Geld & Recht alle pijlers

rechten van uitzendkrachten

07-12-2008 14:28 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje werk ik als flexwerker via Randstad. Ik word in overleg ingeroosterd soms een aantal weken vooruit, kan / wil ik niet dan zeg ik 'nee bedankt' geen probleem. Er is geen minimum of maximum uren afgesproken.



Mijn vraag; als ik voor een hele dag ben ingepland mag de opdrachtgever mij dan na een aantal uur naar huis sturen omdat de drukte tegenvalt?

Ik heb die hele dag vrij gehouden en sta tot hun beschikking.



Randstad zegt dat zij niet wisten dat de opdrachtgever dat zo wilde doen en dat ze me dat daarom niet vooraf hebben kunnen melden. Maar dat de opdrachtgever dat wel kan doen als de werknemer het vooraf weet (en er dus mee instemt als je het werk accepteert). Bovendien zal het niet vaak voorkomen dat de flexwerker naar huis wordt gestuurd.



Kan dit zomaar? Iemand verstand van arbeidsrecht?
Alle reacties Link kopieren
Het uitzendbureau is jou verplicht 3 uur uit te betalen als je voor niks gekomen bent. De stel, er is geen werk en je gaat na 1 uur weer naar huis heb je recht om 3 ur te declareren. Wanneer je na 4 uur naar huis gestuurd wordt hoeven ze niets extra's aan je te betalen!!



Ik weet niet of Randstad bij de ABU of NBBU is aangesloten? Het maar in ieder geval niets uit. Als het goed is heb je een CAO boekje voor uitzendkrachten gekregen en daar kun je het terug vinden. Ook te downloaden op internet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Juniper, bedankt voor je reactie.



Heb idd wel zo'n boekje, maar kon niks vinden over dit onderwerp. Deze week heb ik ze aan de telefoon gehad, voor het nieuwe rooster, en heb ik de kwestie voorgelegd, en ze kon me alleen maar vertellen dat ik alleen de gewerkte uren kan declareren. Ook niet helemaal de waarheid dus.



Ik wil graag weten hoe het precies zit omdat ik er nu geen goed gevoel bij heb. Maar denk niet dat, mocht het mij overkomen, ik er moeilijk over kan gaan doen, want dan is het bye bye bij deze opdrachtgever vrees ik. Hoe hiermee om te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het even voor je opgezocht. Het staat inderdaad niet vermeld in de CAO, maar wel in de algemene voorwaarden waaraan de opdrachtgever moet voldoen en voor moet tekenen.



Hier is de Algemene voorwaarden

Ik weet niet of je nu meteen de juiste pagina ziet, maar je moet pagina 19 hebben artikel C. Je leest daar dat het uzb aan de opdrachtgever 3 gewerkte uren minimaal mag factureren. In praktijk betekent dat dus dat ze ook 3 uur aan jou moeten betalen!! Print dit maar uit en sla ze er mee om de oren. Bij het uzb waar ik werkte maakten wij ons daar altijd hard voor. Erg vervelend dat ze jou nu afschepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven