Geld & Recht alle pijlers

De zin en onzin van het terugrekenen naar guldens

28-11-2008 08:36 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het niet. Ik zie (en hoor) met enige regelmaat mensen dingen terugrekenen naar guldens. Hoe relevant kan dat nu nog zijn na 6 jaar (of eigenlijk nog langer, want voor de fysieke introductie van de euro hadden we hem op papier al een paar jaar).



In 1999 vertrok ik naar Denemarken, en was na een half jaar echt klaar met het omrekenen van prijzen van kronen naar guldens. In de rest van de Nederlandse gemeenschap (of andere expat groep) was men ook niet altijd bezig met het omrekenen van prijzen. Toen ik in 2003 terugkwam, was ik ook met een paar maanden klaar met het omrekenen van euros naar kronen. Ik snap dus echt niet waar die behoefte vandaan komt.



Vandaar dus mijn vraag: wie rekent er regelmatig nog prijzen terug naar guldens (elke week ofzo)?

Of, als je dat alleen met erg grote uitgaven doet (laatste voorbeeld was de prijs van een huis), waarom doe je het dan? En mocht je de oudejaarsloterij winnen - reken je die dan ook om naar guldens?

Het voelt soms een beetje of mensen het als excuus gebruiken om te klagen dat het leven zo duur is geworden - maar is dat niet inherent aan het verstrijken van de tijd?
Soms als ik een grote opdracht verkocht heb. In guldens klinkt het bedrag nóg lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk klaag ik zelf het meeste over de horeca. Vroegah ging ik stappen met een vriendin en dan namen we ieder een geeltje mee (25 gulden) en dan kwamen we flink aangeschoten weer thuis. Want een mixje kostte toen, wat was het, 5 gulden? Dus kon je ongeveer 5 bacootjes oid drinken. Als je nu naar het stappen twaalf euro meeneemt dan kun je 1 drankje bestellen. Ik vind eigenlijk alleen de horeca belachelijk duur geworden na de invoer van de euro.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik reken ook nog best vaak om. Als ik m'n wekelijkse boodschappen sta te doen, waar ik met de gulden voor 100 gulden een volle kar had, moet ik nu bijna 100 euro neertellen. Je weet natuurlijk nooit hoe het nu was geweest met de gulden, maar dat gezeur dat alles duurder was, is ook wel meteen na de introducering begonnen. Dus helemaal uit de lucht komt het niet vallen en daarom denk ik dat veel mensen nog omrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Terwijl het niet mocht is het juist in de horeca 1 op 1 over gegaan. Wat 1 gulden was is 1 euro geworden. Dat was eigenlijk meteen al zo toen de euro kwam. Dus dat blijft een irritatiepunt voor mij.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het alleen als ik op het punt sta een impuls-aankoop te doen. Een soort van mezelf voor de gek houden



Een dvd van 30 euro bijv. Dan denk ik bij mezelf "zou ik er echt 66 gulden - ongeveer - aan uitgeven "



meestal is het antwoord nee en heb ik mezelf weer gered.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Ik reken ook om.

Dan roep ik verontwaardigd dat iets in 'Oud Hollandsche Guldens' zo en zoveel zou hebben gekost.

Bij een biefstukworst van de Appie Heijn bijvoorbeeld. Dan mag ik graag even roepen dat die omgerekend 6,60 zou hebben gekost in guldens.

Heerlijk.

En dan gooi ik 'm vervolgens toch in mijn kar.



Of het nut heeft, kan me niks schelen. Ik doe het gewoon en ik doe het zolang ik dat zelf interessant/nuttig/verhelderend/relativerend of gewoon leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat oudere mensen nog omrekenen.

Zelf doe ik het trouwens ook nog wel eens moet ik toegeven. Tsja, het is eigenlijk ook helemaal niet raar, we zijn die gulden zo lang gewend geweest en we zijn er op economisch gebied nou niet bepaald op vooruit gegaan toen de Euro werd ingevoerd...
Alle reacties Link kopieren
Ja, natuurlijk reken ik om en als ik 2.70 moet betalen voor een wijntje in de horeca, denk ik al gauw, ach laat maar.



Waarom zouden we ook niet...tenslotte is ons salaris gehalveerd en de prijzen zijn verdubbeld. Ik let op de kleintjes, maar ik hoor idd veel jongeren dat niet doen, hoor over mensen die E 35.000 in de schulden zitten, en dat zijn dan jonge gezinnetjes.



Misschien toch beter om je hoofd erbij te gebruiken!
Alle reacties Link kopieren
quote:Donderdieseldj schreef op 28 november 2008 @ 08:50:

Ik reken ook nog best vaak om. Als ik m'n wekelijkse boodschappen sta te doen, waar ik met de gulden voor 100 gulden een volle kar had, moet ik nu bijna 100 euro neertellen. Je weet natuurlijk nooit hoe het nu was geweest met de gulden, maar dat gezeur dat alles duurder was, is ook wel meteen na de introducering begonnen. Dus helemaal uit de lucht komt het niet vallen en daarom denk ik dat veel mensen nog omrekenen.



Zoals gezegd was ik er niet bij, maar toen ik terugkwam vond ik het leven in Nederland juist lekker goedkoop

Via even googlen heb ik een koopkrachtcalculator gevonden.

¤ 100.00 van het jaar 2007 heeft een "koopkracht" van ¤ 86.02 (fl. 189.57) in het jaar 2000. Ik heb de inflatie er niet voor uitgerekend (ik ben niet zo'n wizz met percentages over verschillende jaren), dus ik weet niet hoeveel van die prijsstijging inflatie is en hoeveel echt prijsstijging.



Wat betreft die DVD's, tja, die waren er nog niet massaal in 1999, maar een CD kostte 44,95 bij de Free Record shop. Dat is ¤ 20,39. Verder had ik een redelijk goedkope studentenkamer in Groningen (bij het Noorderstation) voor ca. 390 gulden, incl. Misschien kan iemand een indicatie geven hoeveel het nu kost?



Als ik trouwens toch aan het omrekenen ben, in 1999/2000 ging ik nog wel eens uit in Kopenhagen. Een biertje (okay, wel een grote) kostte toen na twaalven ca. 90 DKK. Dat is 12 euro en was daar een redelijk normale prijs.
Alle reacties Link kopieren
Af en toe heb ik ook wel eens de neiging om om te rekenen naar guldens.

Niet dat het nut heeft hoor, maar om aan te geven dat het leven zo verrekte duur geworden is:

Een bloemkool voor 2.99. Dat is 6 gulden en 60 centen voor 1 bloemkool!!!



En idd is het in de horeca het ergst. Vroeger gingen we veel vaker een terrasje pikken als tegenwoordig. Voor een glaasje witte wijn op het terras heb ik thuis zowat een hele fles van dezelfde kwaliteit.

Nu doen we het nog steeds wel eens, echt voor de gezelligheid, mensen kijken. Dan moet ik me er echt toe zetten er niet bij stil te staan dat ik voor het kopje koffie wat voor me staat, thuis 10 kannen kan zetten.
Alle reacties Link kopieren
12 euro voor een biertje? Da's 25 nederlandse guldens!
Alle reacties Link kopieren
Ik reken ook nog steeds om. Met name met grote uitgaven. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat er gezegd wordt dat het niet op 1 op 1 is overgegaan. We merken het toch zeker zelf in onze portomonee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Donderdieseldj schreef op 28 november 2008 @ 09:29:

12 euro voor een biertje? Da's 25 nederlandse guldens! snap je dan nu dat ik dat geklaag over die prijzen wel vind meevallen?
Alle reacties Link kopieren
Ohhh dat vind ik zooo irritant, dat terugrekenen. Vriend heeft er ook een handje van om voortdurend te mopperen hoeveel alles was in die Oud Hollandsche Guldens. Als hij iets 100 euro kost, verzucht hij verontwaardigd dat het toch belachelijk is dat dit voorwerp dan eigenlijk wel twee-hon-derd-twin-tig-gulden kost .
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Aan de andere kant, een pølse med svøb (soort hotdog) kostte in 1999 28 kronen, en van de zomer toen ik er weer was nog steeds. Kennelijk gaat de inflatie de hotdogstands voorbij. Effectief zijn ze dus goedkoper geworden. Hmmm...
Ik reken ook om. Gaat automatisch. Ik kan nog steeds niet erg wennen aan de Euro. Ik weet het, zal wel moeten.

Het is net of ik al 6 jaar op vakantie ben in eigen land met andere valuta.
Alle reacties Link kopieren
Voor je gemoedsrust is het beter om niet omrekenen
Alle reacties Link kopieren
Ik reken nooit om. Mijn vader zegt het zo heel af en toe ook wel eens en dan denk ik: ja, dat is wel zo.

Maar het wordt er toch niet anders van en ik doe mijn best om te proberen me niet druk te maken om dingen waar ik toch niets aan kan veranderen :-). En ik vind het een beetje energieverspilling om dat telkens te doen. Word ik zo moe van.

Wat niet wil zeggen dat ik veel dingen niet te duur vind, maar ja, daar pas ik mijn leven dan maar zoveel mogelijk op aan. Wat ik echt te duur vindt, koop ik niet. Wij eten of drinken zeer zelden buiten de deur, omdat ik dat zonde geld vindt. En kleding koop ik vrijwel alleen in de uitverkoop. niet zozeer omdat ik het geld er niet voor heb, maar omdat ik het die hoge prijzen niet waard vindt (en het frustrerend vind mijn duur betaalde kleding later voor de helft in de uitverkoop te zien....).



Is idd ook een beetje waar je het mee vergelijkt. Nu kan ik hier tanken voor 1,16 en vind ik dat heel goedkoop, omdat we ook 1,65 hebben meegemaakt. Aan de andere kant vonden we destijds 2,50 gulden voor een liter benzine ontzettend veel....

En als ik onze hypotheek voor ons net aangekochte huis om ga rekenen naar guldens wordt ik lichtelijk depri.... Aan de andere kant: we krijgen een forse schenking en als je die om gaat rekenen wordt ik weer veel vrolijker!

Wil je posistief denken: dan moet je je salaris, spaargeld, etc gaan omrekenen naar guldens en de rest niet. En de negatieve denkers doen het precies omgekeerd, die rekenen de uitgaven om gaan guldens!
Alle reacties Link kopieren
Ja ik doe het nog steeds, terugrekenen naar de gulden.



Vorige week hoorde ik dat een buurvrouw van mijn moeder naar de Margriet Winterbeurs was geweest en daar een kopje koffie met appeltaart had genomen voor.....8,50 euri!! In euro's klinkt dat bedrag misschien minder erg... Maar bijna 20 piek voor koffie met gebak gaat me echt te ver.
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 28 november 2008 @ 09:13:

Ik reken ook om.

Dan roep ik verontwaardigd dat iets in 'Oud Hollandsche Guldens' zo en zoveel zou hebben gekost.

Bij een biefstukworst van de Appie Heijn bijvoorbeeld. Dan mag ik graag even roepen dat die omgerekend 6,60 zou hebben gekost in guldens.

Heerlijk.

En dan gooi ik 'm vervolgens toch in mijn kar.



The trick is forgiving the unforgivable (Nip/Tuck).
Alle reacties Link kopieren
Nee, reken zelden nog om, heeft geen enkele zin. Ik ontvang mijn salaris in Euro's en geef het in Euro's uit. Zo simpel is dat.



Tjsa en dat er veel duurder is geworden klopt maar dat was het ook als de gulden was gebleven. Hoe langer je blijft terugrekenen hoe groter het verschil wordt. Je rekent met guldenprijzen van zowat 8 jaar terug...duh...steeds minder realistisch dus.



Als ik vroeger voor 50 gulden boodschappen deed zou ik nu, 8 jaar later ook geen 50 gulden meer betalen voor hetzelfde maar een stuk meer...



Baal hooguit op vakantie. Als ik in Italie of Frankrijk heerlijke groeten en fruit koop voor meer dan de helft minder (en superkwaliteit). Maar goed, dat is simpelweg dicht bij de bron (die tomaten groeien nu eenmaal om de hoek daar) zitten en dus kost het me minder.
Haha, ben ik de enige die andersom terugrekent? Ik reken mijn spaargeld & waarde van huis terug naar guldens en dan denk ik: wie had kunnen denken dat ik ooit zo ontieglijk rijk zou worden?
Alle reacties Link kopieren
Ik reken alleen om als het om belachelijke bedragen gaat. Bijvoorbeeld in de horeca, maar ook een pot pindakaas in de supermarkt. Daar had je vroeger toch never 8 gulden en 80 ct voor betaald??? Wat je vroeger in guldens moest betalen moet je nu in euro's betalen, en vaak nog meer! Bizar gewoon!
...
Ik doe het nooit. Vind het overigens ook wat vreemd hoor, dat je je dingen ontzegt omdat het omgerekend naar de gulden van 8 jaar terug zo duur is. :S

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven