Geld & Recht alle pijlers

half oktober een broek gekocht, nu al stuk.

14-12-2008 19:58 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb half oktober een broek gekocht bij Mango en ik heb hem nog maar 2 keer gedragen. Nu begint de stof achter bij een van de zakken als stuk te gaan. Ik heb de bon nog en je ziet ook dat ik hem nog niet veel gedragen heb.

Wat zou er nu gebeuren als ik ermee terug ga? Het was best een dure broek. Ik vind het erg zonde want ik vind hem mooi.

Is er een kans dat ik een ander exemplaar of geld terug krijg?

Iemand ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er absoluut mee terug gaan. Je broek hoort niet stuk te zijn. En zeker niet een broek van Mango. Ik weet niet of ze nog dezelfde broek hebben, maar zou je dat willen? want de kans is natuurlijk groot dat hij dan weer zo snel kapotgaat.



Ga naar de winkel terug en zeg dat je heel ontvreden bent, en vraag hen waarom de broek volgens hen al kapot is. Ik zou ook mijn geld terug vragen.
Ik heb onlangs zoiets gehad bij de Steps. Gebreid shirtje was na 1 keer wassen helemaal lelijk. Er zat angora in en dat vormde allemaal lelijke bolletjes en pluizen. Alles kwam er onder te zitten. Terug gegaan en ik kon een ander truitje mee krijgen. Dat wilde ik natuurlijk niet want daar zou toch weer hetzelfde mee gebeuren. Verkoopster begreep het meteen en ik kon wat anders uitzoeken.

Gewoon proberen dus. Je hebt wel recht op iets anders vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik zou wel een ander exemplaar willen eigenlijk. Maar niet als die ook zo snel stuk gaat...

Dan liever geld terug.

Ik ben benieuwd, ik heb geen idee of mango moeilijk is in dit soort dingen. Het is trouwens een jeans. Bij een punt van de achterzak is de stof een beetje kapot.
Ik heb het ook pas gehad bij een broek van Steps. Gelukkig heb ik een handige tante die het voor me gemaakt heeft. Ik had ook geen zin in de discussie in de winkel. Het lijkt wel of kleding steeds slechter wordt. Pas had ik ook een pakje gekocht en daar vielen de knopen stuk voor stuk af (in de winkel al 1, daarna weer 1 en daarna 4 op een dag). En bij een jurkje ging een band los (het was een overslagjurkje en de band waarmee je de overslag vastmaakte ging los). Het jurkje was van M&S, maar dan nog, kleding hoort toch gewoon goed te zijn.



Maar goed, als ik geen handige tante zou hebben, zou ik ook terug gaan naar de winkel.
Alle reacties Link kopieren
Ja teruggaan! Wat heb je te verliezen? Als dat nou bij al die broeken gebeurd en niemand gaat ermee terug, weten ze ook niet dat het een slechte broek is
Alle reacties Link kopieren
Gewoon teruggaan. Niet geschoten altijd mis toch
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Bibiane,



Sterker nog het gaat wel iets verder.

volgens artikel 18 lid 2, Burgerlijk Wetboek, boek 7, wordt bij consumentenkoop vermoed dat een zaak (dus die broek) bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.



Kort gezegd: dit is een fabricagefout, tenzij binnen die termijn van 6 maanden, de verkoper kan aantonen dat dit niet zo is, dus dat dit aan jezelf te wijten is. Na die 6 maanden, kan die verkoper van je verlangen, dat je aantoont dat het een fabricagefout is. Garantie krijg je alleen op fabricagefouten en niet op fouten, door jouzelf veroorzaakt c.q. te wijten is.



Ruilen zal ( in het begin )moeilijk worden, tenzij uiteraard dit bedrijf daarmee instemt. Geld terug idem, maar daar heb je vooralsnog geen recht op, omdat je Mango de gelegenheid dient te geven om die broek alsnog aan de overeenkomst te laten beantwoorden......



In gewoon Nederlands: Mango mag/moet die broek (laten) repareren. Mocht die zak zo'n (minimaal) 3 keer stuk gaan binnen de garantietermijn (van minimaal 6 maanden), zonder je eigen toedoen, kun je er van uitgaan, dat dit geen goede broek is en niet aan die (koop)overeenkomst beantwoord. In dat geval zou die winkel je het geld moeten terug geven.



Antwoord op je vraag: jazeker heeft het zin om terug te gaan, sterker nog: je hebt gewoon recht op reparatie. En als ze echt servicegericht zijn krijg je een andere broek cq. je geld terug (maar dat is vooralsnog een service en geen verplichting vanuit hun kant). Misschien als extra (overbodige) tip, bel eerst even vantevoren met de bedrijfsleider. Dan weet hij of zij ervan af voordat je misschien iemand treft die geen verantwoording wil of durft te dragen. En ook al had je geen bon meer gehad een bankafschrift (als je gepint hebt natuurlijk) voldoet ook.



Succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
de kans dat je of je geld of een andere broek mag uitzoeken is zeker wel aanwezig maar hangt echt af van de winkel. De ene winkel zal zonder veel discussie je iets anders laten uitzoeken of je geld teruggeven onder het mom van klantvriendelijkheid en klanttevredenheid (om te vookomen dat jij op verjaardagen gaat vertellen dat je daar echt niet moet kopen enzo)

Maar een andere winkel zal zeggen dat je hem vast wel vaak gedragen hebt, dat je hem vast verkeerd gewassen hebt of zeggen dat op de bon binnen 14 dagen ruilen stond of weet ik wat voor reden om je af te schepen. Je hebt in iedergeval recht op vervanging of reparatie van deze broek zoals kingmarja al schreef maar of het makkelijk gaat hangt helemaal van de winkelketen af. (zelf in een winkel gewerkt en als mensen met een bijna lege fles wijn terugkwamen omdat deze naar kurk smaakte ging echt niet vragen waarom ze hem dan al bijna leeggedronken hadden en zelf proeven of het echt zo was, pak maar een anderen of wil je liever je geld terug? dan liepen ze toch weer blij de winkel uit en wie weet komen ze nog eens terug)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het niet met je eens Jojo en het is ook niet zo. Van een broek mag/moet je verwachten dat deze langer meegaat dan (in dit geval nog geen 2 maanden) dat heeft niets te maken met de coulance van de winkel. Dit is gewoon wettelijk vastgesteld en daar kun je een winkel ook mee confronteren. Verder is in mijn ogen een bijna leeggedronken fles wijn niet te vergelijken met een broek. Het is niet aan Bibiane om te bewijzen dat ze niet netjes met de broek is omgegaan, het is aan de winkel om te bewijzen dat ze haar een niet deugelijk product hebben verkocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jojo80 schreef op 15 december 2008 @ 09:48:

de kans dat je of je geld of een andere broek mag uitzoeken is zeker wel aanwezig maar hangt echt af van de winkel. De ene winkel zal zonder veel discussie je iets anders laten uitzoeken of je geld teruggeven onder het mom van klantvriendelijkheid en klanttevredenheid (om te vookomen dat jij op verjaardagen gaat vertellen dat je daar echt niet moet kopen enzo)

Maar een andere winkel zal zeggen dat je hem vast wel vaak gedragen hebt, dat je hem vast verkeerd gewassen hebt of zeggen dat op de bon binnen 14 dagen ruilen stond of weet ik wat voor reden om je af te schepen. Je hebt in iedergeval recht op vervanging of reparatie van deze broek zoals kingmarja al schreef maar of het makkelijk gaat hangt helemaal van de winkelketen af. (zelf in een winkel gewerkt en als mensen met een bijna lege fles wijn terugkwamen omdat deze naar kurk smaakte ging echt niet vragen waarom ze hem dan al bijna leeggedronken hadden en zelf proeven of het echt zo was, pak maar een anderen of wil je liever je geld terug? dan liepen ze toch weer blij de winkel uit en wie weet komen ze nog eens terug)



ik ben het juist met je eens kingmarja, ik zeg alleen dat het per winkel erg verschillend is of je je recht ook gaat krijgen. Schepen ze je af dan zit je met een probleem want dan moet je naar een geschillencommissie of naar de rechter en gaat TO dat doen voor een broek? Recht hebben is een ding maar je recht halen is soms knap lastig. Daarnaast ben ik dus van mening dat als ze bij die winkel logisch nadenken ze wel over zullen gaan tot vergoeden of iets anders uitzoeken oid maar je moet altijd maar afwachten wie je tegenover je krijgt.



Dus ja ze heeft rechten maar je recht halen is soms lastig, that's all
Alle reacties Link kopieren
Nou draaf je een beetje door hoor. Mocht TO afgescheept worden dan is er nog het hoofdkantoor. Een geschillencommissie is wel heel drastisch. TO weet nu haar rechten en welke acties ze het beste kan ondernemen. Ik weet zeker dat ze coulant tegen haar zullen zijn zeker gezien het feit dat het om een dergelijk merk gaat. Het zal ongetwijfeld bij sommige winkels anders gaan maar dan sta je nog steeds in je recht, of het nu wel of niet moeilijk te krijgen is. Succes ermee TO.
Alle reacties Link kopieren
TO?? Laat je nog wel even weten of het goed afgelopen is?
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik weer. Ik heb vandaag een nieuwe broek gekregen!

De verkoopster vond ook dat dit niet moest kunnen en ik mocht een nieuwe pakken. Ben er heel blij mee en hoop dat deze wel goed is. Zo niet, ga ik weer terug. Maar hopelijk was het gewoon een foutje.
Alle reacties Link kopieren
Fijn!!!! en gratis positieve mond tot mond reclame voor de Mango!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven