Geld & Recht alle pijlers

contract rechtsgeldig

19-11-2008 22:15 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraagje:



Als wij (vriend en ik) zelf een contract opstellen en beiden ondertekenen, is dit dan rechtsgeldig?

Wat we erin willen opnemen:

In het aankoopbedrag van ons huis (samen gekocht) is een overwaarde meegenomen die door vriend wordt ingebracht. Dat is voor ons het enige wat we graag willen vastleggen voor het geval dat we ooit uit elkaar zouden gaan. Zodat vriend zijn overwaarde niet kwijt is.



We gaan voor geregistreerd partnerschap en kunnen dit natuurlijk opnemen in de huwelijkse voorwaarden. Maar, het is echt het enige, de rest kan eigenlijk volledig in gemeenschap van goederen. Vandaar de vraag of we het zelf kunnen vastleggen, waardoor we ook nog eens zo'n 400 euro notariskosten voor het vastleggen van huwelijkse voorwaarden besparen.



Iemand kennis of ervaring hierover?
Ik zou als ik jou was gewoon die 400 piek uitgeven, dan heb je nergens meer zorgen over. Zo'n handgeschreven contractje kan ' kwijtraken' bijvoorbeeld...
Alle reacties Link kopieren
Laatst was er bij Wonen ook al zo'n topic.



Ik zeg het nog maar eens: je weet écht niet wat voor haken en ogen er aan dat soort zaken zitten. Je denkt dat je het weet, maar je weet het niet. Geef nou maar die paar honderd euro aan de notaris uit.

Blijven jullie voor eeuwig geliefden, dan is er niks aan de hand en heb je een paar honderd euro uitgegeven. Gaat het ooit mis, dan dank je jezelf op je blote knietjes dat je het aan een deskundige hebt overgelaten.
Alle reacties Link kopieren
Uhm.. niet in gemeenschap van goederen trouwen. Echt niet, de kans op gezeik is daarbij zo groot, ookal denk/zeg je nu dat dat bij jullie noooooit het geval zal zijn en jullie er als volwassenen mee om zullen gaan, mocht het misgaan. De kans dat het niet 'als vrienden' opgelost wordt is daarvoor gewoon te klein, helaas. Leg gewoon vast waarmee jullie nu beginnen, ieder individueel, zoals die overwaarde.



En nee, zon eigen contractje heeft nauwelijks waarde. Absoluut niet zelf doen, zeker niet bij zaken als overwaarde en huizen!!!!

Echt hoor, zodra het om financien gaat, leg alles goed en officieel vast. Heb te vaak al rotzooi gezien.
Alle reacties Link kopieren
@ whopper, precies. Of de andere persoon zegt ineens hetgeen opgeschreven is altijd 'anders te hebben begrepen' ...
Alle reacties Link kopieren




Vooral zulke essentiele zaken niet bij een notaris laten vastleggen........
quote:_Sabine_ schreef op 19 november 2008 @ 22:15:

Een vraagje:



Als wij (vriend en ik) zelf een contract opstellen en beiden ondertekenen, is dit dan rechtsgeldig?Ja. Ook als jullie gee contract opstellen, maar mondeling afspraken maken, zijn die rechtsgeldig. Alleen de bewijskracht van mondelinge afspraken is nogal beperkt.quote:We gaan voor geregistreerd partnerschap en kunnen dit natuurlijk opnemen in de huwelijkse voorwaarden. Maar, het is echt het enige, de rest kan eigenlijk volledig in gemeenschap van goederen. Vandaar de vraag of we het zelf kunnen vastleggen, waardoor we ook nog eens zo'n 400 euro notariskosten voor het vastleggen van huwelijkse voorwaarden besparen.Je hebt die notaris niet nodig om het rechtsgeldig te maken maar omdat het rechtsgeldig is en dan maar beter juridisch goed in elkaar kan zitten. Want wat jullie nu vastleggen, inclusief juridische denkfouten die jullie maken, is dus ook rechtsgeldig als jullie relatie klapt. Wil je dan ineens moeten ruzieën over consequenties die je nooit voorzien had, en waar de notaris je voor 400 euri op had kunnen wijzen? Penny wise, pound foolish.
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 19 november 2008 @ 22:27:

Ik zou als ik jou was gewoon die 400 piek uitgeven, dan heb je nergens meer zorgen over. Zo'n handgeschreven contractje kan ' kwijtraken' bijvoorbeeld...





Dit soort contracten kun je laten registreren bij de belastingdienst.



Deze brochure gaat over akten die niet door een notaris zijn opgemaakt, de zogenoemde "onderhandse akten". Wilt u in de toekomst aantonen dat een onderhandse akte op een bepaalde dag bestond? U kunt zekerheid van dagtekening krijgen als u uw akte bij de Belastingdienst laat registreren. Akten zijn bijvoorbeeld notulen, maar ook brieven, tekeningen en foto´s. In deze folder leest u hoe registratie in zijn werk gaat. Ook staan in deze folder de adressen van kantoren waar registratie mogelijk is.





Dit is gratis.



JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
Dank je jojanneke!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven