Geld & Recht alle pijlers

Kinderopvangtoeslag 2009.

07-12-2008 16:23 17 berichten
Onze enthousiaste gezinsvriendelijke regering wil de kinderopvangtoeslag aanpakken, maar wanneer gaan de "nieuwe regels" eigenlijk in, en wáár kan ik die vinden ?

Postbus 51 en Belastingdienst schiet ik niets mee op.



Moppekind gaat naar een officiële NSO, dus niet naar een gastouder of oppas.

Als de kinderopvang duurder wordt:

Totaal aantal stemmen: 21

Gaat papa minder werken. (10%)
Gaat mama minder werken. (10%)
Onderbetalen we een zwarte oppas. (14%)
Slikken we het voor zoete koek, werkende mensen zijn toch al (67%)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen flauw idee. Maar ja, de schoorsteen moet wel roken, dus werken ga ik toch. Als moeder-alleen kan het gelukkig wel uit.
Veranderen er dingen dan? Ik dacht dat ik 'gewoon' minder Toeslag zou krijgen. Volgens het invulding bij de Belastingdienst moet ik nu per maand EUR 50.- meer zelf gaan bijdragen. Ik wist niet dat er iets anders zou veranderen.



Wat zou dat dan moeten zijn?
Alle reacties Link kopieren
Op toeslagen.nl kun je toch een proefberekening maken van wat je per 1 januari moet gaan betalen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor januari al digitaal aangevraagd, dan zie je meteen wat het wordt. Je kan beste zelf die proefberekening maken, bij ons veranderen er veel dingen dus is lastig te vergelijken. Het wordt een stuk duurder voor ons maar dat is omdat ik meer ga verdienen dus minder toeslag, de uurprijs ook omhoog gaat en we sowieso minder gaan terugkrijgen.
Alle reacties Link kopieren
De nieuwe regels betreffende opa's, oma's, malafide bureautjes gaan pas in 2010 in.

Volgend jaar ga je wel wat meer zelf betalen.
Vandaag een brief van de Belastingdienst gekregen. Ik krijg gewoon Kinderopvangtoeslag, alleen moet ik dus inderdaad zelf iets meer betalen. Er veranderd niks en ik geloof ook dat het nog steeds niet inkomstenafhankelijk is.



De kinderopvang is per uur wel wat duurder geworden maar dat heb ik ook gewoon ingevuld en krijg ik meer uitbetaald.
Vandaag ook een brief gekregen van de Belastingdienst.

De vergoeding voor 17 uren per maand gaat omlaag van ¤ 86,- naar ¤ 80,-. De betaling per uur aan het kdv blijft ¤ 6,10, volgens mij is dat ook het maximum waar de belastingdienst van uitgaat. We gaan dus blijkbaar netto ¤ 0,35 per uur meer betalen.



De exacte bedragen weet ik nog niet, ook niet over 2008, omdat we daarover nog geen belastingaangifte hebben gedaan, dit is het eerste jaar dat we gebruik maken van de kinderopvang.



Het zal mij benieuwen. Wij hebben gelukkig geen fulltime opvang nodig, maar je zou maar een alleenstaande ouder zijn met een redelijk salaris, ik ben bang dat je er dan wel vet op achteruit zult gaan.
Ik maak me er eigenlijk best wel zorgen over. Over hoe de opvang in 2010 zal gaan lopen.

Wij hebben twee kinderen waarvan de jongste (2,5) drie dagen bij de gastouder is, onze oudste word daar 28 uur per maand opgevangen. Dit omdat ik zelf op een kdv werk en ik dus niet op tijd bij een ander kdv of bso mijn kinderen op kan halen.

Dus. Als het zo gaat lopen als er nu word besproken, hebben wij een probleem. Ik denk nml niet dat onze gastouder voor E2,50 per uur gaat werken.

Wij hebben haar overigens via een erkend gastouder bureau gevonden.

.....ben nu al aan het rondkijken naar een andere baan.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Nastik schreef op 09 december 2008 @ 17:28:

Er veranderd niks en ik geloof ook dat het nog steeds niet inkomstenafhankelijk is.



Hoe kom je daar nou weer bij???

De tegemoetkoming is wel degelijk inkomensafhankelijk (allemaal keurig te bereken op toeslagen.nl).

Het is inderdaad wel zo dat iedereen iets meer zelf gaat betalen (en als je opvangorganisatie boven het maximale uurtarief uitkomt wat meer), maar de voorwaarden zijn nog steeds hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Voor het tweede kind of meer is het niet inkomensafhankelijk. Verdient je 3 ton dan krijg je nog steeds 90% vergoed. Alhoewel,..dat was dit jaar,...misschien is dat volgend jaar wel veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste kind gaat naar het kdv, 2 dagen per week. Het uurtarief ligt bij ons kdv al hoger dan het landelijke gemiddelde en per 1 januari 2009 gaat het uurtarief weer omhoog. Dan betalen we 6,42 per uur. De toeslag van de Belastingdienst gaat omlaag per 1 januari 2009. In onze situatie betekent dat, dat wij per maand 30 euro netto extra moeten betalen aan het kdv en 30 euro moeten inleveren bij de Belastingdienst! 60 euro netto per maand wat ik moet moet inleveren, terwijl we niet meer salaris gaan krijgen en niet meer opvang afnemen.

Met andere woorden...mijn man en ik vinden het een beetje te gek worden, de kosten voor onze opvang rijzen de pan uit! We zijn nu dus bezig met een officieel geregistreerd gastouderburo. Hier zijn de kosten aanzienlijk lager.
Alle reacties Link kopieren
Ja bij ons wordt het ook fors duurder in 2009. Tarief van de creche wijzigt niet (is nu al 6,30 pu), maar we krijgen 100 minder terug in 2009. We betalen nu 1720 minus 1265 is 455, straks dus 555 per maand. Ruim 20 procent duurder dus!

Onze 2 kinderen gaan 3 dagen per week naar een erkend kinderdagverblijf.



Maar ja er moet toch brood op de plank komen, dus werken blijf ik toch wel (en dat weet de regering ook denk ik)
Alle reacties Link kopieren
quote:klets kous schreef op 17 december 2008 @ 21:37:

Met andere woorden...mijn man en ik vinden het een beetje te gek worden, de kosten voor onze opvang rijzen de pan uit! Hoeveel betalen jullie dan procentueel gezien van jullie netto maandinkomen aan kinderopvang??
Alle reacties Link kopieren
Wij betquote:Pauline65 schreef op 18 december 2008 @ 16:05:

[...]





Hoeveel betalen jullie dan procentueel gezien van jullie netto maandinkomen aan kinderopvang??

Wij betalen 200 euro netto per maand voor 1 kind op het kdv, voor 2 dagen in de week.Daarnaast betalen wij voor onze oudste tussenschoolse opvang ( 3 keer per week) Deze kosten krijgen we niet vergoed van de Belastingdienst. Dus gemiddeld zijn we zo'n 250 euro per maand kwijt aan opvang

Dan vind ik persoonlijk een hoop geld.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat zegt niets over de verhouding met je inkomsten klets kous. Ik betaal ruim het dubbele voor 1 kind 3 dagen op het KDV, maar ja... ik betaal ook zo veel omdat we gewoon goed verdienen dus mij hoor je niet klagen.
Alle reacties Link kopieren
Daarom vroeg ik ook wat het procentueel gezien is, want een bedrag an sich zegt helemaal niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven