Geld & Recht alle pijlers

Bijtelling belasting auto, auto nu total loss

04-12-2008 11:11 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien wel een hele domme vraag.

Onze auto staat op naam vh bedrijf waar door wij bijtelling moeten betalen. Deze bijtelling gaat dus maandelijks van prive geld af.

Nu is onze auto vd week total loss gereden (eigen schuld) en

nu vroeg ik mij af hoe dat nu zit met de bijtelling, als je dus een auto hebt die niet meer voor- of achteruit wil.
Alle reacties Link kopieren
het bedrijf waar jij de auto van least heeft de auto als het goed is tegen alle risico's verzekerd. Volgens mij moet je gewoon een nieuwe auto tot je beschikking krijgen en is er niets aan de hand. De bijtelling blijft doorgaan, maar niet voor een auto die je niet kunt gebruiken.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je door de oorzaak van het total-loss zijn bepaalde kosten richting het leasebedrijf hebt. Die "kleine lettertjes" moeten in je leaseovereenkomst staan (bijv. als door roekeloos gedrag van jou de auto in de puin is gereden of als je bijv. iemand hebt laten rijden die dat volgens de leaseovereenkomst niet mocht en diegene heeft de auto totalloss gereden)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat het hier niet om een lease-auto toch?

As je auto total loss is, kun je hem naar de sloop brengen en een vrijwaringsbewijs vragen. Daar een kopie van naar de belastingdienst sturen, lijkt me. Of even bellen met degene die jullie belastingzaken doet? (anders met de belastingdienst)
Alle reacties Link kopieren
Nee geen lease auto hoor, auto is (al) betaald door de zaak en staat op naam vd zaak.

Wij hebben daarom elke maand en flinke bijtelling en dat is natuurlijk wel ons prive geld.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Wen, ja diegene heb ik al gevraagd en die zegt dat we gewoon moeten betalen. Dat vind ik heel vreemd dus.
Tuurlijk niet, als jij door een vrijwaringsbewijs aan kunt tonen dat je die auto niet meer in je bezit hebt, hoef je ook niet te betalen
Op het moment dat de auto van jouw naam af word geschreven ( op de sloop dus) krijgt de belastingdienst dat zelfs automatisch te horen. Je betaald dan geen wegenbelasting meer en ook geen bijtelling.
Alle reacties Link kopieren
Dat dacht ik dus ook.

Maar als een 'deskundige' zegt van niet denk je al snel dat je gek wordt toch?
Zo deskundig is die deskundige dus niet. Meteen lozen en iemand met gezond verstand de administratie laten regelen
Alle reacties Link kopieren
Even naar het sloopbedrijf gaan en daar het vrijwaringsbewijs ophalen. Dan hoef je niet meer te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Thnx, auto moet nog naar de sloop omdat de verz. nog niet is geweest.
Alle reacties Link kopieren
oh ik dacht dat het om een leaseauto ging



Dan sluit ik me aan bij de rest. Kan me niet voorstellen dat je nog bijtelling zou moeten betalen. Waarom bel je anders de belastingdienst niet?
Alle reacties Link kopieren
Tenzij die auto wordt gezien als kapitaal voor het hele jaar (of zo, ben geen ster in administratiedingen) en je daarom ook voor het hele jaar zou moeten betalen.

Maar aan de andere kant, als je een andere auto koopt zou je dubbel bijtelling moeten betalen, en dat lijkt me dan toch ook weer sterk.
Alle reacties Link kopieren
Het vrijwaringsbewijs is om aan te tonen dat je geen auto meer hebt en dan stopt de wegenbelasting.

De bijtelling gaat over een maandelijkse betaling voor het prive gebruik voor de zakelijke auto. Dat is geregeld in het schattingformulier wat je voor het bedrijf invult. Daarin worden nog veel meer dingen geregeld, dus deze stopt niet als je je auto van je naam af haalt. Dit gaat namelijk over inkomstenbelasting. Als je dus niet van plan bent een andere auto op de zaak te kopen waardoor je weer een bijtelling hebt. Is je schatting dus te hoog geweest en zou je een aanpassing op je voorlopige aanslag kunnen verzoeken bij de belastingdienst. Gezien het tijdstip van het jaar heeft dat geen zin meer.

Met de jaarlijkse aangifte wordt dit hersteld. Er wordt daarin berekend waarover er belasting betaald moet worden, hoeveel er al betaald is en het verschil daar tussen wordt terug betaald of een aanslag voor gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
De bijtelling van je auto gaat op kalenderjaarbasis.

Dus van januari tot januari.



Even de regels erbij pakken :

quote:Rijdt u in een auto van uw werkgever? Dan geldt de regeling privégebruik auto van de werkgever. Dat wil zeggen: uw werkgever moet een bedrag als loon in natura bij uw loon tellen voor het voordeel dat u van het privégebruik hebt. Het bedrag dat bij uw loon wordt geteld, is de zogenaamde bijtelling. Uw werkgever houdt over de bijtelling loonbelasting/premie volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) in. Uw nettoloon wordt daardoor lager. Uw werkgever hoeft over de bijtelling geen premies werknemersverzekeringen te betalen.



Als u niet meer dan 500 privékilometers rijdt

Rijdt u met de auto van uw werkgever op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 privékilometers? Dan hoeft uw werkgever niets bij uw loon te tellen. U moet wel overtuigend kunnen bewijzen dat u niet meer dan 500 privékilometers rijdt. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers.



Nu zijn jullie zowel werkgever als werknemer. Alleen dat maakt hier niets uit. De auto van de zaak, staat op naam van de zaak, en met die auto hebben jullie dit jaar al meer dan 500 km op kalenderjaarbasis gereden. En dus heb je die bijtelling.



Nu is alleen wel de vraag : Wat wil je ten aanzien van volgend jaar. Komt er nog weer een bedrijfsauto, en willen jullie daar wel of niet privé mee gaan rijden. Als jullie daar niet privé mee willen gaan rijden dan moeten jullie t.a.v volgend jaar een verklaring "geen privé gebruik" auto in vullen.



Let wel : Bovenstaand heb ik geschreven t.a.v jullie positie als WERKNEMER bij jullie eigen bedrijf. Dit gaat dus over de effecten van de inkomstenbelasting op jullie salaris.



Als ONDERNEMERS is het zinvol om even bij deze link te kijken.

auto van de zaak



Ik neem aan, maar let wel, dit geen geen weten ! dat je boekhouder weet hoe hij de nu kapotte auto boekhoudtechnisch moet verwerken, en dat het jullie bedrijfsresultaat verminderd, en ook wat hij moet doen om deze auto af te melden bij de belastingdienst.

Als hij dat niet weet, dan zou je kunnen bellen met de belastingdienst, maar dan moet je de belastingdienst voor ondernemers hebben, en niet voor particulieren!



JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
quote:wen schreef op 04 december 2008 @ 13:05:

Tenzij die auto wordt gezien als kapitaal voor het hele jaar (of zo, ben geen ster in administratiedingen) en je daarom ook voor het hele jaar zou moeten betalen.

Maar aan de andere kant, als je een andere auto koopt zou je dubbel bijtelling moeten betalen, en dat lijkt me dan toch ook weer sterk.



Als je van auto veranderd, dan moet je die wijziging doorgeven, en aan de hand daarvan wordt opnieuwe een berekening gemaakt voor de bijtelling.



Jojanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
Dankje Jojanneke,



Ik denk ook dat onze accountant zoiets bedoelde omdat we

toch weer een andere auto moeten aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
.
De zak moet dat regelen ? De baas is een schatje !

Sorry, even flauw.



Heb je al wat leuks kunnen kopen, Sandra ?
Alle reacties Link kopieren
De auto is betaald door de zaak en valt onder bedrijfsauto.Wordt jaarlijks een bepaald bedrag afgeschreven.Als hij total loss is wordt hij dus in het totaal afgeschreven,brent de auto nog wat op aan onderdelen dan dient dit bedrag op de bedrijfsrekening gestort te worden als opbrengst.

Dat je prive autokosten betaalt is omdat je met de bedrijfsauto ook prive rijt,dus niet als tweede auto hebt.
Alle reacties Link kopieren
Als je een andere auto koopt komt deze met aankoopprijs op de balans.

De auto staat op naam van de zaak als bedrijfsauto maar de eigenaar is altijd een rechtspersoon dus dan krijg je altijd een vrijwaringsbewijs.Als eigenaar van een bedrijf staat jouw naam dus als rechtspersoon als eigenaar.
Alle reacties Link kopieren
Als eigenaar van de zaak ben jij de eigenaar van de auto.De zaak moet het regelen?De zaak ben jezelf....het onroerend goed of de naam van de zaak kan niet praten en het dus ook niet regelen:-))
quote:jojanneke66 schreef op 07 december 2008 @ 10:25:

De bijtelling van je auto gaat op kalenderjaarbasis.

Dus van januari tot januari.

Dit klopt niet hoor, de bijtelling mag naar rato van de duur van het werkelijk gebruik van de auto verrekend worden. (Stel je komt per 1 juli in dienst bij een bedrijf en krijgt een auto van de zaak, dan hoef je ook pas per 1 juli de bijtelling te betalen).
Alle reacties Link kopieren
quote:nummerzoveel schreef op 09 december 2008 @ 20:16:

[...]





Dit klopt niet hoor, de bijtelling mag naar rato van de duur van het werkelijk gebruik van de auto verrekend worden. (Stel je komt per 1 juli in dienst bij een bedrijf en krijgt een auto van de zaak, dan hoef je ook pas per 1 juli de bijtelling te betalen).



Dat gaat alleen op in de situatie die jij nu beschrijft in je voorbeeld.



Het gaat niet op als jij bij dezelfde werkgever blijft, en dat je besluit om vanaf juli alleen nog maar zakelijk gebruik te maken van die auto, en niet meer privé.

Dan is het gewoon vet pech voor de kabouters, en zul je dat hele jaar nog met de bijtelling zitten.



JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
Klopt, maar in het geval van de auto die total loss is dus niet. Het gaat er om of de auto nog 'ter beschikking staat'. Dat is niet meer het geval als er niet meer mee gereden kan worden, want dan staat de auto bij de sloop (neem ik aan). Dit moet je aan kunnen tonen uiteraard, maar als je een vrijwaringsbewijs hebt en de auto dus ook niet meer op naam van het bedrijf staat, (en het bedrijf dus ook geen MRB meer betaalt, verzekering is gestopt, geen benzinebonnen meer, end) is dat niet zo moeilijk. Je betaalt dus de bijtelling over de periode dat de auto nog wel prive gebruikt werd en niet over het hele jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven