Geld & Recht alle pijlers

Hoe groot de kans op huis èn voogdij na scheiding?

22-11-2008 11:21 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn relatie loopt spaak, ik wil echter niet verkassen en ook mijn kinderen het grootste deel van de tijd blijven zien....maar wel een ruime omgangsregeling hoor!

Ik ben ook het meeste thuis, nouja vooral 's avonds is hij er niet.

Hoe werkt het tegenwoordig? Het lijkt me niet meer vanzelfsprekend dat de vrouw de beste kansen maakt bij de rechtbank...al zou dat wel mooi zijn voor mij natuurlijk..

(Voor de duidelijkheid, ik ben er niet op uit de kinderen bij mijn man weg te houden.En als ik hier blijf wonen kan ik makkelijk hospiteren om mijn inkomen aan te vullen zodat ik dit aantal dagen kan blijven werken.)
Alle reacties Link kopieren
Daar is zo vrij weinig over te zeggen.



Ik denk dat je dat beter aan je advocaat kan vragen.



Toen mijn vriend ging scheiden van zijn exvrouw kreeg hij het huis En de voogdij over hun zoon. Dus dat zegt allemaal niet zoveel.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Dat kunnen wij vanaf hier natuurlijk niet bepalen. Helaas en dan bedoel ik ook echt heel erg helaas is wel vaak zo dat de vrouw in het voordeel is als het om de voogdij gaat. Hopelijk telt dat steeds minder zwaar en wordt er gewoon gekeken naar het belang van de kinderen. Als jij het huis krijgt, moet je hem sowieso uitkopen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ligt dat er aan hoe jullie dat zelf regelen. Als je (ex) man het ermee is dat jij in het huis blijft wonen, dan koop je hem uit, en als hij het er ook mee eens is dat jij het meeste deel van de tijd voor jullie kinderen zorgt, dan wordt dat zo op papier gezet.

Succes!
The trick is forgiving the unforgivable (Nip/Tuck).
Alle reacties Link kopieren
Als jullie nu beiden gezag hebben, houden jullie dat. Heb jij alleen gezag, dan doet je vriend er goed aan om nu ouderlijk gezag te gaan regelen bij de rechtbank. Maar ook al heeft je vriend geen ouderlijk gezag, zijn rechten op omgang met zijn kinderen blijven gelijk.



Omgang; tegenwoordig wordt er eerst gekeken of er co-ouderschap mogelijk is, dus beiden een deel van de week, of week om week, voor de kinderen zorgen. Dat is voor de ouders wel zo eerlijk, het is alleen afhankelijk van een aantal factoren of het voor de kinderen ook haalbaar is.



Hoe oud zijn de kinderen?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
quote:ambrosia9 schreef op 22 november 2008 @ 11:30:

Dat kunnen wij vanaf hier natuurlijk niet bepalen. Helaas en dan bedoel ik ook echt heel erg helaas is wel vaak zo dat de vrouw in het voordeel is als het om de voogdij gaat. De vrouw is niet in het voordeel als het om voogdij gaat. De man kan dit net zo goed krijgen en dan wordt gezamenlijk voogdij gevoerd. Je moet het alleen wel even aanvragen bij de rechtbank. Overigens heet het ook geen voogdij, maar ouderlijk gezag als het wordt uitgoefend door de eigen ouders van een kind.



De vrouw is wel vaak in het voordeel als het gaat om de verzorging van de kinderen. Ik vind dat niet zo helaas, meestal is dat heel logisch omdat de vrouw in 99 % van de gevallen ook voor de scheiding al het grootste deel van de zorg doet.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Op wiens naam staat het huis?

Is dat op jullie beider naam? dan heb je net zoveel recht als je man, maar...kun je dan financieel gezien er wel blijven wonen? kun je je man dan uitkopen?

Staat het alleen op je mans naam? ben je dan getrouwd...en in gemeensschap van goederen? Dan heb je net zo veel recht als je man, maar...(zie eerste uitleg)

Ben je niet getrouwd/samenlevingscontract en staat het huis op je mans naam, dan ben je afhankelijk van je mans goodwill...en dan nog, kun je er financieel gezien wel blijven, en hem uitkopen.

Staat het huis op jouw naam en ben je niet getrouwd... verander dan de sloten van je huis.:-)
Alle reacties Link kopieren
Toen ik zelf ging scheiden, hebben mijn ex man en ik het samen in overleg geregeld. Hij was er ook tijdens ons huwelijk altijd voor hem geweest, was 2 middagen p week vrij en vond het daarom ook logisch dat hij dat bleef doen. We hebben toen voor co ouderschap gekozen, later is hij wel bij zijn vader gaan wonen, omdat hij t zo'n gedoe vond om steeds zijn (school)spullen te moeten verhuizen. We wonen dicht bij elkaar en we zien hem allebei, nu hij 18 is komt hij soms een aantal weken bij mij en gaat daarna weer naar zijn vader, als hij er zich maar prettig bij voelt.



Mijn vriend heeft een dochter die bij hem woont en zijn zoon woont nu bij zijn ex, als je er samen niet uitkomt dan is dat vooral voor de kinderen erg rot. Zijn dochter had een hele tijd haar broer niet gezien en ze had nu weer contact gehad met hem (complimenten voor de raad) en ze was zoo blij.

Daarom om die lieve blije kopjes, moet je proberen t goed op te lossen, ze verdienen een fijn leven.



Probeer er samen met je man/vriend uit te komen, hoe zou hij t willen, en kijk wat is goed voor je kind.
Alle reacties Link kopieren
Hee Vera, wat fijn om te horen dat broer en zus elkaar hebben gezien! Wat heerlijk voor ze. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, hier wat antwoorden:

we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, er is spaargeld en geld van mijn ouders voor mij om daar te kunnen blijven wonen. (+hospiteren)

Borodini: Het feit dat hij het huis en de kinderen krijgt toegewezen is een schrikbeeld voor mij.....alsof het ienemienemutte is als je naar de rechtbank gaat.

We willen uiteraard allebei dat huis en mss wil hij zelfs het ouderlijk gezag.

Ze hebben de basisschoolleeftijd.

Okee t heet dus ouderlijk gezag. Ik vind het op dit moment dus niet zo 'helaas' dat dit meestal in het voordeel van de vrouw uitvalt. Het is maar net aan welke kant je zit.

Ik wil het goed voor de kinderen regelen maar wil zelf niet zoals al die afgelopen jaren er het 'slechtst' vanaf komen..
Alle reacties Link kopieren
Waarom zo'n boos poppetje? Je bent boos omdat hij precies dezelfde wensen heeft als jij? Jij wil toch ook én de kinderen én het huis.

Je zegt dat je het goed wil regelen voor de kinderen en dat je een ruime omgangsregeling wil, en dat spreekt heel erg voor je, maar zorg dat je kinderen er niet het slechtst van af komen, in plaats van dat jij dat voor jezelf niet wil.

Snap ook dat de situatie voor je erg vervelend is, en ik zeg niet dat dit bij jou het geval is, maar de kinderen worden ZO vaak 'vergeten'.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het ouderlijk gezag blijft gezamenlijk na echtscheiding, alleen de hoofdverblijfplaats voor de kinderen moet worden vastgesteld. Als jullie daar samen niet uitkomen, zal een rechter vast moeten stellen waar de kinderen het beste af zijn.



Op zich begrijp ik je gevoel wel, maar aan de andere kant krijg je een sceiding from hell als jij alles wilt en hij ook. En dat lijkt me niet echt in het belang van de kinderen.



Ik snap dat rode hoofdje in je posting niet. Het zijn ook zijn kinderen, hi heeft het volste recht om te willen dat de kinderen bij hem zijn. Jij zegt dat het jouw schrikbeeld is om het huis en de kinderen kwijt te raken, maar hoe denk je dat dat voor hem is?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
quote:nellesille schreef op 22 november 2008 @ 21:47:

geld van mijn ouders voor mij om daar te kunnen blijven wonen. (+hospiteren)





Doet er niet toe dat het geld van jouw ouders was, jullie zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, dus alles is van jullie samen.

Ik snap werkelijk ook niet dat boze poppetje. Ik snap ook nooit waarom moeders menen meer recht op de kinderen te hebben.

Zeker voor kinderen in de basisschoolleeftijd is co ouderschap ideaal.

Als ze eenmaal gaan puberen kiezen ze zelf hun stekje wel. En ja, dat is ook vaak bij de vader, dat is niet leuk voor jou,maar je moet toch in de eerste plaats in het belang van het kind denken.
Alle reacties Link kopieren
Jouw gevoel als de kinderen bij hun vader zouden komen, is ook zijn gevoel als de kinderen bij jou komen. Hij zal net zo blij zijn wanneer de kinderen aan hem toegewezen worden, als dat jij zou zijn. Je kan hem dat dan echt niet kwalijk nemen.

In mijn werk (lerares) zie ik zoveel van die arme kinderen van wie de ouders ruzieen om alles. Wat Poezewoes zegt.. kijk uit dat je niet afstevent op zo'n scheiding from hell. Dat is zo funest voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Het boze rode hoofdje ontstaat als ik aan deze frustrerende situatie denk!

Ik ben ook bang voor een vechtscheiding...wil me daarom een beetje inlezen..

Ik snap precies waarom er zo gereageerd wordt(heb het zelf altijd gedacht als ik andere mensen zag scheiden)

maar als je zelf in deze situatie zit voelt het toch anders.



Pearle, dat geld van mijn ouders is voor ná de scheiding..



Sorry dat ik het zeg maar vind het gewoon vernederend om met drie kinderen op een 'flatje driehoog achter' te moeten zitten..in het rijtje met de andere gescheiden vrouwen...

Maar misschien is dat natuurlijk best gezellig..gezelliger dan dit ws..

Het is zo dat hij me dat eens toewenste toen de kinderen nog veel kleiner waren..zo van: "anders ga jullie maar in een flat in ....wonen" (slechtste wijk vd stad)



Heeft iemand van jullie dat eens gemoeten?
Alle reacties Link kopieren
Liever met drie kinderen in een flatje van 3 hoog dan vechten voor een huis waar die drie kinderen onder lijden.



Ik kan me ook wel inleven in je frustraties, maar zo heel erg vind ik die opmerking van je ex niet. Mijn vriend en ik roepen ook wel eens dingen naar elkaar in een ruzie.

Het is toch ook niet dat je dat moest van hem?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb nooit in een flat gewoond.

Nu zijn er zowiezo geen flats in het dorp waar ik woon.. , maar ik heb altijd gezorgd dat ik zelf voldoende inkomen had om in een eengezinswoning te wonen, en niet naar een flat te moeten.



Je stukje over het geld van je ouders had ik inderdaad niet goed begrepen.



Wat ik wel uit je stukje opmaak, is dat jij eigenlijk een beetje neerkijkt op de gescheiden moeders die in een flat wonen? Of heb ik het mis?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je je te goed voelen om op een rijtje te wonen met andere gescheiden vrouwen? Je bent er dan zelf ook één hoor.



En over in dezelfde situatie zitten; ik co-ouder al 4 jaar samen met mijn ex. Ik weet hoe dat voelt en ik weet ook dat je je wrokkig kan voelen. Maar dat betekent nog niet dat je er ook wart mee moet doen. Met de instelling die je nu hebt, wordt het zeker een vechtscheiding en dan gaan je kinderen er verschrikkelijk onder lijden. Wanneer jij je redelijk opstelt, de belangen van de kinderen voorop stelt en bij hem ook de belangen van de kinderen steeds benadrukt, heb je kans hier samen wel goed uit te komen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad Poezewoes, wat je ook denkt over je ex, belast er je kinderen niet mee.

Je geeft zo ontzettend het slechte voorbeeld als je niet redelijk om kunt gaan met een ex en het één groot gevecht wordt.

Hou je in. Raas tegen een vriendin ofzo, maar hou je kinderen erbuiten, ze vangen trouwens veel meer op dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:JC_79_ schreef op 22 november 2008 @ 22:31:

Liever met drie kinderen in een flatje van 3 hoog dan vechten voor een huis waar die drie kinderen onder lijden.



Ik kan me ook wel inleven in je frustraties, maar zo heel erg vind ik die opmerking van je ex niet. Mijn vriend en ik roepen ook wel eens dingen naar elkaar in een ruzie.

Het is toch ook niet dat je dat moest van hem?



Nou mss had hij dat best gewild op dat moment maar durfde of kon dat simpelweg niet toen.



Over je eerste opmerking: ik wil graag dat de situatie het meest op de huidige lijkt, met logeren bij papa en wonen hier, snap je?

(zal wel egoïstisch overkomen maar ja zo voel ik dat nu eenmaal)

Ik heb toch de eerste 8 jaren 95% vd verzorging gedaan en de afgelopen 2 jaar is dat 85% denk ik.



Over de kans dat het me allemaal wèl toekomt, is die groot? Of 50/50 tov man?

Daar ben ik toch heel benieuwd naar..
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 22 november 2008 @ 22:38:

Nee, ik heb nooit in een flat gewoond.

Nu zijn er zowiezo geen flats in het dorp waar ik woon.. , maar ik heb altijd gezorgd dat ik zelf voldoende inkomen had om in een eengezinswoning te wonen, en niet naar een flat te moeten.



Je stukje over het geld van je ouders had ik inderdaad niet goed begrepen.



Wat ik wel uit je stukje opmaak, is dat jij eigenlijk een beetje neerkijkt op de gescheiden moeders die in een flat wonen? Of heb ik het mis?



Nee ik kijk er niet op neer! Lastig om duidelijk over te komen op een forum..een hele kunst!

Maar om er een te worden is niet mijn streven, dat ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 22 november 2008 @ 22:40:

Waarom zou je je te goed voelen om op een rijtje te wonen met andere gescheiden vrouwen? Je bent er dan zelf ook één hoor.



En over in dezelfde situatie zitten; ik co-ouder al 4 jaar samen met mijn ex. Ik weet hoe dat voelt en ik weet ook dat je je wrokkig kan voelen. Maar dat betekent nog niet dat je er ook wart mee moet doen. Met de instelling die je nu hebt, wordt het zeker een vechtscheiding en dan gaan je kinderen er verschrikkelijk onder lijden. Wanneer jij je redelijk opstelt, de belangen van de kinderen voorop stelt en bij hem ook de belangen van de kinderen steeds benadrukt, heb je kans hier samen wel goed uit te komen.



Goed van je hoe je er mee omgaat!

Hoe is het bij jullie gegaan? Advocaten of een scheidingsbemiddelaar? Wie 'kreeg' het huis en hoe is de verdeling van de co-ouderschap?



Tja heb toch zoiets van: moet ik nu wéér de redelijke zijn? Mag hij ook weleens doen en gewoon weg gaan...
Alle reacties Link kopieren
Tjah ik ben er geloof ik een beetje klaar mee.



Ik hoop dat je een situatie treft die het beste is voor jullie vijven!
Alle reacties Link kopieren
Ja, het komt vaak anders over dan je het bedoeld.

Ik moest er niet aan denken om op een flat te wonen, maar dat het niks met gescheiden zijn te maken, maar gewoon met het feit dat ik nooit op een flat wil.

Maar je moet wel een beetje trots zijn op jezelf hoor.

Ik denk als jou man aan zal geven dat hij graag co ouderschap wil, die kans heel groot is dat hij dat gaat krijgen.

Maar je blijft het erover hebben wat jij graag wilt.

Verplaats jezelf nu eens in je kinderen, denk je echt niet dat ze het niet heel leuk zouden vinden om 4 dagen bij jou en 3 dagen bij je ex te wonen??

Het is geen wedstrijd hoor wie het gezag wint, het gaat om hun belang
Alle reacties Link kopieren
quote:nellesille schreef op 22 november 2008 @ 22:46:

[...]





Nou mss had hij dat best gewild op dat moment maar durfde of kon dat simpelweg niet toen.



Over je eerste opmerking: ik wil graag dat de situatie het meest op de huidige lijkt, met logeren bij papa en wonen hier, snap je?

(zal wel egoïstisch overkomen maar ja zo voel ik dat nu eenmaal)

Ik heb toch de eerste 8 jaren 95% vd verzorging gedaan en de afgelopen 2 jaar is dat 85% denk ik.



Over de kans dat het me allemaal wèl toekomt, is die groot? Of 50/50 tov man?

Daar ben ik toch heel benieuwd naar..Je bedoelt waarschijnlijk een deel van de week bij mama wonen en een deel van de week bij papa wónen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven