Geld & Recht alle pijlers

Geld lening

28-10-2016 15:19 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mijn man wil van ons geld lenen, het is geen extreem bedrag maar door ervaringen in het verleden willen wij dit toch vastleggen.



Ik vroeg me af, als wij een document opstellen en dan allemaal ondertekenen, is dit dan opeisbaar? Dat als die vriend het niet terug betaal dat wij een vordering op hem hebben?



En wat nu verstandig is in deze situatie.



Overigens weet ik dat geld uitlenen riskant is, maar we hebben het er voor over maar willen het wel even goed regelen.
Hoe zie je dat opeisen precies?



En van een kale kip kan je niet plukken.
Alle reacties Link kopieren
Notariële akte



Als u een grote som geld uitleent, bijvoorbeeld voor de aankoop van een huis, is het van belang dat u dit vastlegt bij de notaris. Dit kan belastingvoordeel opleveren. Zowel voor u als voor de ontvanger. Denk bijvoorbeeld aan hypotheekrenteaftrek.



Schuldbekentenis



Dit is een verklaring waarin u de afspraken opschrijft. Beide partijen moeten de schuldbekentenis ondertekenen. In een schuldbekentenis neemt u het volgende op:



Datum

Naam en adres van degene die het geld uitleent

Naam en adres van degene die het geld leent

Bedrag in cijfers én letters

Termijnen van terugbetaling

Handtekening van beiden



Ook voor kleinere bedragen is een schuldbekentenis handig. Dat kan ook via een mailtje of SMS. Denk ook aan een ontvangstbewijs of een bewijs van storting van het geld.
Alle reacties Link kopieren
Wil je meer geld moet je meer werken

Ik zou het niet doen zie je dan grote kans niet terug.
Ik denk dat je je moet afvragen waarom hij niet gewoon bij een bank wat geld leent. Als hij bij een bank geen lening krijgt is dat met een reden.



Maar goed, zo'n lening wordt een onderhandse lening genoemd en daar zijn wel modelovereenkomsten voor. Deze bijvoorbeeld: https://www.abnamro.nl/nl ... n/contract-opstellen.html
Alle reacties Link kopieren
In principe mag - voor zover ik weet - een rechter niet van een onderhandse akte (schuldbekentenis) afwijken. Het verdient de voorkeur, deze bekentenis geheel met de hand door de schuldenaar te laten schrijven, zodat m.n. discussie over de echtheid van de handtekening vermeden kan worden. Denk er ook aan dat een schuldbekentenis eenzijdig moet zijn; dit itt een lening, waarbij tweezijdig verplichtingen bestaan. Op internet kun je wel voorbeelden vinden.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Dit is vragen om problemen en doe het alleen als je het kunt veroorloven om het geld nooit terug te krijgen én bereid bent om de vriendschap het spel te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik leen echt helemaal niemand geld.. nee iemand in de familie ook niet.

Familie help ik wel met eten ofzo.
Als je het niet als een gift kunt beschouwen zou ik er niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om €5000,- en is dus niet extreem veel geld maar heb geen zin - door ervaringen in het verleden- om er niks meer van terug te zien.



Bedankt ik kan er zeker al wat mee! We wouden het bij een notaris laten opmaken maar kost al €800/900,- en dat zou dan niet echt in verhouding met het bedrag staan
Alle reacties Link kopieren
quote:Weekend schreef op 28 oktober 2016 @ 15:27:

Het gaat om €5000,- en is dus niet extreem veel geld maar heb geen zin - door ervaringen in het verleden- om er niks meer van terug te zien.



Bedankt ik kan er zeker al wat mee! We wouden het bij een notaris laten opmaken maar kost al €800/900,- en dat zou dan niet echt in verhouding met het bedrag staanDat is best een aardig bedrag. Waarom kan hij het niet bij een bank lenen? En waar heeft hij het voor nodig?
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 28 oktober 2016 @ 15:22:

Ik denk dat je je moet afvragen waarom hij niet gewoon bij een bank wat geld leent. Als hij bij een bank geen lening krijgt is dat met een reden.



Maar goed, zo'n lening wordt een onderhandse lening genoemd en daar zijn wel modelovereenkomsten voor. Deze bijvoorbeeld: https://www.abnamro.nl/nl ... n/contract-opstellen.htmlDit.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Normaalgesproken ga je een leningovereenkomst aan (liefst op papier), met daarin een aantal bepalingen. Meestal is er een aflossingsschema (bijvoorbeeld elke maand bedrag X, of na een jaar het hele bedrag), en een aantal redenen voor directe volledige opeisbaarheid (bijvoorbeeld bij niet nakomen aflossingen, of bij overlijden, of als de lener onder curatele komt te staan, of desnoods als de uitleners er zin in hebben, je kunt afspreken wat je wil).



Je hebt altijd een vordering als je geld uitleent. Ofwel een directe (bij volledige directe opeisbaarheid), ofwel een uitgestelde (namelijk bedrag X per maand, of het hele bedrag op datum X, enzovoorts).



De vraag is hoe je die vordering opeist. Zelfs als je de lening notarieel laat vastleggen, heb je nog niet automatisch een executoriale titel (dus je kun niet meteen een deurwaarder langssturen). Dat kan wel, maar daarvoor moet je aan veel vormvereisten voldoen. Dat lijkt me in dit geval (klein bedrag) teveel moeite.



In de praktijk betekent dat dat als de lener niet betaalt, je eerst naar de kantonrechter moet om een executorale titel te halen. Daar overleg je de overeenkomst en een overzicht van de gedane betalingen, de tegenpartij kan bezwaar maken (bijvoorbeeld door andere betalingen aan te tonen), en dan spreekt de rechter uit dat het restant betaald moet worden en kun je een deurwaarder inschakelen.



Dat is allemaal veel werk. In de praktijk: leen geen geld uit als je de lener niet vertrouwt, en/of als je bang bent dat hij/zij niet kan terugbetalen. Als je uitleent aan familie of vrienden, en ze kunnen niet betalen, wil je dan echt nog incasseren? Dat kost je vaak de goede verstandhouding. En als ze echt niet kunnen betalen, krijg je alsnog niks. Beter schrijf je het dan af, of geef je meer tijd. Als je dat niet wil/kunt, misschien moet je dan niet uitlenen.



Maar voor gevallen van overlijden, fallissement, echtscheiding en dergelijke wil je wel alles goed op papier hebben. In zo'n geval wil je misschien juist wel je recht kunnen laten gelden. Of als de zo betrouwbaar geachte vriend gewoon niks meer van zich laat horen maar wel genoeg geld lijkt te hebben om af te lossen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Niet uitlenen als je dat geld nog terug wil zien. Hij kan dat bedrag ook bij elkaar sparen, en als hij dat niet kan kan hij jullie ook niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het wel vastleggen en het daarmee op een later moment opeisen, maar waarvoor wil deze vriend geld lenen? Waarom heeft hij het geld zelf niet? Dat zegt iets over de kans dat je het terugkrijgt in de toekomst en de evt moeite die je moet doen en kosten die je zult moeten maken om het terug te krijgen.



Bovendien, als hij niet goed met geld om kan gaan, op te grote voet leeft, kan je wel zwart op wit hebben dat je een opeisbare vordering hebt op die vriend, maar bij faillissement/schuldsanering bijv sta je wel zo ongeveer achteraan in de rij met het terugkrijgen van je geld.
Alle reacties Link kopieren
Als je als vrienden al dit soort documenten overweegt moet je het gewoon niet doen. Tenzij je een einde van de vriendschap niet erg vindt.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet doen en nee zeggen. Of het geld gewoon geven.

Dit is vragen om problemen.
Zou er heel erg aan liggen waarom hij het geld nodig heeft, bij alleen een hele goede reden zou ik het overwegen. Anders zou ik dit niet doen, krijg je bijna altijd gedonder mee. En je moet je afvragen of hij dit ooit kan terugbetalen, heeft hij daar een plan voor?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aan sommigen vriendinnen echt zonder aarzeling geld lenen.



Maar aan anderen niet. En als je het idee hebt dat je het moet laten vastleggen, is het misschien ook niet zo'n goed idee.
Alle reacties Link kopieren
De broer van mijn vriend zou met hetzelfde gemak zijn broer bedonderen als het om geld en materiele zaken gaat.



Het is een karakterding.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 28 oktober 2016 @ 15:39:

Als je als vrienden al dit soort documenten overweegt moet je het gewoon niet doen. Tenzij je een einde van de vriendschap niet erg vindt.



Waarom? Ik heb een paar keer geld uitgeleend aan familie en vrienden. Altijd gewoon onder vriendelijke omstandigheden, er was altijd een goede reden, en ik heb het altijd netjes teruggekregen. Ik ben er inderdaad ook altijd vanuit gegaan dat als ik het geld niet terug zou krijgen omdat ze niet zouden kunnen terugbetalen, ik daar geen extra moeite voor zou doen en het gewoon zou afschrijven.



Maar ik heb ook altijd netjes een contract op papier gemaakt. Je weet nooit wat er gebeurt, en juist bij bijvoorbeeld overlijden of echtscheiding is het echt wel heel handig als je je papieren gewoon op orde hebt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
5000 euro vind ik heel veel geld hoor! Dat heb ik niet zomaar op de plank liggen om te verbrassen.



Het risico dat je loopt is gelijk aan het verbrassen van 5000 euro in mijn ogen.



Prima dat jullie overwegen het te doen. Als het kan en het risico incalculeren en geen problemen krijgen, ook niet onderling als partners, doe het. De man zal jullie dankbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Weekend schreef op 28 oktober 2016 @ 15:27:

Het gaat om €5000,- en is dus niet extreem veel geld maar heb geen zin - door ervaringen in het verleden- om er niks meer van terug te zien.



Bedankt ik kan er zeker al wat mee! We wouden het bij een notaris laten opmaken maar kost al €800/900,- en dat zou dan niet echt in verhouding met het bedrag staan



Dure notaris wij hebben zo? akte laten maken voor 275 euro. Even goed rondvragen kan geen kwaad.



Is gewoon een hele standaard akte niets bijzonders aan. En wel direct opeisbaar..dus je hoeft het niet eerst voor de rechter te laten komen
Hema doet ook aan bepaalde standaard aktes. Even checken.
Alle reacties Link kopieren
jemig wij hebben het thuis echt niet slecht.



Maar ook echt geen 5000 euro's om in de spreekwoordelijk plomp te gooien.

Je moet als je het doet er wel van uit gaan dat je het geld nooit meer terug ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven