Geld & Recht alle pijlers

WAO/WW-Scheiding-Eigenwoning

12-12-2008 20:00 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de tweede keer heb ik hier een vraag.

Stel, dat een 54 jarige vrouw, die momenteel in de WAO zit, maar straks geen uitkering meer heeft, wil gaan scheiden, ze heeft samen met haar man een eigen woning, hoe gaat dat in z'n werk.

Zijn er vrouwen hier, die in so een situatie hebben gezeten?????

Ik zal hier een stukje plakken, die ik ergens vandaan heb gehaald.

Graag zou ik willen weten, hoe dit precies in z'n werk gaan.



===============================hier komt ie dan:



Uitkering oudere werklozen

Voor de oudere werklozen die niet in staat zijn opnieuw werk te vinden wordt na afloop van de werkloosheidsuitkering een speciale uitkering op bijstandsniveau gerealiseerd. Dit staat in het wetsvoorstel Inkomensvoorziening voor Oudere Werklozen (IOW). Degenen die na 1 oktober 2006 werkloos worden en tenminste 50 jaar oud zijn behoeven niet eerst hun vermogen aan te spreken om voor een uitkering in aanmerking te komen. Bij degenen die na hun zestigste werkloos worden wordt ook niet gekeken naar het inkomen van de partner. Deze regelingen voor oudere werklozen zijn tijdelijk van aard en zullen in 2011 eindigen. Als de Tweede en Eerste Kamer instemmen met het wetsvoorstel zal de wet ingaan in 2009.



De regeling komt voort uit de gedachte dat de arbeidsmarkt voor oudere werknemers niet sterk is. Dit rechtvaardigt een aparte tijdelijke inkomensvoorziening voor oudere werklozen zodanig dat zij niet worden verplicht eerst het opgebouwde vermogen te benutten. Als voorwaarde om voor een IOW-uitkering in aanmerking te komen geldt dat de oudere werkloze minimaal zes maanden een WW-uitkering heeft ontvangen. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) zal de regeling uitvoeren. Bij de IOW geldt evenals bij de WW een sollicitatieplicht. Daarbij kan het UWV op individuele gronden tijdelijk ontheffing verlenen.
Alle reacties Link kopieren
Is ze in gemeenschap van goederen getrouwd of op huwelijksevoorwaarden?
Alle reacties Link kopieren
Als je in de WAO zit, zit je dus niet in de WW. Het hele verhaal wat je geplakt hebt, gaat over mensen die uit de WW komen!
Waarom loopt die wao-uitkering af? Is dat omdat je herkeurd bent en een veel lager of geen recht meer op wao hebt volgens het uwv?

In dat geval moet je een x-aantal uren van het uwv kunnen werken en dus lijkt mij dat je dan eerst in de ww terechtkomt. Hoelang dat is, hangt af van je arbeidsverleden, denk ik zo.

Misschien dat na die ww-periode het bovenstaande van kracht is? Tot nu toe was het inderdaad zo dat als je dan gescheiden was en bijv. eigen vermogen door verkoop van het huis met je ex had, je dat eigen vermogen eerst moest opmaken voordat je recht zou hebben op WWB (bijstand).
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt als je ex dat kan betalen na een echtscheiding meestal partneralimentatie.

En als je in de (aanvullende) bijstand komt als je gescheiden bent, gaat de gemeente dit over het algemeen proberen te verhalen op je ex.
Alle reacties Link kopieren
Als haar wao afloopt komt ze in de ww terecht als deze afloopt en ze vindt geen werk dan rest de bijstand. Dit is meestal de WWB met een vermogenstoets. Voor oudere is het de IOAW. Dit is ook bijstand maar dan zonder vermogenstoets maar voor mensen in de WIA (de nieuwe wao uitkering) is het weer anders die krijgen een toeslag van de Toeslagenwet. Het is niet zo makkelijk te beoordelen zo via internet want je zit ook met een scheiding en allimentatie (hangt weer af hoe lang ze getrouwd is geweest of er kinderen uit het huwelijk gekomen zijn) Dus een advocaat nemen en alvast gaan informeren bij het UWV om zo te voorkomen dat ze niet te laat uitkeringen of toeslagen gaat aanvragen en tijdelijk zonder inkomen zit met alle gevolgen van dien.
Zolang deze vrouw op het moment van scheiden WAO/WIA of WW heeft moet ze idd de Toeslagenwet aanvragen. Mocht ze hiermee onder het sociaal minimum blijven (dit kan als haar WAO/WIA gebaseerd is op parttime inkomsten), dan kan ze een aanvullende bijstandsuitkering aanvragen.



Als deze vrouw op het moment van scheiden geen uitkering van het UWV meer heeft kan zij alleen in aanmerking komen voor een IOAW uitkering als zij daar voorafgaand de maximale duur van haar loongerelateerde WW-uitkering heeft bereikt. Bij de IOAW wordt idd niet gekeken naar het vermogen, maar wel naar eventuele alimentatie en als deze niet ontvangen wordt wordt er verhaald op de ex-partner. Eventueel vermogen in de woning en levensverzekeringen en spaargeld e.d. wordt dus volkomen vrijgelaten.
De IOW-uitkering is overigens nog niet van kracht. Momenteel is het nog steeds de IOAW regeling en deze wordt door de sociale dienst uitgevoerd. Bij IOW gaat het om 60 jarigen of ouder, bij IOAW om 50 jarigen en ouder.



Info IOW:



http://home.szw.nl/index....ctype_id=6&link_id=136688
Alle reacties Link kopieren
Marie, Ik heb een reactie op een andere topic van jou gelezen... Tenminste als jij die Marie bent ... Goed van je dat je toch die stap gaat maken en ik wens je veel sterkte, kracht en wijsheid toe.
Alle reacties Link kopieren
Bosaapje, ik denk, dat je mij bedoel ja.

Ik heb op een ander topic geschreven.

Eigenlijk zou ik mijn verhaal daar moeten neerzetten,

maar doe het toch hier.

En hoop, dat er een hoop goed tips mijn richting zullen komen.

Ik weet niet meer, of ik daar had geschreven, hoe het over mijn seks leven is gegaan.

Maar ik zal het hier wel schrijven. Ik wil m'n man echt niet zwart maken.

Toen we trouwden, hadden we best wel vaak seks.

Het was nieuw en spannend.

Ik kwam er snel achter, dat het niet echt iets was, waarvan ik genoot. Dus je bergijp waar ik naartoe wil.

Mijn man daarentegen, hade heeeel veeeeel behoefte aan seks en ik dus niet. Maar, als manlief zin had in sex, dan zou hij z'n zin ook krijgen.

Dus, ke kan je zeker niet voorstellen, hoe vaak ik sek moest hebben, zonder dat ik er zin in had.

Ik vond het op den duur gewoon afschuwelijk.

Ik walgde gewoon van hem en het hele gebeuren.

Wij kregen snel 4 kinderen in 6 jaar tijd.

Kinderen warn klein, ik was gestopt met werken, om voor de kinderen te zogen, want toen was er geen creche waar ik woonde en ik had ook geen oppas.

Jaren verstreken en ik werd steeds ongelukkiger.

Mijn man ging gewoon vrolijk verder met zijn werk en ons leven.

Hij wist niet, dat ik een probleem had. Want ik gaf meestal toe in zijn zin, omdat ik geen ruzie wilde.

Na de daad was ik altijd verdrietig, maar heb nooit de stap genomen om te scheiden.

In gedachten ben ik wel miljoenen keren gescheiden.

Bij ons was er altijd spanning, maar ik heb m'n best gedaan om m'n kinderen een goede jeugd te geven.

Later ging ik weer werken, toen de jongste anderhalf was.

En zo verliep m'n leventje met alle usps and downs.



Maar nu is alles me teveel geworden.

En het enige wat ik wil, is alleen gaan wonen en gelukkig worden.

Afgelopen zaterdag vertel ik m'n man hoe ongelukkig ik ben en dat ik een afkeer heb gekregen van dat sex-gedoe van vroeger.

Hij begrijpt me niet en denk, dat wij heel gelukkig waren en zijn.



Ik vertelde hem, dat wij gelukkig leken te zijn, omdat ik nooit ruzie maakte en op alles ja zei.

Maar nu durf ik m'n mond open te maken.

Hij schrok enorm.

Hij zei, dat toen wij met elkaar trouwden, hij nooit eerder getrouwd was geweest en, dat hij niet wist hoe het eraan toe moest.,

Ik zei, maar ik was ook niet getrouwd geweest en wist het ook niet.



Om een lang verhaal kort te maken, hij wil gewoon niet scheiden,

hij wekt hard voor ons zegt hij, hij geeft me alles, wat ik wil.

En nu doet hij ook z'n best om mij te laten genieten van de seks.

We hebben zeker, 4 weken geen seks gehad, omdat ik nu voet bij stuk hou.



Hij is sinds vroige week donderdag aan het proberen om het weer te doen.



Hij was gisteren jarig en vroeger, als hij jarig was, of als ik jarig was, dan moest er geseks worden, want dat was een soort verjaardags kado.



Ik zou graag willen weten, hoe vrouwen het hebben aangepakt, die zelf de stap hebben genomen om weg te gaan.



Ik weet niet, of het zal lukken om weg te gaan, maar ben er wel mee bezig.



Heb me ook al ingeschreven voor een huisje.



Ik weet echt niet meer, wat ik moet doen. Ik heb ook medelijden met hem.

Als ik naar hem kijk, hoe zielig hij is.
Alle reacties Link kopieren
Wowww meis, Het is niet makkelijk voor je geweest, dat blijkt....

Helaas wisten man en vrouw vroeger niet veel over sex. Ja, dat sex kinderen gaf maar niet hoe de sex lekker zou worden voor man en vrouw. Jammer dat jullie daar nooit over konden praten.

Zelf ben ik 2 keer gescheiden. De eerste keer hebben we samen de beslissing genomen en was het heel snel geregeld. Mijn ex heeft me toen uitgekocht en ik ben met de kinderen naar een huurwoning gegaan. Hier heb ik 4 maanden op moeten wachten maar dat was geen enkel probleem. Wij zijn ook niet met ruzie uit elkaar gegaan dus dat scheelt. Door ziekte kon ik niet werken, had geen uitkering dus heb ik het geld wat ik kreeg van het huis opgemaakt. Netjes naar de sociale dienst gegaan, gezegd hoeveel geld ik had en hoe dan verder. Zij hebben uitgerekend dat ik daar 1 jaar mee kon doen. IIk heb het zelf anders gedaan, strenger geweest en heb het 2 jaar volgehouden. Daarna sociale dienst uitkering....

Tweede scheiding was killing. Veel te lang duurde het voordat ik een eigen huisje had en mijn spulletjes heb ik vooral 2e hands gekocht. Ook toen een uitkering. Ik ben wel gekeurd voor werk maar aangezien ik in een diepe depressie zat en bedreigt werd zat het werken er niet in.



"Ik weet echt niet meer, wat ik moet doen. Ik heb ook medelijden met hem.

Als ik naar hem kijk, hoe zielig hij is." Quote Marie



Dit heb ik ook meegemaakt Marie.... Ineens viel het kwartje.... Medelijden had ik ook maar van de andere kant had hij al jaren kunnen veranderen of in ieder geval kunnen laten zien dat hij van mij hield en mij respecteerde.

Dat zielig doen heb ik voor mijzelf geïnterpreteerd als dat hij zich zelf zielig vond dat hij én geen dombo meer in huis had die, omdat ze van hem bang was, alles voor hem deed én dat hij zijn huishoudster kwijt was én dat hij gesnapt was dat hij alweer vreemd ging...



Sterkte met je keuze

--------------------------------------------------------------------------------

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven