wilt / winegums afslaat (hoewel die mensen er zeker ook zijn!)
Dat neigt naar mensen die oud papier en glas netjes scheiden verwijten dat ze wel autorijden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
@ Tonkje: inderdaad! Beter iets dan niets toch?



Hoewel ik niet altijd weet wat het meest milieuvervuilend is en daarom misschien niet de beste overwegingen maak.

Zo ga ik altijd met de fiets naar werk en eet vaak biologisch en altijd vegetarisch, maar vlieg ik regelmatig naar verre oorden. Tja. Hoeveel zin heeft dat fietsen en biologisch en vegetarisch eten?
Het gaat er niet om dat je niet 100% milieuvriendelijk bent. Maar mensen die extreem vega zijn hebben nogal de neiging zich op de borst te kloppen en zichzelf zo goed bezig te vinden terwijl ze verwijtend anderen op de vingers tikken en het evangelie te predikken van hun levenswijze. En dát gedrag is voor mij de trigger om ze erop te gaan wijzen dat ze zelf ook nog 'n hoop milieuonvriendelijke dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
elninjoo schreef op 07 oktober 2008 @ 07:23:

Het gaat er niet om dat je niet 100% milieuvriendelijk bent. Maar mensen die extreem vega zijn hebben nogal de neiging zich op de borst te kloppen en zichzelf zo goed bezig te vinden terwijl ze verwijtend anderen op de vingers tikken en het evangelie te predikken van hun levenswijze. En dát gedrag is voor mij de trigger om ze erop te gaan wijzen dat ze zelf ook nog 'n hoop milieuonvriendelijke dingen doen.
Zulke types ben ik gelukkig nog nooit tegengekomen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
In real life ik gelukkig ook niet, maar bijv. hier op 't forum al wel. Mensen die prediken dat je best wat minder vlees kunt eten, want anders ben je egoistisch. Dan gooi ik in de strijd dat ik tenminste geen nieuwe vervuiler op de wereld heb gezet, dat compenseert mijn vlees/vis consumptie ruim voldoende ;-)
Alle reacties Link kopieren
SuzieQT schreef op 06 oktober 2008 @ 22:35:



Hallo vega's,



Hier nog ééntje!

Ik ben al vanaf mijn 10/11de jaar vegetariër. (nu ben ik 20).

Toen was het natuurlijk omdat ik het zo zielig vond voor de dieren. (Helaas) moest ik wel af en toe vlees eten van mijn moeder omdat ik anders echt een tekort aan ijzer en vitamine B12 zou krijgen. Dit was dan wel altijd biologisch vlees en ook nu heel af en toe eet ik vlees, gewoon omdat ik voel dat mijn lichaam het nodig heeft. Dit is echt niet meer dan 2 of 3 keer per jaar. Ik vind het dan zo belachelijk dat iemand dan zegt dat ik geen ECHTE vegetariër ben...!! Om hen gelukkig te maken zeg ik dan maar gewoon dat ik geen vlees eet.. maar waar het inderdaad om gaat is dat de kosten om het vlees te produceren gewoon niet opweegt tegen het nu ervan.



Ik ben dus zoals de anderen hier al blij dat ik een steentje bijdraag aan de verbetering van het milieu.

Overigens eet ik wel af en toe vis, dit ook simpelweg omdat je lichaam sommige voedingsstoffen niet kan missen.






Gewoon even uit nieuwschierigheid: Hoe voel jij je tijdens/ na het eten van een stukje vlees? Ik eet nou een aantal jaar vegetarisch, en ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog lachend een stuk vlees naar binnen kan werken zonder te denken ''Ik ben nu een dood beest aan het eten'' |-(

En daarna, vraag ik me ook weleens af....ben benieuwd hoe ik me zou voelen als ik ineens een grote biefstuk opeet, na jaren zonder vlees....Lijkt mij dat je meteen last van je maag&darmen krijgt/misschien zelfs ziek wordt, aangezien je lijf dat helemaal niet meer gewend is....?





Verder ken ik (bijna) niemand in mijn omgevind die ook vegetarisch eet, maar ik zal nooit prediken voor minder vlees eten hoor!! moeten ze lekker zelf weten :)

En ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik mezelf moet verdedigen omdat ik wel melk drink ofzo....
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
@ VlammendeTroela,



Haha, nee zo zit het niet hoor! Zoals ik al zei, als ik vlees eet dan is het biologisch en dan kan je altijd nog denken, deze koetjes hebben nog lekker in de wei rondgedarteld. En inderdaad, als ik dan vlees eet dan denk ik er niet over na wat ik eet. Ik denk gewoon, mijn lichaam vraagt er naar, heeft het nodig, dus hup, neus dicht, ogen dicht en eten!

Zo voel ik dat tenminste...

En het is ook echt niet zo dat je lichaam ziek wordt ervan ofzo hoor?!



maar toch, goed dat je het even vraagt ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel een vriend van mij was ook vegetarisch een jaar of 15 (gedwongen vanaf zn 5e door zn ouders)

Die had er genoeg van, is naar een restaurant gegaan, heeft biefstuk gegeten, en is echt een aantal dagen goed ziek geweest...



Zelf heb ik na 12/13 jaar geen behoefte meer aan vlees. In mijn tijd(ben 25 maar goed) had je nog geen AH biologisch e.d. en zou mijn mama daarvoor naar de biologische slager ofzo moeten gegaan zijn. Dus kreeg ik gewoon niks(ze hoopte dat het een fase was) en later is ze wel vegaburgertjes gaan kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven