Geld & Recht alle pijlers

Diverse vragen kinderalimentatie

02-12-2008 11:08 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn relatie is sinds een paar maanden over en we zijn bezig met het regelen van kinderalimentatie.

Is dat altijd goed om dat via een convenant te regelen en moet dat dan via een advocaat, notaris of misschien een mediator?

En wat valt er onder kinderalimentatie?

De dagelijkse kosten als eten en drinken, kleding, schoenen, sport, sportkleding, schoolreisjes, schoolgeld etc.??

Ik vraag me dat namelijk voor de duidelijkheid af omdat ik dan weet voor welke extra kosten ik een bijdrage kan vragen aan mijn ex-partner en voor welke niet.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
De hoogte van de kinderalimentatie is afhankelijk van het inkomen van beide ouders, eerste insteek is dat het kind financieel gezien niet achteruit gaat door de scheiding / einde relatie.



Je kunt in een convenant (in overleg met advocaat of mediator) vastleggen voor welke kosten de alimentatie is. De eventuele omgangsregeling die je gaat gebruiken telt hierin ook mee (het maakt natuurlijk nogal wat uit of je alle dagen eten en drinken e.d.verzorgt of dat je dit 50/50 doet).



Tip: ga dit absoluut niet met z'n tweeen regelen, zoek hierbij hulp van een (gezamelijke?) advocaat. In principe maak je deze afspraken namelijk tot je kind 21 jaar oud is....



Heel veel sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
Kinderalimentatie kun je het beste laten berekenen door een onafhankelijk iemand. Ere komt altijd meer bij kijken dat je denkt.



Degene die alimentatie ontvangt en de de hoofdzorg voor de kinderen heeft, moet hier alle kosten voor de kinderen van betalen. In principe moeten ook de extra kosten (waar dacht je aan?) gewoon hiervan worden gedaan. Uitgezonderd de kosten van voeding als het kind een paar dagen bij de niet verzorgende ouder is of kosten die vader maakt voor een dagje, weekendje of vakantie, die kosten zijn voor de niet verzorgende ouder zelf.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
quote:FullHouse schreef op 02 december 2008 @ 11:21:

De hoogte van de kinderalimentatie is afhankelijk van het inkomen van beide ouders, eerste insteek is dat het kind financieel gezien niet achteruit gaat door de scheiding / einde relatie.



Je kunt in een convenant (in overleg met advocaat of mediator) vastleggen voor welke kosten de alimentatie is. De eventuele omgangsregeling die je gaat gebruiken telt hierin ook mee (het maakt natuurlijk nogal wat uit of je alle dagen eten en drinken e.d.verzorgt of dat je dit 50/50 doet).



Tip: ga dit absoluut niet met z'n tweeen regelen, zoek hierbij hulp van een (gezamelijke?) advocaat. In principe maak je deze afspraken namelijk tot je kind 21 jaar oud is....



Heel veel sterkte en succes!



Beste FullHouse,



Dank je wel voor je reactie, dat maakt al gelijk een hoop duidelijk.

Op dit moment gaan wij in goede harmonie met elkaar om en dat wil ik graag zo houden, maar ik merk op dit moment dat er al wat wrijvingen komen betreft extra kosten die ik maak voor ons kind en waar ik een bijdrage voor vraag.

Ik wil gewoon duidelijkheid voor mezelf, maar ook voor mijn ex-partner zodat daar geen problemen door komen.

Omdat wij goed met elkaar omgaan ga ik op zoek naar een mediator om het verder goed en duidelijk te regelen
anoniem_77040 wijzigde dit bericht op 02-12-2008 11:40
Reden: quote toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 02 december 2008 @ 11:32:

Kinderalimentatie kun je het beste laten berekenen door een onafhankelijk iemand. Ere komt altijd meer bij kijken dat je denkt.



Degene die alimentatie ontvangt en de de hoofdzorg voor de kinderen heeft, moet hier alle kosten voor de kinderen van betalen. In principe moeten ook de extra kosten (waar dacht je aan?) gewoon hiervan worden gedaan. Uitgezonderd de kosten van voeding als het kind een paar dagen bij de niet verzorgende ouder is of kosten die vader maakt voor een dagje, weekendje of vakantie, die kosten zijn voor de niet verzorgende ouder zelf.



Hoi Poezewoes,



Dank je wel voor je reactie!

Wat betreft de extra kosten dacht ik aan kosten als bijvoorbeeld een judopak, voetbalschoenen, een schoolreisje, schoolgeld, decembercadeautjes etc.
Virgo, in principe zijn alle 'extra kosten' voor jou. Als je ex kinderalimentatie betaald hoeft hij niets extra's meer te betalen. Je kan het natuurlijk altijd vragen aan hem, maar hij is niet verplicht om meer te betalen.

Als het goed uitgerekend is zou dat ook niet nodig zijn.
quote:Virgo72 schreef op 02 december 2008 @ 11:44:

[...]





Hoi Poezewoes,



Dank je wel voor je reactie!

Wat betreft de extra kosten dacht ik aan kosten als bijvoorbeeld een judopak, voetbalschoenen, een schoolreisje, schoolgeld, decembercadeautjes etc.Je kan toch niet van je ex verlangen dat hij de helft van de cadeautjes die jij geeft betaald? Wat een vreemde redenatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:lapin schreef op 02 december 2008 @ 11:52:

Virgo, in principe zijn alle 'extra kosten' voor jou. Als je ex kinderalimentatie betaald hoeft hij niets extra's meer te betalen. Je kan het natuurlijk altijd vragen aan hem, maar hij is niet verplicht om meer te betalen.

Als het goed uitgerekend is zou dat ook niet nodig zijn.



Oké duidelijk, dan weet ik waar ik aan toe ben, bedankt!

Dan gaan we het duidelijk en goed regelen!



quote:lapin schreef op 02 december 2008 @ 11:53:

[...]





Je kan toch niet van je ex verlangen dat hij de helft van de cadeautjes die jij geeft betaald? Wat een vreemde redenatie.



Ook als er bij hem geen Sinterklaas wordt gevierd?

Het is voor mij ook allemaal nieuw hoor, ik vraag het maar......
anoniem_77040 wijzigde dit bericht op 02-12-2008 12:06
Reden: quote toegevoegd
% gewijzigd
Nee, ook dan niet. Maar nogmaals, je kan het hem natuurlijk altijd vragen. Maar hij is tot niets verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Oké

Ik ga vandaag een afspraak maken bij een mediator om het verder goed en duidelijk te regelen zodat daar verder geen misverstanden of meningsverschillen door kunnen komen!
Virgo, succes. Het is inderdaad heel belangrijk om normaal met elkaar om te kunnen gaan. Je blijft immers met elkaar te maken hebben door de kinderen. Er worden hier al zoveel topics geopend door mensen die dat niet meer kunnen. Dat lijkt me heel erg voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Het is handig om het bedrag te laten vastleggen in een beschikking van de rechtbank (dat kan zonder zitting als jullie het eens zijn en kost ook niet veel). Dan kan het in de toekomst ook niet zomaar gewijzigd worden, dat moet dan via de rechter. Ook bij betalingsmoeilijkheden kan dan het Lbio worden ingeschakeld. En het bedrag loopt dat automatisch door na het 18e jaar van het kind (tot 21, als kind studeert).

Om fiscaal voordeel te hebben is een minimum van rond de

¤ 134 per maand. Dat kost hem netto rond 100.
Alle reacties Link kopieren
quote:lapin schreef op 02 december 2008 @ 12:09:

Nee, ook dan niet. Maar nogmaals, je kan het hem natuurlijk altijd vragen. Maar hij is tot niets verplicht.Tot niets verplicht? Hij is "gewoon" net als de moeder onderhoudsplichtig hoor.
quote:Zamirah schreef op 06 december 2008 @ 23:39:

[...]





Tot niets verplicht? Hij is "gewoon" net als de moeder onderhoudsplichtig hoor.Ja, dat klopt. En daar betaalt hij ook alimentatie voor. En met dat geld zou alles voor de kinderen betaald moeten worden. Het is dus niet zo dat de vader verplicht is om ook nog eens de helft van bv. cadeautjes of een nieuwe fiets te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede reacties! Denk dat je er absoluut iets aanhebt om het vast te laten leggen.



Je kan de afspraken vast laten leggen door de rechter, maar ook bij de notaris. Dat hebben mijn ex en ik gedaan en nu hij een wijziging wil moest hij alsnog naar de rechter omdat de afspraken in een notariele akte staan en niet zonder tussenkomst van de rechter wijzigbaar zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven