Geld & Recht alle pijlers

Bijstand, wat kun je allemaal niet meer?

28-11-2016 11:40 1813 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zegt de titel het al: als je leeft van een bijstandsuitkering, waar bespaar je dan op? Welke dingen moet je jezelf ontzeggen? Wij leven nu iets boven bijstandsniveau en vinden het nu al moeilijk om rond te komen. We gaan niet op vakantie, geen abonnementen, geen auto. Soms toch opeens een luxe uitgave, maar eigenlijk kan dat niet. Hoe komen jullie rond?
Alle reacties Link kopieren
Auto.
Alle reacties Link kopieren
De krant, onnodige abonnementen, vaker boodschappen doen bij budgetsupermarkten
Alle reacties Link kopieren
Auto, uit eten, nieuwe kleren (alternatief: Marktplaats, kringloopwinkel), luxe boodschappen, mobiel abonnement.
Roken, snoepen, tv-abonnement. Wel internet houden en zo programma's kijken.
Uitgaan, zomaar kleding of schoenen kopen die je leuk vindt, niet naar verjaardagen of feestjes gaan.
Alle reacties Link kopieren
Auto, abonnementen, bioscoop en andere uitjes, alcohol en roken, kleding en schoenen.
Alle reacties Link kopieren
Roken, auto, a-merken, uit eten
Pivot! PIVOT!!!
quote:mary57 schreef op 28 november 2016 @ 11:45:

Uitgaan, zomaar kleding of schoenen kopen die je leuk vindt, niet naar verjaardagen of feestjes gaan.Dat laatste is naar. Waarom niet?
quote:lillah schreef op 28 november 2016 @ 11:56:

[...]



Dat laatste is naar. Waarom niet?eventuele reiskosten + dat vele mensen toch een cadeautje verwachten. Dit is vaak voor mensen in de bijstand moeilijk op te brengen.
quote:mary57 schreef op 28 november 2016 @ 11:45:

Uitgaan, zomaar kleding of schoenen kopen die je leuk vindt, niet naar verjaardagen of feestjes gaan.

Waarom niet meer naar verjaardagen en feestjes?

Tenzij je sowieso al niet van feestjes houdt natuurlijk..
quote:Martje2801 schreef op 28 november 2016 @ 11:57:

[...]





eventuele reiskosten + dat vele mensen toch een cadeautje verwachten. Dit is vaak voor mensen in de bijstand moeilijk op te brengen.Reiskosten snap ik,als je bijvoorbeeld met de trein moet loopt het al snel op natuurlijk.
Geld uitgeven zonder er over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 28 november 2016 @ 11:45:

Uitgaan, zomaar kleding of schoenen kopen die je leuk vindt, niet naar verjaardagen of feestjes gaan.



Dat kan wel denk ik, als je slim met je geld omgaat kan je daar een bedrag voor vrijmaken.

Ik denk bij zo'n besparing eerder aan onzinnige dingen die veel geld kosten. Roken bijvoorbeeld. Natuurlijk is stoppen heel moeilijk maar als je het geld niet hebt is 5 a 6 euro per dag natuurlijk waanzin.
Pivot! PIVOT!!!
quote:KitKeller schreef op 28 november 2016 @ 12:09:

[...]





Dat kan wel denk ik, als je slim met je geld omgaat kan je daar een bedrag voor vrijmaken.

Ik denk bij zo'n besparing eerder aan onzinnige dingen die veel geld kosten. Roken bijvoorbeeld. Natuurlijk is stoppen heel moeilijk maar als je het geld niet hebt is 5 a 6 euro per dag natuurlijk waanzin.Als je weinig te besteden hebt, vindt je deze dingen al snel onzinnig.
In de bijstand gezeten. Wij gingen wel gewoon naar verjaardagen hoor.

Ook met cadeau. Geen dure cadeaus maar iets kleins van bv max €5. Of ik maakte heel crea zelf iets leuks.

Als het echte vrienden zijn dan zijn ze daar blij mee omdat ze snappen dat het niet anders gaat. Velen wilden eigenlijk niet eens een cadeau, als we maar kwamen voor de gezelligheid.

Vrienden die verder weg woonden hebben ons wel eens opgehaald, bleven we slapen en dag erna brachten ze ons thuis.



Bezuinigen: onnodige abbonementen: leesmap opgezegd, sportschool. Kijken waar je op kan bezuinigen wat tv, telefoon enzo betreft.

Geen extraatjes aan boodschappen. Vaak aardappels of pasta eten. Pannenkoeken.

Geen a merken. Letten op aanbiedingen.



Uitjes doen die niks kosten zoals picknick in het park, brood mee, koffie mee. En dan op de fiets er heen. Naar het bos. Dat soort dingen.



Vond het best te doen eigenlijk. Leuk was het niet maar vond het ook geen vreselijk drama.

Het vervelendste ervan vond ik dat we afhankelijke waren van een ander voor ons geld. Was dan ook blij dat ik weer werk genoeg kreeg en vriend van 20 uur naar 40 uur kon gaan zodat we het niet meer nodig hadden.

Maar het wel fijn dat het er is.
quote:YellowDiamond schreef op 28 november 2016 @ 11:58:

[...]



Waarom niet meer naar verjaardagen en feestjes?

Tenzij je sowieso al niet van feestjes houdt natuurlijk..Ten eerste zit je met het vervoer om daar te komen als het niet per fiets kan. En ten tweede wil je niet altijd met lege handen of een zelfgeknutseld cadeautje aankomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 28 november 2016 @ 12:10:

[...]





Als je weinig te besteden hebt, vindt je deze dingen al snel onzinnig.Klopt, maar jezelf in een sociaal isolement storten door niet meer naar verjaardagen te gaan of sociale afspraken af te zeggen lijkt me een stuk 'onzinniger' dan elke dag een pakje sigaretten roken.
Pivot! PIVOT!!!
quote:KitKeller schreef op 28 november 2016 @ 12:12:

[...]





Klopt, maar jezelf in een sociaal isolement storten door niet meer naar verjaardagen te gaan of sociale afspraken af te zeggen lijkt me een stuk 'onzinniger' dan elke dag een pakje sigaretten roken.En als je nooit gerookt hebt? Alsof iedereen rookt die in de bijstand zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 28 november 2016 @ 12:14:

[...]





En als je nooit gerookt hebt? Alsof iedereen rookt die in de bijstand zit.



Als je nooit gerookt hebt gaat het niet op natuurlijk.

Het is een 'als' verhaal. Ik ga er uiteraard niet vanuit dat iedereen in de bijstand rookt. Of een auto heeft. Of alleen maar a-merken koopt.
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je jezelf beter af kunt vragen wat je nog wel kunt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Uitjes, abonnementen, cadeaus, kleding, plus als er dingen kapot gaan. Is ook geen geld voor.
quote:mary57 schreef op 28 november 2016 @ 12:14:

[...]





En als je nooit gerookt hebt? Alsof iedereen rookt die in de bijstand zit.



Nee natuurlijk niet maar dan is er vast wel iets anders onzinnigs.

Ik rook niet maar ik las wel graag bergen tijdschriften en eet graag duurdere chocolade repen.

Dat kon dus niet meer want dat zijn geen dingen die nodig zijn.
quote:Bitje93 schreef op 28 november 2016 @ 12:16:

Ik denk dat je jezelf beter af kunt vragen wat je nog wel kunt.



Genoeg hoor.

Er zijn genoeg uitjes die niets tot bijna niets kosten. Op de fiets kun je ook op veel plaatsen komen.

Boodschappen kan ook goedkoop en in de bijstand kom je soms ook in aanmerking voor de voedselbank, dat scheelde ons zo'n €40 per week gemiddeld.



En je wordt behoorlijk creatief met bedenken van leuke dingen en eten en cadeaus.
Alle reacties Link kopieren
Roken en drinken. Huisdieren (ook al weet ik dat ik het halve forum nu over me heen krijg, als je geen geld hebt kun je nu eenmaal geen huisdier verzorgen, denk aan eten, medische kosten, hondenbelasting e.d.).

Geen frisdrank maar ranja. Geen snoep, chips, koekjes. Nog goed voor de lijn ook, zou je kunnen zeggen. (Maar het tegenovergestelde is helaas vaak waar..)

Abonnementen. Tv. Sportschool. Uitgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven